Jos haluat rakentaa edullisesti

Kokenutkonkari

1.) Tontin valinta vaikuttaa suuresti rakentamiskustannuksiin. Metsäinen, kovapohjainen ja suht. tasainen (ei hirveä kivikko) hiekkakangas on kaikkein edullisin tehdä perustus. Nyrkkisääntö on että mitä pehmeämpää maaperä on, sitä kalliimmaksi rakentaminen tulee. Ei ole kyse pelkistä paaluista vaan lisäksi betonin ja raudoituksen määrästä, massanvaihdoista, viemäröintitöistä ja muista kaivuutöistä.

Kovapohjaiselle (esim. hiekkakangas) tontille ei tarvitse tehdä pohjatutkimusta. Älä usko niitä jotka sanovat että pohjatutkimus on aina tehtävä. Tietoa maaperän kantavuudesta saat mm. kuntasi rakennustarkastajalta mutta ennen kaikkea naapureilta jotka ovat jo sinne rakentaneet.

2.) Kovapohjaiselle tontille ei ole tarvetta teettää perustamissuunnitelmaa erikseen. Itse suunnitelma ei yleensä ole kallis, vaan suunnittelijan näkemys tulee kalliiksi. Se johtuu siitä että kun teetät perustamissuunnitelmat, haluaa suunnittelija ns. "varmistaa" selustansa 150%:sti jolloin betonin. paalutuksien, nassanvaihtojen ja raudoituksien määrä lasketaan 150%:sti kertomalla. Se tekee 150% kustannukset. Perustusvaihe on kallis vaihe rakentamisessa.

Jos sen sijaan on pakko rakentaa maalle jonka kantavuudesta ei ole tietoa tai on epäilys, niin sitten voit teettää pohjatutkimuksen mutta tuolloinkin järkevä pääsuunnittelija osaa arvioida millaiset perustukset tulee tehdä. Myös kaavamääräyksissä/kaavoittajalla on usein tietoa em. asoista ja osaa neuvoa onko alueelle tehty tutkimuksia.

3.) Valitessasi pohjatöitä varten urakoitsijaa, pidä tarjouskilpailu, joss akilpailutat samalla kertaa kaivinkonetyön, hiekan, murskeet, täytemaat, mullat jne. Arvioikaa määrät yhdessä pääsuunnittelijan kanssa tai pyytäkää häneltä laskelmat niistä.

4.) Piirrätä ehdotomasti sähköpiirustukset ja kilpailuta niillä sähköurakka. Sovi oman työn osuudesta eli voit etukäteen asentaa putkitukset, rasianpohjat ja jopa vetää suuren osan johdoista. Sovi neuvojen antamisesta sähköurakoitsijan kanssa etukäteen.

5. Laadi itse suunnitelma viemärien ja vesijohtojen vedoista ja vedä ne itse. ainoastaan vaikeammat kohdat (jakotukki, varaaja, mittari jne.) jätä putkimiehelle sekä tietysti kytkennät.

6.) Tee itse niin paljon kuin on mahdollista.Oma työ on aina halvempaa kuin ammattilaisen ostettu työ.

7.) Älä vaadi sisustuksessa kallinta, vaan tyydy kohtuulliseen ja keskinkertaiseen.

8.) Älä vaadi varustuksessa kalleinta vaan tyydy kohtuuteen.

9.) Kaapistot on helppo koota itse. Osta ne itse koottavina. Viiden vuoden päästä ei kukaan osaa sanoa olivatko ne itse kootut vai kalliit merkkikeittöt. Älä usko niitä jotka jauhavat paskaa että niiden laatu on aina lähtökohtaisesti huonoa.

10) Käytä kaikessa malttia, harkintaa ja ennen kaikkea omaa järkeöä sekä ahkeruutta.

11.) Erkkerit, katon erikoiset muodot ym. maksavat aina paitsi materiaaleina, myös ylimääräisenä työnä. Yhtä erkkeriä kohden voit laskea karkeasti viikko työtä materiaalit.

12.) Esim harkkoperustuksen kuivumista ei tarvitse odottaa kuukautrta vaikka paskanpuhujat niin väittävätkin. Jos teet yksinkerroksisen puutalon, riittää hyvissä olosuhteissa n. 1 viikko muurauksen jälkeen voit aloittaa rungon pystytyksen. Tiilitalo ja 2 -kerroksiset vaativat enemmän.

13.) Huolehdi että sinulla on aina vähintään 2-3 eri työprojektia käynnissä yhtäaikaisesti. Syy: aina tulee seisauksia/osotusaikoja jolloin et saakaan tarvitsemaasi materiaalia tai putkimies ei ehdi tulla jne. -nyt voit jatkaa sen toisen homman parissa eik äaika mene hukkaan! Rakentamisessa ei saa päästä syntymään tilannetta jossa joudutaan odottelemaan tumput suorina viikkokausia jotain asiaa. tekemistä riittää aina ja joka hetkelle kunhan osaa miettiä ja järjestellä asioita. Muista: aina väh. 2-3 projektia käynnissä!

Neuvot ovat ilmaisia niille jotka niiden päälle jotain ymmärtävät, olkaa hyvät!

0

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
        Kotimaiset julkkisjuorut
        205
        3161
      2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
        Maailman menoa
        239
        1610
      3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
        Ikävä
        95
        1462
      4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
        Ikävä
        92
        1369
      5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
        Ikävä
        46
        1324
      6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
        Maailman menoa
        156
        1236
      7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
        Ikävä
        12
        1178
      8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
        Maailman menoa
        123
        1009
      9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
        Ikävä
        89
        922
      10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
        Ikävä
        44
        803
      Aihe