Työkyvyttömyys eläkkeelle mahdoton päästä

Loppu häämöttää

Näemmä asiat on niin, että työkyvyttömyys eläkkeelle pääsee vain masentuneena ja mielenterveys ongelmaiset.
Työkyvyttömyys eläkkeelle ei pääse selkäkipujen ym. vastaavien vaivojen takia.
Vaikka olisi työkokeilussa, jossa katsottaisiin työkuntoa, että onko työkykyinen ja pystyykö työtä tekemään ja kun siellä selkä kipeytyy ja siitä huomauttaa, niin siellä vaan sanotaan, että kyllä se siitä, kyllä se kipu hellittää loman aikana, eikä kipu työn tekoa estä.
Vielä kehtaavat sanoa, että meillä kaikilla on joskus selkä vähän kipeä, mutta ei se ole meidän työntekoa estänyt ja ei sinulla sen kipeämpi selkä voi olla.
Vaikka itsellä on selässä lähes päivitäin kipua ja välillä selkä on niin kipeä, ettei pääse juuri liikkumaan ja jalatkin meinaa mennä tunnottomiksi.
Samoin niska on välillä niin kipeä, ettei päätä voi kääntää ja myös jalkaterät kipeytyy kävellessä.
Ylipainoa ei ole, ennemminkin alipainoa.

Ei mikään muu auttanut, kuin jättää viime kurssin jälkeen menemättä ilmottautumaan työnhakijaksi kortistoon, koska selkä ei enää kestä jatkuvaa työharjoittelua, kurssitusta ym. työvoimaviranomaisten pompotuksia.

28

2036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffyyyttt

      Sano vain suoraan ettei työ kiinnosta. Selkäkipu on jo niin loppuun kulunut juttu että pitää keksiä joku id luokitus jossa pahin mahdollinen.

    • Katkera

      Anteeksi vaan, mutta p4skapuhetta. Itse olen kärsinyt mielenterveysongelmista (vaikea masennus, ahdistus, sosiaalisten tilanteiden pelko, kaksisuuntainen mielialahäiriö) yli 15v, on usean eri lääkärin lausunnot (julkinen, työterveys, yksityinen). Ja mikään näistä ei ole riittänyt KELAlle siihen että minut koettaisiin työkyvyttömäksi.

      Mielenterveyspoliklinikalla johtava psykiatri sanoi minulle päin naamaa että "ei tämmöisistä jutuista vaan pääse eläkkeelle, kyllä sinun täytyisi olla psykoottinen vähintään".

      Ymmärrän ja jaan tuskasi, mutta yleistäminen sillä että mielenterveysongelmilla saisi työkyvyttömyyseläkkeen on p4skapuhetta.

      • Tillintallina

        Oletko nyt sitten työssä, työttömänä vai toimeentulotuella?
        Oliskohan näissä paikkakuntaisia eroja?


      • ei tuloja

        Näin tämä vaan on, ei pääse vaikka mikä olisi. 50 on täynnä enkä töihin ole kyennyt kuin pari vuotta joskus nuoruudessani.
        Mutta eläkkeelle ei päästetä.
        Nollatuloisena sossun tuloilla elän.
        Ei o hääviä elämää tämä.


      • Katkera
        Tillintallina kirjoitti:

        Oletko nyt sitten työssä, työttömänä vai toimeentulotuella?
        Oliskohan näissä paikkakuntaisia eroja?

        Pitkäaikaistyötön joka joutuu hakemaan myös toimeentulotukea että saa laskut maksettua ja ruokaa pöytään.


      • Anonyymi

        Joo Kun Sain skitsofrenia diagnoosin eläke napsahti heti


    • vsvsdvsdv

      Itse sain työkyvyttömyyseläke paperit 32 vuotiaana. Sitä ennen olin kuntoutustuella 5 vuotta. Sairaudet jatkuva masennus ja pakko-oireet.

      • 5+8

        Paljonkos noin nuorena eläkkeelle jääneelle maksetaan? Meinaan kun ei työhistoriaa juuri ole, niin ei taida tulopuolessakaan olla paljon kateuden aihetta.


      • vsvsvsv
        5+8 kirjoitti:

        Paljonkos noin nuorena eläkkeelle jääneelle maksetaan? Meinaan kun ei työhistoriaa juuri ole, niin ei taida tulopuolessakaan olla paljon kateuden aihetta.

        Vähän maksetaan. Mutta terveys on tärkein.
        Eikä tarvitse ravata oravan pyörässä...


    • efgwrgwgr

      Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 48 -vuotiaana vaikean masennuksen perusteella. Kolme vuotta tuli KELAn ja Ilmarisen kanssa paperirumbaa pyöritettyä, sitten yllättäen vuoden sairasloma meni läpi ja sen jälkeen alkoi eläke.
      lausuntoja oli: useita psykiatriltani ,yksi neuropsykologilta ja yksi psykologilta sekä sossun tädin lausunto kotikäynniltä , vaikka en sossun asiakas ollutkaan.
      masennukseni alkoi lievänä, mutta kun sairaslomat kolmen vuoden aikana evättiin kELAn päätöksillä, sairastin työkyvyttömänä työnhakijana työmarkkinatuella sen ajan.
      On mulla somaattisiakin vaivoja sekä psykoottinen persoonallisuudenhäiriö, mutta KELA aina painotti , että masennuksen täytyy olla vaikea jota eläke irtoaisi.
      Hakemuksessa ei tule kuvata sairauden oireita,vaan sitä , miten ne vaikuttavat arkielämään ja työntekoon.
      Työkokeilu 4 tuntia viikossa vaikka kuukauden ajalta olisi myös hyvä olla lausunnon tukena lausuntoineen.

    • Työssä onnellinen

      Eläkkeelle pääsee syystä kun syystä, kun on todellinen toteennäytetty syy. Sellainen ei ole mutu-masennus tai selkäkipu ilman syytä. Järki käteen ja miettikää: jos todella näistä kaikista eläkkeen saisi, kuka tekisi työt? Ja hävetkää, ne jotka OIKEESTI todellisen syyn takia eläkkeen ansaitsisivat, kärsivät teidänlaisten "yrittäjien" takia, koko systeemi kärsii.

      • Lässytilää

        Itse en ole työkykyinen ja mistään "mutu-masennuksesta" ei ole kyse koska olen kärsinyt tästä sairaudesta jo yli 15 vuotta ja 4 eri psykiatria ja muutama arvauskeskuslääkäri sen ovat diagnosoineet.


    • aktiv kapitaal

      No Kela ja vakuutusyhtiöthän tekevät kielteiset päätökset automaattisesti, kumileimasinperiaatteella, arvioon perustuvana.
      Arvio on näkemättä ja henk.koht. tutkimatta aina eri kuin hoitaneitten ja tutkineitten lääkäreiden.
      Karua mutta totta.

      Saas nähä miten itellä nyt?
      Aiemmin olen saanut diagnoosit, jo - 89 vuodesta lähtien: RTG- kuvissa ei poikkeavaa.
      Tämä on tosin vale, josta ainakin AVI antanee tulevaisuudessa ratkaisujaan..

      "Jo" nyt sain MRI- kuvaukset, tosin vain lannerangasta, josta diagnoosi: Koska nikama on ollut rikki jo yli 20 vuotta, aiheuttanut kroonisen neuropatian ym, ei se ole operatiivisesti enään korjattavissa eikä työkykyä nähdä miltään osin.

      No löytyhän se vikakin viimein joka lopetti työhistorian - 90 luvun alussa.
      Invaliidiksi täytyy ensin tulla ja MTT:stä saada lähete että kuvaukset suoritetaan?

      Jos aluksi tutkittais eikä hutkittais, ei tällaisia 30v TTT:lla sitkuttelevia vajaakuntoisia olis rasittamassa byrokratian rattaita ja yhteiskuntaa.

      Paljonkohan olen tullut maksamaan?

    • ohi meni

      Loppujen lopuksi se on ihan tuurista kiinni kuka pääsee ja kuka ei.

    • oxycodoni

      itse pääsin eläkkeelle jo 32 vuotiaana, sitä ennen kuntoutustukea 6 vuotta, ja vain selkä oli rikki mutta useampi tauti selässä ja mekaaniset vauriot valtavat.
      en pysty tänäkäänpäivänä juoksemaan,istumaan hyppimään ja lääkkeenä on oxycontin.
      ja rahaa tulee n1700e ja kelasta 200e eli 1900e jää käteen.
      oon nyt 34v ja edelleen sairas ja vakavasti.

    • eläkeläinen 37 v.

      itse pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 2011 35 vuotiaana.työhistoriaa yhteensä noin 3 kuukautta.diagnooseina masennuksesta psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen.Kun kaikki kuntoutustoimenpiteet käyty läpi niin pääsin ekalla yrittämällä eläkkeelle.Tosin kela ei tarjonnut omia kuntoutustoimenpiteitä perusteella etten hyötyisi kuntoutuksesta.

    • Tohveli6+

      "Kun kaikki kuntoutustoimenpiteet käyty läpi niin pääsin ekalla yrittämällä eläkkeelle.Tosin kela ei tarjonnut omia kuntoutustoimenpiteitä perusteella etten hyötyisi kuntoutuksesta. "

      Kenen järjestämissä kuntoutuksissa olit jos ei Kelan?

      • podtipää

        ei pääse eläkkeelle ilman kuntoutusta, puhuvat kakkaa tahallaan.


      • eläkeläien 37 v.

        Kävin työkkärin kursseilla,kuntouttavassa työtoiminnassa,työkokeilussa,työkyvyn arvioinnissa.Lisäksi olen käynyt psykoterapiassa.Mua yritettiin saada työkykyiseksi 7 vuotta.Mutta koskaan mikään ei tuottanut toivottua lopputulosta.Loppujen lopuksi pääsin hakemaan kuntoutustukea ja sitten työkyvyttömyyseläkettä.En tiedä oliko myös mun olemattomalla työhistorialla myös vaikutusta.Koska aina ennen eläkkeelle pääsyä mietin että aloitanko palkkatyön nelikymppisenä.


    • hyvä minä!

      Aloittaja on väärässä

      Minua on kymmenisen vuotta hoidettu bipolaarihäiriön takia. Ajoittain masennusjaksot vievät viikoksi sänkyyn, välillä vaan pariksi päiväksi. Kelan ja vakuutuslaitoksen mukaan pystyn kuitenkin pääsääntöisesti tekemään ammattiani vastaavaa työtä.

      Näin ollen olen TYPin asiakkaana, sairaslomalla, ja työnhakijana, varmaan lopun ikääni, siis työikääni, olen nyt 45. Kukapa ottaisi töihin tällaisen henkilön joka saattaa huomenna jättää tulematta kun ei ole voimia nousta sängystä.

      Mutta olen siis pääosin työkykyinen.

    • aktiv kapitaal

      Niin.
      Onhan mullakin jo 7 b- todistusta ja muita lausuntoja TE-keskusta myöten siitä, etten ole kykeneväinen mihinkään työhön, mutta silti toimintakykyni kuvataan viimesimmässä eläkepäätöksessä kohtalaiseksi..

      Kuntoutukset eivät toteudu kivun takia, koulutukseen ei ole mahdollisuutta jne.
      Oireeni ovat kuulema lääkityksin tehostettavissa vakuutus yhtiön ja kelan kautta.

      Eivät tosin ota kantaa, mitä työtä pystyisin edes nykylääkitykseni aikana tekemään..

      • Nyt eläkkeellä

        Eläkkeelle ei pääse, jollei ole näyttänyt, että on edes yrittänyt tehdä asialle jotain mm uudelleenkoulutus jne siis vaikka ei voimavaroja olisikaan.


    • onnistuu

      Hyvin pääsee.Selästä pääsin jo 36 vuotiaana ja nyt 52 vuotiaana kävin viimeksi K2 huiputtamassa perintörahoja kun tuli.Seuraavaksi Everest parin vuoden päästä kun treenannut kuntoon taas kropan.

    • Täynnä jo tätä

      Alottajalla sama ongelma kuin minulla ,kaikki paikat riki kropassa ja kela sekä varma vaan sanoo että voin tehdä KEVYTTÄ rakennustyötä. Mikä on rakennuksella kevyttä työtä ,onko nämä eläkkeen päättäjät ihan sekopäitä ja pitäs heidät panna hoitoon vai onko ne vaan niin ahneita etteivät OMISTAAN voi muka ihmisille maksaa eläkettä sillä tämmöiseksi on näyttänyt suomessa asiat menneen.Kohta 2 vuotta juossut kaikenmaailman kuntoutuspoliklinikkoja ja toimisto ja kaikki sanoo että en pysty mihinkään .
      Kyllä rahaa löytyy MAMUILLE ja autojen parkkitaloille yms mutta ihminen on jätetty täysin oman onnensa nojaan.
      Työttömyyskorvaus on kauhean iso 605 kk käteen ja sillä maksan pankkilainaa ja verovelkoja joka on 750 e kk. Eli kissat ja koirat sekä jänikset ja linnut on jo tapettu ja syöty kun ei ole millä elää.Onneksi ansat toimii ja lisää tulee lihaa.

    • hente

      Mietin myös itse tätä vaihtoehtoa kun on käynyt työssä ihan hemmetin huono tuuri. Ensin liian raskas työ selälle, mikä jätti alaselän lähes kroonisesti sairaaksi. Kuntoutin sitä käymällä vesijuoksussa varmaan 200 kertaa lähes joka päivä Sitten kevyempi palkkatukityö määräaikaisena, jonka kestin ilman päivänkään sairaslomaa. En ole ollut kuntoutustuella vaikka lumihommia tehdessä selkä oli ihan perkeleen kipeä monta päivää. Tuntuu etten haluaisi näistä syistä tuottaa pettymystä työnantajille kun tuottavuus ruvennut kärsimään ja nykyään työn kiire vaan pahentunut entisestään. Voi se olla tietenkin masennustakin ja uupumista kun aina tuntuu menevän p*rse edellä puuhun terveydessä ja työelämässäkin. Olen 32v. Kipulääkkeitä en ole tarvinnut vielä, mutta olen myös kärsinyt ihan hemmetisti.

    • Kari.s.tikka

      Ei valehtelijoita yleensä päästetäkkään. Kyllä töitä voi tehdä vaikka vähän selkää kolottaisikin. Tai laiskottaisi. Reippaasti töihin vaan! Ihminen on onnellisempi kun kuuluu työyhteisöön.

    • Anonyymi

      ei nykyään enää päästetä eläkkeelle, sen tilalle tuli kuntouttava työtoiminta, eli jos kykenee esim käymään kaupassa tai katsomaan vaikkapa telkkaria kotona 4 tuntia kerran viikossa, niin silloin pystyy myös käymään istumassa kuntouttavassa työtoiminnassa lukemassa vaikkapa sarjakuvia kerran viikossa 4 tuntia ^^

      tämmöiseksi tämä valtava työttömyyskoneisto, jossa on kymmeniä tuhansia verorahoilla elätettäviä "työntekijöitä" ja virkailijoita jotka eivät tuota yhtään mitään eivätkä tuo yhtään ainuttakaan senttiä veroja valtion kassaan vaan ainoastaan kuluttavat, on ikävä kyllä mennyt :(

    • Anonyymi

      Täällä eläkkeellä 53 vuotiaana, mikäs tässä ollessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe