Takaisinmaksuturva pakollinen?

jesperturku

Pankkini (OP) yrittää myydä minulle takaisinmaksuturvaa lainan ehtona. Maksaisi yli 3000 euroa, joka lisätään kokonaislainan summaan. En saa lainaa jos en osta myös lainaturvaa (ei työttömyyttä varten, mutta turva tapaturmaisen pysyvän haitan ja kuoleman varalta). Vaikka olen ottamassa valtion takaamaa ASP-lainaa ja minulla on vakituinen työpaikka hyvällä alalla sekä aion säästää rahastoihin turvaksi.

Osaako kukaan sanoa, voiko pankki todella vaatia takaisinmaksuturvaa lainan ehtona? Vai onko asiakkaalla oikeus olla ottamatta sitä? Mutta sitten täytyy hyväksyä korkeammat marginaalit?

Onko teillä kokemuksia lainaturvasta? Mitä ajattelette?

9

1272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhg6345

Ei ollut pakollinen vielä 3 vuotta sitten ainakaan. Asiat voi olla muuttunut. Yrittävät näköjään suojata itseään sitä riskiä varten mitä sun lainas aiheuttaa niille. Ja sekin on muuttunut, jos on. Voi olla pelkkää pakkomyyntiäkin. Itse pyysin sellaista mutta luovuin siitä kun muutin lainaehtoja. Luulisis että juuri työttömyyttä varten sellaista näinä aikoina tarvisi, joten kuulostaa aika oudolta. Vihjaako ne että olet huonossa kunnossa tai liian vanha tai jotain? Tai sitten se voi olla sellainen että nämä pankkihenkilöt henkilökohtaisesti saavat bonuksia sellaisten myynnistä. Oletko kysynyt muista pankeista? OP on kyllä ghettoisin noista pankeista, joten en ihmettelis jotain pakko välistävetoa. Jotenkin ... kuulostaisi että se on se raha jonka pankki haluaa pakolla jollain tavalla tästä nyt tienata, joten kannattaa muiltakin kysyä. Voi olla että valtio sitten vaatii sen lainan myööntaisehtona tai jotain. Kysyitkö syytä miksi? En siis luule että sieltä mitään totuutta tulisi mutta joku syy varmaan on mitä ei sanota.

• mene hiihtämään

Aloittaja valehtelee ja provoaa, mitään pakkoa ei ole takaisinmaksuturvaan, kyseisen pankin kanssa itse jatkuvasti asioinut ja tiedän
      Täällä suomi24 voi syöttää mitä vaan pashaa ja pajunköyttä ilman vastuuta.

• Osimoilleen näin, mutta saattaahan siellä olla tiskillä joku ketku, joka yrittää pakolla tuputtaa sitä?
        Sellaisesta saa jo vakavan huomautuksen pankin johdolta.

Pankki saa kyllä valita asiakkaansa.

• jesperturku

Tämä ei todella ole provo tai valehtelu - ainakaan tahallisesti. Mutta sen sain nyt tietää että jos en ota takaisinmaksuturvaa niin marginaali nousee ainakin 0,25% prosenttiyksikköä. Aika huima ero. Eli se ei ole ehdoton vaatimus mutta jostain syystä ne näkee kuitenkin tällaisen lainaturvan erittäin tarpeelliseksi. Olen nuori, minulla on hyvä terveys ja vakituinen työpaikka. Outoa toimintaa OP:lta.

• kusetusta

Lukekaa ehdot. Ei lääkärikäyntejä ym. ennen lainanottamista vuoteen. Itsellä selkäkipeä lääkärissäkäynti, ei korvausta. kun tein sopparin olin terve.

Vakuutettava henkilö on terve,
      kun hänellä ei tällä hetkellä ole mitään vaivaa, vammaa, tautia tai kroonista tai ajoittaista sairautta (esim. diabe­tes, epilepsia tai selkäsairaus)
      eikä hän ole minkään vaivan, vamman taudin tai sairauden takia hakeutunut lääkärin tutkimuksiin tai hoitoon hake­muksen päiväystä edeltäneiden 12 kuukauden aikana
      eikä hän ole tietoinen tällaisen tutkimuksen tai hoidon tarpeesta.

Mikäli vakuutettava luoton määrä ylittää 85 000 euroa tai vakuutusaika 15 vuotta, edellytetään lisäksi, ettei vakuutet­tava eikä kanssavakuutettava ole koskaan sairastanut aivo­verisuonisairautta, sydäninfarktia tai syöpää.
      Lääkärinhoito tarkoittaa mm. sairaalahoitoa, jatkuvaa lääkehoitoa (esim. verenpaine-, kolesteroli- tai mielialalääki­tys) ja lääkärissäkäyntejä. Sairauksilla ei tarkoiteta tavan­omaisia vilustumisia, vatsakipuja tai muita tilapäisiä ja lyhyt­aikaisia vaivoja.
      Työssäolo tai yritystoiminnan harjoittaminen tarkoittaa, että vakuutettava henkilö
      on keskeytyksettä tehnyt työtä työ- tai virkasuhteessa, tai harjoittanut yritystoimintaa kuuden (6) viime kuukauden ajan, ja tämä jatkuu edelleen
      ei ole poissa ansiotyöstään tapaturman, sairauden tai vam­man vuoksi
      ei ole tietoinen odotettavissa olevasta lomautuksesta tai työttömyydestä.

Terveys- ja työssäolotietojen antaminen
      On tärkeää, että terveys- ja työssäolotiedot annetaan oikein. Jos myöhemmin, esimerkiksi korvaustilanteessa, selviää, että va­kuutettu on antanut virheellisiä tai puutteellisia tietoja, voidaan koko vakuutus purkaa ja korvaukset voivat jäädä saamatta.

• porvarihallitus

Vaihda pankkia.

Siinähän myydään sinulle kahta tuotetta, jossa ensimmäisen tuotteen saaminen edellyttää toisen tuotteen hankkimista. Tulee mieleen kytkykauppa.

• ihan turhaa

Takaisinmaksuturva on sisäänrakennettu siihen lainapaperiin, pankki saa rahansa kyllä tavalla tai toisella.

• 18Pettynytopsee

Op yrittää huijata ottamaan tuon turvan kertomatta, että se palautetaan vain osittain kun se irtisanotaan. Ei voi suositella turvaa eikä pankkia!

• turhia_maksuja

Se nimenomaan suojaa pankkia, lainan ottajan kustannuksella. Ja vakuutusjutuissa, ne ovat voittoa tekeviä firmoja joita varmasti vedetetään mutta jotka varmasti vedättävät jos itse pystyvät joten en ihmettelisi että niistä sopimuspapereista löytyy vaikka millaista firmaa suojaavaa ja maksajan vastuulliseksi tekevää tekstiä. Kannattaa lukea kunnolla ja ajan kanssa jos tuollaisia harkitsee muuten voi olla että makselee täysin turhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53