Heippa. Haluaisin kuulla kokemuksia pienen vauvan kanssa matkustamisesta lentokoneessa. Lähinnä 1-4 kk ikäisen kanssa.
Meidän vauva 1.5 kk kun lennetään rapakon toiselle puolelle ensin 4 h lontooseen ja sitten 8-9 h amerikkaan. Takaisin lennetään suomeen sitten kun tyttö on juuri 4 kk.
Kuinka tämän ikäiset vauvat jaksavat koneessa pitkiä aikoja? Kuinka pieni vauva yleensäkin matkustaa? Mieheni soitti lentoyhtiöön ja sanoivat että vaivtoehdot ovat pitää vauva sylissä(?!?!?!) tai sitten ostaa vauvalle oma paikka. En oikein ymmärtänyt tätä... Eihän ole mitenkään mahdollista pitää pikkuvauvaa 9 h sylissä koneessa imettää ym. Kyllähän vauvalla kai pitää olla jokin koppa tai autonistuin jossa voi rauhassa nukkua ja samalla saan itsekin levähtää. Olen ainakin kuullut että lentoyhtiot tarjoavat vauvankoreja joissa vauva voi olla lennon ajan?
Onko joku ottanut auton turvaistuimen koneeseen ja pitänyt vauvaa siinä...? Vai onko tämä edes mahdollista? Ja miksi he tarjoavat vauvalle lisähintaan omaa paikaa..? Onko turvaistuin tarkoitus nimenomaan kiinnittää siihen turvavöillä?
Toinen kysymykseni koskee vauvan aikaerorasitusta. Kärsiikö vauvat siitä? Menomatkalla kun tyttö on vasta 1.5 kk niin varmaan aika helppoa siirtyä paikalliseen aikaan mutta entäs sitten kun tullaan takaisin kun hän on jo isompi... Varmaan 4 kk mennessä on jonkinlainen vuorokausirytmi kehittynyt?
Kiitos kaikille etukäteen vastauksista :)
Vauvan kanssa lentokoneessa
2
154
Vastaukset
- Chom chom
Järjestelyt riippuvat lentoyhtiöstä, kannattaa kysyä niiltä. Noin pienen vauvan kanssa en ole matkustanut, mutta alle 10-kiloiset saavat usein ns. baby basketin (varaa etukäteen!), joka viritetään aikuisen edessä olevalle tasolle. Jos turvavyövalo syttyy, lapsi pitää ottaa syliin ja laittaa sellaisella turvavyön lisäpalalla omiin vöihin kiinni. Eli kannattaa varautua siihen,että lapsi joutuu pitkiäkin aikoja olemaan sylissä. Kyllä sen kestää, kun ei vaihtoehtoja ole.
Omassa paikassa on se etu, että saa lisää tilaa ja voi ottaa enemmän matkatavaraa mukaan. Turvakaukalon voi saada matkustamoon mukaan; kannattaa tämäkin varmistaa etukäteen.
Meillä lapset ja aikuisen ovat olleet matkasta niin väsyneitä, että aikaero ei ole ollut ihmeempi ongelma. - onnistuu
Olen joutunut matkustamaan oman lapsen kanssa ihan vauvasta asti. Ensimmäinen lento oli vauvan ollessa 2kk ja meilläkin oli yksi vaihto matkan aikana. Minusta ainakin nyt noin 20lennon kokemuksella, jotka olen lennellyt lapsen ollessa alle 3v, on helpointa matkustaa juuri pienen vauvan kanssa. Vauvaa jaksaa kannella ja ainakin meidän koliikki tapaus oli tosi kiltisti ja hiljaa pitkät lentomatkat (3h 7h). Mielestäni haastavinta on lentää lapsen ollessa 1-2 vuotta, koska heille ei saa vielä omaa paikkaa. Toisaalta eivät pysy sylissä, eikä kunnolla paikoillaan ja kokoajan pitää jaksaa viihdyttää. Eli luulen, että teidän lennot menee ihan mukavasti vielä noinkin pienen kanssa. Itse en hermoilisi turhaan. Kannattaa pyytää sitä baby bassinet eli vauvankoppa paikkaa, niin saatte kädet vapaaksi aina kuin vauva nukkuu. Hyvin se menee. Mäkin olen selvinnyt hengissä, vaikka useimmiten olen matkustanut yksin lapsen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409