en pysty mennä veteen tai uimaan :/

haipelko:/

minulla pari vuotta sitten alkoi iso pelko haihin.. tiedän että uima-altaassa tai suomen järvissä ei voi olla haita, mutta en pysty mennä sinne.. joten vältän kaikkea uimiseen liittyvää.. Ja jos rohkaannun ja menen uimaan ainoa asia mitä pystyn miettimään on haihin tai isoihin kaloihin, 'meripetoihin' liittyviä asioita...
onko kellään samanlaista juttua ja mikä voisi auttaa? Ennen pystyin (pari vuotta sitten n. 2011) mennä uimaan jopa punaiseenmereen, jossa on haita..
kiitos jos autatte :)

6

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös pelokas

      mua ei pelota uida uima-altaas,mut ku uin järves nii pelkään et joku iso kala tarttuu jalkaan.yleensä sit yritän aatella järkevästi:eihän se kala ny uskalla oikeesti tulla puremaan,paremmin se menee karkuun,tai sit yritän unohtaa pelon ja jatkaa uimista

    • Auttaisko, jos sinulla olisi kaveri siinä ihan vieressä. Vaikka istuisitte siinä vedessä yhdessä. Tuntuisiko yhtään turvallisemmalta.

    • niin.

      aivan

    • 13+20=?

      Itse mietin välillä samoja asioita. En tiedä mistä pelko valkohaihin on tullut, kun ei haileffat (jaws, deep blue sea etc) ole pahasti pelottanut. Hait kiehtoo todella paljon, usein tulee haidokkareitakin katsottua, mutta onhan nuo pelottavia otuksia. Itse en ole uinut pariin vuoteen oman kehon häpeän vuoksi, mutta muistan kun hypittiin laiturilta ja tuli ajatus mieleen että "mitäs jos tuolta tulisikin kita vastaan?" yleensä se ajatus on haihtunut kun on muitakin ollut vedessä ja "mahdollisuudet" että sut juuri napattaisi on pienemmät :D mutta tuola aikaisemmin oli hyviä neuvoja, ota kaveri mukaan tai kavereita. Ei ne hauetkaan ihmisiä puraise kuin vahingossa, eikä nekään mitään vahvoja ole että vetäisivät mukanaan. Kannattaa katsoa Bethany Hamiltonista kertova elokuva Surfs up (?). Se on ihan tositapahtuma elokuva ja nykyään Bethany surffaa edelleen eikä anna minkään estää itseään!

      • 13+20=33

        Anteeksi, leffa onkin Soul Surfer!


    • Aika erikoista, tai en ny tiiä... voihan noista leffoista yms jäädä jtn traumoja. Itekin varmaan miettisin että onko siellä jotain iilimatoja tms outoa hiekassa/mudassa... Mutta mulla ei oo ollu minkään näköstä tarvetta tai intoa uida muutenkaa moneen vuoteen, en näe siinä hirveesti pointtia. Enkä voi ymmärtää ihmisiä jotka viettää kaiket päivät jossain rannalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe