Jännitteinen tiskipöytä?

Kalmo

Pistorasian ja tiskipöydän sekä pistorasian ja kuparisen vesiputken välillä yleismittari näyttää noin 370 volttia. Onko normaalia tai missä vika?

26

3071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sd34uiv2

      Mittari voi näyttää "kissasähköä" - pitäisi hieman kuormittaa enemmän kuin nykyiset "liian hyvät" digimittarit että voisi varmasti sanoa että onko tiskipöytä "oikeasti jännitteinen"

    • trtrtrrt

      Onko putkistojen maadoitukset kunnossa? Sieltä sitä vikaa voi lähteä etsimään jos pistorasian maadoitus on ok.

      • kalmo

        Mitenkä tuon putkiston maadoituksen olemassaolon voi todeta?


      • ehheihoo
        kalmo kirjoitti:

        Mitenkä tuon putkiston maadoituksen olemassaolon voi todeta?

        Mistään maadoituksista ei ole kyse vaan siitä että mittarisi näyttää omiaan.


      • pen-poikki?
        ehheihoo kirjoitti:

        Mistään maadoituksista ei ole kyse vaan siitä että mittarisi näyttää omiaan.

        Mittaat sen vastuspuolella - ei jännitemittauksena. Sukorasian maattoliuskan ja kupariputken välillä. Pitäisi näyttää aika liki nollaa jos ok. Jos sieltä oikeasti löytyy lähes 400v olisi parempi poistua tiloista ja varovasti...


      • kalmo
        pen-poikki? kirjoitti:

        Mittaat sen vastuspuolella - ei jännitemittauksena. Sukorasian maattoliuskan ja kupariputken välillä. Pitäisi näyttää aika liki nollaa jos ok. Jos sieltä oikeasti löytyy lähes 400v olisi parempi poistua tiloista ja varovasti...

        Joo eli nollilla tai melkeen oli maa ja pöytä/putket. Mutta miksi mittari sitten näyttää voltteja olevan tiskipöydässä?


      • nämädigimittarit
        kalmo kirjoitti:

        Joo eli nollilla tai melkeen oli maa ja pöytä/putket. Mutta miksi mittari sitten näyttää voltteja olevan tiskipöydässä?

        Johan sitä on yritetty kertoa että nyky digiyleismittarit ovat "liian hyviä" eli niiden sisäinen vastus on niin suuri että se ei kuormita mitattavaa piiriä juuri lainkaan jolloin kaikki ties mistä indusoituneet jännitteet näkyy. Joku vanha viisarimittari näyttäisi tälläisessä tapauksessa nollaa
        Eli mittarin rinnalle pitäisi laittaa vastus joka hieman kuormittaisi mitattavaa piiriä. Kaksinapaiset jännitteenkoettimet yleensä kuormittavat piiriä hieman ja soveltuvat paremmin tämmöisiin mittauksiin.

        Toki tämmöisissä tapauksissa voi olla myös kyse siitä että jotain on todella vialla ja oltava aina varuillaan, mutta hyvin usein on kyse tästä nykymittareiden "ongelmasta".


      • ex-kalmo
        nämädigimittarit kirjoitti:

        Johan sitä on yritetty kertoa että nyky digiyleismittarit ovat "liian hyviä" eli niiden sisäinen vastus on niin suuri että se ei kuormita mitattavaa piiriä juuri lainkaan jolloin kaikki ties mistä indusoituneet jännitteet näkyy. Joku vanha viisarimittari näyttäisi tälläisessä tapauksessa nollaa
        Eli mittarin rinnalle pitäisi laittaa vastus joka hieman kuormittaisi mitattavaa piiriä. Kaksinapaiset jännitteenkoettimet yleensä kuormittavat piiriä hieman ja soveltuvat paremmin tämmöisiin mittauksiin.

        Toki tämmöisissä tapauksissa voi olla myös kyse siitä että jotain on todella vialla ja oltava aina varuillaan, mutta hyvin usein on kyse tästä nykymittareiden "ongelmasta".

        Vaihdoin patterin ni alkoi näyttämään 230v. Ja kaveria konsultoin niin kaikki on ok. Alunperin mitä en kirjoittanut niin loisteputkivalaisimen pistorasia kärähti ja avatessa muovinpalat ja teipit putoili sieltä niin tuli epävarma olo että onko sähköt ok...


    • 10+

      230 V siinä pitäisi olla, jos pistorasian vaihetta vastaan mitataan. Mittari ehkä rikki, tai paristo lopussa.

    • S2 sähkäri

      Tarkistaisin suojamaat ja tiskipöydän maadoituksen.
      Samoin onko N ja PE kisko yhdistetty.
      Näistä vika löytyy,jos vikaa on.

      • Nollaus

        Mistä lähtien tiskipöydät on maadoitettu?


      • kalmo

        Mihin tuo tiskipöytä pitää maadoittaa tai miten se olisi maadoitettu?


      • Johtaa käyttövesikin
        kalmo kirjoitti:

        Mihin tuo tiskipöytä pitää maadoittaa tai miten se olisi maadoitettu?

        Kotioloissa ei mitenkään. Kysyjällä se maadoittuu hanan/kupariputken kautta?


    • 15+17

      On ok, jos on 370 V systeemi käytössä.

      • ei.

        Ei ole mitään "370 V systeemiä" ja ei ole ok. 230V olisi ok jos on yhtään käsitystä miltä väliltä mittaa.


    • S2 sähkäri

      Vesiputket on maadoitettu ja sitä kautta myös tiskipöytä maadoittuu.Vanhoissa taloissa maadoitukset on kiertovesi pumpun luona.Pumpun yli lenkitetty,ettei tiivisteet katkaise maadoitusta.

      • peksi...

        Miten se pex-putkilla maadoittuu?


      • Täh?
        peksi... kirjoitti:

        Miten se pex-putkilla maadoittuu?

        Ei mitenkään. Kysyjä mainitsi kupariputken. Huomasitko?


      • Eipä
        Täh? kirjoitti:

        Ei mitenkään. Kysyjä mainitsi kupariputken. Huomasitko?

        Se kupari ei välttämättä ole missään yhteydessä tiskipöytään. Mullakin on yksi kämppä missä vesihana on seinässä.


    • Ingen gora

      Mittaa pistorasian maadoitusliuskan ja tiskipöydän välinen jännite.Ja virrat pois jos jännitettä löytyy,sitten mittaa ohmi mittarilla mikä on vastus tällä välillä.
      Saat ainäkin selville onko se tiskipöytä maissa.

      • kalmo

        Vastusmittari näytti nollaa tai melkein nollaa pistorasian ja tiskipöydän/putkien välillä


    • Ei tuollaista jännitettä Suomessa ole "maata vasten" missään. Vaiheiden välillä kylläkin noin 400V. Bilteman mittari ? ; )

      • ex-kalmo

        Joku 15-20 vuotta vanha digimittari. Paristossa oli parasta ennen päivä 2008...


    • ökjSDFG

      onko true rms mittari?

      joku halpis romu ei osaa näyttää järkeviä.... tosin siinäkin pitäis olla n. 325V

    • virtaa on

      Minäkin sain tiskipöydästä ja melkein mistä vaan sähköiskuja aina talvisin ennen kuin hommasin ilmankostuttimen. Olikin melkoisia räiskäyksiä, tuntui ja näkyi. Olen jostain syystä sähköinen kun muut ei saa, työpaikalla pukukaappia piti aina hipaista ensin varovasti kynnellä ettei tärskäyttänyt niin kovasti.

      • tärsky

        Kynnellä?? -tuommonenhan se just kaikkein ikävimmältä tuntuu -taidat olla masokisti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      224
      1833
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1143
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      978
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      974
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      827
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      743
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      648
    9. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      629
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      21
      622
    Aihe