Syyteharkinnan kesto?

kuinka kauan kestää.

Kuinka kauan syyteharkinnassa voi oikein kestää? Itse "rikos" tapahtui jo viime vuoden helmikuussa, jonka jälkeen sain kutsun kuulusteluihin, jossa kiistin kaiken ja sen jälkeen ei ole jutusta kuulunut yhtään mitään, ei syytettä, syyttämättäjättämispäätöstä tai mitään muutakaan. Voiko olla, että viranomaiset ovat vain unohtaneet tuon juttuni jonnekin vai voiko syyteharkinta todellakin kestää yli vuoden?

15

6898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+9

      Soita nyt ensin sinua kuulustelleelle poliisille ja kysy, mitä jutullesi kuuluu. Jos se on lähetetty syyttäjälle, niin pirauta sen jälkeen käräjäoikeuteen, ja pyydä vireillä oleviin rikosasioihin.

    • en varmana

      Miksi soittaisin? Sittenhän jos se on unohtanut sen juttuni niin silloinhan se varmasti laitetaan eteenpäin ja lopulta saan syytteen. Enkä minä mihinkään oikeuteen halua joutua, sillä häviäisin kuitenkin tuon jutun. Soitan ehkä vasta silloin kun tuo koko juttu on vanhentunut eikä siitä voida nostaa enää syytettä.

      • 11+9

        Hoh, hoijaa. Jokainen rikosilmoitus on poliisin tietokoneilla. Ei yksikään ilmoitus unohdu, siitä tietokone pitää huolen.
        Myönnät olevasi syyllinen, mutta elättelet toiveita, että syytettä ei kuitenkaan tulisi.
        Ei tuo nyt paljon olkapäihin ota, jos asiaa tiedustelee, kyllä sen voi tehdä syyllinenkin.
        Omapa on asiasi, pikkujutut vanhenevat 2 vuodessa, vähän isommat 5-10 vuodessa.


    • huoh..

      En oo todellakaan myöntänyt olevani syyllinen vaan oon kiistänyt kaiken. Toiseksi, kyseessä ei ole poliisin juttu vaan tullin juttu. Tottakai jokainen ilmotus on tietokoneella mutta haluanko että kukaan sitä ryhtyy tonkimaan sieltä koneelta?? "Ahaa, tänne on jääny pyörimään tällanen asia, otetaanpa se esille nyt ennen kuin se vanhenee!". Ymmärrätkö, mitä haen takaa?

      • 11+9

        Näkee, ettet tiedä rikostutkinnasta yhtään mitään, tutkikoon rikosta sitten tulli tai poliisi, niin periaate on molemmilla sama. Rikosepäily annetaan jonkun viranhaltijan tutkittavaksi. Hänellä on useita esimiehiä, jotka näkevät omilta tietokoneiltaan, miten tutkinta edistyy. Jos mitään edistystä jutulle ei tapahdu, niin esimiehet kysyvät tutkijalta, mistä kiikastaa. Selitys voi olla ihan pätevä, mutta jos ei ole, niin hyvin herkästi, niin tullissa, kiin poliisissakin vaihdetaan silloin tutkijaa.
        Koska myönnät, että häviäisit oikeudessa jutun, niin vaikeaa on uskoa sinua pyhimykseksi, joka marttyyrinä tulee tuomituksi.


      • huoh..
        11+9 kirjoitti:

        Näkee, ettet tiedä rikostutkinnasta yhtään mitään, tutkikoon rikosta sitten tulli tai poliisi, niin periaate on molemmilla sama. Rikosepäily annetaan jonkun viranhaltijan tutkittavaksi. Hänellä on useita esimiehiä, jotka näkevät omilta tietokoneiltaan, miten tutkinta edistyy. Jos mitään edistystä jutulle ei tapahdu, niin esimiehet kysyvät tutkijalta, mistä kiikastaa. Selitys voi olla ihan pätevä, mutta jos ei ole, niin hyvin herkästi, niin tullissa, kiin poliisissakin vaihdetaan silloin tutkijaa.
        Koska myönnät, että häviäisit oikeudessa jutun, niin vaikeaa on uskoa sinua pyhimykseksi, joka marttyyrinä tulee tuomituksi.

        Siis huoh. Oletko joskus itse ollut tullissa tai poliisilla töissä? Etkö tosiaankaan voi myöntää sitä että syyteharkinta vain kestää erittäin pitkään tai se on saattanut jopa vain vahingossa jäädä jonnekin muiden juttujen alle lojumaan? Et taida itse tietää mitään poliisin/tullin resursseista. Niillä on niin monta juttua käsiteltävänä ettei niillä ole yksinkertaisesti aikaa hoitaa noita kaikkia juttuja heti ensikädeltä. Voi luoja kun ottaa päähän tuollaiset ihmeen kaikkitietävät joiden pitää esittää jotain niin fiksua ja luovaa; "pyhimys joka marttyyrinä tulee tuomituksi", täysin turhanpäivästä runoilua tuommoinen jolla vaan pyrit antamaan itsestäsi jotenkin fiksumman kuvan :D


      • 11+9
        huoh.. kirjoitti:

        Siis huoh. Oletko joskus itse ollut tullissa tai poliisilla töissä? Etkö tosiaankaan voi myöntää sitä että syyteharkinta vain kestää erittäin pitkään tai se on saattanut jopa vain vahingossa jäädä jonnekin muiden juttujen alle lojumaan? Et taida itse tietää mitään poliisin/tullin resursseista. Niillä on niin monta juttua käsiteltävänä ettei niillä ole yksinkertaisesti aikaa hoitaa noita kaikkia juttuja heti ensikädeltä. Voi luoja kun ottaa päähän tuollaiset ihmeen kaikkitietävät joiden pitää esittää jotain niin fiksua ja luovaa; "pyhimys joka marttyyrinä tulee tuomituksi", täysin turhanpäivästä runoilua tuommoinen jolla vaan pyrit antamaan itsestäsi jotenkin fiksumman kuvan :D

        ************ mistä kiikastaa.************

        Olet aivan tomppeli. Et varmaan ole koskaan kuullutkaan, että ---jää vastaisen varaan.
        Se tarkoittaa sitä, että poliisi/tulli ei ole saanut tutkinnassa niin paljon aineistoa kokoon, että syyttäjä voisi sen perusteella nostaa syytteen. Jutua ei kuitenkaan lopeteta/päätetä, ennen kuin se vanhenee, kun ei koskaan tiedä....
        Sinulle tämä olisi selvinnyt yhdellä-kahdella puhelinsoitolla, onko näin, vai ei, vai makaako juttu sittenkin syyttäjän pöydällä metrisen pinon alimmaisena, mutta kun on hölmöistä hölmöin, niin sille eivät muut mahda silloin mitään.


      • Anonyymi
        huoh.. kirjoitti:

        Siis huoh. Oletko joskus itse ollut tullissa tai poliisilla töissä? Etkö tosiaankaan voi myöntää sitä että syyteharkinta vain kestää erittäin pitkään tai se on saattanut jopa vain vahingossa jäädä jonnekin muiden juttujen alle lojumaan? Et taida itse tietää mitään poliisin/tullin resursseista. Niillä on niin monta juttua käsiteltävänä ettei niillä ole yksinkertaisesti aikaa hoitaa noita kaikkia juttuja heti ensikädeltä. Voi luoja kun ottaa päähän tuollaiset ihmeen kaikkitietävät joiden pitää esittää jotain niin fiksua ja luovaa; "pyhimys joka marttyyrinä tulee tuomituksi", täysin turhanpäivästä runoilua tuommoinen jolla vaan pyrit antamaan itsestäsi jotenkin fiksumman kuvan :D

        OLETKO JOKU NARKKARI VAI VEDITKÖ JOTAIN TUTRPAAN?..T.YKÄ


    • huoh..

      Mikäli poliisi/tulli ei saa tarpeeksi näyttöä kokoon, se meinaa sitä että asiasta annetaan syyttämättäjättämispäätös. Vai luuletko että ne joka ikisen jutun laittavat jonnekin helvetin "säästöön" viiden vuoden ajaksi, ihan vain varmuuden vuoksi? Kyllä tuossa tapauksessani muutenkin riittäisi näyttöä minua vastaan, siksi ihmettelenkin miksi mitään ei olekaan kuulunut. Tämä on muutenkin täysin turha aihe väitellä -mitä helvettiä oikein yrität todistaa minulle, sitä että minun pitäisi soittaa poliisille asiasta? No jos tuommoisen takia täytyy väitellä niin saat väitellä täällä kuule ihan itseksesi.

      • 11+9

        Olet tosiaan säälittävä. Etkä tiedä rikostutkinnasta mitään. Poliisi/tulli ei tee koskaan syyttämättäjättämispäätöstä, sillä se on vain syyttäjän yksinoikeus. Poliisi/tulli tutkii rikosta silloin, kun on syytä epäillä, mutta lähettää pöytäkirjan syyttäjälle vain, jos on todennäköistä, että syyttäjä tulee nostamaan syytteen. Ellei näin ole, niin poliisi/tulli tekee joka ikisestä jutusta päätöksen, jää vastaisen varaan, joka tarkoittaa, että tutkinta käynnistetään uudelleen, jos ennen asian vanhenemista saadaan uutta näyttöä. Onhan jokunen murhakin ratkennut jopa 10-20 vuoden päästä, kun tekijä onkin syyllistynyt sellaiseen tekoon, mistä häneltä on otettu sormenjäljet tai DNA, jolloin poliisi on saanut ´hitin´.
        Ei sinun pidä soittaa poliisille/tullille, mutta kun avasit keskustelun ihmettelemällä, mistä johtuu viipyminen, niin jostain syystä (hihna hinkkaa tyhjää ?) neuvot eivät kelpaakaan, miten saisit selville asiasi.


      • huoh..
        11+9 kirjoitti:

        Olet tosiaan säälittävä. Etkä tiedä rikostutkinnasta mitään. Poliisi/tulli ei tee koskaan syyttämättäjättämispäätöstä, sillä se on vain syyttäjän yksinoikeus. Poliisi/tulli tutkii rikosta silloin, kun on syytä epäillä, mutta lähettää pöytäkirjan syyttäjälle vain, jos on todennäköistä, että syyttäjä tulee nostamaan syytteen. Ellei näin ole, niin poliisi/tulli tekee joka ikisestä jutusta päätöksen, jää vastaisen varaan, joka tarkoittaa, että tutkinta käynnistetään uudelleen, jos ennen asian vanhenemista saadaan uutta näyttöä. Onhan jokunen murhakin ratkennut jopa 10-20 vuoden päästä, kun tekijä onkin syyllistynyt sellaiseen tekoon, mistä häneltä on otettu sormenjäljet tai DNA, jolloin poliisi on saanut ´hitin´.
        Ei sinun pidä soittaa poliisille/tullille, mutta kun avasit keskustelun ihmettelemällä, mistä johtuu viipyminen, niin jostain syystä (hihna hinkkaa tyhjää ?) neuvot eivät kelpaakaan, miten saisit selville asiasi.

        Angstissasi vain provosoit ja koitat todistella kuinka oikeassa olet jostain rikostutkinnasta, olenko esim. missään vaiheessa sanonut suoraan että joku poliisi/tulli tekee asiassa syyttämättäjättämispäätöksen? Tutkija sanoi vielä minulle suoraan kuulustelujen jälkeen että hän lähettää pöytäkirjan syyttäjälle joka tapauksessa parin viikon kuluessa. Ei sinun kuule tarvitse todistella asiaa yhtään enempää, et ole tutkimassa itse juttua, etkä tiedä siitä yhtään mitään, joten voit olla asiasta ihan hiljaa, koska tuolla todistelullasi ei ole mitään vitun merkitystä mihinkään, ja noista sinun neuvoistasikin onkin ollut asiassa ihan vitusti apua, että kiitos nyt vain :) En kommentoi tänne enempää, voit jatkaa tätä keskusteluasi ihan yksinäsi täällä, toivottavasti tunnet itsesi nyt erittäin arvokkaaksi kun pääset pätemään täällä tuntemattomille ihmisille :)


    • Minä-L87

      Hei mä en saanut käsitystä siitä että kauanko tämä syyteharkinta nyt sitten voi kauimiten kestää ja saako sen aikana matkustaa ulkomaille sekä onko sen syyteharkinnan aikana mahdollista saada/hakea henkilökorttia? Kiitoksia teille jo etukäteen❗

      • jurristi

        Näin se menee. Jokaisella rikoksella on vanhenemisaikansa, jonka kuluessa syyteharkinta on tehtävä. Koska vasta haaste katkaisee rikoksen vanhemisen on epäillyn haastaminen sisällytettävä vanhenemisaikaan. Jos epäillyn olinpaikka tiedetään, niin syyteharkinnan voi jättää lähellekin rikoksen vanhenemista. Pääsääntöisesti syyteharkinta on tehvävä viivytyksettä, mutta aika riippuu kuitenkin monista asioista. Pikkurikokset vanhenevat 2 vuodessa, useimmat muut 5-10 vuodessa.
        Jos epäilty ei ole matkustuskiellossa ja hänellä on passi, niin matkustaa voi vapaasti. Jos taas matkustaminen vaatii passia, niin passilaissa on määräykset, jolloin passia ei saa myöntää.
        Jos esim. epäillään rikoksesta, josta saattaa seurata vähintään vuoden vankeusrangaistus ja syyteharkinta on vielä kesken passi voidaan evätä.
        Henkilökortti voidaan evätä samoilla perusteilla kuin passikin.


      • Minä-L87
        jurristi kirjoitti:

        Näin se menee. Jokaisella rikoksella on vanhenemisaikansa, jonka kuluessa syyteharkinta on tehtävä. Koska vasta haaste katkaisee rikoksen vanhemisen on epäillyn haastaminen sisällytettävä vanhenemisaikaan. Jos epäillyn olinpaikka tiedetään, niin syyteharkinnan voi jättää lähellekin rikoksen vanhenemista. Pääsääntöisesti syyteharkinta on tehvävä viivytyksettä, mutta aika riippuu kuitenkin monista asioista. Pikkurikokset vanhenevat 2 vuodessa, useimmat muut 5-10 vuodessa.
        Jos epäilty ei ole matkustuskiellossa ja hänellä on passi, niin matkustaa voi vapaasti. Jos taas matkustaminen vaatii passia, niin passilaissa on määräykset, jolloin passia ei saa myöntää.
        Jos esim. epäillään rikoksesta, josta saattaa seurata vähintään vuoden vankeusrangaistus ja syyteharkinta on vielä kesken passi voidaan evätä.
        Henkilökortti voidaan evätä samoilla perusteilla kuin passikin.

        Kiitoksia sinulle.😊


    • Anonyymi

      Oletko jku narkkari huumemyyjä vai veditkö jotain turpaan?.t.Ykä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      232
      2046
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1787
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1095
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe