Milloin käärmeet herää?

koiratsuojaan

Ollaan lähdössä reissuun pääsiäiseksi ja tiedossa pitkiä lenkkeily retkiä maaseudun tuntumassa. Kys.paikalla ollut aina kesäisin kyitä ja muita lonkeroita.

Milloin kyyt - ylipäätänsä käärmeet - heräilee? Ovatko näin ilmastonmuutoksista - kylmä- lämmin- äkäisempiä?

Kiitos vastauksista!

14

5031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heti keväällä

      kun lumet sulaa ja on riittävän lämpimiä päiviä. Ei tarvita kuin metsäaukio jolla kiviä ja sen verran lumetonta että pääsee kolostaan kivelle, niin siellähän niitä paistattelee suurin joukoin. Katselet tavallista tarkemmin nimenomaan niitä kivikkoisia aurinkoisia mäkiä tähän aikaan vuodesta ja kuljette niillä kohdin tarkkana. Metsässä voi kulkea vielä keväällä aivan rauhassa, samoin ojanpientareilla(ellei siellä ole mitään kiviröykkiöitä). Matoset lähtee liikkeelle koloistaan pidemmälle vasta kesäkuun alussa kun on riittävän kuivaa ettei massu kastu ja riittävän lämmintä ettei tule vilu.

      Sadesäällä ja pilvipoudalla voit kulkea melko huoleti. Mutta auringonvalossa keskipäivällä ole tarkka.

      Ilmastonmuutos ei vaikuta kyihin mitenkään, ne ovat edelleen vaihtolämpöisiä ja liikkeet hellesäillä on armottoman nopeita, kylmässä taas kohmeita kuin vanhat juopot jotka heräävät aamulla roskasäiliöistä.

      Toivottavasti koirasi ilmoittaa löydöistään ja uskoo seis-käskysi?

      • koiratsuojaan

        Hei! Kiitos kattavasta vastauksestasi.

        Tie missä käveleksitään on 20 km mehtätietä jossa saattaa viikolla kulkea yht 2 autoa ja nekin eksyneitä. Jännä että kesäisin tulevat siihen autotiellekkin loikoilemaan, näkeehän siinä näitä kuolleita kulkijoita kyllä..

        Meillä koirat vaan jölökyttää menemään, vähän huolestuttaa älyääkökkään nuo jos käärme jalkojen välissä.. Uskoovat kyllä kun pois huutaa.

        Kiitos vielä.


      • Eipä mitiä
        koiratsuojaan kirjoitti:

        Hei! Kiitos kattavasta vastauksestasi.

        Tie missä käveleksitään on 20 km mehtätietä jossa saattaa viikolla kulkea yht 2 autoa ja nekin eksyneitä. Jännä että kesäisin tulevat siihen autotiellekkin loikoilemaan, näkeehän siinä näitä kuolleita kulkijoita kyllä..

        Meillä koirat vaan jölökyttää menemään, vähän huolestuttaa älyääkökkään nuo jos käärme jalkojen välissä.. Uskoovat kyllä kun pois huutaa.

        Kiitos vielä.

        Se syy miksi ne tulevat myös kesällä autoteille johtuu siitä että aamuisin on yleensä holotna ja ne tulevat ottamaan aurinkoa siihen. Samoin iltasella viimeinen aurinkokylpy pitä lihakset vetreinä yli yön ja seuraava päivä käynnistyy ehkä vähän verkkaisemmin. Kyyt rakastavat lämpöä ja nopeimmillaan ne ovat siinä 30 asteen tietämissä, kuin rasvattuja salamia. Alle 15 asteessa jo melkein käsiteltävissä paljainkin käsin. Ja se kosteus vie lämpöä joten sateella ne eivät ulkoilmassa juuri viihdy ja jos tapaakin, niin ovat kylmästä kankeita.

        Ja jos se sitten iskee, niin toivo että kuonolle sillä silloin on parempi mahdollisuus selvitä. Jos raajoihin, niin koira tulisi kantaa pois sillä myrkky leviää nopeammin.

        Omalle kävi pari kesää sitten juuri pusu kirsulle. 30 astetta lämmintä kesäiltana, korkea ruohikko ojanpientareella ja naps. Hitaasti kävellen kotio ja sitten autolla ell:lle. Parin tunnin nesteytys ja yön yli valvomista. Seuraavan päivän koira oli kuin horkassa vielä mutta sitä seuraavana taas oma itsensä.

        Ole varovainen niiden matojen kanssa mutta älä stressiä ota.


      • hyppykeppijooseppi
        Eipä mitiä kirjoitti:

        Se syy miksi ne tulevat myös kesällä autoteille johtuu siitä että aamuisin on yleensä holotna ja ne tulevat ottamaan aurinkoa siihen. Samoin iltasella viimeinen aurinkokylpy pitä lihakset vetreinä yli yön ja seuraava päivä käynnistyy ehkä vähän verkkaisemmin. Kyyt rakastavat lämpöä ja nopeimmillaan ne ovat siinä 30 asteen tietämissä, kuin rasvattuja salamia. Alle 15 asteessa jo melkein käsiteltävissä paljainkin käsin. Ja se kosteus vie lämpöä joten sateella ne eivät ulkoilmassa juuri viihdy ja jos tapaakin, niin ovat kylmästä kankeita.

        Ja jos se sitten iskee, niin toivo että kuonolle sillä silloin on parempi mahdollisuus selvitä. Jos raajoihin, niin koira tulisi kantaa pois sillä myrkky leviää nopeammin.

        Omalle kävi pari kesää sitten juuri pusu kirsulle. 30 astetta lämmintä kesäiltana, korkea ruohikko ojanpientareella ja naps. Hitaasti kävellen kotio ja sitten autolla ell:lle. Parin tunnin nesteytys ja yön yli valvomista. Seuraavan päivän koira oli kuin horkassa vielä mutta sitä seuraavana taas oma itsensä.

        Ole varovainen niiden matojen kanssa mutta älä stressiä ota.

        Notkeaa keppiä ne rakastavat....


    • Joo, hereillä ovat jo, inhasta facebookista on jo löytynyt pari kertomusta kyyn puremiksi joutuneista karvakorvista...

      Hoito-ohjeeksi kyyn puremaksi joutuneelle koiralle nesteytys, nesteytys ja nesteytys, kyypaketti varoiksi jos hengitystiet alkavat mennä tukkoon, ja lataa kännyysi valmiikksi lähimmät eläinlääkärit, jotka päivystävät.

      • tapa ne kaikki

        Aina koittaa pitää mahd.paikallaan ja lääkäriin.
        mettämiehet antaa kyypakkauksen ja parin päivän päästä uuteen jahtiin(HUOM.tätä ei eli suosittele)muuta kuin jos hengitystiet turpoo kuten joku tais sanookkin.ell ottaa 500€ ja nesteyttää.


      • rotu on tärkein
        tapa ne kaikki kirjoitti:

        Aina koittaa pitää mahd.paikallaan ja lääkäriin.
        mettämiehet antaa kyypakkauksen ja parin päivän päästä uuteen jahtiin(HUOM.tätä ei eli suosittele)muuta kuin jos hengitystiet turpoo kuten joku tais sanookkin.ell ottaa 500€ ja nesteyttää.

        Tolla rahalla saa uuden rotukoiran oikeesta Euroopasta.


      • nohnoh
        rotu on tärkein kirjoitti:

        Tolla rahalla saa uuden rotukoiran oikeesta Euroopasta.

        Toki tuolla ajattelu tavalla voit joutua ostaan niitä 10 ja mistään ei tule välttämättä yhtä hyvää metsästyskaveria.ite vien lääkäriin vaikka ei toi mikään korvaamaton metsästäjä olekkaan mutta vitun hyvä kaveri.
        jos ollaan kaukana sivistyksestä sitten kyypaketti.


      • Hmm!
        tapa ne kaikki kirjoitti:

        Aina koittaa pitää mahd.paikallaan ja lääkäriin.
        mettämiehet antaa kyypakkauksen ja parin päivän päästä uuteen jahtiin(HUOM.tätä ei eli suosittele)muuta kuin jos hengitystiet turpoo kuten joku tais sanookkin.ell ottaa 500€ ja nesteyttää.

        Hinta saattaa toki vaihdella, mutta oman koirani kanssa tuo nesteytyshomma oli vähän reilu pari hunttia lääkkeineen.

        Ja turha kyitä on tappaa, ei ne lisäänny kuin kanit.


    • jakethesnake3

      Aamulla klo 8:15

    • nalle5

      Enemmän olisin huolissani siitä, että milloin karhut herää....?

    • Metsäs

      Koira on hyvä pitää kiinni, hallinta helpompaa. Kiinnipitoaikakin on nyt. Pesintärauhaa :)

    • WhiteSnike

      Kerrataan nyt vielä, kyyn pistos vastaa noin viittä-kuutta ampiaisen puremaa(piste)

      Isokokoiset koirat eivät normaalisti ole moksiskaan kyyn puremasta ...mikäli se kohdistuu raajoihin. (moni isokokoisen koiran omistaja ei edes tiedä, että kyy on joskus koiraa purrut)
      Lääkäriin yleiskunnosta riippuen...

      Mikäli kyy puree isoa koiraa kuonoon tai kieleen, niin silloin on vaara, että hengitystiet turpoavat umpeen => aina lääkäriin.

      Pienten koirien kanssa myrkyn suhde koiran elopainoon on niin suuri, että veisin kaikissa tapauksissa lääkäriin, mahdollisimman nopeasti.

      2008 juhannuksena kyy puri meikäläisen kantapäähän. Aluksi koipi turposi nilkkaa myöten, mutta 2-3:n päivän päästä tilalla oli pelkkä mustelma.

      En mennyt mokoman takia lääkäriin, Kyyn maine "myrkkykäärmeenä" on mun mielestäni vahvasti ylimitoitettu. Mokomakin luikerteleva paarma;)

    • 3+4

      Ovat heränneet.

      Teen aamuisin pihatarkastuksen, ettei kiven päällä tai kopissa lymyä käärme.

      Meillä on ollut kyyn purema ja kyy pisti koiraamme alaraajaan, koira alkoi hyvin pian voida hyvin pahoin. Kannoin koiran autoon ja ajoin 60 kilometriä eläinlääkäriin, jolla oli seerumia vastaanotolla.
      Saimme seerumia, nesteytystä, sekä myös jatkona nesteytin koiraa illan kotona vielä lisää.
      Antibioottikin tuli, koira on iso jota pistettiin. Eläinlääkärin mukaan koiran koko oli eduksi, meillä on kaukaasian paimenkoira, eli kaukkari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe