Kirjastot voisi lopettaa. Ostakoon jokainen itse kirjansa

Ihmettelevä eksyy

En ymmärrä miksi yhteiskunnan pitää ylläpitää kirjastoja. Kuten elämmä yleensä, pitäisi jokaisella olla oikeus maksaa vain siitä mitä käyttää. Pitäisi määritellä yhteiskunnan tarjoamat perustarpeet, joita olisivat esim. pelastustoimi, puolustusvoimat, terveydenhuolto johonkin pisteeseen asti, poliisi jne. Kohtuutonta että keksitään vain muutamille suunnattuja palveluita, joista lainaillaan sitten pääosin jotain tyhjäpäiden DVD-levyjä. Ihmettelen vaan.

25

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pharao´s Army

      Myös puolustusvoimat voitaisiin lopettaa. Jokainen ostakoon rynnäkkökiväärin tai vastaavan itse, ja säilyttäköön sitä kaapissa pahan päivän varalle, Sveitsin mallin mukaan.

    • näin.

      Samaten julkinen terveydenhuolto joutaa lopettaa. Hankkikoon jokainen itse vakuutuksen sairauden ja vanhuuden varalle tai syököön eutanasiapillerin, joka tehtäköön ilmaiseksi jaettavaksi joka apteekista.

    • Elias Virtanen

      Kaikki sosiaalipalvelut ja avustuksetkin pitäisi lopettaa.

      Hoitakoot jokainen itse lapsensa päivähoitoon mine sitten sen muksun saakin, vaikka jollekin kerjäläiselle sillanpieleen, jos muuta ei löydy.

      Vanhustenhoidonkin voisi lopettaa ja sulkea vanhainkodit ja kotihoito veks nyt ihan ensiksi.

      Vammaisia ei sitten pidä millään tavoin avustaa, jääkööt ilman apuvälineitä ja selvitkööt miten tahansa tai kuolkoot pois.

      Eikä mitään toimeentulotukea, jokainen menköön töihin.

    • Jopfe

      Koko Suomi voitaisiin lopettaa. Jokahinen hoitakoon KAIKKI asiansa IHAN ITTE!

      • Elias kanninen

        Kaikki suomalaiset voitaisiin lopettaa. Muut hoitakoot kaikki maailman asiat, onhan pallolla populaa.


    • siinä sulle

      Hahaa =D. Eiköhän tullu nyt selväksi miksi.

      • ilmaista huvia

        Juu, mieluummin minä kirjastoon menisin kuin lääkärille. Kirjastosta löytyy senverran lääkärikirjoja, että saan niistä selvitettyä tautini ja tiedän mitä lääkettä apteekista haen.
        Mutta kirjastosta voisi maksaakin jotakin, vaikka saman verran, kuin terveyskeskuksen lääkärille, esm. kerran kuussa jos jatkuvasti lainaa kirjoja!
        Tai joku kirjaston vuosimaksukin olisi ok.


      • parasta sotaa
        ilmaista huvia kirjoitti:

        Juu, mieluummin minä kirjastoon menisin kuin lääkärille. Kirjastosta löytyy senverran lääkärikirjoja, että saan niistä selvitettyä tautini ja tiedän mitä lääkettä apteekista haen.
        Mutta kirjastosta voisi maksaakin jotakin, vaikka saman verran, kuin terveyskeskuksen lääkärille, esm. kerran kuussa jos jatkuvasti lainaa kirjoja!
        Tai joku kirjaston vuosimaksukin olisi ok.

        niin mäkin menisin mieluummin armeijaan, jotta voisin purkaa patoutuneet agressioni heikkoihin naisiin ja lapsiin ja vanhuksiin ja heikosti varustautuneisiin tshetscheeneihin ja afgaaneihin. Mies tarvitsee sotaa, tiedätkös. Nyt olemme tulleen 3:n maailman sodan kynnykselle, niin minä haluan tappaa. Armeijaan kaikki tappajat.


      • dosentti aivoriihi
        parasta sotaa kirjoitti:

        niin mäkin menisin mieluummin armeijaan, jotta voisin purkaa patoutuneet agressioni heikkoihin naisiin ja lapsiin ja vanhuksiin ja heikosti varustautuneisiin tshetscheeneihin ja afgaaneihin. Mies tarvitsee sotaa, tiedätkös. Nyt olemme tulleen 3:n maailman sodan kynnykselle, niin minä haluan tappaa. Armeijaan kaikki tappajat.

        niin minäkin menisin mieluummin lääkärille, sillä minulle pitää kirjoittaa pipisorminaarmuun laasteriresepti ja tehdä kolme puhallusta ennen nukkumaan menoa. Mutta ihan oikeasti jos jokin sattuu, minä eka lääkäriin!! oikeesti. Naislääkärit ovat kivoja.


      • Eerikki"BambinoTurpeinen
        dosentti aivoriihi kirjoitti:

        niin minäkin menisin mieluummin lääkärille, sillä minulle pitää kirjoittaa pipisorminaarmuun laasteriresepti ja tehdä kolme puhallusta ennen nukkumaan menoa. Mutta ihan oikeasti jos jokin sattuu, minä eka lääkäriin!! oikeesti. Naislääkärit ovat kivoja.

        niin minäkin menisin mieluummin sosiaalihuoltoon, sillä emmä täs nyt jaksa tehdä paljon muutakaan. Se on se täs se kivä juttu sosiaalihuollossa. Ne saa fyrkkaa ja mä olla just kun mä haluan olla. Tietsä. Se on se parasta. Mä meen.


    • Ihmettelyä tästä

      Kunnan budjetista noin 0,9-1,5 % menee kirjastoihin ja tästä pitäisi vielä säästää? Kirjaston budjetit on pelkkä kärpäsen paska kuntien konkurssissa, ei näy missään. Mutta eihän rikkaat/päättäjät näe kirjastojen merkitystä. Kirjastoja käyttävät paljon lapset ja nuoret (ja heidän vanhempansa), yksinäiset, syrjäytyneet tai työelämän ulkopuolelle jääneet, köyhät... Ihan kaikenlaiset ihmiset!

      Lukeminen on kehittävä, (ja kiitos kirjastojemme) ilmainen harrastus, joka kannattaisi kaikkien opetella lapsesta vaariin!

    • Elämä ei ole ihanaa

      Ei ois sullekaan pahaksi lukea muutama kirja. Kirjasto on monen, myös minun henkireikiä. Asioin esim. lukusalissa lähes päivittäin.

    • ei kirjastoja enää

      Kirjastot todellakin joutaa lopettaa.Kirjoja voi nykypäivänä lukea netistä. Käytettyjä kirjoja löytyy muutamalla sentillä kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksessa on kirjoja ilmaiseksi hyllykaupalla.

      Kun säästää pitää, niin kirjastot poistoon! Törkeän kallista ylläpitää, ikivanha jäänne.
      Tilalle vaikka jotain tähänpäivään enemmän soveltuvaa.

      • koputa päätäs!!!!

        Kuten mitä?

        Koskas itse asiassa kävit viimeksi kirjastossa? En usko, että olet käynyt viimeiseen 50 vuoteen, koska muussa tapauksessa et voisi esittää noin ääliömäisiä ajatuksia.

        Kirjastot on kulttuuri- ja tietokeskuksia. Ja täysin nykyajassa.

        Luuletko, että kaikki ihmiset ovat yhtä tyhmiä kuin sinä?


      • se_eräs_ulkomaalainen

        Netistä ja netistä. e-kirjojen lukulaiteiden myynti on reilusti pienentynyt, luin kansainvälisestä mediasta.

        Eihän se mitä ihme olekaan, kun e-kirjaksi luodaan vain menestyskirjat ja muu jää kirjastojen ja yksitysomistusten varaan. Siinä vasta varsinaiset aarteet.

        Olen testnut tämän, onko minun sata vuotta vanhoista kirjoista olemassa e-kirjoija. Ei muuten ollut, koska kuka lukee nyt siitä, millainen oli vaikka Bagdad silloin, tai millainen reissu oli Nansenin paluumatka napajäitä myötä, jne.


    • puskaradio

      kirjasto on ELÄMÄ!

    • töttöröö

      Samaten julkiset tulonsiirrot voisi lopettaa. Varastakoot köyhät itse rikkailta niin kuin eräissä maissa tehdään.

    • Täti Kirjasto

      Miksi sitten urheilu- ja liikuntahalleihin ja muihin niiden vaatimiin tiloihin satsataan? Onko joku jäähalli kovinkin pakollinen laitos joka kaupungissa?

      Entä yleisten uimarantojen ylläpito? Sehän on useinkin kaupunkien hommaa. Jos ei tarvita kirjastoja, ei tarvita uimarantojakaan.

      Miksi kaupungit satsaa kaikenmaailman kukkalaitteisiin ja puistoihin ja penkkeihin ja nurmikenttiin? Hitto soikoon, puut nurin ja nurmikot kasvakoot mitä lystää ihan itsekseen,eikö niin?

      Miksi pitää olla kaikenlaisia patsaita ja monumentteja ja muistomerkkejä ja suihkulähteitä? Ne on vietävän kalliita hankkia ja niiden kuntoa ja ylläpitoa varten pitää olla palkattua väkeä, typerää?

      Kirjastot pois, tosiaan, ja opiskelijat hankkikoot kirjansa tästä lähin mistä sitten hankkivatkaan (itse asiassa ei mistään). Ei työttömien ihmisten tarvitse lukea sanomalehtiä, eihän? Eikä lapset tarvitse mitään kuvakirjoja eikä nuoret ylipäänsä mitään lukemista. Tyhmistykööt ihan rauhassa vaan. Pakkoko niiden on oppia edes lukemaan.

      Tyytykööt vaan ihmiset tosiaan kirpputorien kirjavalikoimaan. Sieltähän ne uusimmat tieteelliset julkaisutkin löytyvät ja ajankohtaiset sairaanhoidon oppikirjat jne. Runokirjat, näytelmät, musiikkiteokset, kirpparillahan niitä on pilvin pimein, aina löytyy juuri se mitä haet.

      Kirjaston osuus kuntien menoista on tosiaan n. 10 prosentin luokkaa. Onkohan ap ihan kartalla tämän asian suhteen? Kirjasto on useimmiten kunnan käytetyin vapaa-ajan palvelu. Itse kirjaston työntekijänä tiedän, että yksikin päivä, jolloin kirjasto on jouduttu syystä tai toisesta pitämään suljettuna, aiheuttaa aina närkästyksen vyöryn. On ihmisiä, jotka käyvät joka päivä kirjastossa. Kukaan käyttäjä ei ole sitä mieltä, että palvelu on turha ja tarpeeton. Jokainen tulee kirjastoon jotain varten, eli kaikilla on tarve kirjaston käyttöön.

      Kaikilla ihmisillä ei ole nettiä. Kaikilla ihmisillä ei ole e-kirjoja. Kaikilla ihmisillä ei ole kirjoja kotonaan. Kaikilla ihmisillä ei ole varaa nettiin, sanoma- ja aikakauslehtiin, kirjoihin ja muihin julkaisuihin. Kaikilla ihmisillä on kuitenkin oikeus tietoon. Mistä tieto löytyy?

      Arvaapas se.

      Puhumattakaan siitä viihteestä, jota kirjasto tarjoaa ihmisille arjen työn vastapainoksi. Kirpputorit, joopa joo. No, löydät kirpputorilta mielenkiintoisen kirjan ja tajuat, että kirjalle on jatkoa ja haluaisit saada jatko-osan käsiisi. No mistä sen löydät? Tai haluat lukea jonkun hyvän kirjailijan kaikki teokset. Mistä ne löydät? Ovatko ne siellä kirpputorilla sinua varta vasten odottamassa?

      Ap lienee niitä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan oppineet nauttimaan sanataiteesta ja joille on samantekevää, mitä lukevat tai oikeastaan eivät lue yhtään mitään. Sen mukainen on maailmankuvakin.

    • ujiuikik

      Tänne jatkuvasti narisevat typerykset voidaan lopettaa. Minä tekisin sen mielelläni ilmaiseksi 10 tunnin päivässä ehtii lopettaa muutaman tuhat.

    • paljon joutavaa

      Minunkin mielestäni on paljon asioita, jotka voisi lopettaa.

      Tässä muutama:
      - televisio
      - kirkkohäät
      - kuninkaalliset
      - astioiden kerääjät
      - ihmiset, jotka eivät lue kirjoja

    • alienwriter

      Joo ja mihin sitten menen kun haluan mennä johonkin? Kahvilaan - maksaa. Pubiin - maksaa. Kauppaan - maksaa. Taidenäyttelyyn - maksaa. Puistoon - ei ole. Urheilemaan - ei mahdu kun muut ovat siellä. Kirkkoon - huuhaata. Missä ihmisen on tarkoitus viihtyä mikä ei ole maksullista nykyään, ennen oli itsestään selvää mitä ne paikat ovat - nykyään niitä ei ole, edes puiston penkkiä ei vaan ole, ehkä siksi että puistokin puuttuu. Missä ovat klubitalot, harrastuskeskukset, alkoholittomat viihtymisen paikat niille joilla ei ole vielä seuraa??? Kirjastonkin veisit helvetti mitään saa ihmisellä enää olla - terveyskeskukseenko menen sitten aikaani viettämään?

    • emmeelädiktatuurissa

      Hyviä perusteluja ketjussa :D
      Kirjastolaitosta ei pidä lopettaa koska se vähentää tutkitusti syrjäytymistä, työttömyyttä ja terveysmenoja. Kirjasto on ennaltaehkäisevä palvelu.
      Kirjasto palvelee demokratiaa ja tiedon vapaata saatavuutta.
      Kirjaston merkitys korostuu lasten- ja nuorten kohdalla tulevaisuuden rakentajana, maailmankuvan kehittäjänä, osallistuttajana, ja kuten jo mainittua edistää opintoja ja siten valmistumista ja työelämään siirtymistä.

      Lisäksi kunnallinen kirjasto on muuttunut viimevuosikymmenistä. Ehkäpä ap voisi käydä lainaamassa lähikirjastostaan esimerkiksi lumikengät ja kokeilla työkyvyn kehittämistä kunnan tarjoamana ilmaispalveluna.

      Kirjastossa onnistuu usein myös toimistohommat, jos oma skanneri sattuu olemaan rikki, verkkopankkimaksaminen, tietopalvelu jos jonkin kysymys askarruttaa, vanhojen valokuvien ja nauhoitteiden digitointi, pianon soitto ja moni muu asia kunkin kirjaston palvelutarjonnasta toki riippuen.

      Myöskään sairaalakirjastotoimintaa (kunnan palvelu) ja senioreille suunnattua kirjastotyötä tai koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä esimerkiksi lukudiplomien osalta ei kannata unohtaa.

    • Uuteen-Nousuun

      Metsossa olisi hyvät tilat muumimaailmalle.

    • Jaseeipaljonmaksa

      Saattohoitoon ei tarvita muuta kuin Raamattu.

    • Anonyymi

      Kirjasto on arkisto johon sinun tilasi eivät riitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe