Huoletonta vuokraelämää

huolet ohi

Kävin tänään avaamassa vuokravakuustilin ja maksoin siihen kolmen kuukauden vuokran, vähän yli 2,800e. Tili on minun nimelläni, mutten saa siitä nostaa, ilman vuokranantajan allekirjoitusta, jonka hän antaa muuttaessani pois. Jos taas en hoida vuokranmaksua tai tuhoan jotenkin asuntoa tmv. otetaan tililtä korvaus.

Minusta tämä tuntuu reilulta sopimukselta. Nyt vaan tosite vuokranantajalle tilistä ja voin allekirjoittaa vuokrasopimuksen. Jotenkin tuntuu niin helpolta ja vaivattomalta kaikki 40 omistusasumisen jälkeen siirtyä vuokralaiseksi. Kun kävin katsomassa asuntoa, sanoi talonmies, että maalaavat seinät ennen muuttoani ensi kuussa. Samoin vaihtavat asuntoon uuden lieden ja jääkaappi-pakastimen. Lattian ovat vastalaitetut, muualla paneeli, makuuhuoneessa lamelli.

Ihanaa muuttaa vanhuudenpäivikseen asuntoon, jossa ei tarvitse remonteista kantaa huolta! Olen onnellinen.

39

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolet ohi

      korj.: 40 omistusasumisvuoden jälkeen...

    • Tosiaan

      Tolla ajattelulla ei ole huolia mihin rahansa pistää. Isäntä vie kaiken.
      Isäntä ostaa noi tavarat ja vähentää ne verotuksessa, halvaksi tulee.
      Nyt sitten maksat vuokraa yli 900 euroa/kk asunnosta minkä vastike on 200€/kk. Todella fiksua.

      • huolet ohi

        Niin maksankin. Minulla on varaa, kiitos omistusvuosinani kerätyn omaisuuteni..


    • vuokraOK

      Olen harkinnut itsekkin että mitä järkeä asua eläkkeellä pääkaupunkiseudulla kun ei ole pakko asua esim. työn takia? Voisi myydä nykyisen pois, tutkia lähikuntia ja valkata mieleisensä missä on itselle tarvittavat palvelut lähellä. Vähilläkin palveluilla pärjää eikä aivan kaiken tarvitse olla lähellä esim. huonekaluliike voi olla kauempanakin kun sen verran vähän sieltä tulee ostettua. Pienellä paikkakunnalla vuokrat olisivat halvempia ja jäisi rahaa sitten vaikka matkusteluun kun vielä terveys on tallella. Kerkeää sitä vuodepotilaana olemaan myöhemminkin. :)

      Ja mitä sitä kaikkea rahaa jättämään perinnöksi kun on tullut aikoinaan paljon ylitöitä tehtyä oman asunnon eteen, joten miksei pistä lihoiksi, sijoita osaa rahoista saaden hieman korkoa ja asu vuokralla, jolloin sijoitukset jarruttavat kuitenkin kassan hupenemista vuokralla (ellei nyt aivan onneton tuuri käy ja häviää nopeasti rahansa). Viimeiset vuodet todennäköisesti on sen verran vihannes ettei sitä rahaa pysty kuitenkaan kuluttamaan ihmeemmin ja siinä vaiheessa yhteiskunta maksaa (nöyrää) elämistä.

      • huolet ohi

        Niinpä. Minullakaan kun ei ole perillisiä, niin ajattelin käyttää itse ansaitsemani rahat omaan asumismukavuuteen ja jäähän siitä vielä muuhunkin kivaan. Osan minäkin laitan sijoituksiin.


      • Hyvä ajatus
        huolet ohi kirjoitti:

        Niinpä. Minullakaan kun ei ole perillisiä, niin ajattelin käyttää itse ansaitsemani rahat omaan asumismukavuuteen ja jäähän siitä vielä muuhunkin kivaan. Osan minäkin laitan sijoituksiin.

        Entäs kun isäntä sanoo ota vuoteesi ja käy. Siinä ei sitten paljon rypistellä.
        Jos vanhempana joudut kotiavun piiriin vuokra-asunnossa tai laitoshoitoon niin itse ansaitsemasi rahat hupenee todella nopeasti. Ja olet täysin järjestelmän palloteltavissa. Koska et omista kotia.
        Nämä ajatukset on ihan hyviä mutta ei välttämättä niinkään järkeviä.


      • huolet ohi
        Hyvä ajatus kirjoitti:

        Entäs kun isäntä sanoo ota vuoteesi ja käy. Siinä ei sitten paljon rypistellä.
        Jos vanhempana joudut kotiavun piiriin vuokra-asunnossa tai laitoshoitoon niin itse ansaitsemasi rahat hupenee todella nopeasti. Ja olet täysin järjestelmän palloteltavissa. Koska et omista kotia.
        Nämä ajatukset on ihan hyviä mutta ei välttämättä niinkään järkeviä.

        Eipä se omistusasuntokaan paljon lohduta, jos laitoshoitoon joutuu. Vuokranantajaksi valitsin asuntojen vuokraamiseen perehtyneen vakuutusyhtiön, joten irtisanomista tuskin tulee lähiaikoina. Ja eihän se sanottua ole, että itsekään haluan lopun ikääni tuossa asua. Voin vanhemiten muuttaa vaikka palvelutaloon. Pääasia on, että minun ei tarvitse huolehtia asumisolosuhteita, kuten remonteista jne.


      • Hyvä ajatus
        huolet ohi kirjoitti:

        Eipä se omistusasuntokaan paljon lohduta, jos laitoshoitoon joutuu. Vuokranantajaksi valitsin asuntojen vuokraamiseen perehtyneen vakuutusyhtiön, joten irtisanomista tuskin tulee lähiaikoina. Ja eihän se sanottua ole, että itsekään haluan lopun ikääni tuossa asua. Voin vanhemiten muuttaa vaikka palvelutaloon. Pääasia on, että minun ei tarvitse huolehtia asumisolosuhteita, kuten remonteista jne.

        Mietis uudestaan mitä vuokrassasi maksat. Meinasitko että isäntä maksaa remontit. Väitän että erehdyt. Maksat asunnon vastikkeen, siihen kohdistuvat remontit, isännän pääomatulon veron ja isännälle voiton vuokrauksesta. Hyvä että teitä riittää. PKS seudulla jopa niin paljon että kämpät viedään käsistä.


      • huolet edessä
        huolet ohi kirjoitti:

        Eipä se omistusasuntokaan paljon lohduta, jos laitoshoitoon joutuu. Vuokranantajaksi valitsin asuntojen vuokraamiseen perehtyneen vakuutusyhtiön, joten irtisanomista tuskin tulee lähiaikoina. Ja eihän se sanottua ole, että itsekään haluan lopun ikääni tuossa asua. Voin vanhemiten muuttaa vaikka palvelutaloon. Pääasia on, että minun ei tarvitse huolehtia asumisolosuhteita, kuten remonteista jne.

        > Vuokranantajaksi valitsin asuntojen vuokraamiseen perehtyneen vakuutusyhtiön, joten irtisanomista tuskin tulee lähiaikoina.

        HAH! Kylmä bisnesajattelu jyrää ja jos tuotot hiipuu alle X %, pistetään kämpät lihoiksi.

        Tiedän tämän hyvin, kun mm. länsi-Vantaalla juurikin vakuutusyhtiöt pistivät myyntiin kokonaisia kerrostaloja - tais olla Pähkinärinteessäkin satakunta ex. vuokra-asuntoa myynnissä kerrallaan. Syynä oli päälle pukkaamassa olleet remontit vielä laman jäljiltä alhaalla olleet vuokrat.

        Sittemmin vuokrat ovat nousseet ja vuokrakasarmeihin sijoittaminen on tullut uudelleen muotiin - nythän nämä VVO:t sun muut ovat tahkonneet reippaita voittoja. Mutta kyllä ne luukut menee taas äkkiä myyntiin, jos kannattavuus heikkenee (remontteja pukkaa / vuokrien nousu tyssää).

        Hyvin on sinulta jäänyt huomioimatta nämä vuokrankorotukset ylipäätään. Jos asunnon myyntihinta oli 150 k€ ja vuokra nyt 800 €/kk, niin myyntihinta riittää 15½ vuoden vuokriin. Jos vuokra ei nouse ikinä. Vaan jos vuokra nousee 4 %/vuosi, rahat loppuvat jo 13 vuodessa. Remontit vaivaavat vuokrakuoriaista ihan yhtä lailla ja kun asumiseen upotetaan 150 k€/13 vuotta, niin eiköhän siinä tule ne uudet jääkaapitkin yms. vuokraisännälle ostettua. Vrt. omistusasunnon vastikkeet 50 k€ samassa ajassa eli vuokralla maksat asumisestasi 3x hinnan!

        Palvelutaloon muuttaminen se vasta onkin rahamiesten juttu. Olen nimittäin sukulaisten vuoksi noidenkin hintoja silmäillyt. Kaksion saa juu 1200 €/kk, mutta sillä saa pelkät seinät. Siivouspalvelu, ateriat yms. veloitetaan kaikki erikseen, joten kulut ovat helposti 2000 €/kk. Asunnon myyntihinta sulaa 6 vuodessa...

        Luvut ovat niin julmia, että olet joko provo tai idiootti. Tai molempia.


    • Ei huolen häivää

      Kyllä vuokra-asuminen on vaan huoletonta omakotitalovuosien lälkeen. Lämpö juoksee, minä en!

    • Ei valittamista

      Kummasti jotkut kateelliset vaan piipittää toisten valinnoista. Itsekin asun vuokralla ja tyytyväisenä ja huolettomana elän sopivan leveästi. Harmittaako? Käkkikää vaan siinä 30 vuotta sitten ostamassanne asunnonräppänässä kun ette muuta osaa.
      Sitäpaitsi vuokralla voi helposti ja nopeasti vaihtaa maisemaa jos haluaa. Ja mukaansahan täältä ei kai kukaan saa niitä sijoituksiaan.

      • valintani...

        Niinpä. Itse olen vaihtamassa vuokra-asuntoa ensi viikolla. Todella helppoa ilman myynnin ja uuden ostamisen haasteita. Asunto on työsuhdeasunto ja vuokra 317 euroa kuukaudessa. Vesi kuuluu vuokraan.
        Juuri tein tuossa muuttoilmoitusta.. siinä suurimmat byrokraattiset kiemurat. Maisemien vaihdos piristää muutaman vuoden välein. :)


    • huolet ohi

      Ap: Laskin tuossa äsken, että kun ostin tämän viimeisimmän asuntoni 18vuotta sitten, maksoin siitä n. 158,000mk eli euroissa n. 26,000e. Nyt tästä samasta portaasta myytiin tammikuussa vastaavanlainen asunto 140,000 eurolla. Eli vaikka hinnat hiljalleen putoaisivatkin, saan reilun voiton tästä asunnosta ja mukavan summan vuokra-asumiseeni loppuelämäkseni. Huolet tosiaankin ohi.

      • nuorena nukkunut

        Aika lyhyt pitää sen loppuelämän olla.

        Jos nyt ajatellaan, että 140 k€ arvoisen asunnon vuokra on 750 €/kk eli 9 000 €/vuosi ja vuokra nousee 3 %/vuosi, niin 140 k€ hupenee vuokriin 13 vuodessa ja sen jälkeen olet puilla paljailla.

        OK, voihan toki ajatella, että tuolle 140 k€:lle saa tuottoa. Lasketaan vaikka tuotoksi (verojen jälkeen) 7 % (eli ennen veroja pitää tahkota noin 10 %).

        Alkuvaiheessa 7 % tuotto on likimain sama kuin mitä menee vuokraan ts. vuokran saa katettua sijoitustuotoilla. Mutta pääoma ei kasva ja vuokra nousee joka vuosi. 5 vuoden päästä vuokraan uppoaa jo reilu 10 tonnia ja 10 vuoden päästä lähes 12 tonnia vuodessa. Minkä vuoksi joudutaan syömään sitä 140 k€ pääomaa. 10 vuoden päästä sitä on jäljellä enää 129 tonnia, 20 vuoden päästä 58 tonnia. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä pienemmän osan nousevasta vuokrasta kutistuvan pääoman tuotot kattavat -> pääoman hupeneminen kiihtyy koko ajan. Niinpä rahat loppuvat jo vajaassa 24 vuodessa.

        No, eipä tämä kait iso ongelma ole, kun alemmas sosiaaliluokat = vuokralaiset tuppaavat kuolla kupsahtamaan jopa 10 vuotta aiemmin. Tämän varaan selvästi laskit?


      • huolet ohi
        nuorena nukkunut kirjoitti:

        Aika lyhyt pitää sen loppuelämän olla.

        Jos nyt ajatellaan, että 140 k€ arvoisen asunnon vuokra on 750 €/kk eli 9 000 €/vuosi ja vuokra nousee 3 %/vuosi, niin 140 k€ hupenee vuokriin 13 vuodessa ja sen jälkeen olet puilla paljailla.

        OK, voihan toki ajatella, että tuolle 140 k€:lle saa tuottoa. Lasketaan vaikka tuotoksi (verojen jälkeen) 7 % (eli ennen veroja pitää tahkota noin 10 %).

        Alkuvaiheessa 7 % tuotto on likimain sama kuin mitä menee vuokraan ts. vuokran saa katettua sijoitustuotoilla. Mutta pääoma ei kasva ja vuokra nousee joka vuosi. 5 vuoden päästä vuokraan uppoaa jo reilu 10 tonnia ja 10 vuoden päästä lähes 12 tonnia vuodessa. Minkä vuoksi joudutaan syömään sitä 140 k€ pääomaa. 10 vuoden päästä sitä on jäljellä enää 129 tonnia, 20 vuoden päästä 58 tonnia. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä pienemmän osan nousevasta vuokrasta kutistuvan pääoman tuotot kattavat -> pääoman hupeneminen kiihtyy koko ajan. Niinpä rahat loppuvat jo vajaassa 24 vuodessa.

        No, eipä tämä kait iso ongelma ole, kun alemmas sosiaaliluokat = vuokralaiset tuppaavat kuolla kupsahtamaan jopa 10 vuotta aiemmin. Tämän varaan selvästi laskit?

        Laskin sen varaan, että minulla on tuon mainitun pesämunan lisäksi tietenkin kuukausittainen eläkkeeni, joka ei kaikista pienin ole. Tietysti joudun jonkinverran myös pääomaa syömään, mutta käsittääkseni se riittää hyvinkin, vaikka eläisin satavuotiaaksi.


      • Helppoa on
        huolet ohi kirjoitti:

        Laskin sen varaan, että minulla on tuon mainitun pesämunan lisäksi tietenkin kuukausittainen eläkkeeni, joka ei kaikista pienin ole. Tietysti joudun jonkinverran myös pääomaa syömään, mutta käsittääkseni se riittää hyvinkin, vaikka eläisin satavuotiaaksi.

        Ja kukaan meistä ei saa täältä mukaansa latin latia, joten turhaapa niitä on jemmailla... eikä perikunnankaan tarvi tapella, kun ei jää mitään tapeltavaa!


      • Helppoa on kirjoitti:

        Ja kukaan meistä ei saa täältä mukaansa latin latia, joten turhaapa niitä on jemmailla... eikä perikunnankaan tarvi tapella, kun ei jää mitään tapeltavaa!

        Ja Vuokralaisen käärinliinoissa ei todellakaan edes tarvita taskuja.

        Olet oikeutettu asumaan niinkuin haluat, mutta itse olisin kyllä mieluummin pelkän vastikkeen maksamalla mennyt.

        Vaikka sitten perintö jäisi valtiolle.


    • Levoton

      Miksi omistaa asunnon tai jotain muuta mitä ei voi hautaan viedä? Kyllä vuokralla on kiva asua kun kyllästyy maisemaan niin helposti asunnosta pääsee eroon ja muuttaa toiseen. Itse asun joko 4 - 10 vuotta samassa asunnossa ja sitten vaihdan paikkaa.

      • Vapaus = parhautta

        Itse olen muuttanut parhaimmillaan jopa 3 kertaa vuodessa, mutta keskimäärin suunnilleen kerran vuodessa.. näin siis vuokralla asuessa. Omassa omakotitalossa asuin 5 vuotta ja sen jälkeen onki taas tullut elettyä "muuttolinnun lailla" kämpästä kämppään ;D


      • selentää
        Vapaus = parhautta kirjoitti:

        Itse olen muuttanut parhaimmillaan jopa 3 kertaa vuodessa, mutta keskimäärin suunnilleen kerran vuodessa.. näin siis vuokralla asuessa. Omassa omakotitalossa asuin 5 vuotta ja sen jälkeen onki taas tullut elettyä "muuttolinnun lailla" kämpästä kämppään ;D

        Näin minäkin ajattelen, vaikka joskus olenkin omasta asunnosta haaveillut ja harmitellut, kun en ymmärtänyt sellaista hankkia. Nyt olen tyytyväinen, että voin halutessani vaihtaa paikkakuntaa, kunnes löydän sen paikkakunnan minne haluan jäädä.


      • 11+10
        Vapaus = parhautta kirjoitti:

        Itse olen muuttanut parhaimmillaan jopa 3 kertaa vuodessa, mutta keskimäärin suunnilleen kerran vuodessa.. näin siis vuokralla asuessa. Omassa omakotitalossa asuin 5 vuotta ja sen jälkeen onki taas tullut elettyä "muuttolinnun lailla" kämpästä kämppään ;D

        Kolme kertaa vuodessa? Et sitten ole löytänyt sopivaa asuntoa?

        Itse etsin ostettavaa kerrostaloasuntoa yli 2 vuotta ja jouduin vaihtamaan kaupunkiakin ennen kuin löysin juuri sellaisen asunnon jonka halusin. En aio muuttaa tästä ennen kuin viedään. Edellisessä asuin 20 vuotta mutta kun muksut lähti halusin erilaisen asunnon. En pienempää mutta pohjaltaan avaramman.


      • Vapaus = parhautta
        11+10 kirjoitti:

        Kolme kertaa vuodessa? Et sitten ole löytänyt sopivaa asuntoa?

        Itse etsin ostettavaa kerrostaloasuntoa yli 2 vuotta ja jouduin vaihtamaan kaupunkiakin ennen kuin löysin juuri sellaisen asunnon jonka halusin. En aio muuttaa tästä ennen kuin viedään. Edellisessä asuin 20 vuotta mutta kun muksut lähti halusin erilaisen asunnon. En pienempää mutta pohjaltaan avaramman.

        Tilanteet muuttuu ja asunnon tarpeetkin muuttuu, vuokra-asujan vaan on niin helppoa muuttaa, että sitä voi muuttaa useammankin kerran vuodessa. Itse taas en ymmärrä alkuunkaan sitä, että jotkut asuu jopa vuosikymmeniä samassa luukussa VUOKRALLA - siinä ei ole mitään järkeä. Vaihtelu virkistää, miksi siis jumittaa jossain vuokraluukussa, jos ja kun ei ole mikään pakko ;D


      • Muutto on rankkaa
        Vapaus = parhautta kirjoitti:

        Tilanteet muuttuu ja asunnon tarpeetkin muuttuu, vuokra-asujan vaan on niin helppoa muuttaa, että sitä voi muuttaa useammankin kerran vuodessa. Itse taas en ymmärrä alkuunkaan sitä, että jotkut asuu jopa vuosikymmeniä samassa luukussa VUOKRALLA - siinä ei ole mitään järkeä. Vaihtelu virkistää, miksi siis jumittaa jossain vuokraluukussa, jos ja kun ei ole mikään pakko ;D

        Helppoa ? No ei tää muutto mitään helppoa ole vaikka omistusasunnostani toiseen olen muuttamassa ja tavaroita purkamassa. 3v asuin edellisessä asunnossani en muuttoa kyllä ihan mielellään monesti vuodessa tekisi.


      • normi suoritus
        Muutto on rankkaa kirjoitti:

        Helppoa ? No ei tää muutto mitään helppoa ole vaikka omistusasunnostani toiseen olen muuttamassa ja tavaroita purkamassa. 3v asuin edellisessä asunnossani en muuttoa kyllä ihan mielellään monesti vuodessa tekisi.

        Ei taida sossunelätillä olla paljoa mitään mukaan otettavaa.

        Ettei olisi jopa tällainen tapaus, jolta "unohtuu" vuokranmaksu ja sitten kun isäntä alkaa rahojensa perään kyselemään, leikitään ensin muutama kk - puoli vuotta vaikeasti tavoitettavaa (ei vastata puhelimeen, ei avata ovea jne) ja sitten kun alkaa olla ilmeistä, että isäntä hommaa häädön ja kohta tullaan ovesta sisään poliisien kanssa, on aika poistua paikalta vähin äänin. Se sossun järkkäämä sänky & kasa roinaa saa jäädä asuntoon.


      • Vapaus = parhautta
        normi suoritus kirjoitti:

        Ei taida sossunelätillä olla paljoa mitään mukaan otettavaa.

        Ettei olisi jopa tällainen tapaus, jolta "unohtuu" vuokranmaksu ja sitten kun isäntä alkaa rahojensa perään kyselemään, leikitään ensin muutama kk - puoli vuotta vaikeasti tavoitettavaa (ei vastata puhelimeen, ei avata ovea jne) ja sitten kun alkaa olla ilmeistä, että isäntä hommaa häädön ja kohta tullaan ovesta sisään poliisien kanssa, on aika poistua paikalta vähin äänin. Se sossun järkkäämä sänky & kasa roinaa saa jäädä asuntoon.

        Sossu ei ole ikipäivänä järkännyt ainoatakaan huonekalua, saatika muuta irtainta. Sitä kun muuttaa usein, niin ei pääse kertymään liikaa roinaa ja toisekseen usein muuttaessa se alkaa sujumaan rutiinilla - esim laatikot ja muut on valmiiksi varastossa oottamassa =)


      • normi loiseläjä
        Vapaus = parhautta kirjoitti:

        Sossu ei ole ikipäivänä järkännyt ainoatakaan huonekalua, saatika muuta irtainta. Sitä kun muuttaa usein, niin ei pääse kertymään liikaa roinaa ja toisekseen usein muuttaessa se alkaa sujumaan rutiinilla - esim laatikot ja muut on valmiiksi varastossa oottamassa =)

        On ne roinat sossun järkkäämiä, kun olet ne sossun rahoilla käynyt kirpparilta ostamassa.


      • V*tuttaako?
        normi loiseläjä kirjoitti:

        On ne roinat sossun järkkäämiä, kun olet ne sossun rahoilla käynyt kirpparilta ostamassa.

        Kylläpäs omistusasuntoloukku-velkavankeudessa eläjää kirpasee kovasti vuokra-asujan vapaus. Sellanen pieni vinkki sulle, ettei kaikki vuokra-asujat ole suinkaan sossun asiakkaita.....


      • Muutto on rankkaa
        V*tuttaako? kirjoitti:

        Kylläpäs omistusasuntoloukku-velkavankeudessa eläjää kirpasee kovasti vuokra-asujan vapaus. Sellanen pieni vinkki sulle, ettei kaikki vuokra-asujat ole suinkaan sossun asiakkaita.....

        Ei mut asuntotuen piiriin kuuluvia pääsääntöisesti vuokralaiset ovat ja maksavat isäntänsä asuntolainat ja muita kuluja.


      • Eio todellista ;D
        Muutto on rankkaa kirjoitti:

        Ei mut asuntotuen piiriin kuuluvia pääsääntöisesti vuokralaiset ovat ja maksavat isäntänsä asuntolainat ja muita kuluja.

        Kokeilepa välillä jonku muun väristä pilleriä, tai sitten menet ja hankit dildon, vois helpottaa.... ;D


    • hjgkgj

      Minua aina jaksaa ihmetyttää tämä ihmisten huoli toisten asumismuodosta. Kuinka hyviä ihmisiä kun ajattelevat vain toisen parasta! Vai olisiko sittenkin perisuomalaiseen tyyliin kuitenkin jotain kateuden siementä kun toisten asioista aletaan avautumaan.

    • Vuokratupa +

      Samaa oon miettiny minäkin. Jos on siihen omaan velkaluukkuunsa tyytyväinen, ja siihen asumismuotoon niin miksi pitää parjata sellaista, joka haluaa jotain muuta elämältä kuin velkavankeutta?
      Itsekin vuokralla, mikä on tuolla maailmalla itseasiassa aika yleistäkin, täällä joku ihme vimma ostaa "oma" ja kaikki päivittelee miksi en osta. No ihan v.......lakseni.
      Helpompi hengittää kun ei ole satoja tuhansia velkaa. Ei haittaa vaikka joutuis työttömäksikin, sen verran pieni vuokra että sen maksaa vaikka mikä tulis.
      Asunto edullisuudestaan huolimatta tosi mahtava, rauhallinen rivarikolmio saunalla, just remontoitu.
      Ja ikinä ei ole sossu mulle maksanu yhtään mitään, ihan työssäkäyvä olen ja näinollen maksan sekä kalut että vuokran ihan ite. Niin kerta :)

      • örkkierkki

        Aina maksetaan asuntolainaa, joko omaa tai sitten vuokranantajan.
        Oma loppuu joskus, mutta vuokranantajalle maksetaan kolmekin kertaa asunnon hinta ja lähdetään peppu paljaana.


      • Vapaus rulettaa
        örkkierkki kirjoitti:

        Aina maksetaan asuntolainaa, joko omaa tai sitten vuokranantajan.
        Oma loppuu joskus, mutta vuokranantajalle maksetaan kolmekin kertaa asunnon hinta ja lähdetään peppu paljaana.

        Kuka maksaa, kuka ei. Miksi siinä samassa kämpässä pitäisi olla vuokralla vuosikausia. Mun mielestä ja kokemuksesta vuokra-asumisen parhaita puolia on just liikkumisenvapaus, vuokrasopparin irtisanomisesta vielä seuraava kuukausi vuokranmaksua ja sitten ollaanki jo uudessa lukaalissa - ai että mä nautin!


      • Muutto on rankkaa
        Vapaus rulettaa kirjoitti:

        Kuka maksaa, kuka ei. Miksi siinä samassa kämpässä pitäisi olla vuokralla vuosikausia. Mun mielestä ja kokemuksesta vuokra-asumisen parhaita puolia on just liikkumisenvapaus, vuokrasopparin irtisanomisesta vielä seuraava kuukausi vuokranmaksua ja sitten ollaanki jo uudessa lukaalissa - ai että mä nautin!

        Vuokralainen on aina isännälleen maksuvankeudessa vaikka isäntä vaihtuisikin.


    • asdfsaf3245235

      provoo provoo, 95% tän palstan jutuista on pelkkää provoo

    • Käteisellä

      Vaihdettin juuri uuteen vuokra-asuntoon. Ihana paikka. Puutarha, moderni varusteltu asunto, autopaikka oven vieressä jne. Halpa vuokra joten kahdelle aikuiselle jää rahaa käyttöön runsaasti. Ei huolia remonteista eikä lainoista.
      Kovasti tosiaan muita ihmisiä suorastaan huolestuttaa kun ei olla asuntolainaa otettu.
      Miksi ostaa asunto jota ei kuitenkaan rahaksi koskaan muuta kun asuu siinä? Eli aivan turhaa höpinää että arvo nousee ja omaisuus karttuu. Höpöhöpö.
      Ensi viikolla vaihtuu auto uudempaan ja seuraavalla lähdetään matkoille. Terve.

    • Vapaa sielu

      Kun laskee kaikki omistusasumisen kulut (lainan korot, yhtiövastikkeet, nykyisille lainanhakijille pakolliset takaisinmaksuturvat jne.) on omistusasuminenkin kallista. Sitten kun pitää muuttaa kaupungista toiseen työn perässä, tulee maksuun välityspalkkiot, jotka meilläkin on maksettu nyt 4 krt, juurikin muuttojen takia. Lisäksi vuokralta pääsee äkkiä pois, jos taloon tulee karmea vesivahinko, julmetun kallis putkiremppa jne... (ollaan asuttu kahden putkirempan keskellä, ei kivaa....)

      Myöskin paikkaa voi vuokrala asuva helposti vaihtaa, jos asuinalue alkaa kyllästyttää tai taloon muuttaa hankalia naapureita tai kerrostalokyttääjiä. Omistusasuminen sopii niille, jotka aidosti haluavat asua samalla paikkakunnalla ja samassa asunnossa sen 30 vuotta. Meille levottomammille, vaihtelunhaluisille ihmisille sopii vuokraaminen paljon paremmin.

      • Hyyryläisen onni

        Niin tai jos asunto osottautuu sisäilmaongelmaiseksi, kylmäksi hollitalliksi, tms päivittäistä elämää suuresti risova seikka tulee esiin vasta hetken asumisen jälkeen. Vuokrakämpästä on helppo muuttaa uuteen vuokrakämppään, irtisanomisaika on yksi kuukausi ja that's it. Omistusasunnossa ollaanki sitten korvia myöten nesteessä, erityisesti näiden terveyshaittojen ilmaantuessa...


    • Vuokrapentele

      Vaikka vuokravakuustili onkin periaatteessa hyvä, riitatilanne johtaa helposti siihen, että tililtä ei saa vakuusrahoja kumpikaan osapuoli, ei vuokralainen eikä vuokranantaja. Itselläni on kerran ollut vuokravakuustili käytössä, jota avatessani pankki selvitti tilin käyttöoikeudet. Vuokravakuuden nostaminen tililtä vaatii kummankin osapuolen hyväksynnän. Jos toinen osapuoli kieltää nostamisen, ei kumpikaan osapuoli saa rahoja tililtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe