Ompeluongelma

fevercult

Hei! Mistä johtuu, kun ommellessa (yritin useammalla kankaalla) kangas rypyttyy niin, että ommeltua kangasta vähän kiskaistaessa ompelulanka katkeaa ja näin ollen pitäisi ommella uudelleen. Syötössä siis varmaankin jotain vikaa, mutta häh? Rypyt syntyvät siis sauman puolelle.

3

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompelikko

      Onko koneessasi käyttöohjeet?
      Jos ei ole,käänny koneen myyneen myyjän puoleen.
      Jos sekään ei auta niin google löytää maahantuojan ja sieltä löytyy käyttöohjeet.

      Sillä jokin säätöongelma selvästikkin on kyseessä.
      Jos homma ei säädöilläkään hoidu,on kone vietävä huoltoon.
      Jos kone on uusi,huollon ja ohjeistuksen tulee myyjän hoitaa.
      Sehän sisältyy jo takuuseen.

    • 65t

      Tarkista neula,ettei kärki ole viallinen.Onko lanka liian kireällä?

    • Neulova

      Mitä tarkoitat lauseella "rypyt syntyvät sauman puolelle"? Kiristääkö ala- vai ylälanka? Vai molemmat?

      Ylälangan kireyttä voi ainakin lähes kaikissa koneissa säätää itse, joten sitten pitää vain löytää oikea säätöpyörä. Hyvä lähtöarvo on keskellä säädintä (minulla se taitaa olla asento 4, kun vaihtoehtoja on 7). Ylälangan kiristyksen säädin löytyy koneen käyttöohjeesta ihan varmasti.

      Jos kiristävä lanka on alalanka, on tilanne vähän hankalampi. Ensimmäisenä kannattaa kaivaa koneen käyttöohje esille ja lukea sieltä, miten puolakotelo putsataan, nöyhtääntyneestä puolakotelosta voi seurata kaikenlaisia ikävyyksiä. Jos putsaus ei auta, taitaa olla pakko kiikuttaa kone huoltoon, ellei nyt käyttöohjeen vianetsintä/-korjausosastolta löydy jotain lisäohjeita (meikäläisen koneessa alalangan ongelmat tarkoittavat huoltokäyntiä...).

      Jos vain toinen langoista kiristää, syy ei luultavasti ole syötössä. Jos molemmat langat kiristävät, sekin voi olla ongelma. Kuten alapuolankin kanssa, syöttöongelmat ovat yleensä huollon aiheita, ellei sitten puolakotelon alueen putsauksessa tule ronkittua syöttöhampaiden ympäriltä kauheaa nöyhtäkasaa, joka aiheuttaa syöttöongelmia.


      Jos koneen käyttöohje on hukassa, mutta se on uudehko merkkikone (vaikkapa Janome tai Bernina), voi kysellä maahantuojalta uutta ohjekirjaa. Jos käyttöohje on peruuttamattomasti hukassa, ei ihan hirveästi kannata sorkkia konetta omin avuin vaan on syytä kiikuttaa se asiantuntevaan konehuoltoon. Pienet huoltoputiikit ovat yleensä hyvin avuliaita, joten kun koneen menee hakemaan huollosta, voi samalla pyytää näyttämään esim. langan kireyden säätimen ja peruspuhdistuksen (koska jos jaksaa itse häätää nöyhdät tarpeeksi usein, tulee huoltokäyntejä harvemmin). Niin ja aina kannattaa kysyä, mikä koneessa oli vikana, jotta osaa ongelmaa välttää tai ainakin tietää seuraavalla kerralla, milloin on huollon aika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe