imetys ja yritys

imetysjayritys

Minulla on 11 kk:n ikäinen vauva, jota imetän edelleen kaksi kertaa päivässä. Olemme nyt yrittäneet 3 kk:n ajan saada alulle pikkukakkosta, mutta tuloksetta. Menkat alkoivat 4 kk synnytyksestä ja ovat siitä lähtein tulleet säännöllisesti. Ovulaatiotestin mukaan myös ovuloin. Esikoinen sai aikoinaan alkunsa ensimmäisestä yrityskierrosta. Olenkin nyt pohtinut, että onko tuo kaksi kertaa päivässä tapahtuva imetys syy siihen, miksi ei olla saatu vielä pikkukakkosta alulle? Kokemuksia kenelläkään?

5

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupajumi000

      Kaipa sekin on yksilökohtaista..?

      Vaikkakin olen käsittänyt, että imetys suojaa lähinnä ihan alussa raskaudelta (jos suojaa!!).

      Ja sekin on tosiasia, että aina ei vain onnistu heti, joskus se vie aikaa.
      Vaikka se eka ois tullutkin heti.

      Onnea yritykseen! :)

    • ei huolta..

      Täysimetys suojaa raskaudelta.. Täys imetyshän kuitenkin voi olla myös sellaista että ollaan esim. yöimettämättä (jos vauva nukkuu) joten tämä ei sinällään pidä paikkaansa. Oikein sanottuna imetys toimii ehkäisynä silloin kun imetetään vähintään 4 tunnin välein. Kun väli pitenee niin ehkäisyteho heikkenee. Kaksi kertaa päivässä ei minkään järjen ja tieteellisen tutkimuksen mukaan ole enää sellaista joka estäisi tulevan raskauden.

      Yksilöllisiä eroja todellakin on. jokaisessa kierrossa on 25% mahdollisuus tulla raskaaksi, joten 3kk yritys on kaikkea muuta kuin pitkä aika jonka jälkeen pitäisi huolestua. Tämän takia lapsettomuustutukimuksiinkin mennään vasta kun vuosi on yritetty.

      Se että eka tärppäs heti ei tarkoita yhtään mitään tulevilla raskauksissa. Kaksi tapahtunutta esimerkkiä: nainen tuli raskaaksi vahingossa (kondoomi rikkui) toista vuoden ja kolmas tuli ekasta kerrasta. Toinen pariskunta yritti esikoista 4 vuotta, toinen lapsi sai alkunsa heti.

      Näin se vaan menee.

      • Näinmeillä

        Moikka! Kyllä se imetys monilla ehkäisee, vaikka imettäisi enää jonkun kerran päivässä. Ehkäisykeinoksi se ei tietenkään käy, mutta monilla sotkee hormonit sen verran :)

        Olen kanssasi aika samassa tilanteessa. Kohta 11kk vauva, ja toista on toivottu vuodenvaihteesta saakka. Mulla tosin vielä vähän vaikeampi tilanne, sillä edes menkat eivät ole vielä raskauden jäljiltä alkaneet. Imetän n.3 kertaa päivässä, ja myös öisin. Yritän kokoajan vähentää, mutta vauva on aika takiainen ;) neuvolassa totes, että mun tapauksessa pitää imetyksen todennäköisesti loppua kokonaan ennen uutta raskautta. Saa nähdä!


      • Imetkö sinäkin?
        Näinmeillä kirjoitti:

        Moikka! Kyllä se imetys monilla ehkäisee, vaikka imettäisi enää jonkun kerran päivässä. Ehkäisykeinoksi se ei tietenkään käy, mutta monilla sotkee hormonit sen verran :)

        Olen kanssasi aika samassa tilanteessa. Kohta 11kk vauva, ja toista on toivottu vuodenvaihteesta saakka. Mulla tosin vielä vähän vaikeampi tilanne, sillä edes menkat eivät ole vielä raskauden jäljiltä alkaneet. Imetän n.3 kertaa päivässä, ja myös öisin. Yritän kokoajan vähentää, mutta vauva on aika takiainen ;) neuvolassa totes, että mun tapauksessa pitää imetyksen todennäköisesti loppua kokonaan ennen uutta raskautta. Saa nähdä!

        Joo eipä se toinen lapsi suhdettanne pelasta.


      • Näinmeillä
        Imetkö sinäkin? kirjoitti:

        Joo eipä se toinen lapsi suhdettanne pelasta.

        Eikö??? Sen varaan on kyllä laskettu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      126
      1288
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      98
      963
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe