Help!

ouhh..

Tiedän, että on hyvä ja hieno asia, että pystyy imettämään ja maitoa riittää lapselle.
Mutta ongelmana on se, että jos imetys väli on enemmän kun 1h maitoa valuu niin paljon, että paidat on märkänä ja liivin suojuksetkaan ei tähän asiaan auta.
Yöllä ei tunnu kivalta herätä, kun lakanat, liivit ja paita on litimärkinä.
Olen pumppaillut maitoa ja pakkanenkin täyttyy jo maitopusseista :D
Onko kellään mitään ideaa ja ratkaisua miten saisin maidon tuloa hieman rajoitettua ettei aina tarvitsisi tuskailla märkien vaatteiden kanssa ?

4

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi äiti

Tuttu ongelma itselleni muutaman kuukauden takaa ;)
      Vauvasi on ilmeisesti vielä aika pieni?

Maidon tulo kyllä tasoittuu jossain vaiheessa, ja sitä alkaa erittyä tarpeen mukaan. Alussa (joskus muutaman kuukaudenkin) maitoa tulee ylimäärin, ja se on aivan normaalia ja sen vaiheen joutuu moni imettäjä kärsiä läpi. Ei paljon naurata, kun pienellä kävelylenkilläkin paita kastuu aivan märäksi. Ja se haju.....
      Maidon tuotantoa vähentää lähinnä aika, eli muista että se menee pian ohi :) käytä kertakäyttöisiä imutyynyjä (natusan mun mielestä imukykyisin), vaihda pädit usein, käytä esim kotona maidon kerääjiä, joista voi kaataa maidon pois helposti aina välillä. Varsinkin imettäessä toiseen rintaan maidonkerääjä. Imetä lasta samasta rinnasta kaksi kertaa, jos ei tuu liian kipeeks --> vähentää pitkällä aikavälillä vähän maidontuloa. Vähentää usein myös ilmavaivoja.

Pumppaukset sulla onkin jo ollut käytössä :) tsemppiä! Ps. Lakanat ainakin mulla oli aina määrät varmaan ekat 5kk.... Kosteus suoja lakanan alle! :D

• aloittaja1

Kiitos paljon vastauksesta :)! Ehkäpä tämä tästä rauhottuu ajan kanssa siis :) Maidonkerääjä on juu käytössä kans.
      Jep, haju on aivan kamala :D
      Joo poika on vasta 1kk :)
      Todellakin on kamalaa, kun koittaa jonnekkin lähteä niin paita onkin jo märkänä ja sitä pyykkivuoren määrää, joka odottaa kylpyhuoneessa :D!

• Kolmen äiti

Itse olen joutunut nukkumaan froteepyyhkeet päälläni ja heräsin silti aina yltäpäältä maidossa.

• Älä pumppaa liikaa

Muistathan kuitenkin, että se pumppaaminenkin lisää maidon tuloa. Muistelisin jostain lukeneeni, että jos maitoa pitää pumpata sen takia, että tulee liikaa, niin pitäis pumpata vaan 30ml kerrallansa.

Ja se maitolammikosta herääminen on kyllä ällöä. Itte pidin froteepyyhettä kaksinkerroin alla ja heitin sen sitten aina pesuin. Oli helppo vaihtaa äkkiä yölläkin puhtaaseen. Siltikin tosin kannattaa pitää kosteussuojalakanaa vielä lakanan alla.

Ja liivinsuojia koitin joskus käyttää niin, että oli sekä kertakäyttöiset, että pestävät yhtäaikaa (eli tuplasuojat).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      263
      3228
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      75
      1281
    3. 66
      1203
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      186
      1018
    5. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      921
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      48
      913
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      48
      824
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      762
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      41
      752
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      708
    Aihe