Kysymyksiä tuista sun muista!!

jori

Moi! Olen 19-vuotias ammattikoulua käyvä nuori mies. Olen juurikin saanut työpaikan opiskelun ohelle, mistä saan noin 600-700e kuukaudessa.

Asun Äitini ja siskoni kanssa, ja ollaan äitin kanssa päätetty että muuttaisin pian omilleni. En ole aiemmin saanut opintotukea äitini palkan ollessa niin suuri, mutta äitini irtisanottiin töistä noin kk sitten. Minulla siis vielä yksi lukuvuosi koulua jäljellä. Eli saanko opintotukea nyt kun äiti on työtön? Ja asumistukea varmaan saan kun muutan?

Minulle tarjoutui hyvä mahdollisuus muuttaa kesäkuun alussa kaverin kanssa muuttaa kolmioon, mutta ongelma on siinä että takuu on 1000 euroa ja tällä hetkellä ei oikein rahaa ole. Voinko saada tähän avustusta? Äidiltä on turha edes kysyä! Takuun jälkeen vuokranmaksu ei pitäisi olla ongelma (500e/kk)

Olisi kiva saada vähän vinkkejä miten nyt toimia ja mitäs tukia sitä lähtisi hakemaan, ja voiko sossu auttaa takuun kanssa, jos kotona on lievästi sanottuna tukalat oltavat?

3

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 plus 5

Eli saanko opintotukea nyt kun äiti on työtön?
      - Mahdollisesti, se riippuu nyt siitä, mitkä äitisi tulot ovat. Huomioitavaa on myös se, että mahdollisesti myös sinun tulosi vaikuttavat teidän kaikkien tukiin eli sinun edellytetään osallistuvan perheesi elatukseen.

Ja asumistukea varmaan saan kun muutan?
      - Todennäköisesti et, jos olet opiskelija. Saat silloin opintotuen asumislisää. Se on max. 201,60€/kk.

Minulle tarjoutui hyvä mahdollisuus muuttaa kesäkuun alussa kaverin kanssa muuttaa kolmioon, mutta ongelma on siinä että takuu on 1000 euroa ja tällä hetkellä ei oikein rahaa ole. Voinko saada tähän avustusta?
      - Tämä on niitä asioita, mitä tunnutaan sossussa arpovan vähän naaman perusteella. Ehkä voi saada, ehkä ei. Jos kuitenkin nyt jo saat palkkaa, niin säästä hyvä ihminen.

Olisi kiva saada vähän vinkkejä miten nyt toimia ja mitäs tukia sitä lähtisi hakemaan, ja voiko sossu auttaa takuun kanssa, jos kotona on lievästi sanottuna tukalat oltavat?
      - Hae sitä opintotukea nyt ainakin heti. Asumisen tukia ei voi hakea ennen kuin on vuokrasopimus. Sossusta voit käydä toki kysymässä, mikä heidän näkökulmastaan tilanteesi on.

ps. Pidä huoli ettet ylitä opintotuen vuositulorajaa, jos saat opintotukea.

• jori

Kiitos! Hain tänään opintotukea. Koitan toki säästää, on vaan vähän ns. pakollisia hankintoja parin sadan euron edestä ja kesäkuu tulee niin nopeasti.

• 741852963

Jos muutat kaverisi kanssa otathan huomioon että et maksa yksin sitä takuuvuokraa vaan takuu jaetaan 50% 50% (tai niin monen kesken mitä on porukkaa asumassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      169
      6901
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      62
      2452
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2138
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      61
      1271
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      353
      1244
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1234
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1121
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      970
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      958
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      957
    Aihe