Kysymyksiä tuista sun muista!!

jori

Moi! Olen 19-vuotias ammattikoulua käyvä nuori mies. Olen juurikin saanut työpaikan opiskelun ohelle, mistä saan noin 600-700e kuukaudessa.

Asun Äitini ja siskoni kanssa, ja ollaan äitin kanssa päätetty että muuttaisin pian omilleni. En ole aiemmin saanut opintotukea äitini palkan ollessa niin suuri, mutta äitini irtisanottiin töistä noin kk sitten. Minulla siis vielä yksi lukuvuosi koulua jäljellä. Eli saanko opintotukea nyt kun äiti on työtön? Ja asumistukea varmaan saan kun muutan?

Minulle tarjoutui hyvä mahdollisuus muuttaa kesäkuun alussa kaverin kanssa muuttaa kolmioon, mutta ongelma on siinä että takuu on 1000 euroa ja tällä hetkellä ei oikein rahaa ole. Voinko saada tähän avustusta? Äidiltä on turha edes kysyä! Takuun jälkeen vuokranmaksu ei pitäisi olla ongelma (500e/kk)

Olisi kiva saada vähän vinkkejä miten nyt toimia ja mitäs tukia sitä lähtisi hakemaan, ja voiko sossu auttaa takuun kanssa, jos kotona on lievästi sanottuna tukalat oltavat?

3

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 plus 5

Eli saanko opintotukea nyt kun äiti on työtön?
      - Mahdollisesti, se riippuu nyt siitä, mitkä äitisi tulot ovat. Huomioitavaa on myös se, että mahdollisesti myös sinun tulosi vaikuttavat teidän kaikkien tukiin eli sinun edellytetään osallistuvan perheesi elatukseen.

Ja asumistukea varmaan saan kun muutan?
      - Todennäköisesti et, jos olet opiskelija. Saat silloin opintotuen asumislisää. Se on max. 201,60€/kk.

Minulle tarjoutui hyvä mahdollisuus muuttaa kesäkuun alussa kaverin kanssa muuttaa kolmioon, mutta ongelma on siinä että takuu on 1000 euroa ja tällä hetkellä ei oikein rahaa ole. Voinko saada tähän avustusta?
      - Tämä on niitä asioita, mitä tunnutaan sossussa arpovan vähän naaman perusteella. Ehkä voi saada, ehkä ei. Jos kuitenkin nyt jo saat palkkaa, niin säästä hyvä ihminen.

Olisi kiva saada vähän vinkkejä miten nyt toimia ja mitäs tukia sitä lähtisi hakemaan, ja voiko sossu auttaa takuun kanssa, jos kotona on lievästi sanottuna tukalat oltavat?
      - Hae sitä opintotukea nyt ainakin heti. Asumisen tukia ei voi hakea ennen kuin on vuokrasopimus. Sossusta voit käydä toki kysymässä, mikä heidän näkökulmastaan tilanteesi on.

ps. Pidä huoli ettet ylitä opintotuen vuositulorajaa, jos saat opintotukea.

• jori

Kiitos! Hain tänään opintotukea. Koitan toki säästää, on vaan vähän ns. pakollisia hankintoja parin sadan euron edestä ja kesäkuu tulee niin nopeasti.

• 741852963

Jos muutat kaverisi kanssa otathan huomioon että et maksa yksin sitä takuuvuokraa vaan takuu jaetaan 50% 50% (tai niin monen kesken mitä on porukkaa asumassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      136
      3703
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      48
      3287
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      145
      2842
    4. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      22
      2603
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2373
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      218
      2142
    7. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2125
    8. Tarvitseeko

kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35