Lainan lyhennys ja vuokran määrä

kiinnostunut nuori

Ehkäpä typerä kysymys, mutta menkööt.

Miksi lainaa ei saa enempää lyhennettäväksi, mutta vuokraa saat maksaa vapaasti vaikka 1000€ kuussa koko loppuelämäsi? Aika moni laskuri tyssää siihen, ettei muka pystyisi enempää maksamaan kuin muutaman hassua satasta kuukaudessa - eihän tuo riitä mihinkään, varsinkaan jos yksin on ostamassa, edes pieneen omistusasumukseen. Verot ja kunnossapito maksavat tietysti, mutta tuntuu silti todella alhaiselta summalta.

10

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaisesti

Yli 30 vuoden laina-aika ei ole järkeää nykykäsityksen mukaan. Pidempi laina-aika nostaisi tarpeettomasti hintoja ja johonkin on raja vedettävä. Elinikäinen vuokranmaksu on joidenkin mielestä järkevää (ei kaikkien) koska silloin on vapaa (ei velkaa), voi tulla ja mennä niin kuin lystää (ei omaisuutta).

• Ei elinkautinen

Yksinkertaisesti vastaappa tähän kysymykseen. Itse en kestä näitä epäkohtia joita maailmassa on. Jos lähdet muinamiehinä hyväuskoisena kokeilemaan, niin vähintään pää kainalossa tulet takaisin? Tiedosta eikä taidosta tässä ei ole kyse. Onnee ja menestystä vaan sillä 30 vuotis uralla! Kymppi jo tekee ihmeitä elämässä? Toisilla on vara kieltäytyä heti eikä olla yes-miehiä. Lorvinakin on oikeesti parempi kuin kaikista pahimmissa paikoissa? Minun pinna vielä sellainen että varmasti huutia saa jos aihetta.

• kiinnostunut nuori

Tarkoitus siis olisi maksaa enemmän kuin pankki sallii (käsittääkseni lyhennykset saavat olla korkeintaan 30% tuloista) vaikka tälläkin hetkellä vuokraa maksan sen >700€. Tuntuu aivan typerältä, ja vuokraa kesään mennessä maksettu mukavat 25.000€.

Itse olen vielä hakoteillä asian suhteen, mutta varovaisesti alkanut näihin tutustumaan, jospa asia tulisi ajankohtaiseksi tässä lähivuotena tai parina.

• Voi maksaa
        kiinnostunut nuori kirjoitti:

Tarkoitus siis olisi maksaa enemmän kuin pankki sallii (käsittääkseni lyhennykset saavat olla korkeintaan 30% tuloista) vaikka tälläkin hetkellä vuokraa maksan sen >700€. Tuntuu aivan typerältä, ja vuokraa kesään mennessä maksettu mukavat 25.000€.

Itse olen vielä hakoteillä asian suhteen, mutta varovaisesti alkanut näihin tutustumaan, jospa asia tulisi ajankohtaiseksi tässä lähivuotena tai parina.

Erikoinen ongelma, mutta lainaa saa kyllä aina maksaa takaisin enemmän kuin maksusuunnitelmassa on sovittu. Verkkopankissa vaan sitten laittaa että ylimääräinen lyhennys. Se että laskelma on löysä on vain sinun etusi, kun ei tarvitse mitään ylimääräistä säätöä, jos joskus ei haluakaan maksaa kuin "normierän".

Vai onko tässä se ongelma että pankki ei anna lainaa koska rahat ei riitä laskennallisesti lyhennyksiin vaikka aloittaja asuu vuokra-asunnossa josta joutuu jatkuvasti maksamaan saman verran "hukkaan".

• WValveilla
        Voi maksaa kirjoitti:

Erikoinen ongelma, mutta lainaa saa kyllä aina maksaa takaisin enemmän kuin maksusuunnitelmassa on sovittu. Verkkopankissa vaan sitten laittaa että ylimääräinen lyhennys. Se että laskelma on löysä on vain sinun etusi, kun ei tarvitse mitään ylimääräistä säätöä, jos joskus ei haluakaan maksaa kuin "normierän".

Vai onko tässä se ongelma että pankki ei anna lainaa koska rahat ei riitä laskennallisesti lyhennyksiin vaikka aloittaja asuu vuokra-asunnossa josta joutuu jatkuvasti maksamaan saman verran "hukkaan".

Kuka maksaa enää nykyään "hukkaan" Tuli vaan mieleen tällainen "de ja vu" Eikös se tule nykyään kaikki sieltä ja Katainen hommaa lisää? Siis tähän suuntaan ollaan menossa? Mitäs sitä lainoja enää silloin omalle kontolle?

• jooba
        Voi maksaa kirjoitti:

Pankin marginaalit ovat kuitenkin niin pieniä, että esim. jo 5%:n riski että lainanottaja ei selviä maksuistaan voi olla pankin kannalta kestämätön. Reiluahan tuo ei missään nimessä ole että köyhät köyhtyy vuokra-asunnoissa ja parempituloiset maksavat asumisestaan vähemmän. Kannattaa vaan aloittaa säästäminen ajoissa ja vanhempien takaus auttaa ratkaisevasti. Kannattaa tutustua ja aloittaa ASP-säästäminen vaikka heti!

• hukkaan menee
        WValveilla kirjoitti:

Kuka maksaa enää nykyään "hukkaan" Tuli vaan mieleen tällainen "de ja vu" Eikös se tule nykyään kaikki sieltä ja Katainen hommaa lisää? Siis tähän suuntaan ollaan menossa? Mitäs sitä lainoja enää silloin omalle kontolle?

On se ihan totaalisen hukkaan maksettua rahaa jos samalla rahalla saisi asunnon omaksi 25 vuodessa. Maksaa yhtäpaljon kuin muuli, mutta ei mitään palkintoa siitä saa.

• onnistuu
        kiinnostunut nuori kirjoitti:

Itse olen lyhennellyt toisinaan lainoja ennenaikaisesti. Tämä onnistuu helposti verkkopankin kautta tilisiirtona, eikä tuossa ole mitään ongelmaa. Järkevämpää onkin tehdä mieluummin löysä maksuohjelma ja tehdä sen sijaan ylimääräisiä lyhennyksiä. Itsellänikin oli neljän vuoden autolaina pankista ja maksoin sen pois alle kahdessa vuodessa. Tämä toimintatapa toimii minusta paremmin, koska silloin voi lyhennyksiä nopeuttaa, jos on tarvetta ja maksaa vain normaali erä toisina kuukausina eikä tarvitse tehdä mitään muutoksia maksusuunnitelmaan.

Omistusasunnossa kun tulee taatusti "yllättäviä" kuluja silloin tällöin toisin kuin vuokra-asunnossa, joten ei kannata pistää maksusuunnitelmaa liian tiukaksi. Pankki kun ottaa varmasti maksun jokaisesta muutoksesta (todella hyvät asiakkaat ovat poikkeus) ja saattaa samalla nostaa lainan marginaaliakin.

• kiinnostunut nuori
        Voi maksaa kirjoitti:

Lähinnä oli kyse jälkimmäisestä, varmasti pankki rahaa ottaa vastaan vaikka se lyhennysaikaa lyhentääkin. Tuntuu turhauttavalta saada maksuajalle pieni summa, kun olisi rahkeita maksaa tuplastikin. Turhauttaa ajatus, että maksaisi 100.000 aivan turhaan seuraavan vuosikymmenen aikana.

• vw1
        hukkaan menee kirjoitti:

On se ihan totaalisen hukkaan maksettua rahaa jos samalla rahalla saisi asunnon omaksi 25 vuodessa. Maksaa yhtäpaljon kuin muuli, mutta ei mitään palkintoa siitä saa.

Jos maksaa mitään? Tätä ajoin takaa mutta muuli on muuli! Kaikki pitää vääntää rautalangasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1435
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1321
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1215
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      319
      1045
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      54
      1003
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1003
    Aihe