epävarma

Masentaja

Kun fortum lupaa 100% vesisähköä niin miten voin olla varma että se vesisähkö ei sekoitu muulla tavalla tehdyn sähkön kanssa? Onko vesi sähköllä oma kaapeli mistä se tulee minun töpseliini?

6

59

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos hyvästä kysymyksestä. Töpselistä tulee aina sähköä, joka on sekoitus eri voimalaitosten tuotantoa. Se ei siis ole mitään tiettyä sähköä, jota töpselistäsi tulee.

      Mikäli haluat ostaa uusiutuvista energiavaroista tehtyä sähköä, tällöin fossiilisia polttoaineita hyödyntävä sähköntuottaja menettää asiakkaan. Mitä enemmän uusiutuvista energiavaroista tuotettua sähköä ostetaan, sitä vähemmän tuotetaan sähköä uusiutumattomista luonnonvaroista.

      Mikäli ostat uusiutuvista energiavaroista ostettua sähköä, niin saat siitä alkuperätakuun. Sen käyttöä valvoo Energiavirasto. :)

      • Masentaja

        Eli huijataanko minua yksinkertaista kuluttajaa??


      • Masentaja kirjoitti:

        Eli huijataanko minua yksinkertaista kuluttajaa??

        Ei tietenkään huijata. :)

        Kun ostat uusiutuvista energiavaroista tuotettua sähköä, fossiilisia polttoaineita hyödyntävä sähköntuottaja menettää asiakkaan. Saat ostamastasi sähköstä alkuperätakuun. Se takaa, että olet sijoittanut rahasi uusiutuvasta energiasta tuotettuun sähköön. :)


      • Lauhde1
        energia220 kirjoitti:

        Ei tietenkään huijata. :)

        Kun ostat uusiutuvista energiavaroista tuotettua sähköä, fossiilisia polttoaineita hyödyntävä sähköntuottaja menettää asiakkaan. Saat ostamastasi sähköstä alkuperätakuun. Se takaa, että olet sijoittanut rahasi uusiutuvasta energiasta tuotettuun sähköön. :)

        vielä tarkennettuna, homman juju on käsittääkseni siinä, että kun ostat tietyllä tavalla tuotettua sähköä, vaikkapa fortumin vesivoimaa, fortum sitoutuu siihen, että se tuottaa, tai ostaa verkkoon vesivoimaa kulutuksesi verran. Tase tarkastetaan muistaakseni vuosittain. Tilanteessa, jossa kuluttaja ostaa sekasähköä kuten omassa tapauksessani, sähköyhtiö saa hankkia kuluttamani sähkön sieltä, mistä parhaaksi näkee olipahan kyseessä sitten vesi, ydin tai vaikkapa fossiilisilla tuotettu energia.


    • E=mc2

      Ydinvoiman kannattajana suosin Vattenfallin varsin edullista Täysydin-sopimusta. Mistä saan takuun, että sähköni on 100% ydinsähköä?

      • Tässä lainaus Energiaviraston sivuilta: http://www.energiavirasto.fi/sahkon-alkuperatakuu

        "Sähkönmyyjät ovat velvoitettuja ilmoittamaan asiakkailleen vuosittain edellisen kalenterivuoden aikana myymänsä sähkön alkuperän kokonaisjakauman. Jakauma on ilmoitettava sähkölaskuissa ja myynninedistämisaineistossa, sekä pidettävä sähkönkäyttäjien saatavilla. Ilmoitus tulee tehdä vähintään seuraavalla tarkkuudella:

        – fossiiliset energialähteet ja turve
        – uusiutuvat energialähteet
        – ydinvoima

        Samalla sähkönmyyjän on ilmoitettava myymänsä sähkön tuotannosta aiheutuneet CO2-päästöt ja ydinjätteen määrä. Kokonaisjakauman lisäksi kuluttajille voidaan ilmoittaa heidän ostamansa tuotteen alkuperäjakauma."


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe