Pankkini (OP) yrittää myydä minulle takaisinmaksuturvaa lainan ehtona. Maksaisi yli 3000 euroa, joka lisätään kokonaislainan summaan. En saa lainaa jos en osta myös lainaturvaa (ei työttömyyttä varten, mutta turva tapaturmaisen pysyvän haitan ja kuoleman varalta). Vaikka olen ottamassa valtion takaamaa ASP-lainaa ja minulla on vakituinen työpaikka hyvällä alalla sekä aion säästää rahastoihin turvaksi.
Osaako kukaan sanoa, voiko pankki todella vaatia takaisinmaksuturvaa lainan ehtona? Vai onko asiakkaalla oikeus olla ottamatta sitä? Mutta sitten täytyy hyväksyä korkeammat marginaalit?
Onko teillä kokemuksia lainaturvasta? Mitä ajattelette?
Takaisinmaksuturva pakollinen?
9
1272
Vastaukset
- jhg6345
Ei ollut pakollinen vielä 3 vuotta sitten ainakaan. Asiat voi olla muuttunut. Yrittävät näköjään suojata itseään sitä riskiä varten mitä sun lainas aiheuttaa niille. Ja sekin on muuttunut, jos on. Voi olla pelkkää pakkomyyntiäkin. Itse pyysin sellaista mutta luovuin siitä kun muutin lainaehtoja. Luulisis että juuri työttömyyttä varten sellaista näinä aikoina tarvisi, joten kuulostaa aika oudolta. Vihjaako ne että olet huonossa kunnossa tai liian vanha tai jotain? Tai sitten se voi olla sellainen että nämä pankkihenkilöt henkilökohtaisesti saavat bonuksia sellaisten myynnistä. Oletko kysynyt muista pankeista? OP on kyllä ghettoisin noista pankeista, joten en ihmettelis jotain pakko välistävetoa. Jotenkin ... kuulostaisi että se on se raha jonka pankki haluaa pakolla jollain tavalla tästä nyt tienata, joten kannattaa muiltakin kysyä. Voi olla että valtio sitten vaatii sen lainan myööntaisehtona tai jotain. Kysyitkö syytä miksi? En siis luule että sieltä mitään totuutta tulisi mutta joku syy varmaan on mitä ei sanota.
- mene hiihtämään
Aloittaja valehtelee ja provoaa, mitään pakkoa ei ole takaisinmaksuturvaan, kyseisen pankin kanssa itse jatkuvasti asioinut ja tiedän
Täällä suomi24 voi syöttää mitä vaan pashaa ja pajunköyttä ilman vastuuta.Osimoilleen näin, mutta saattaahan siellä olla tiskillä joku ketku, joka yrittää pakolla tuputtaa sitä?
Sellaisesta saa jo vakavan huomautuksen pankin johdolta.
Pankki saa kyllä valita asiakkaansa.
- jesperturku
Tämä ei todella ole provo tai valehtelu - ainakaan tahallisesti. Mutta sen sain nyt tietää että jos en ota takaisinmaksuturvaa niin marginaali nousee ainakin 0,25% prosenttiyksikköä. Aika huima ero. Eli se ei ole ehdoton vaatimus mutta jostain syystä ne näkee kuitenkin tällaisen lainaturvan erittäin tarpeelliseksi. Olen nuori, minulla on hyvä terveys ja vakituinen työpaikka. Outoa toimintaa OP:lta.
- kusetusta
Lukekaa ehdot. Ei lääkärikäyntejä ym. ennen lainanottamista vuoteen. Itsellä selkäkipeä lääkärissäkäynti, ei korvausta. kun tein sopparin olin terve.
Vakuutettava henkilö on terve,
kun hänellä ei tällä hetkellä ole mitään vaivaa, vammaa, tautia tai kroonista tai ajoittaista sairautta (esim. diabetes, epilepsia tai selkäsairaus)
eikä hän ole minkään vaivan, vamman taudin tai sairauden takia hakeutunut lääkärin tutkimuksiin tai hoitoon hakemuksen päiväystä edeltäneiden 12 kuukauden aikana
eikä hän ole tietoinen tällaisen tutkimuksen tai hoidon tarpeesta.
Mikäli vakuutettava luoton määrä ylittää 85 000 euroa tai vakuutusaika 15 vuotta, edellytetään lisäksi, ettei vakuutettava eikä kanssavakuutettava ole koskaan sairastanut aivoverisuonisairautta, sydäninfarktia tai syöpää.
Lääkärinhoito tarkoittaa mm. sairaalahoitoa, jatkuvaa lääkehoitoa (esim. verenpaine-, kolesteroli- tai mielialalääkitys) ja lääkärissäkäyntejä. Sairauksilla ei tarkoiteta tavanomaisia vilustumisia, vatsakipuja tai muita tilapäisiä ja lyhytaikaisia vaivoja.
Työssäolo tai yritystoiminnan harjoittaminen tarkoittaa, että vakuutettava henkilö
on keskeytyksettä tehnyt työtä työ- tai virkasuhteessa, tai harjoittanut yritystoimintaa kuuden (6) viime kuukauden ajan, ja tämä jatkuu edelleen
ei ole poissa ansiotyöstään tapaturman, sairauden tai vamman vuoksi
ei ole tietoinen odotettavissa olevasta lomautuksesta tai työttömyydestä.
Terveys- ja työssäolotietojen antaminen
On tärkeää, että terveys- ja työssäolotiedot annetaan oikein. Jos myöhemmin, esimerkiksi korvaustilanteessa, selviää, että vakuutettu on antanut virheellisiä tai puutteellisia tietoja, voidaan koko vakuutus purkaa ja korvaukset voivat jäädä saamatta. - porvarihallitus
Vaihda pankkia.
Siinähän myydään sinulle kahta tuotetta, jossa ensimmäisen tuotteen saaminen edellyttää toisen tuotteen hankkimista. Tulee mieleen kytkykauppa. - ihan turhaa
Takaisinmaksuturva on sisäänrakennettu siihen lainapaperiin, pankki saa rahansa kyllä tavalla tai toisella.
- 18Pettynytopsee
Op yrittää huijata ottamaan tuon turvan kertomatta, että se palautetaan vain osittain kun se irtisanotaan. Ei voi suositella turvaa eikä pankkia!
- turhia_maksuja
Se nimenomaan suojaa pankkia, lainan ottajan kustannuksella. Ja vakuutusjutuissa, ne ovat voittoa tekeviä firmoja joita varmasti vedetetään mutta jotka varmasti vedättävät jos itse pystyvät joten en ihmettelisi että niistä sopimuspapereista löytyy vaikka millaista firmaa suojaavaa ja maksajan vastuulliseksi tekevää tekstiä. Kannattaa lukea kunnolla ja ajan kanssa jos tuollaisia harkitsee muuten voi olla että makselee täysin turhaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743