Tarkoitus oli rakentaa itse autotalli autokatoksella ja varastolla samaan aikaan kun timpurit pystyttävät omakotitaloa. Vaikeutuuko urakka paljon jos rakentaakin pitkästä omakotitalon yhteyteen erillisen paketin sijaan? Onnistuuko omin voimin vai tarvitaanko ammattilaista? Ainakin paketin pystyttäminen pitäis onnistui suht. vaivatta...Itsellä kyllä vasara pysyy kädessä, mutta vastaavanlaisesta urakasta ei ole kokemusta. Näyttäisi,että kapean rakennusoikeusalueen takia tämä olisi järkevin vaihtoehto. Kuulemma tulisi näin halvemmaksi? Helpommat perustustyöt ja yksi seinä vähemmän. Tosin talopaketin tarjoaja tarjosi myös tällaista vaihtoehtoa ja keksi sille asennettuna hinnan 40k €. Tällaista summaa en maksa. Saman kokoisen erillisen talli-katos paketin hinta oli paljon halvempi. Erikoista...
Tallissa on tarkoitus satunnaisesti säilyttää autoa sulatukseen ja renkaiden vaihtoon. Ei välttämättä haittaisi vaikka sinne joskus tulisi punttisali. Katos on tietysti jokapäiväisessä käytössä.
Rakennelman perälle tulisi varasto ja tekninen tila.
Varastoon sijoitettava kaukolämmön lämmönvaihdin varmasti itsestään jo jonkin verran tallia lämmittäisi, mutta tarvitseeko se lisäksi vesikiertoisia lattialämmitystä/lämmityspattereita? Jokin tehokas ilmanvaihto tsydeemi tietysti pitää olla.
Autotalli-katoksen rakentaminen itse talon yhteyteen
22
7513
Vastaukset
- A1 timpuri
Tekisin sen pitkästä tavarasta,Sokkelit talon kanssa yht aikaa.
Lämmitys riippuu haluatko lämpimän tallin vai katoksen
Suunnitelmat pitäisi olla valmiina kun talopakettia aloitatte.Helpottaa hommia.
¤0k on ihan hirveä hinta viikon työstä.Rungon pystyttämiseen ehkä kannattaisi palkata timpuri päiväksi tai pariksi. - lape2
Joo, ilman muuta kaikki suunnitellaan heti valmiiksi. Talopaketti on lähes valittu. Samalta toimittajalta kysytään vielä tuon autotallin hinta.
Ehkä järkevintä olisi tosiaan pariksi päiväksi palkata se timpuri ja itse jatkaa siitä. - konnari, rakenne
Muistamani mukaan näin: kun teet autotallin asuinrakennuksen yhteyteen, joudut paloeristämään väliseinän vesikattoon asti. Vesikattoon asti ulottamisen sijasta voit paloeristää ullakon seinän sijasta autotallin sisäkaton. Paloeristämiseen riittää 2-krt 13 mm kipsilevyverhous (EI30). Tarkemmin nämä selviävät rakennuslupa- ja rakennepiirustuksistasi. Nämä tietysti lisäävät hintaa hieman.
- Paloluokat
EI 30 paloluokkaan riittää yksi kipsilevy.EI 60 kaksinkertainen levytys.
Uskoisin,että autotallin ja assuin rakennuksen väliseinä on oltava vähintaan EI 60 palo luokan seinä.
Mutta kuvista sen näkee,tai netistä löytyy myös palo luokitus säännöt.- konnari, rakenne
Katsos vaikka tuota: http://www.knauf.fi/rakennnusfysiikka/palo/rakenteet-ja-palo
Toinen levy voi tietysti olla seinän toisella puolella. Mitä tulee paluokkaan, niin tästä linkistä löytyy (kohta 2.3): http://www.finlex.fi/data/normit/28206-E4su2005.pdf. Omakotitalo lasketaan luokkaan P3.
- lape2
Tuo paloluokka ei kuitenkaan ole rakentamisen kynnyskysymys. Toki se pikkasen enemmän sitten maksaa, mutta muita foorumeita lukeneena sain käsityksen, että on kuitenkin halvempi näin rakennettuna. Talon yhteyteen se on kuitenkin rakennettava!
Sain nyt tarjouksen autotalli,katos ja varastosta asennettuna. Jos tarjouksen ymmärsin oikein, niin on kyllä suolainen hinta.
Kysyn vielä pelkästään materiaalien hinnat...
Lämmitys tarve on vielä epäselvä. Mitä haluan ja mikä kannattaa? Olen ymmärtänyt, ettei kannata kylmäksi jättää. - raksainssi
Ei lämmin autotalli ole mikään edullinen rakenne, jos se tehdään kunnolla.
Alapohja-, uloseinä- ja yläpohjarakenne on sama. Massanvaihto sama, routaeristys sama. Putketkin varmaan tulee, ja sähköjä enemmän kuin moneen huoneeseen. Salaojat, kattovesi- ja kattoturvajärjestelmät samat.
Seinistä voi jättää tapetit pois, mutta toisaalta jos oikein makean tekee niin lattiaan kunnon pinnoiteet laittaa (esim epoksi).
Toivottavasti minua ei ristiinnaulita, kun täällä saa peukkuja vain kun kertoo kuinka teki hienon omakotitalon 50 tonnilla ja matskua jäi niin että sai vielä loistohuvilankin! - 8+10
Noin yleensä: Rakenna pitkästä. Itse olin tyhmä ja tilasin talovalmistajalta samalla kertaa itse talon kanssa erillisen autokatos/varastorakennuksen. Maksoin materiaaleista käytännössä tuplahinnan.
- lape2
kiitos vastauksista.
Hinta on yli 40k asennettuna samalta toimittajalta kuin talopakettikin, joka tekee pitkästä talonkin. Taidan kysyä tarvikkeille hinnan toista kautta ja timpuri saa laittaa rungon pystyyn, josta itse jatkan.
Saatan kysyä talotoimittajaa tekemään kuitenkin tallin perustuksen
samalla kun tekevät talonkin- raksainssi
Kerro vielä kuinka paljon siinä on kylmää ja lämmintä, ja mikä oli talopaketin neliöhinta?
- lape2
2-kerroksinen: perustukset muuttovalmis: 1400€/m2
tontti, liittymät, pohjatyöt ja tallli ei kuulu tuohon.
Hieman epäselvää on , että kuuluko varasto lämpimänä tai kylmänä tuossa. Kuiteski lämmintä: autotalli 23m2 ja tekninen tila 6m2. (Lisäksi varasto 14 m2)- lape2
myös varasto on lämmitetty.
- s s
lape2 kirjoitti:
myös varasto on lämmitetty.
Perustukset kannattaa tilata samalla kertaa taloon ja talliin. Pahimmassa tapauksessa erikseen suunniteltu talon perustus nostaa taliin perustuksen hintaa.
- Talli ja hevonen
Me otettiin talon yhteydessä autotalli vesikattovalmiiksi pystytettynä (harkkorakenteinen). Talli tehtiin mahdollisimman nopeasti siihen pisteeseen että siellä pysyi lämpö plussan puolella ja ovet sai lukkoon. Sen jälkeen tallia käytettiin työkalu- ja tarvikevarastona sekä työmaakoppina. Tässä kohtaa tallin viimeistely jätettiin taas taka-alalle ja keskityttiin talon rakentamiseen. Nyt kun on talossa kolme vuotta asuttu niin voisi olla hyvä aika mennä viimeistelemään se talli ja kantaa siellä säilötyt rakennusromut kaatopaikalle.
Jos rakentaisin uudelleen niin tekisin samalla systeemillä. Rakentamisen aikana 30 m2 lämmintä,
sähköistettyä ja lukittavaa varastotilaa on luksusta. Sen muutoksen tekisin, että talli tulisi ehdottomasti talon yhteyteen ja kulku sisäkautta.
Olen asunut sekä talossa jossa on ollut talli talo yhteydessä, että talossa jossa on erillinen talli. Yhteyteen rakennettu talli on miljoona kertaa parempi käytön kannalta. Ja taitaa olla myös energiatehokkaampi ratkaisu.- Lape2
Näinhän se olisi nättiä homma hoitaa. Tosiaan itsekkin haluaisin käynnin sisälle aototallista, mutta se ei valitettavasti ole mahdollista. Joudutaan muuten tärkeämmistä asioista luopua... Haluatko kertoa hintaa tuolle tallille?
- Talli ja hevonen
Lape2 kirjoitti:
Näinhän se olisi nättiä homma hoitaa. Tosiaan itsekkin haluaisin käynnin sisälle aototallista, mutta se ei valitettavasti ole mahdollista. Joudutaan muuten tärkeämmistä asioista luopua... Haluatko kertoa hintaa tuolle tallille?
Hintaa on vaikea sanoa kun en ole eritellyt kaikkia kustannuksia talon ja autotallin välillä. Harkot, laastit ja kattotuolit oli laskettu samaan pakettiin asuintalon (kivitalo myöskin) kanssa. Hihavakiolla arvioisin että noin 20-25.000 voisi olla aika lähellä kokonaiskulua. Oman työn osuus aika suuri ja varustelutaso on selkeästi perus rasvamonttutallia parempi. Tallin suunnittelussa auton säilyttäminen ei ollut mikään prioriteetti vaan enemmän tuo tila on muille harrastuksille tarkoitettu.
Harkkorakenteen valintaan olen tosi tyytyväinen.
- jamppaar
Tyypillistä. Vasara pysyy kädessä, mutta ei muuta kokemusta rakentamisesta. Jos ei minkäänlaista käsitystä rakentamisesta, niin silloin paras jättää koko homma jonkin osaavan käsiin. Jos "vasara pysyy käsissä", niin voi ensin kokeilla vaikka jotain majan rakentamista. Rakentamiseen kun tarvitaan paljon tietämystäkin.
Autotallihan sinällään on helppo rakentaa itse. Minä tein itse ja apuna oli isäukko, samaan aikaan kun taloa pystytti pakettitaloporukka. Mutta meillä tietysti oli kokemusta jonkin verran rakentamisesta. Eli perusrakenteet tiedossa. Autotalliini ei ollut muuta kuin perustusleikkauspiirros, sekä pohjapiirros, teetettiin piirrokset tutulla rakennusmestarilla. Katsottiin tietysti varmuuden vuoksi osaa rakennedetaljeista varsinaisen asuinrakennuksen (talopaketin) piirroksista, ja totesimme että eivät perusratkaisut ole mihinkään muuttuneet.
Talopaketin pystyttäjät lainasivat mielellään laseria, yms ilmaiseksi, ja juteltiin muutenkin aika paljon heidän kanssaan. Mukavaa porukkaa olivat.
Perustukset tehtiin yhtäaikaa talon kanssa eristeineen ja sadevesijärjestelmineen. Siitä sitten vain ristimitat, ja eikun anturaa valamaan. Siihen sitten sokkeli. Alajuoksut kiinni, ja eikun runkoa kasaamaan. Runko tuli varmaan päivässä ns tasakertaan. Vielä yläjuoksut paikalleen, tuet ja reevaukset seiniin. Sitten hommattiin vähän talkooporukkaa päiväksi, ja nostettiin käsipelillä kattotuolit ylös, ei ne kattotuolit loppujen lopuksi kovin painavia olleet. Sitten vain kattotuolit hyvin kiinni, ja tuulihaat yms. Sitten aluskate paikalleen. Sen jälkeen tuulilevyt seiniin ja samalla ne jäykistivät rakennusta hyvin. Tähän vaiheeseen pääsi äkkiä, ja talli näytti jo rakennukselta. Sen jälkeen tietysti erilaisia rakennustöitä, sisäpuolen levytyksestä ikkunoihin, oviin ja kattopeltiin saakka. Niin ja lattiavalu yms hommat.
Helppo homma tehdä itse, jos tietää mitä tekee. Mutta jos vain "vasara pysyy kädessä", niin ei kannata ruveta. Menee vain turhaan hermot kun tietämätön tekee koko ajan vääriä ratkaisuja, josta tulee vain ongelmia, purkamista, uudelleentekoa, ja taas lisää ongelmia.
Ja sen voin sanoa, että talkooporukkaa on vaikea saada. Itsekin sain vain kattotuolien nostoon, ja kattopeltien laittoon, eli parille päivälle. Muuhun ei tietysti oikein olisi tarvinnutkaan. Talkooporukka on silloin hyvä, kun on paljon hommaa samalle päivälle, ja yksinkertaista sellaista, kuten nostamista tms.
Jos ette itse tiedä mitään rakentamisesta. Niin ottakaa joku timpuri asialle, ja olkaa sitten itse vaikka apupoikana siinä. Ei se timpuri niin kallis mies ole, etteikö sitä kannattaisi käyttää. Se tietää mitä tekee ja tulee suunnilleen oikealla tavalla rakennus pystyyn. Timpureitakin on kaikenlaisia, mutta kyllä ne kaikki tallin valmiiksi tekee.
Me varmaan tehtiin liiankin tarkkaa jälkeä, kun itselle tehtiin. Ja maksimoitiin varmuutta vähän turhankin kanssa. Voin sanoa, että autotallimme tuli varmaan monelta osin paremmin tehtyä, kuin joku urakkaporukka, joka hätäilee kaiken siitä mistä aita matalin.
Loppujen lopuksi talokin olisi kannattanut varmaan tehdä itse, kun oltaisiin osattu, mutta kun aika ei olisi riittänyt siihen. Tai no tehtiin me talo ns säältäsuojaan vaiheesta itse loppuun, eli talopaketti oli ns puolivalmis. Noh, tehty mikä tehty.- jamppaar
Ai niin, lisätään vielä sen verran, että autotallin rak.tavara maksaa noin 10-15 tonnia, riippuu vähän minkälaisen tekee, ja mistä värkit ostaa.
- lape2
Tyypillistä...
Majaa en ole rakentanut, mutta leegoilla tuo onnistui.
Tallin pystyttäminen elementtipakettina onnistuisi varmaan melko helposti itseltä, näin ainakin muutama tuttava on tehnyt, vaikka ei mitään ihmeempää kokemusta rakentamisesta ole. Tallin joutuu tietenkin omien mittojen mukaan tehdä mittatilaustyönä, joten juuri sen takia timpuri laittaisikin rungon pystyyn ja mahdollisesti jatkaisin siitä itse.
Toki se on mahdollista, että olisin koko projektin ajan timpurille apupoikana. Kyllä silläkin säästöä saa.
- samppaar
Oikein hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä että jos vain vasara pysyy kädessä niin palkkaa se timpuri edes neuvomaan miten ne hommat kantsii tehdä. Toisaalta siinä samassa ajassa kun se neuvois vasaran kädessäpitäjää olis se timpuri jo tehnyt sen rungon jo valmiiksi.
Ps. Rakennustavaroiden päälle tulee vielä kaivuri ja maahommat n. 3000-5000€ jos ei voi yhdistää talon rakennustöihin - lape2
Voisiko siis aatella, että talli tulisi maksamaan:
Tarvikkeet: 15 000€
pohjatyöt: 5 000 €
Työn osuus: 5 000 €
= 25 000 € - samppalinnaa
Kai se timpuri tonnilla-parilla nostaa sen rungon pystyyn. Esim 50€/h x8h/vrk =400€/vrk. Ei siinä nyt viikko kauempaa voi mennä. Pari päivää ehkä. Viidellä tonnilla se kyl naputtelee sen jo aikaslailla valmiiksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman501593Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 281128
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊891084- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee190932Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi107884Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70809