Haluan muuttaa pois kotoa!!!

maalaistypy123987

Olen 16-vuotias tyttö. Täytän loppu vuodesta 17-vuotta. Asun vielä vanhempien luona. Me asutaan tosi pienellä paikkakunnalla eikä minulla ole täällä yhtään kavereita. Olen tosi masentunut koska mua ahistaa asua maalla koska täällä ei ole mitään tekemistä. Myös minun lääkärini oli sitä mieltä että ois mun psyykkeelle hyvää muuttaa kaupunkiin eikä jäädä homehtumaan maalle. Pidän juuri nyt välivuotta, pääsin peruskoulusta viime keväänä. Hain yhteishaussa kotikuntani lukioon vanhempieni mieliksi. nyt minua kuitenkin ahdistaa jatkuvasti se etten hakenut muualle lukioon.
Olen ajatellut että haen täydennyshaussa jonnekin muualle lukioon. Ihan sama mitä vanhemmat sanoo. Olen niin masentunut asumaan maalla että räjähdän kohta. Ongelmana on kuitenkin se että jos ja kun muutan syksyllä jonnekin miten tuun pärjäämään? Olemme tosi köyhiä eikä vanhemmat avusta mua ollenkaan niin he ovat sanoneet mulle kun ehdotin omille muuttoa. Koska täytän 17-vuotta vasta loppuvuodesta niin en saa useampaan kuukauteen opintotukea. Asumislisää saisin mutta sillä ei pitkällä pötki. Mitä muita tukeja mun ois mahollista saada ennen kuin täytän 17-vuotta?
Minua myös ahistaa tosi paljon meidän perhe. Eli ei ainoastaan tämä pieni paikkakunta. Mun perhe on tosi uskonnollinen kun taas itse olen äskettäin eronnut yhteisöstä johon muu perheeni kuuluu. Vanhempien kanssa välit kiristyvät aika helposti. Tunnen myös että en saa elää kotona niin kuin itse haluan koska aina meillä soi hengelliset laulut ja ollaan patistamassa yhteisön tilaisuuksiin. En jaksa enää tätä!!!!

1

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi sinua

Voi sinua! Tuossa iässä on kova hinku yksin asumaan, kuuluu asiaan. Ihan hyvä, että vanhempasi eivät pysty eivätkä halua tukea kotoa muutoasi. Sinänsä olisi ihan terveellistä asustaa vaikka kuukausi omillaan. Jääkaappi ei täyty itsekseen eikä tiskipöytä tyhjene itsekseen eivätkä pyykit mene omia aikojaan vaatekaappiin puhtaina ja kuivina ja viikattuina. Siitä saa hieman esimakua siitä, millaista yksin asuminen on. Asumistuki ja opintotuki eivät riitä elämiseen, myös lainaa pitää ottaa. Mitään muita tukia ei alaikäiselle ole tarjolla.

Kyllä nyt kannattaa vaan nauttia kodin täysihoidosta lukion ajan. Sen jälkeen pitää kuitenkin muuttaa omilleen jos haluat opiskella. Lukiosta tai muusta koulusta saat kyllä kavereita.

Hyvä kun sinulla on lääkäri, jonka kanssa voit keskustella asioista. Tosin ihmettelen, jos hän oikeasti suosittelee sinulle kotoa muuttoa tuossa iässä.

Elämä on välillä vaikeata , on ylämäkiä ja alamäkiä, joskus tasamaatakin. Toivon onnea elämällesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      110
      4316
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3513
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3359
    4. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3301
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3258
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      73
      2935
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2807
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2492
    Aihe