Rikhardinkadun kirjasto

sydämensä antanut

En taida tietää yhtään parempaa kirjastoa kuin Helsingin Rikhardinkadun kirjasto. Vaikka työntekijät ovat kiireisiä, niin hoitavat hommansa. Mukava nähdä myös nuoria kasvoja. Miksi Rikhardink. k. on hyvä? Koska se on tunnelmallinen. Sinne voi hautautua ja olla. Käsittämättömän cool parveke ja suuri kirjavalikoima. Sellainen sokkelo koko kirjasto, että siellä on mielellään päiviä, viikkoja. Rakastan tietokoneluokan halpiskahviautomaatin. Mielettömän hyvämakuista. Rakastan sellaista välittömyyttä, mitä muissa kirjastoissa saa hakea. Kehnommista päistä on Helsingin Kaupungin kirjasto. Iso-joo, mutta ei oo henkeä. Rikhardin kadun kirjastossa tosi magee piennäyttelyjä ja ihmisiä, mitä tapaa aloittaen hulluista ja päätyen professoreihin ja tallajiin. Hieno vanha kivirakennus jäähdyttää kesällä hyvin ja talvellakin on sellainen bunkkeri ja pesäke. Puolestani korkea katto saa olla psykologisista syista laissa kirjattu pakolliseksi kaikissa rakennuskannoissa. Lähiön ampiaispesäbetonnit ovat juuri sairaalamatskua, sen sijaan kun korkeakatto on rauhaa. Ja kauniita kivijä on Rikhardissa! Jo Rikhardin olemuksen perusteella, voisi melkein vaihtaa alaa kirjaston hoitajaksi. Parasta on kuitenkin se, että kukaan ei tule sinulle sanomaan paljoakaan. Olen käynyt muissa kirjastoissa, maaseutupikkukirjastot, jossa yksi tuloste maksaa 1 euro ja yksi käytöstä poistettu kirja 2 euroa ja tietokonekäyttö valvotaan metrin päästä. Istutpa kirjastohoitajan kanssa vierekkäin ja joka kertaa kun otat kirjan käteen, pari silmää kurkottaa hyllyen seasta, että mitä vittua sinä luet, vaikka Suomen kirjastoissa on aina mukava kirjavalikoima. Kiitos siitä. Pikkupaikkakunnalla ihmiset kyttäävät jokaista liikettä ja sen sijaan, että keskustelisivat avoimesti kanssasi, he opiskelevat asiakkaita lainojen perusteella. Näin voi kulua vuosia ennen kuin päästään ystäviksi. Ja jos lapsesi vähän vilkastuu, niin varokaa sitten, ettei se pilaa kirjoja, joita ei oikeastaan lainata yleensä.

Rikhardissa on tosi mageet wessat, sillä se on aitouden paikka. Ihmiset ovat ainoastaan siellä rehellisempiä kuin koskaan. Minua siivottomuus ei haittaa. Toki joskus wessajonoa on, mutta Rikhardin kokonaisuus on parasta. Tosi hyvä idea oli laittaa paperuskat seinille säästäksen seinät kirjoituksilta. Tätä lisää ja olihan nsiellä kynäkin. Ihmisten vain pitää kasvaa ja ymmärtää olla piirtämättä seinälle.

Rikhardin kadun kirjasto saa minulta 10 täydet pisteet.

Nykyarkkitehtuurikirjastot eivät edes ole samalla tasolla Rikhardin kansaa. Jo Helsinki rakentaa uutta, niin opiskelkaa todella, mikä juttu toimii Rikhardissa ja mikä ei Pasilan kaupunginkirjastossa. Pasilan kirjastoon poikkeaa vahingossa kun Rikhardiin mennään retkelle.

kiitos teille esi-isät että kirjastomme teit
rakkauteni on tosi, minne Rikhardissa meet
sinne kuuluu sydämeni, jotta elämässä käyn
sinne kuuluu elämäni, jotta luen ain'

3

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjastolainen

      Vuosaaren kirjasto mukava mutta kesäisin tukehtuu. Lisäksi liian läpinäkyvää minun makuuni ja ei ole riittävästi nurkkakulmaistumapaikkoja. Muuten tosi hyvää palvelua ja plussaa on kansalaistoiminta ja erittäin iso plussa on hienon hieno mutta ehkä liian persperentti kirjakahvila. hyvä valikoima, mutta ei viihdy pitkään kun on sellainen läpituulipaikka, kuten vuosaartikirjastokin. Lapset tuovat erittäin paljon iloa kirjastoon.

      Vallilan kirjasto on sivussa. Iso katu ei oikein pysäytä käyttäjää, muuten kuin jotakin kirjaa hakien ja sitten vain pois, jos itse ei asu noiden moottoriteiden varrella. Hieno muuten puuoloinen rakennus, joka kuin notkuisi. Taidenäyttely on sellainen mahdoton vuokrauskohde, sillä sinne ne taiteilija tungeksii - minä, minä olen seuraava!

      Hienoa tilaa hyllyjen välillä, mutta vähän niin kuin olisi eteisessä - koko kirjasto. Ettekö muka tiedä, että rakennusten terävät kulmat eivät ole energeettisesti hyvää, sillä ne aiheuttavat liikettä. Paras muoto on opittavaissa kiinalaisilta - pyörähkö pehmeys.

      Betonilähiökirjastot ovat 112 keskuksia vain todetakseen että joopas. Joskus kirjakin löytyy ja kaksi. Mutta parasta on lehdet, mitä lukee tappakseen aikaa ja lähiöporukkakaverit, mitä tapaa sateisena päivänä sattumalta.

      Kaaosmaisin kirjasto on Töölön kirjasto. Miten voi olla näin tunkkaista? Kirjasto ei ole vanha mutta tunnelma kuin leikkausosastolla? Onko Töölö sellainen itsenäinen, että kirjastoa parempi on lähipubikahvila? Vai trendi on parempi?

      Kallion kirjasto on jees. Hieno keskellä sijaitseva, jonne tiet vie, halusitpa tai ei. Ja nuorta verta ympärillä, mutta samalla ajoittain alkoholisoitunutta. Helikopterilla kuljettaisin Kallion kirjasta meren rannalle puistikkoon. Silloin se olisi täydellistä. Hyvä kirjasto, kaunis rakennus, mutta sisältä päin pikkusen muovinen ja nukkekotimainen, että jos norsu aikoo lukea Dostojevskia, niin se ei pääse ensiportaikkoa pidemmälle. Miten minulle on käynyt niin, että aina kun tilin kirjastoon, ovi oli suljettu tai aukaistiin kahden tunnin päästä. Tunkkainen vähän sisällä Kallion kuuma paikka. Hyvä valikoima, joka kuitenkin aina lainassa.

      • kirjastoihminen

        Kansalliskirjasto on mitä superkosmologinen vanhaprofessoriluuranko kirjasto. Ennen vanhaan kun oli professori, niin oli melkein samaa kuin nykyään presidentti. Että jos minä ja sadat muut niin kuin tungeksimme kansallisaarteiden seassa, niin se olisi samaa kuin mentäisiin kuuhun ottamaan aurinkoa. Sinne tulee joko museoimaan, näyttämään hyvältä tai viilaamaan pilkkua, mistä on lyönyt vetoa ystävädosentin kanssa. Todella aito ratkaisu on yhdistää maanalaisella yliopistorakennukset. Kissa hiiri parlamentissa leikki on tosi ja tyydyttää omanarvon tunnetta. Muuten vanhat kirjat melkeinpä samaa puurunkoa, liimautuneita toisiinsa aikojen saatossa. Kattomaalauksiakin voi kattoa, mutta en aluksi meinanut millään antaa pois laukkuani ja turvatarkistus ärsyttää, mutta hyväksyn kansallisaarteen nimissä. Peilikuvana kirjastonäyttäytyy. Tulee tunne että olen ollut täällä aikaisemmin. Luuranko muuten on piilotettu yhden kaapin taakse, mistä en puhu enempää. Kultakin.

        Yliopistokirjasto on juuri sellainen metakirjasto, jossa kirjan elinkaari on 5 vuotta. Ja jos kirja on pitkäikäinen, niin se unohduksen kautta elää suunnillen 20 vuotta, jonka jälkeen se joko heitetään vasemmalle tai oikealle. Vasemmalla on kirjojen vanhainkoti, jonne pääsee jos rillit ovat maksimissaan. Oikealla on roskalava, josta helsingin rotat kerjäävät arvolöydöksiä.
        Yliopistokirjasto on ehdoton tyttöbongauspaikka. Just videosta näin, kuinka jotkut m----------t itsensä julkisesti salaa kirjastoissa. Jotakin jännää siinä näköjään on. Todellisuudessa suuri osa tytöistä ovat vain kirjahakumatkalla, paitsi ne pikkuiltatunnit, mutta näin ei saa sanoa ääneen. Kirjastossa mieletön valikoima. Varmaan kaikki mitä voi sanoa, ajatella, löytyy niistä ja jos jotakin jää paitsi, niin varmaan kirjoitetaan lisää. Jos ihminen ei tiedä mitä tehdä elämässä, niin menepä yliopistokirjastoon kymmeneksi vuodeksi ja valaistu! Joskus on kiva astua ulos hengittämään ja ihmettelemään ulkomaailmaa. Lisäksi parasta on oppia käyttämään ihan itse alusta saakka tietokonekirjastojärjestelmä, sillä työntekijät ovat aika koiramaisia, paitsi kun on tyhjä kirjasto, mikä sattuu harvemmin. Voisihan niihin yliopistokirjastoihin ripustaa lisää taidetta, niin kirjastomeditaatio ei ole valkoseinän kanssa mutta esimerkiksi Juhani Linnovaaran kanssa tai Raili Tangin kanssa. Surullisinta ovat päivät jolloin on pyhä tai viikonloppu ja sataa ja kirjasto on kiinni. Tai kun viittä vailla kahdeksan illalla radiosta kuulutetaan sulkemista. Voi voi. Kirja hyllyyn, omena reppuun ja ulos tietämättömyyteen.

        Niin, tuota, tunnustan että Eduskuntakirjasto jäi käyttämättä kontrollipelon vuoksi. Jos sinulla tarinaa, niin heitä pois.


      • kirjastopersoona
        kirjastoihminen kirjoitti:

        Kansalliskirjasto on mitä superkosmologinen vanhaprofessoriluuranko kirjasto. Ennen vanhaan kun oli professori, niin oli melkein samaa kuin nykyään presidentti. Että jos minä ja sadat muut niin kuin tungeksimme kansallisaarteiden seassa, niin se olisi samaa kuin mentäisiin kuuhun ottamaan aurinkoa. Sinne tulee joko museoimaan, näyttämään hyvältä tai viilaamaan pilkkua, mistä on lyönyt vetoa ystävädosentin kanssa. Todella aito ratkaisu on yhdistää maanalaisella yliopistorakennukset. Kissa hiiri parlamentissa leikki on tosi ja tyydyttää omanarvon tunnetta. Muuten vanhat kirjat melkeinpä samaa puurunkoa, liimautuneita toisiinsa aikojen saatossa. Kattomaalauksiakin voi kattoa, mutta en aluksi meinanut millään antaa pois laukkuani ja turvatarkistus ärsyttää, mutta hyväksyn kansallisaarteen nimissä. Peilikuvana kirjastonäyttäytyy. Tulee tunne että olen ollut täällä aikaisemmin. Luuranko muuten on piilotettu yhden kaapin taakse, mistä en puhu enempää. Kultakin.

        Yliopistokirjasto on juuri sellainen metakirjasto, jossa kirjan elinkaari on 5 vuotta. Ja jos kirja on pitkäikäinen, niin se unohduksen kautta elää suunnillen 20 vuotta, jonka jälkeen se joko heitetään vasemmalle tai oikealle. Vasemmalla on kirjojen vanhainkoti, jonne pääsee jos rillit ovat maksimissaan. Oikealla on roskalava, josta helsingin rotat kerjäävät arvolöydöksiä.
        Yliopistokirjasto on ehdoton tyttöbongauspaikka. Just videosta näin, kuinka jotkut m----------t itsensä julkisesti salaa kirjastoissa. Jotakin jännää siinä näköjään on. Todellisuudessa suuri osa tytöistä ovat vain kirjahakumatkalla, paitsi ne pikkuiltatunnit, mutta näin ei saa sanoa ääneen. Kirjastossa mieletön valikoima. Varmaan kaikki mitä voi sanoa, ajatella, löytyy niistä ja jos jotakin jää paitsi, niin varmaan kirjoitetaan lisää. Jos ihminen ei tiedä mitä tehdä elämässä, niin menepä yliopistokirjastoon kymmeneksi vuodeksi ja valaistu! Joskus on kiva astua ulos hengittämään ja ihmettelemään ulkomaailmaa. Lisäksi parasta on oppia käyttämään ihan itse alusta saakka tietokonekirjastojärjestelmä, sillä työntekijät ovat aika koiramaisia, paitsi kun on tyhjä kirjasto, mikä sattuu harvemmin. Voisihan niihin yliopistokirjastoihin ripustaa lisää taidetta, niin kirjastomeditaatio ei ole valkoseinän kanssa mutta esimerkiksi Juhani Linnovaaran kanssa tai Raili Tangin kanssa. Surullisinta ovat päivät jolloin on pyhä tai viikonloppu ja sataa ja kirjasto on kiinni. Tai kun viittä vailla kahdeksan illalla radiosta kuulutetaan sulkemista. Voi voi. Kirja hyllyyn, omena reppuun ja ulos tietämättömyyteen.

        Niin, tuota, tunnustan että Eduskuntakirjasto jäi käyttämättä kontrollipelon vuoksi. Jos sinulla tarinaa, niin heitä pois.

        Pelottava kokonaisuus on Herttoniemen kirjasto. Jos sinne eksyy koskaan, niin paikalle sopii nimi: kirjastovarasto. Missään ei ole mitään järkeä. Menkää pois mutta lainatkaa se kirja ensin mitä ei löytynyt muualta esimerkiksi vierasperäinen kirja. Voihan sinne mennä lapsen kanssa, sitten se on kiva.

        Iso Omenan kirjasto Espoossa on mitä mukavin paikka. Henkilökunta on hyvä kirjasto ei ole tylsä. Ymmärsin että valikoima on tosi tosi hyvä. Mielenkiintoinen sijainti on plussa ja taidetta on vieressä, mikä vähän niin kuin vaihtaisi ajatuksia kirjasta levätäkseen. sitten alas kahvilaan ja taas kirjan kimppuun. Hyvin kansainvälinen paikka, josta tulevaisuuden visiot kumpuaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe