Saareen rakentamisen budjetti?

Q12

Olen vasta aloittamassa mökin suunnittelua saareen. Tavarat ja työkoneet pitää tuoda paikalle proomulla, sähköt on tontille. Onko kellään näppituntumaa rakentamisen kustannuksista, jos tekee 79 neliöinen ja n 50 tuhatta maksavan hirsitalon. Mikä voisi olla kokonaiskustannus juoksevine ja lämpimien vesineen ja sähkötöineen?

9

2502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkeasti arvioituna 2,5 kertainen talopaketin hintaan verrattuna, voi tosin nousta pahastikin siitä.

Kunhan lasket kaavalla mantereella oleva rakennuspaikka * 3, niin tuskin menee pahasti pieleen.

• Saarirakentaja 13

Meillä on juuri valmistumassa mökki meren saareen.

Isoin kysymys kuluissa on se, että kuka sen rakentaa?

Me ollaan tehty kaikki itse paitsi pohjan kaivuu. "Saarilisää" on tullut vain tonnin verran, kuljetuskustannuksia (pari kolme lauttakuormaa). Toisaalta ei ole tarvinnut tietä tehdä. Sähkö- ja vesiliittymän hinnassa ei meillä eroa mantereelle, toki ovat täysin tonttikohtaisia.

Aikaa menee ja vaivaa on enemmän kuin tien päähän tehdessä. Sen takia tulee paljon kalliimmaksi jos teettää rakentamisen vieraalla!

Meillä oli rakennuskustannus noin 2 x paketin hinta (sis. myös s-liittymän, puuliiterin, huussin, laiturin yms aluerakenteita) eli noin 1500 e/m2. Mökki on pienempi, eli neliöhinta suurempi. Laatutaso on hyvä.

• Hehee

Vouti taas vauhdissa!

• 13+10

Meillä on mökki rakenteilla saareen, ja meille ei ole kovin paljoa tullut "saarilisää". Me olemme vieneet pääosan tavaroista talvella jäitä pitkin ja rakentaneet kesällä. Työmiehiä meillä ei ole vielä ollut lainkaan, olemme tehneet itse. Hidastahan se on, mutta koettiin työmiesten saareen palkkaaminen liian kalliiksi.

• Q12

Kiitos asiallisista vastauksista! Valitettavasti, minulla ei ole mahdollisuuksia eikä kykyjään hartiapankkirakentamiseen, vaan joudun teettämään kaiken työn ulkopuolisilla. Siksi juuri yritänkin arvuutella kokonaiskustannusten määrää.

• riippuu paljon
        Q12 kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista! Valitettavasti, minulla ei ole mahdollisuuksia eikä kykyjään hartiapankkirakentamiseen, vaan joudun teettämään kaiken työn ulkopuolisilla. Siksi juuri yritänkin arvuutella kokonaiskustannusten määrää.

Näissä saarihommissa vaikuttaa kauheasti se sijainti. Kuinka läheltä saa kuljetuslautan, rakennusmiehet yms, kuinka hyvin omaan rantaan pääsee lautalla yms.

Meidän mökkikunnassa on satoja ja satoja mökkejä saarissa. Siellä ei ole ollut lainkaan ongelmaa saada lauttaa, kaivuria saareen, putkaria, sähkäriä tai mitään muutakaan. Jopa sukeltava putkimies löytyi parilla soitolla! Siis sukeltaja jolla on lupa tehdä liitoksia runkovesijohtoon.

Eivät edes laskuta mitään sikahintoja, hyvinkin sopivat tuntitaksat.

• Mereltä

Myös meillä mökki valmistuu tänä kesänä saareen. Muurari ja sähkömies ovat olleet ainoat ulkopuoliset. Saareen on vartin matka venesatamasta, joten he ovat olleet samalla taksalla töissä kuin mantereella. Minä olen hoitanut työmiesten kuljettamisen. Muuten mökki on tehty omin voimin. Lauttaa on tarvittu ehkä kymmenisen kertaa rakennustarvikkeiden, kaivurin ja murskeen kuljettamiseen. siitä on kertynyt ylimääräistä rakennuskustannusta pari kolme tonnia. Muuten rakentaminen saareen on ollut saman hintaista kuin mantereelle.

Ts. Ei se saarirakentaminen välttämättä niin kauhean paljon kalliimpaa ole. Kuten tuolla aikaisemmin todettiin, niin riippuu siitä kuka rakentaa, niin myös paljon siitä kuinka kaukana saari on. Jos ensin pitää mennä parilla lossilla ja sitten vielä toista tuntia pikkuveneellä, niin silloin lienee edullisinta raahata saaren joku tilapäismajoite rakentamisen ajaksi. Esim. asuntovaunu.

• 1+19

Muistaakseni viime kesänä oli juttua Meidän Mökki- lehdessä saareen rakennutetusta mökistä, käy kirjastossa katsomassa. Siinä jutussa oli kyllä virolaisia rakentajia, jotka asuivat viikot siellä saaressa.

• jaakkima1

On arvioitu et saareen rakentaminen on 30 % kalliinpaa, kuin mantereeseen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5892
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4444
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3257
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2991
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1581
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1351
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      233
      1227
    9. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1180
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    Aihe