Voiko yli 50-vuotias päästä kertausharjoituksiin?

Kertaamaan

Olen juuri 50 vuotta täyttänyt mies, joka kävin armeijan 1980-luvun alkupuolella. Millaiset mahdollisuudet minulla on päästä kertausharjoituksiin, vaikkapa vain edes vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin?

En ole perillä niistä tämänhetkisistä säännöistä, jotka nykyään säätelevät kertausharjoituksiin osallistumista, kuten ikärajoista tms. joten toivottavasti joku osaa laittaa faktaa pöytään.

115

13441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käpyevp

      miksi sellaisiin pitäisi päästä ? Jotkut eivät mene vaikka kutsutaan.

      Ounasteletko sotaa?

      • Kertaamaan

        Saattaa olla sota tulossa, ja silloin haluaisin olla käytettävissä. Tiedän, että kertausharjoituksia on vähennetty puolustusvoimien rahapulan takia, mutta kysymykseni perusidea oli siinä, voiko 50 vuotta täyttänyt enää osallistua mihinkään kertausharjoituksiin, edes vapaaehtoisiin, vai katsotaanko sellainen mies niin nostoväkeen kuuluvaksi, että ei enää hyväksytä mukaan.


      • miinatutkain
        Kertaamaan kirjoitti:

        Saattaa olla sota tulossa, ja silloin haluaisin olla käytettävissä. Tiedän, että kertausharjoituksia on vähennetty puolustusvoimien rahapulan takia, mutta kysymykseni perusidea oli siinä, voiko 50 vuotta täyttänyt enää osallistua mihinkään kertausharjoituksiin, edes vapaaehtoisiin, vai katsotaanko sellainen mies niin nostoväkeen kuuluvaksi, että ei enää hyväksytä mukaan.

        Hyvistä miinanpolkijoista on aina pulaa.


      • alik.3/93

        Katselin tuossa eräänä päivänä maavoimien käytössä olevia aseita.

        Rynnäkkökivääri oli toki tuttu ja käytöstä pikkuhiljaa poistuva kevytkonekivääri,mutta tarkka-ampujana minua kiinnosti oman koulutushaarani aseet.

        No,nepä ovatkin sitten täysin muuttuneet siitä,kun olin kymmenisen vuotta sitten kertaamassa.
        Tuskin noin yksinkertaisen laitteen kanssa sormi suuhun menisi,mutta toivoisin koulutuksen olevan paljon parempaa.

        Uskottavuus on aika kaukana,jos nykypäivän tarkka-ampuja on varusmiespalveluksen ja kaksien kertausharjoitusten aikana saanut ampua 15 laukausta tarkkuuskiväärillä,joka sekin on jo nyt käytöstäpoistunut malli ja uusien varusteiden tulemisen voi tarkastaa netistä..


      • SalpItPsto
        Kertaamaan kirjoitti:

        Saattaa olla sota tulossa, ja silloin haluaisin olla käytettävissä. Tiedän, että kertausharjoituksia on vähennetty puolustusvoimien rahapulan takia, mutta kysymykseni perusidea oli siinä, voiko 50 vuotta täyttänyt enää osallistua mihinkään kertausharjoituksiin, edes vapaaehtoisiin, vai katsotaanko sellainen mies niin nostoväkeen kuuluvaksi, että ei enää hyväksytä mukaan.

        50 vuotta täytettyämme, kuulumme varareserviin. Varareserviläisiä ei kutsuta kertausharjoituksiin ja sodan aikana joukotkin valikoidaan yleensä aktiiveista ja reservistä.
        Mutta jos kunto vielä kestää ja haluaa anta kaikkensa Isänmaalle, voi ottaa yhteyttä oman alueensa Esikuntaan ja tiedustella asiaa tarkemmin sieltä.
        Olen itsekin käynyt intin samoihin aikoihin..80-luvun alussa ja haluaisin myös olla mukana puolustamassa maatamme, jos siihen on elinaikanani tarvetta.


      • uioh779k

        Ei sinne kutsuta, se on käsky!


      • -II/77
        SalpItPsto kirjoitti:

        50 vuotta täytettyämme, kuulumme varareserviin. Varareserviläisiä ei kutsuta kertausharjoituksiin ja sodan aikana joukotkin valikoidaan yleensä aktiiveista ja reservistä.
        Mutta jos kunto vielä kestää ja haluaa anta kaikkensa Isänmaalle, voi ottaa yhteyttä oman alueensa Esikuntaan ja tiedustella asiaa tarkemmin sieltä.
        Olen itsekin käynyt intin samoihin aikoihin..80-luvun alussa ja haluaisin myös olla mukana puolustamassa maatamme, jos siihen on elinaikanani tarvetta.

        Milloin olit Kouvolassa?


      • jeesa
        Kertaamaan kirjoitti:

        Saattaa olla sota tulossa, ja silloin haluaisin olla käytettävissä. Tiedän, että kertausharjoituksia on vähennetty puolustusvoimien rahapulan takia, mutta kysymykseni perusidea oli siinä, voiko 50 vuotta täyttänyt enää osallistua mihinkään kertausharjoituksiin, edes vapaaehtoisiin, vai katsotaanko sellainen mies niin nostoväkeen kuuluvaksi, että ei enää hyväksytä mukaan.

        Mulle sanoi majuri että nämä on sun vihoviimeiset kertausharjoituksesi.
        Olin 45v kevatutkakessu. Mukavaa niissä oli aina käydä , vaikkei ihan joka kerta komennettu edes baariin illalla pitkille. Hommat tehtiin yhdessä, kantapeikot auttoivat minkä kykenivät.


      • yhteyskunnan viholli
        Kertaamaan kirjoitti:

        Saattaa olla sota tulossa, ja silloin haluaisin olla käytettävissä. Tiedän, että kertausharjoituksia on vähennetty puolustusvoimien rahapulan takia, mutta kysymykseni perusidea oli siinä, voiko 50 vuotta täyttänyt enää osallistua mihinkään kertausharjoituksiin, edes vapaaehtoisiin, vai katsotaanko sellainen mies niin nostoväkeen kuuluvaksi, että ei enää hyväksytä mukaan.

        lähteeköhän mamut puolustaan suomea jos tänne joku hyökkäisi?:)


      • julli3
        yhteyskunnan viholli kirjoitti:

        lähteeköhän mamut puolustaan suomea jos tänne joku hyökkäisi?:)

        Somput on kovia tappelemaan


      • julli3
        yhteyskunnan viholli kirjoitti:

        lähteeköhän mamut puolustaan suomea jos tänne joku hyökkäisi?:)

        sosomput


      • Jeesa
        alik.3/93 kirjoitti:

        Katselin tuossa eräänä päivänä maavoimien käytössä olevia aseita.

        Rynnäkkökivääri oli toki tuttu ja käytöstä pikkuhiljaa poistuva kevytkonekivääri,mutta tarkka-ampujana minua kiinnosti oman koulutushaarani aseet.

        No,nepä ovatkin sitten täysin muuttuneet siitä,kun olin kymmenisen vuotta sitten kertaamassa.
        Tuskin noin yksinkertaisen laitteen kanssa sormi suuhun menisi,mutta toivoisin koulutuksen olevan paljon parempaa.

        Uskottavuus on aika kaukana,jos nykypäivän tarkka-ampuja on varusmiespalveluksen ja kaksien kertausharjoitusten aikana saanut ampua 15 laukausta tarkkuuskiväärillä,joka sekin on jo nyt käytöstäpoistunut malli ja uusien varusteiden tulemisen voi tarkastaa netistä..

        ei kait se käytöstä poistaminen kiväärin tarkkuutta poista


      • Jeesa
        uioh779k kirjoitti:

        Ei sinne kutsuta, se on käsky!

        Pyydetty on aina,, ja tottakai , menen


      • VMTL x 180 pv
        Kertaamaan kirjoitti:

        Saattaa olla sota tulossa, ja silloin haluaisin olla käytettävissä. Tiedän, että kertausharjoituksia on vähennetty puolustusvoimien rahapulan takia, mutta kysymykseni perusidea oli siinä, voiko 50 vuotta täyttänyt enää osallistua mihinkään kertausharjoituksiin, edes vapaaehtoisiin, vai katsotaanko sellainen mies niin nostoväkeen kuuluvaksi, että ei enää hyväksytä mukaan.

        " Saattaa olla sota tulossa.." uskotko oikeasti noin?! Vähän on eri kaliberia joku Ukraina ja Suomi keskenään.Toisekseen, pääset tai oikeastaan joudut sinne rintamalle,koska kaikki me nuoremmat otetaan samantien hatkat kun Venäjä nostaa millinkin piippuaan Suomea kohti.Elämää kun voi jatkaa jossain muuallakin, kuten vaikka Thaimaassa auringon alla ;))


      • SailpItPsto
        -II/77 kirjoitti:

        Milloin olit Kouvolassa?

        Menin sinne helmikuussa 1983. Kakkospatterissa olin..Vääpeli Hytti ja kersantti Ossi olivat parhaat kouluttajat omasta mielestäni.


      • Määräys tuli
        SalpItPsto kirjoitti:

        50 vuotta täytettyämme, kuulumme varareserviin. Varareserviläisiä ei kutsuta kertausharjoituksiin ja sodan aikana joukotkin valikoidaan yleensä aktiiveista ja reservistä.
        Mutta jos kunto vielä kestää ja haluaa anta kaikkensa Isänmaalle, voi ottaa yhteyttä oman alueensa Esikuntaan ja tiedustella asiaa tarkemmin sieltä.
        Olen itsekin käynyt intin samoihin aikoihin..80-luvun alussa ja haluaisin myös olla mukana puolustamassa maatamme, jos siihen on elinaikanani tarvetta.

        Valetta.

        Olen ollut yli viisikymppiseä kertaamassa ja taas tuli kutsu.


      • hsdrths
        uioh779k kirjoitti:

        Ei sinne kutsuta, se on käsky!

        Onneksi ne ei huoli..


      • Keittiömies83
        SailpItPsto kirjoitti:

        Menin sinne helmikuussa 1983. Kakkospatterissa olin..Vääpeli Hytti ja kersantti Ossi olivat parhaat kouluttajat omasta mielestäni.

        Ihan samassa patteristossa ja samaan aikaan olin itsekin.
        Vääpeli Hytin ja kersantti Ossin muistan erittäin hyvin.
        Samoin kapteeni Herrasen ja myöhemmin majuri Mikaman.
        Muistan että Utin metsissä tetsareissa kersantti Ossi oli paras motivoija :-)


      • MiksiUhrautua
        uioh779k kirjoitti:

        Ei sinne kutsuta, se on käsky!

        Vitut millekkään käskyille....suomea ei kannata puolustaa kun se on niin paljon kusettanut kansaansa! Siinä onkin tilaisuus maksaa potut pottuina kun tilanne tulee päälle! Ja sitäpaitsi: rikashan siinä häviää omaisuutensa,ei köyhä. Kun jätätte menemättä sotimaan niin rikkaat onkin nopeasti samalla viivalla köyhien kanssa!


      • Tehtävä
        MiksiUhrautua kirjoitti:

        Vitut millekkään käskyille....suomea ei kannata puolustaa kun se on niin paljon kusettanut kansaansa! Siinä onkin tilaisuus maksaa potut pottuina kun tilanne tulee päälle! Ja sitäpaitsi: rikashan siinä häviää omaisuutensa,ei köyhä. Kun jätätte menemättä sotimaan niin rikkaat onkin nopeasti samalla viivalla köyhien kanssa!

        Olet näköjään hiljakkoin käynyt stalinistien kokouksissa.
        Voin sanoa että sulla on todella väärä kuva kriisiajan tapahtumista ja tehtävistä.
        Toivottavasti saadaan elää rauhassa, mutta jos ei, niin saatat yllättyä aikalailla......


      • Anonyymi
        uioh779k kirjoitti:

        Ei sinne kutsuta, se on käsky!

        Kirjeellähän se kutsu käy. Itse olen ollut kertaamassa kolmesti. Sotilaspassissa on kaikki tiedot kert.harj. Kuljetuksessa olin ja kovillakin pääsi ampumaan ( raskas sinko )


      • Anonyymi
        MiksiUhrautua kirjoitti:

        Vitut millekkään käskyille....suomea ei kannata puolustaa kun se on niin paljon kusettanut kansaansa! Siinä onkin tilaisuus maksaa potut pottuina kun tilanne tulee päälle! Ja sitäpaitsi: rikashan siinä häviää omaisuutensa,ei köyhä. Kun jätätte menemättä sotimaan niin rikkaat onkin nopeasti samalla viivalla köyhien kanssa!

        Näin sanoo Iigor


      • Anonyymi
        SalpItPsto kirjoitti:

        50 vuotta täytettyämme, kuulumme varareserviin. Varareserviläisiä ei kutsuta kertausharjoituksiin ja sodan aikana joukotkin valikoidaan yleensä aktiiveista ja reservistä.
        Mutta jos kunto vielä kestää ja haluaa anta kaikkensa Isänmaalle, voi ottaa yhteyttä oman alueensa Esikuntaan ja tiedustella asiaa tarkemmin sieltä.
        Olen itsekin käynyt intin samoihin aikoihin..80-luvun alussa ja haluaisin myös olla mukana puolustamassa maatamme, jos siihen on elinaikanani tarvetta.

        Jotain kokeilua on tehty vapaaehtoisilla. Taisi se koulutus kestää vain viikonlopun.
        Kiitoksia aloitajalle halusta puolustaa Suomea.
        Ota yhteys esikuntaan ja kysy asiaa.


    • TJ 0 ja pysyy

      Tuskin ne enää esikunnasta kutsuu, jos ei ole aiemmin kertausharjoituskutsua tullut. Varusmiespalveluksen jälkeen asevelvollisuus jatkuu reservissä miehistöön kuuluvalla sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 50 vuotta. Suurin osa kertaajista on 25-30 vuotiaita. Joitain yli 50-vuotiaitakin on silloin tällöin kutsuttu myös kertaamaan, mutta se on silloin todellakin täysin vapaaehtoista.

      Taitaa tuolla kenraalien keskuudessa olla kannatusta noin 20 vuoden reserviläisajalle:

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288334860571.html

      • Kertaamaan

        Kutsuja on tullut. Minut on komennettu kertausharjoituksiin 1980-luvun lopulla, ja tietenkin minä menin. Vieno pyyntö vapaaehtoisiin kertausharjoituksiiin tuli sitten Millenniumin vaihteen tienoilla, ja minä menin taas. Nyt haluaisin mennä vielä kerran, vaikka edes vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin.


      • Jeesa
        Kertaamaan kirjoitti:

        Kutsuja on tullut. Minut on komennettu kertausharjoituksiin 1980-luvun lopulla, ja tietenkin minä menin. Vieno pyyntö vapaaehtoisiin kertausharjoituksiiin tuli sitten Millenniumin vaihteen tienoilla, ja minä menin taas. Nyt haluaisin mennä vielä kerran, vaikka edes vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin.

        Reipas sotilaselämä ulko- tai sisälmajoituksessa hyvien kapiaisten kanssa on erinomaista vaihtelua perhe-elämään. Ja vielä valtio maksaa palkankin siitä että pääsee joskus luvan kanssa pois kotoa.
        Nauran ääneen


      • Jeesa
        Kertaamaan kirjoitti:

        Kutsuja on tullut. Minut on komennettu kertausharjoituksiin 1980-luvun lopulla, ja tietenkin minä menin. Vieno pyyntö vapaaehtoisiin kertausharjoituksiiin tuli sitten Millenniumin vaihteen tienoilla, ja minä menin taas. Nyt haluaisin mennä vielä kerran, vaikka edes vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin.

        Minäkin lähtisin ,,, iltakajalle, jos majuri tai ihan kuka muu , pyytäisi, mutta oon jo 54v eikä annää pääse kuin vieraisiin tai ,, on mulla nyt tyttöyståävä sänkyysssää.
        Tein makaroonipataljoonalle laatikkoa.
        Otin Tervajellonaa yrttijuotavaa suhteessa 50/60-rosennttia


    • täältä pesee

      Minä kaivan ilmakiväärin naftaliinista ja katson paukut siihen viereen valmiiksi. Ei ole vihollisella helppoa, kun lyijypatit napsahtelee minne milloinkin. Tähtäin pitää säätää, että osuisi edes oikeaan ilmansuuntaan.

    • pinox

      onneksi nostomies ll lk ei kutsuta mihinkään.

      • Jeesa

        Osanottoni, et tiedä mistä hauskasta olet jäänyt pois. Ilmavaivoissa on aina mukavaa.


    • Mies 40

      Minä olen A1 luokkaa ja tärkeässä asemassa sodan aikana, mutta eipä ole kutsuttu kertaamaan 20v aikana... Nykyään en enää edes menisi vaikka pyytäisivät, se aika meni jo. En enää edes puolustaisi koko tätä paskamaata.

      • Kertaamaan

        Minä lähtisin puolustamaan synnyinmaatani, isänmaatani Suomea. Suomi ei ole paskamaa, ongelmia on paljon, mutta ne voidaan vielä oikeanlaisella politiikalla korjata. Siihen asti lähtisin puolustamaan, kun Suomi ei vielä ole yksi osavaltio liittovaltiossa nimeltä EU. Kohta on.


    • Mahdollisuudet ovat

      huonot, mutta armeijan kotisivuilta löytyy kyllä lomake, jolla voi ilmoittautua vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin.

    • ....................

      Minä en ainakaan puolusta maatamme niin kauan, kun ollaan Naton ulkopuolella. Jos ollaan Naton jäseniä, niin silloin on jotakin mahdollisuuksia menestyäkin ryssää vastaan.

      • Kertaamaan

        Minä olisin valmis puolustamaan, mutta miten se onnistuu?


      • Hah,hah.

        Mulla on kyllä täysin päinvastoin,jos natoon mennään niin mun sotilaspassi joutaa takan pesään.


    • Jääk. 1/2000

      Ajat on muuttuneet, ei noin vanhoilla ole mitään käyttöä enää nykyarmeijassa.
      Joka tapauksessa työhön kykeneville ikäluokille riittäisi tarpeeksi hommia kotirintamalla jos isoon pilliin joskus puhalletaan.

      • Kertaamaan

        Käyttöä ei ehkä ole, mutta käyttökelpoisuutta on yhä. En halua kotirintamalle, vaan haluan rintamalle. Se taito, mikä aikoinaan armeijassa opittiin, on tallella.


      • Tosi on
        Kertaamaan kirjoitti:

        Käyttöä ei ehkä ole, mutta käyttökelpoisuutta on yhä. En halua kotirintamalle, vaan haluan rintamalle. Se taito, mikä aikoinaan armeijassa opittiin, on tallella.

        Vai rintamalle? Rättivarastoon korkeintaan. Tämä on realismia.


      • etelän mies
        Tosi on kirjoitti:

        Vai rintamalle? Rättivarastoon korkeintaan. Tämä on realismia.

        mä olin viime syksynä,vapaaehtosesa kertauksessa,51 vuotiaana,2vrk


    • IKL Lapua

      kotsooppas netistä sellaanen ko MPK koulutuskalenteri. Eti sopiva kurssi ilimottauvu. Kaikki kelepaa mukahan. Ku rähinä alakaa pääset ihan eturivviin .

      • Kapiainenk12

        Mpk;lle kalpaa kaikkkie raha. Evp kapiainen kiittää.


    • ylimääräiset tulossa

      Eiköhän kohta kutsuta ylimääräiset kertausharjoitukset Venäjän Ukrainan-leikkien takia a la Kuuban ohjuskriisi. Päästään kaikki tetsaamaan munat turpeessa...

      • Anonyymi

        Jumalauta


    • Korpaali SissiK-89

      Hieno asenne ja kunnioitettava tavoite. Itse haluaisin käydä kertaamassa SissiK:ssa ja hioa kaukopartio-työskentelyä. Veikkaanpa ettei kovin usea lähde vapaaehtoisena tositoimiin, ainakaan pullamössösukupolvi. Luulen,että siinä tapauksessa on merenrannassa paljon porukkaa vetelemässä Yamahaa käyntiin...

      • voi vi`tun sissi

        korpraalii taidat olla niitä huoltokompanian "sissejä" oket sissit koulutetaan Rajavartiossa ja Utissa Laskuvarjojääkät


    • Simpauttaja akka

      Eikös se riitä,että akka vähän useamman kerran päivässä käskee tamppaamaan matot ja imuroimaan huussollin

      • sissipartio

        Täällä pitää innokkaimpia sitoa puuhun kiinni


    • Reserviläinen

      Jos haluatte kertaamaan, niin soittakaa asuinalueenne aluetoimistoon ja tiedustelkaa sieltä onko joukkoa mihin teidät on sijoitettu aikomus kertauttaa lähiaikoina. Samalla teille selviää sodanajan sijoituksenne, ellei jostain syystä ole tiedossa. HYVÄÄ kevättä kaikille hyvän maanpuolustustahdon omaaville. Muille pelkkää kevättä :)

    • kykenevä rähinään

      Mukaan vaan sotaan siellä ne äijät punnitaan ,varusteet omasta takaa .1989 Tuli käytyä lennostossa 12kk se näköjään riitti kkertaamisesta.

    • Täältä löytyy
    • suuntana länsi

      Vieläkö suomen sotilaat ovat valmiita suojautumaan ydinsäteilyltä menemällä kuusen juurelle ja sadeviitta suojaksi? Näin opetettiin 1980-luvulla.

      • yuyyvyv

        Ei se säteily mitään sinappikaasua ole. Se on pelkkää pölyä joka on laskeutumassa räjähdyksen jälkeen. Sitä pölyä ei saisi hengittää eikä päästää oleilemaan pitkiä aikoja iholle. Siitä syystä viitta suojaa kunhan sen saa pysymään vain tiiviinä ja tuulten pyyhkiessä enimmät pois, pääsee pesulle.

        Lisäksi laskeuma on voimakkaimmillaan vain silloin kun räjähdys tapahtuu maanpinnalla ja tekee kraaterin josta nostaa maaston ilmakehään. Se on kuitenkin tehotonta ydinaseen käyttöä ja se onkin parempi räjäyttää korkealla jolloin tuhovaikutus on suuri eikä laskeumaakaan tule.


      • Aku Taikaviitta

        :D Tuttu juttu. Siellä pajupensaan katveessa puhdistettiin taikaviitoistamme psykokaasuja ja säteilyä pois. Hekot, sukot ja kranaatit vihelteli ympärillä, mutta me vaan jynssättiin toisiamme puun oksilla. Liikuttavaa aikaa, ihan toinen todellisuus.


    • wernerska

      Sodassa yli 50 vuotiaat kelpaa täydennysjoukoiksi eturintamaan ihan hyvin, kun ei enää ole muita laittaa.

    • Veneen omistaja

      Minut kotiutettiin intistä ennenaikojaan ja lääkärinpapereissa oli joku numerosarja...liekö ollut pällin takia. Uusi inttireissu olikin sitten parin vuoden päästä 1-K:ssa Oulussa. Jokainen meistä oli jostain syystä erikoinen persoona. Minnehän meidät sijoitettaisiin? Varmaan huoltojoukkoihin kiikuttamaan kylmennyttä hernerokkaa?

      • Veneen omistaja

        Tarkemmin ajateltuna se taisikin olla EK, jossa olin toisella yrittämällä :)


    • Hiukan väärä paikka

      Joo se on erikoiskomppania. Sielä on aseistakieltäytyjiä yms.

      • 1KA1

        Ainakin aikoinaan Mikkelissä 1K:oon naapurimme EK oli virallisesti esikuntakomppania.


    • Töpinä

      Mene puolustusvoimien sivulle. Sieltä löytyy tietoa kertausharjoituksista, maakuntajoukoista., lisäkoulutuksesta jne.

    • korpraali

      Ei korppi korpin silmää noki!

    • mars mars

      Vapaaehtoinen maanpuolustus, ota yhteyttä lähimpään esikuntaa siellä tietävät yhteyshenkilön.

    • nostomies

      vinoilun ja tyynen-passin lunastaneiden jorinoiden jälkeen toisenlainen vastaus:
      1. jos koulutuksesi puolesta kuulut miehistöön, olet nykysääntöjen mukaan siirtynyt nostoväkeen - ei siis varsinaista velvollisuutta eikä myöskään sijoitusta
      2. jos olet saanut johtajakoulutuksen, olet edelleen sijoitettavissa - toki sellaiseen tehtävään, jossa muutkin kuin sotilaalliset tekijät vaikuttavat vahvasti.
      3. marssi paikalliseen aluetoimistoon ja kysy sijoituksesi - jos intoa ja osaamista on, tuo se esiin
      4. kaikille on tarjolla vapaaehtoinen maanpuolustuskenttä; siellä ei ole kertausharjoituksia, mutta valikossa on ns. vapaaehtoisia harjoituksia, jotka osin rinnastetaan kertausharjoituksiin
      5. näiden lisäksi on laaja kirjo maanpuolustustoimintaa, jossa ansiokkaasti tehdään työtä myös muun kuin sotilaallisen maanpuolustuksen saralla
      6. meillä kokeneemmilla on myös roolimme tuoda esiin maanpuolustuksen merkitys äänekkään älämölö-sakin jorinoiden rinnalla nuorille pohdittavaksi

      • kenral

        jos kuulut miehistöön olet reservissä ja sinut kutsutaan sotaan
        jos olet 55v kuulut nostoväkeen ja jäät panemaan sotilaitten vaimoja kotiin


    • mitä ihmettä

      luulisit olevas suomelle hyödyksi. hei haloo

    • 2/12Vänskä

      Sen enempää viestiketjua lukematta totean tähän, että kyllä on mahdollisuus päästä vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin oman kunnon ja halukkuuden puitteissa. Varusmiespalvelusaikanani ainakin Haminassa (RUKia käydessäni) oli yli 50-vuotiaita kertaamassa muutama herra, sekä myös Niinisalossa josta kotiuduin.

    • RUAPPANA

      MUUKALAISLEGIOONAAN TAI PESÄPALLOPORUKKAAN!

    • kenraali265

      Yli kolmikymppisille ei nykyajan intistä enää löydy käyttöä. Ja nuoremmille sen verran vinkkiä että kannattaa olla ns. hyvä tyyppi.

      • nollla-nolla

        kyllä "takalinjoillakin" tarvitaan porukkaa mm. tesanttien torjunnassa ja kohteitten puolustamisessa ja vartioinnissa!nostoväkikin on sopivaa näihin hommiin!


      • Anonyymi
        nollla-nolla kirjoitti:

        kyllä "takalinjoillakin" tarvitaan porukkaa mm. tesanttien torjunnassa ja kohteitten puolustamisessa ja vartioinnissa!nostoväkikin on sopivaa näihin hommiin!

        Lappeenrannan lentokenttä ?


    • trhstht

      Mä availen ovia Vympel- joukoille ja lohduttelen kiimaisia sotaleskiä.

    • Taaaksee po...

      Jos ylentävät lutiksi.
      kessuna en mene jonkun teinivänskän pomputettavaksi.
      Voin käydä netissä pikaRUK:n.

      • Ennen kuin loppuu

        Tarkennus: nostoväki on (valitettavasti) sekin vanhentunut ilmaus. Nykyään puhutaan varareservistä.

        Kaavio: http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/vZHdcqJAEEafxQfQ6YGBkcuRgWEEBhT8CTeWqJtVQsCYiM7TJ1u52KqtWq9SdF9-1X2qzocK9LWv2-vxeft-bF63L2iNCnszmS1z4ZkJiMS0QM5wTvzIxVIBWqE1kE12urdSV3p-0lmn-F5dKOti7nWZ9kABDuOquuc6NmP40O98phU0N7xz8NKfeSxZ_pLdZfD1q_hDE4Y9DqaAnSSMJyCTCJY0SrEr4HEO-Du3TS_0lCBYpC4BmfGFky-oKRb2w_tkTr9z-M8wQE-ooH9tJFnKQcZM-oajBDiA8h-08Zhl9MjCPbLM_lhpj32lPfYV9eiQ_6zDKSqOZT3qdvUIRpY9JtSwLMMkGNuUoNVpBzd-kR33-PxMMz6_RWmpOvZcsKY2Ki6mXX1ujcqcUM_dH4fmNXKIPASrPXHZW7kK_OFJ4Nhbh2nstse1Yn5SiPwaMB4o_-NJL53hpWg27GalZkmqcNX62-FUWjWJh3I3CZpQtKWcheR9PNEXpRa_lTzfX7bpoSqrdCwrdnUo3TAZ6TfBBkgFTX1AbX1tvXmg1__sgQ0GnxHlBxQ!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=0975f880406d175bb4b7f766f99672d5


    • maakuntajoukk

      Joo pääsee kyllä. Jos kunto ja motivaatio on kohdallaan. Kaveri on maakuntajoukoissa... sinne pääsee ja kovaa vapaaehtois leikkiä on. Tosin ei 50 v enää .... mutta wannabe soldier kyllä. Sinne vaan paukuttelemaan.

    • oi mikä ongelma

      Voi kun pitäispäästä oikein kertausharjoituksiin. On siinä jollain ongelmaa.
      Minä en menisi, vaikka maksettaisiin 5 x resupekanpäiväraha.

    • vesiveikko

      miksi menisin??? suku kuollut,puolustamaanko maahan muuttajia,kuolemaanko heihän puolesta??en todellakaan!!!

    • Miehistäuupelo

      Soitappa asuinpaikkasi lähimpään Sotilasläänin Esikuntaan ja ilmoita halukkutesi niin varmasti tärppää.

      • jörgens

        Onko tämä tavallista ? Olin vuonna -85 armeijassa ja kotiuduin alikessua. Sen jälkeen olen ollut kahteen otteeseen yhteensä 17 vrk metsässä kertausharjoituksissa ja kerran viikonloppuna vapaaehtoisissa harjoituksissa. Ei ole tullut natsoja lisää.
        Ei tässä muuten mitään mutta kun kaverini oli 6 kk armeijassa kotiutuen korpraalina päällystön kuskina ja heti ensimmäisen kertausharjoituksen jälkeen tuli alik natsat. Niin ja velipoika on yliluutnantti vaikka on ollut pari kertaa lyhyissä kertauksissa. No on kyllä huomattu, että ei niistä natsoista ole mitään hyötyä normaalielämässä. Toisaalta kyllä kai puolustusvoimat tietää ketä ne arvostaa.


    • lolol

      Itse kotiuduin -86 alik. Porpr. Ainut joka sai kers natsat oli kaveri, joka ei koko armeijan aikana yhtään marssia loppuun, eikä osannut ainuttakaan koulutusta pitää alokkaille, kun jatkuvasti vempassa tai muissa keksityissä.
      Mahtoiko hänen natsoihin auttaa sitten sukulaisuussuhde kapiaiseen?

    • Rajatk

      Laitetaanhan suomalaiset painetta ja osoitetaan päättäjille halua laittaa rajat kiinni!

      VAATIMUS RAJAVARTIOLAIN MUUTTAMISEKSI SEKÄ SUOMEN RAJOJEN SULKEMISESTA YLIVOIMAISEN SIIRTOLAISKRIISIN JOHDOSTA

      Allekirjoittakaa ja jakakaa se on vähintä, mitä voitte edes yrittää tehdä suomen ja suomalaisten tulevaisuuden puolesta.

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1647

    • ededes

      itse viisi kertaa kertauksissa käyneenä en kaipaa yhtään kertausharjoituksia niin kauan
      kun se on mitäänsanomatonta oleilua jossa kantahenkilökunta viettää aikaa keskenään.

      Oma kokemukseni kertoo että kysymyksessä on mitäänsanomaton oleilu, ei mitään uutta , eikö kertausten tarkoituksena ole että kaikki saavat siitä höydyllisen kokemuksen ja taitoijen kehittäminen.

      näin ei missään nimessä ole!!

    • Itse666

      Kertauksiin menisin jos käskettäisiin mutta toivottavasti sotatilanteessa olisin toisessa kotimaassani. Suomi ilman NATO jäsenyyttä on kuin MiG-1 vastaan F-22. Keksikää Venäjä mieliset nyt tuosta versio jossa MiG voittaa.

    • Itse666

      Kertauksiin menisin jos komennettaisiin, mutta sotatilanteessa olisin toisessa kotimaassani. Suomi ilman NATO jäsenyyttä on kuin MiG-1 vastaan F-22. Keksikää Venäjä mieliset nyt tuosta versio jossa MiG voittaa.

      • rrttttttttttttt

        Pietarin trolli heittää aina tässä vaiheessa kehiin että heidän Iskender Kebab tuhoaa meikäläisten komentopaikat muutamassa minuutissa.


      • Anonyymi

        Verkkokaupan katolla on mig satamassa.


    • Ei_kannata

      Juu juu, kyllä voi päästä. Mutta tarvitsee harkita kannattaako mennä.

    • pak50-tu vastaan f-35,uusimmat koneet, häivehävittäjiä,. löytyy googlelta, haku pak50-f35. jenkkien tekemä tutkimus, arvaa kumpi voitti?

      • F-35, koska se on toinen maailman ainoista, sarjatuotannossa olevista Gen5 STEALTH lentokoneista. PukFuk on puolestaan "paras-ikinä-missään" taruolento, kuten teris, hämis, wolverine, jne.

        KVG ... "supercruise" ja mieti miten se vaikuttaa koneen havaittavuuteen.

        Edelleenkin F-22 ja F-35 ovat todellakin " First Look, First Shot, First Kill" härpäkkeitä ... ja seuraava sukupolvi on jo pitkällä tuloillaan. Painotan, että F-117 NightHawk pysyi täysin salassa, jopa USA:ssa 13 vuotta ... .


    • Hiphopkertausonpop

      Aloittajalle: Minun tietääkseni niin kertaus- kuin vapaaehtoiset harjoitukset järjestetään sijoitetulle henkilöstölle ja harjoituksiin osallistuu joko sa-yksikkö tai osia siitä. Pitää olla siis sa-sijoitus päästäkseen edes teoriassa harjoituksiin.
      Maakuntakomppaniaan hakeutuminen on ratkaisu. Siellä riittää äksöniä.

      • sfdfttrtertrtrtretere

        Juu. Maakuntakomppanioissa ihramahaset äijät juoksee Varustelekan nollavitosissa rynkky kädessä pitkin Padasjokea ja kyllä vihollista pelottaa. Semmosta tilannetta ei onneksi tule että maakuntajoukkojen ruutiukot saisivat kovia patruunoita.


      • Anonyymi
        sfdfttrtertrtrtretere kirjoitti:

        Juu. Maakuntakomppanioissa ihramahaset äijät juoksee Varustelekan nollavitosissa rynkky kädessä pitkin Padasjokea ja kyllä vihollista pelottaa. Semmosta tilannetta ei onneksi tule että maakuntajoukkojen ruutiukot saisivat kovia patruunoita.

        Kebab ja pitsa colalla.


    • Kaipaayhtäkinmiestä

      Kyllä Maanpuolustuksemme tarvii miehiä.Kuten näilläkin palstoilla on vierailevina tähtinä näitä hihhulineitosia jotka puhuvat itsestään miehinä vaan ovat kaukana siitä.Ota yhteyttä Sotilaspiirisi Esikuntaan niin paikka järjestyy varmasti,mikäli lähiaikoina on tiedossa harjoituksia.

    • Res.alik

      55v ja juuri olin kertaamassa,eikä tainnut olla vielä viimeinen kerta.

      • KusinJaloilleni

        Olen eversti ja tykkään kontata mettässä räkäkännissä....Ja ikää on 58v....


    • Halla-aho

      Minä olen kova polkemaan, joten Miinatkin kelpaavat.

    • DensaUpseeri

      Olen Majuri ja ikää 68v ja olin juuri 3 viikkoa mettässä konttaamassa kun ryypiskeltiin vähäsen....

      • muhasenmatti

        Vitun majuri sinä olet, jos vain vähäsen ryypiskelit. Olen kapteeni, olin koko kesän mökillä ja ryyppäsin syksyyn asti. Kysyin eukolta, että nukuinko kesäkuusta elokuun loppuun, vai ovatko laskelmani sekaisin. Eukko sanoi, että kyllä nukuit, mutta se oli kemiallista unta. Koska olen näin hyvin kunnostautunut, niin saisinko nyt majurin mappulat??


    • Sissimarkkina

      Yli 50-v kavereitakin on kertaamassa. Mutta näillä se perustuu esim. tiettyyn tekniseen osaamiseen ja on hyshys-juttuja, joita ei täällä huuvella.

    • lapinkevät

      kuuntele loirin lapinkesä niin ymmärrät

      • Anonyymi

        Loirin ulina on samaa kuin kiimasen koiran vonkaus...


    • opnaattoris
    • LämmintäPesää

      Kyllä lähden kertaamaan jos nuorten alokkaiden naispuolelta löytyy 20-25 vuotias sängynlämmittäjä joka yöksi...

    • ajanmerkit

      Ei niitä vanhoja ukkoja tarvita enää nykyaikana rintamalle, mutta erityisasiantuntijoita tarvitaan, jos eivät ole dementoituneet, vaikka minkä ikäisenä. Eilen Pohjois-Karjalan ylitse meni joukottain koneita itäpohjoisesta etelälounaaseen päin, isot vanat tulivat taivaalle rinnakkain. Saako venäläisten sotakoneet mennä maamme yli lähi-idän merille Suomen ilmatilan lävitse, kun ovat riittävän korkealla? Ei ainakaan mitään tehty eikä media hiiskunut mitään... Kohta varmaan alkaa kovemman luokan kalistetut siellä Syyrian lähistöllä. Voi raskaita ja imettäväisiä sekä vanhuksia ja sairaita niinä päivinä!

    • ohiampujat

      Voiko yli 50-vuotias reserviläinen nähdä kiväärin tähtäimet ja maalitaulun yhtä aikaa?

      EI VOI! Se näkee vain ja ainuastaan täthtäimet tai maalitaulun, ei molempia.

      Siksi hmma on niin ohi remppamahaisilta tarkka-ampujilta.
      Telttoja pystyttämään ja klapeja hakkaamaan ehkä.

      • Anonyymi

        Kertausta on muutakin kuin aseilla ampumista siksipä suunnitellaan esim.näille aseista kieltäytyjä peräkammaripojille järjestää mielekästä korvaavaa hommaa varuspalvelusta suorittavien Liisojen ja Villejen tavoin puoleksivuodeksi.


    • Anonyymi

      Ota yhteys omaan sotilaspiirin esikuntaan, ilmoittaudu vapaaehtoiseksi...………


      TSEMMIÄ...…………….

    • MPK.fi:n sivuilta olen itse löytänyt mielenkiintoisia kursseja sekä harjoituksia koko suomesta, sieltä vaan rekisteröitymään ja varaamaan kursseja.

    • Anonyymi

      Pääseekö vielä 78 vuotiaana lentämään hornettia? Haluan puolustaa suomea ja kuolla urhookkaasti ampuen kaikkea mikä liikkuu hesassa.

    • Anonyymi

      50 lasissa ja sotilaspassissa lukee tulenjohtaja. Näillä nykyisillä silmillä ei näe enää lähelle eikä oikein kauaskaan. Rillit silmilläkin saattaa tulikomennot aiheuttaa kertausharjoituksissa "SEIS" huudon useammastakin suusta. Mutta mennään taas jos pyydetään, mutta pitäkää sitten kypärät päässä ja pää poterossa.

    • Anonyymi

      Mitä te oikein puhutte?

      Kyllä minun mieheni ainakin on sanonut lähtevänsä kertausharjoituksiin lähes joka toinen viikonloppu jo usean vuoden ajan!

      Nyt hän on jo yli 50, mutta edelleen niitä kutsuja tulee, joskus eivät ole vielä maanantaiksikaan päästäneet sieltä töihin. Saaatko muut kutsuja postitse? Minun mieheni kutsutaan aina soitolla hänen kännykkäänsä.

      Ylpeähän minä olen miehestäni, joka on maanpuolustukselle noin tärkeä, vaikka hän onkin vain reservin korpraali!

      • Anonyymi

        Miehelläsi taitaa olla toinen nainen....heiluttaa pistintään vain vällyjen välissä...


    • Anonyymi

      Puten sota Ukrainassa on osoittanut, että armeija tarvitsee huoltoporukkaa todella paljon. Kaikki on mekanisoitua. Eli kalustoa pitää myös korjata. Renkaita ja varaosia menee. Jonkun pitää hoitaa korjaushommat, toisen varastoa ja kolmannen kuskata tarvikkeita, neljäs on vartiossa ja viides tarvitaan jo ruokkimaan tätäkin porukkaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe