hiiren/hiirien ostoa suunnitteleva 12 kysymystä!

Hiiristä innostunut

Oon siis miettiny hiiren/hiirien ostoa. Mul on paljo kysymyksii joihin haluisin vastauksen. Älä kuitenkaan vastaa jos et todella tiedä niistä paljoa/ole koskaan omistanut.

1. Onko hiiret ollenkaan hereillä päivällä vai vaan illalla/yöllä?
2. Kuinka paljon ne meluaa yöllä kun omaan huoneeseen tulisivat?
3. Mulla on käyttämätön akvaario jossa on seinään liimattu veden kierrätinkone niin saako sen koneen pois vai pitääkö se jotenkin peittää? miten?
4. Monta naarasta kannattais ottaa siihen (80x30cm pohja ja 35cm korkee) haluaisin mahollisimman vähän kuitenkin käykö esim. 2 tai 3?
5. Vai olisiko 1 uros parempi?
6. Kuin paljon ne haisee? Voiko yleensäkkään pitää makuuhuoneessa?
7. Kannattaako ehdottomasti ostaa kasvattajalta vai onko esim. faunattaren hiiret ok?
8. Tottuuko ne kuinka hyvin yleensä käsittelyyn? Saattavatko jäädä koko iäksi ihmistä pakeneviksi?
9. Vanhassa talossa on hiiriä omasta takaa leviääkö sairauksia helposti vaikkei tässä huoneessa hiiriä ole?
10. Huomaako naaraan kiiman ihminen? Entä tuleeko mähdolliset vapaat hiiret kiima aikaan hajun perässä tänne?
11. Kuinka yleisiä sairaudet on?
12. Ehdota muuta jyrsijää joka sopisi paremmin? En halua isoa esim. marsua.

KIITOS jos vastasit :)

6

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiirumamma

      1. On hereillä molempina aikoina, eniten illalla/yöllä.
      2. melua tulee esim. juomapullosta vähäsen, enemmän jyrsimisestä/juoksupyörästä, kyllä siihen tottuu :)
      3. en tiedä tuosta akvaarion koneesta, mutta luulen että kannattaa ottaa pois
      4. 2 tai 3 on ok, 4 tai 5 voisi olla mukavampi laumamäärä hiirille :) Siinä samallahan kaksi kuin neljäkin menee.
      5. 1 uroskin käy, haisee enemmän ehkä ja on seurallisempi kuin tytöt.
      6. Hajua hiiristä lähtee jonkin verran, oma nenä kyllä tottuu, ainakin mulla :D Riippuu siivousvälistä, viikon välein olisi hyvä.
      7. Kasvattajilta tulee tietty terveempiä ja sosiaalisempia hiiriä kun kaupan tukkukasvattajilta. Perimäkin kasvattaja tietää, toisinkuin kaupassa.
      8. jotkut voi olla ujompia, mutta se riippuu kuinka paljon jaksat käsitellä. Omat käsitellyt urokseni tulevat kädelle. Naaraat ei niin helposti.
      9. Riippuu jos annant hiirillesi jtn vaikka lattialta johon on vaikka villihiiri pissanut, silloin voi tarttua.
      10. Naaraan kiimaa ei varsinaisesti voi huomata, muuta kuin siitä että naaras voi koittaa astua muita naaraita.
      11. Kasvaimet ovat yleisin sairaus hiirillä, jolloin ne yleensä lopetetaan, koska leikkaaminen menee vähän liian hankalaksi ja kalliiksi. Hiirille voi tulla myös nuhaa, joka voi vaatia hoitoa, hilsepunkit ja loiset voivat olla mahdollisia, samoin paiseet. Katso lisää nettihaisuleista; hiiret.fi
      12. Akvaarioosi sopisi vaikka syrkki eli syyrialainen hamsteri, taikka kääpiöhamsu ( akva ehkä liian iso kääppäreille), ja ehkä gerbiileille, tosin niille tuo voisi ehkä olla korkeampi.

    • 1. Onko hiiret ollenkaan hereillä päivällä vai vaan illalla/yöllä?
      -Lähinnä illalla ja aamulla, vähän yksilöstä ja päivästä riippuen ne liikuskelee toisinaan päivisinkin.

      2. Kuinka paljon ne meluaa yöllä kun omaan huoneeseen tulisivat?
      -RIippuu hiiristä ja sisustuksesta. Vinkuvasta juoksupyörästä lähtee pirun moinen ääni, oksilla ja köysissä kiipeilystä paljon vähemmän. Jos olet herkkäuninen, kannattaa juoksupyörän sijaan panostaa muihin hiljaisempiin virikkeisiin. Mutta kaikkeen tottuu: mä en pystynyt kaverin hamsterin juoksarin kanssa nukkumaan yhtään, sitä taas häiritsi mun rottien kolina kaltereissa jota itse en kuule ollenkaan :D

      3. Mulla on käyttämätön akvaario jossa on seinään liimattu veden kierrätinkone niin saako sen koneen pois vai pitääkö se jotenkin peittää? miten?
      -Ei kokemusta akvaarioista niin en tiedä millainen vekotin on kyseessä, mutta kannattaa repiä se irti.

      4. Monta naarasta kannattais ottaa siihen (80x30cm pohja ja 35cm korkee) haluaisin mahollisimman vähän kuitenkin käykö esim. 2 tai 3?
      -Ei pitäisi olla liian iso kolmellekaan. Yleensä suositellaan että tyttöjä olisi minimissään kolme, koska kaksi ei ole vielä kunnolla lauma :)

      5. Vai olisiko 1 uros parempi? & 6. Kuin paljon ne haisee? Voiko yleensäkkään pitää makuuhuoneessa?
      -Riippuu mistä tykkäät. Urokset haisee enemmän kuin naaraat, mutta ne saattaa toisaalta paremmin kesyyntyä sellaisiksi laiskoiksi sulissä viihtyviksi.

      Hiiri ei ole hajuton eläin. Riippuu ihmisestä kuinka pahana niiden hajua pitää, osa ihmisistä on ylipäätään herkkiä hajuille eikä voi sietää jos kotona tuoksuu eläimeltä. Mua taas ei häiritse vaikka yksiön keittiössä on kani ja makuuhuoneessa rottia, ja sen kyllä huomaa että eläimiä on läsnä: pelkissä kuivikkeissa ja heinässä on oma tuoksunsa. Eli siihen kannattaa varautua, että ihan täysin raikas tuoksu ei välttämättä ole, mutta ei pieni hiirilauma pahakaan ole. Sekin vaihtelee mitä kukin pitää pahana hajuna: jotkut ei voi sietääkään hiiriä, jonkun mielestä hiiret ei haise miltään mut pari rottaa ihan kamalalta.

      Mut niin, ei pienen lauman pidossa makuuhuoneessa pitäisi olla mitään ongelmaa, kun about viikon välein siivoaa. Liian useinkaan ei kannata siivota, tai hiiret saattaa liian puhtauden takia innostua merkkailemaan vaan enemmän :D Jos koet olevasi tosi herkkä hajuille, kannattaa valita mieluummin vaikka gerbiilejä tai kääpiöhamsteri, ne on lähes täysin hajuttomia.

      8. Tottuuko ne kuinka hyvin yleensä käsittelyyn? Saattavatko jäädä koko iäksi ihmistä pakeneviksi?
      -Hyvältä kasvattajalta saat jo valmiiksi kesyjä hiiruja, jotka tulee mielellään kädelle :) Huonossa tapauksessa voi tosiaan olla, että hiiri pelkää lopun ikäänsä kuollakseen :/

      9. Vanhassa talossa on hiiriä omasta takaa leviääkö sairauksia helposti vaikkei tässä huoneessa hiiriä ole?
      -Tietty se on mahdollista, mutta en ole tainnut koskaan kuulla tapauksesta, jossa kesyhiireen (tai rottaan) olisi ainakaan varmuudella tarttunut villiserkultaan mitään..

      10. Huomaako naaraan kiiman ihminen? Entä tuleeko mähdolliset vapaat hiiret kiima aikaan hajun perässä tänne?
      -Muut hiiret astuvat kiimassa olevaa naarasta se on hyvä merkki.

      11. Kuinka yleisiä sairaudet on?
      -Tää on tosi hyvä artikkeli aiheesta:
      http://hiiret.fi/fin/terveys/?pg=2&sub=2

      12. Ehdota muuta jyrsijää joka sopisi paremmin? En halua isoa esim. marsua.
      -Muita hiiren tyyppisiä otuksia on esim. gerbiilit, kääpiöhamsterit ja hamsteri, niihin kannattaa tutustua. Ja toki muut hiirilajit (okahiiri, seeprahiiri, natalhiiri, kääpiöhiiri), mutta niitän en suosittele ellei sulla ole ennalta kokemusta pikkujyrsijöistä. Itse tykkään eniten hiiristä, ne on fiksuja ja ketteriä kiipeilijöitä, ja luonnostaan tosi kesyjä :) Rotta on myös tosi hiirimäinen, mutta se taitaa kuulua kategoriaan isot, ja sitä kannattaa seurantarpeeltaan verrata melkein koiraan :D

    • 7. Kannattaako ehdottomasti ostaa kasvattajalta vai onko esim. faunattaren hiiret ok?
      -Suosittelen erittäin lämpimästi kasvattajaa. Viralliset kasvattajat löytyy täältä:
      http://hiiret.fi/fin/yhdistys/?pg=1&sub=3
      Ilmoituksia kotia etsivistä esim täältä:
      http://hiirifoorumi.net/viewforum.php?f=7&sid=1599fe2360c0167448656df2be417c95
      Kasvattajien ilmoituksia voit löytää myös esim. Keltaisesta Pörssistä, Petsie.fi:n torilta, Apulasta... Facebookissa on kesyhiiret -niminen yhteisö jossa pyörii paljon kasvattajia. Ja monet kasvattajat pystyy saamaan hiirille kyytejä lähemmäskin ostajaa.

      Eläinkauppoihin tulee hiiriä eläintukuista ulkomailta, jotka on silkkoja pentutehtaita joissa tähdätään vain suureen määrään poikasia emon ja poikasten terveydestä piittaamatta. Iso osa hiiristä kuolee jo matkalla kauppaan. Jos siis asut ylen hankalassa paikassa etkä onnnistu saamaan kasvattajan hiiriä, varmista edes että poikaset tulee kasvattajalta Suomesta. Ongelma on tietty, että kauppias voi hyvin huijata että hiiret on kasvattajalta, vaikka ne oikeasti olisikin tukusta :/

      "Kasvattajiakin" on moneen lähtöön: ensikertalaisia joille eläinkauppa on myynyt vahingossa uroksen ja naaraan tai astutun naaraan joka pyöräyttää vauvat, naapurin hiiri mun hiiri = söpöjä hiiriä

    • Hiiristä innostunut

      Kiitti tosi paljon vastauksista! Oli paljon apua. :) Oon joo jotain hamsteriaki miettiny mut ne vaikuttaa ehkä vähän tylsiltä.. rotat olis muuten aivan ihania mutta täällä yksi erittäin pahasti rottakammoinen samassa talossa. :( Muuten mulla varmaan oliskin jo niitä! :D

      • jukkapoika

        Mää kans tykkään enemmän hiiristä ja rotista. Tsemppiä!


    • pooppe

      mulla oli hiiriä mutta ne ei ollukkaan ihan mun juttu:-)mähalusin jotain seurallisia lemmikkejä,jote mä hankin rottia niiden kanssa kyllä kelpaa elää.niistä saa paljo seuraa ja iloa,niiden nimet on:Nuppu ja Helmi.mutta sulle iiret voivatkin olla juuri sopivat lemmikit :)vaikka eivät mulle sopineetkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe