PRRKELEEN neuvola!

rwjhwkteykl

Nyt on kyllä pakko avautua tuosta neuvola touhusta. Voi PRRKLE!!!

Että voi pientä ihmistä ottaa niin nuppiin koko touhu!!!

Olemme miehen kanssa olleet naimisissa jo yli 10 vuotta, kunnes nyt sitten saimme perheenlisäystä

20

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoon vaan

      Jos asia todellakin on noin, niin pyydä etät saat vaihtaa neuvolatätiä. En usko että tuollainen muuten muuttuu.

      Miehesi ilmeisemmin on aikaspaljonkin apunasi ja vaikka ei olisi niin eipä se sinusta masentunutta tee.

    • 383

      Neuvolassa käynti ei ole pakollista! Lopeta se ja käy mittauttamassa vauva yksityisellä. Ei tartte enää hermoilla!

      • en suosittele

        Neuvolassa käynti ei ole pakollista, mutta kannattavaa ainakin vielä noin pienen kanssa. Siellä sitten pystytään puuttumaan ongelmakohtiin jos sellaisia löytyy. Voihan sitä tietysti yksityiselläkin käydä jos siltä tuntuu.

        Saattaisi vain olla että tuossa tilanteessa jossa aloittaja on (neuvolatätsällä nyt jo huoli herännyt) niin jos jätetään neuvolakäynnit käymättä, niin soittaa sossun perään kun huoli herää entisestään. Eli en kyllä tässä tilanteessa suosittelisi moista.

        Ja asiat on hyvä selvittää eikä jättää roikkumaan. Aikuinen ihminen ei jätä neuvolakäyntejä väliin sen takia että neuvolatäti ärsyttää. Itseäni ärsytti aikanaan oma hyvin paljon, mutta kyllä minä lastani niin paljon rakastan että sellaisen käytöksen kestän. monet terveysongelmat kuitenkin neuvolassa huomataan!


      • -----------
        en suosittele kirjoitti:

        Neuvolassa käynti ei ole pakollista, mutta kannattavaa ainakin vielä noin pienen kanssa. Siellä sitten pystytään puuttumaan ongelmakohtiin jos sellaisia löytyy. Voihan sitä tietysti yksityiselläkin käydä jos siltä tuntuu.

        Saattaisi vain olla että tuossa tilanteessa jossa aloittaja on (neuvolatätsällä nyt jo huoli herännyt) niin jos jätetään neuvolakäynnit käymättä, niin soittaa sossun perään kun huoli herää entisestään. Eli en kyllä tässä tilanteessa suosittelisi moista.

        Ja asiat on hyvä selvittää eikä jättää roikkumaan. Aikuinen ihminen ei jätä neuvolakäyntejä väliin sen takia että neuvolatäti ärsyttää. Itseäni ärsytti aikanaan oma hyvin paljon, mutta kyllä minä lastani niin paljon rakastan että sellaisen käytöksen kestän. monet terveysongelmat kuitenkin neuvolassa huomataan!

        Vauvaa voi erittäin hyvin käyttää yksityisellä, ei sen takia todellakaan tarvitse kunnalliselle mennä. Jos neuvolan terveydenhoitaja tekee lastensuojeluilmoituksen siksi, ettei siellä ole näkynyt, niin ei liene ihan kauhean vaikeaa sanoa, että on käynyt yksityisellä ja vauva on kunnossa. Kyllähän siellä yksityiselläkin sitä neuvolakorttia voidaan täyttää.

        Aikuinen ihminen ei anna ärsyttävien ihmisten pompotella itseään vain siksi, että siellä kuuluu käydä, kun kerran vaihtoehtoja tosiaankin on. Ja lapsen rakastaminen ei kuulu tähän todellakaan mitenkään. Yksityisellä lapsi saa ihan yhtä hyviä ja ehkä jopa vielä parempia tutkimuksia ja hoivaa kuin neuvolassa.


    • Relaaaaaaaaa

      Olisko sulla jonkinlainen vihanhallintaongelma? Ja sitten et vain näytä ja kuulosta uskottavalta, kun sokea reettakin neuvolassa huomaa, että sulla pinnaa kiristää tavalliset neuvolakäynnit?

      • ap.

        Ei minulla vielä ole vihanhallinta ongelmaa, mutta kohta on.

        Ja varmasti kun lukee tuon minun neuvolan jälkeisen avautumisen, niin varmasti saa sen käsityksen. Nyt olen jo eilisestä rauhoittunut.

        Olen tuota neuvolatädin vaihtamista miettiyt, ja pitänee nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja ajatella omaa mielenterveyttä enemmän kun sitä että vaihtamisella loukkaan neuvolatädin tunteita. toisaalta... kyllähän minun ylitse on kävelty jo vaikka kuinka monta kertaa, joten olis minunkin aika lyödä se nyrkki pöytään, eikä vaan yrittää selittää asiaa, jos ei neuvolatidin ymmärrykseen mene se että kaikki on hyvin, niin sitten en sen enempää asialle mahda mitään.

        Mutta siitä huolimatta ihmetyttää tuo asenne, että jotain vikaa pitää olla... En rehellisesti sanottuna keksi omasta elämästäni mitään valittamista!!! Kerrankin tuntuu siltä että asiat ovat just niin kun niiden pitääkin olla! Ja tämä vauvanhoitokin on ollut paljon helpompaa kun mitä luulin... meille onneksi sattui hyvin nukkuva ja rauhallinen tapaus.
        Aina asia mikä tosiaan sieppaa on tuo neuvola.


    • joskusvoirauhottua

      Ehkä se näkyy sun kasvoista, että sua kyrpii käydä siellä ja neuvolan terkkari tulkitsee sen tavallaan ja yrittää löytää syyn yrmeydelle.

      Mitäpä jos ensi kerralla kysyt, että miksi hän epäilee, että jotain ongelmia olisi. Et hyökkää heti päälle, vaan ystävällisesti tiedustelet asiaa ja sanot, että sinusta vaikuttaa sille, että hän epäilee tilanteessa olevan jotain kummallista, kun kyselee semmoisia.

    • äiti&sh

      Sama juttu oli meillä. Tosin kyse oli 3v lapsesta. Yritti keksimällä keksiä että meidän lapsessa on oltava jotain vikaa, kun oli kehittynyt yhdessä osa-alueessa yli ikätovereiden. Kehittyi muissa asioissa oppikirjan mukaan. Mitään vikaa ei ollut, mutta kun lapsi osasi muita enemmän niin PAKKO olla jotain vikaa tai poikkeavaa! Aikamme kuunneltiin mitä lie puoskaridiagnosointeja (terveydenhoitajahan ei saisi diagnooseja tehdä) ja sitten meni hermot siihen ettei minua tai miestäni uskottu. Soitin ylihoitajalle ja pyysin siirtoa toiselle terveydenhoitajalle. Nyt mennyt jo vuosi osaavalla terveydenhoitajalla, ja nelivuotistarkastuksessa sekä terveydenhoitaja että lääkäri totesivat että lapsi on välkky, mutta ei mitään tuen tarvetta tai poikkeavuutta. Tiesinhän minä sen, mutta ei vasta valmistunut terveydenhoitaja kuunnellut.

      Ei tällaisina vaikeina taloudellisina aikoina pidä ongelmia tai diagnooseja keksiä. Luulisi että joku tarvitsisi resursseja enemmän..

      Vaihda siis terveydenhoitajaa, se on neuvoni! Siihen on jokaisella lakisääteinen oikeus, ilman mitään perusteluitakin! Tosin palautetta kannattaa antaa. Aina voi ottaa myös potilasasiamieheen yhteyttä, jos tuntuu että teidän yli kävellään ja ette saa asioita järjestymään! Neuvolassa tehdään asiakaspalvelutyötä. Siellä ei kuulu luoda ongelmia, eikä väkisin pakottaa ihmisien tuen piiriin. Jokainen voi apua tarvitessaan aktivoida lähipiiriä tai vaikka yksityisiä palveluita. He tekevät työtä TEIDÄN tarpeistanne käsin, ei toisin päin!

    • meille täysin vieras

      Me ei olla ikinä käyty neuvolassa, emme tiedä edes mitä siellä tehdään. Jotku sanoo että hoitsut utelee kaikki asiat perheestä, raha asiat, sänkyasiat, suvun sairaudet ym haukkuu lapsen ym.. siksi emme ole käyneet yhdenkään lapsen kanssa neuvonpidossa.

      Jos lapsi sairastuu, viemme aina yksityiselle, emme edes arvauskeskukseen.

      Neuvola syteemiä en kyllä ymmärrä. Miksi pitää mennä sinne haukuttavaksi, sillä mitään hyväähän ne lapsettomat ihmiset siellä katellisena ei sano.. en jaksa ymmärtää.

      Hyvin ovat lapset aikuiseksi kasvaneet ilman haukkuja. Minun lapsiani ei vieraat ihmiset hauku eikä arvostele.

      Mihin noita neuvonpitoja tarvitaan?

      • ...

        Menepä lissu taas kaljanostoon.


    • yfdbnlir

      Itse ilmoitin neuvolatädille etten suostu vastaamaan henkilökohtaisiin kysymyksiin ja ne loppui. Ole tiukkana. Lapsi rokotetaan ja Se on siinä. Ruokintaohjeita yrittivät antaa. Keskeytin sen puheen ja ilmoitin että meidän perheessä on ihan omat ruokatavat. Ole aikuinen, älä anna niiden pompotella.

      • kiirekiirekiire

        Sama meillä.Sanoin,että punnitkaa ja tutkikaa vauvaa kylliksenne,mutta omia asioitani ja miehen asioita en ala kertoilemaan ja menen yksityiselle.mikäli yksityisyyttäni ei kunnioiteta.
        Ja aina oli jotain vikaa,kun ei just keskikäyrällä ollut lapsi.Viimeksi olisivat kielen jänteen leikanneet,että r-kirjaimen oppii sanomaan,kun puheterapeutteja ei ole tarpeeksi.Nyt kolmen kuukauden päästä on ärräkin alkanut tulemaan ihan omilla treenauksilla.


    • Koulutukseen

      Ap:n saaman kohtelun perusteella pitäisi nämä neuvolan ihmiset pistää koulutukseen, jotta osaavat kohdella odottavaa perhettä inhimillisesti.

      On toki hyvä, että pidetään huolta, mutta pitää myös osata erottaa milloin milläkin tasolla asioista keskustellaan.

      Ette te siellä neuvolassa mitään ylijumalia ole, tiedän toisenkin perheen, jossa äiti ei enää yksinkertaisesti suostunut tuon samanlaisen alistamisen vuoksi mennyt neuvolaan. Lääkäri ammatiltaan, tulikin mieleeni oliko tässä jonkinlainen arvovalta kysymys simputtaa tätä lääkäriä.

      Voi olla lomake, jonka henkilöt täyttävät ja kyllä asiantunteva henkilö siellä näkee sellaiset tapaukset, joihin tarvitaan puuttua tarkemmin.
      Verikokeista näkee mitä äidit käyttävät,vanhempien ja lapsen vaateuksesta olemuksesta paistaa kyllä tilanne, miten eletään.

      Toki on syytä tuoda esiin, että synnytysmasennus voi tulla ihan kenelle vain ja miten saa apua siihen.
      Keskustelun pitää olla arvokasta ja aikuisen tasolla.

      • ap.

        Kiitos!!!

        - Keskustelun pitää olla arvokasta ja aikuisen tasolla.

        -On toki hyvä, että pidetään huolta, mutta pitää myös osata erottaa milloin milläkin tasolla asioista keskustellaan.

        Tätä minäkin!!! =)


        En aiemmin kirjoittanut sitä että tossa kuukausi sitten kuulin kyseisestä hoitajasta toiselta äipältä juttua, että kyseinen hoitaja oli jollekkin väkisin yrittänyt diagnosoida synnytyksen jälkeistä masennusta, ja toiselle tyrkytellyt useampaan otteeseen parisuhdeväkivallasta esitteitä. Ja molemmissa tapauksissa aiheetta. Minun kohdallani taasen täti on selkeästi päättänyt että meillä/minulla on jotain ongelmia. *huokaus*. En vaan itse tiedä mitä?

        Minusta tollanen on aika vaarallista että neuvolatäti tekee omia päätelmiä ja pitää niistä kiinni, eikä usko mitä aikuiset ihmiset hänelle puhuvat.
        Mistäs sitä yhtään tietää että että ongelmia väkisin etsivä neuvolantäti harhoissaan päättää soittaa sosiaalityöntekijöille? Selitteleppä siinä sitten.

        En suinkaan väitä että parisuhdeväkivalta, masennus yms. ei olisi vakavia juttuja, ja on hyvä että niihin saa neuvolasta tarvitseva apua. Mutta sen verran pitäs olla pelisilmää ja ymmärrystä ettei niitä asioita voi väkisin keksiä.


      • ei mene tasan
        ap. kirjoitti:

        Kiitos!!!

        - Keskustelun pitää olla arvokasta ja aikuisen tasolla.

        -On toki hyvä, että pidetään huolta, mutta pitää myös osata erottaa milloin milläkin tasolla asioista keskustellaan.

        Tätä minäkin!!! =)


        En aiemmin kirjoittanut sitä että tossa kuukausi sitten kuulin kyseisestä hoitajasta toiselta äipältä juttua, että kyseinen hoitaja oli jollekkin väkisin yrittänyt diagnosoida synnytyksen jälkeistä masennusta, ja toiselle tyrkytellyt useampaan otteeseen parisuhdeväkivallasta esitteitä. Ja molemmissa tapauksissa aiheetta. Minun kohdallani taasen täti on selkeästi päättänyt että meillä/minulla on jotain ongelmia. *huokaus*. En vaan itse tiedä mitä?

        Minusta tollanen on aika vaarallista että neuvolatäti tekee omia päätelmiä ja pitää niistä kiinni, eikä usko mitä aikuiset ihmiset hänelle puhuvat.
        Mistäs sitä yhtään tietää että että ongelmia väkisin etsivä neuvolantäti harhoissaan päättää soittaa sosiaalityöntekijöille? Selitteleppä siinä sitten.

        En suinkaan väitä että parisuhdeväkivalta, masennus yms. ei olisi vakavia juttuja, ja on hyvä että niihin saa neuvolasta tarvitseva apua. Mutta sen verran pitäs olla pelisilmää ja ymmärrystä ettei niitä asioita voi väkisin keksiä.

        No ei mene tasan elämän nallekarkit :D

        Mulla oli synnytyksenjälkeinen masennus ja sen kyllä musta näki. Kirjoitin jopa siihen kyselylomakkeeseen, että "huolestuttaa, kun ei ole hyvä mieli ikinä".

        Vaan puuttuiko neuvolatäti tähän?

        Ei. Minä sain esitteitä siitä, mitä lapselle tulee tarjota ruoaksi ja kuinka monta kertaa päivässä.

        Piti tilanteen kärjistyä tosi huonoksi, ennenkuin sain mitään apua.


    • Tukka pystyssä

      Helsingin itäpuolella on kunta jonka nimi alkaa S. (niin suomeksi kuin ruotsin kielelläkin)
      Siellä on upouusi Sosiaali ja terveysasema.
      Siellä on myöskin lastenneuvola .
      Mikä keksintö, kun neuvolan vastaanotossa hyörii lasten huostaanottajat.

      Kyllä tukka pystyyn hyppasi, -siellä keräävät lapsia huostaanotettaviksi.

      En suosittele paikkaa.

      • 383

        Näin se on. Sossulle huostan syyksi riittää pelkkä HUOLI. Eivätkä tarvitse mitään faktaa syyksi. Mututuntumalla mennään, jos jonkun tutun perhekodissa on paikka tyhjänä....Väittäisin, että aloittajan neuvolantätin lähipiirissä on joku joka omistaa huostapaikan...


    • aivan tuntematon

      Mikä on neuvola? En ole koskaan semmoisessa paikassa käynyt. Onko se lasten kerho?
      Outo nimi neuvoa antava kerho.

    • 821

      Missä paikkakunnalla saa oikeasti tollaista ala-arvoista palvelua?

    • Ole tiukkana

      Käsittämätöntä touhua. Älä kestä tuota yhtään enää. Itse olen kaksi neuvolatätiä laittanut ojennukseen ja nyt meillä on aivan mahtava neuvolatäti :)
      Toisen kohdalla täytyi käyttää kovempia otteita ja soitella korkeammalle taholle. Seuraavalla kerralla oli eri neuvolatäti paikalla ja tämäpäs olikin oikein mukava ihminen kaiken kaikkiaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe