10kk neuvola

huolestunuttytöstä

Mitä 10kk neuvolassa pitää osata?Liikkua jollain tapaa eteenpäin,heittää esim. palloa jms?

14

2475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonomuistinen

      En tiedä. Meillä tämä kuopus (tyttö) käveli ilman tukea 10 kk:n iässä, mutta en muista milloin palloa heiteltiin ja palikkatorneja kasailtiin neuvolassa, sorry.

      • Ryömien

        Eli vastasit ap:n kysymykseen, koska...? :D


      • huonomuistinen

      • Ryömien
        huonomuistinen kirjoitti:

        Huvikseni. :)
        Avaaja voisi myös huviksensa etsiä tietoa virallisemmilta sivuilta kuin suomi 24:ltä, jos osaa.

        http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/0_1-vuotias/

        https://www.jikky.fi/files/461/Opaslehtinen5.pdf2.pdf

        Ja jotta pääset kertomaan, että oma lapsesi osasi tuolloin jo kävellä? ;) Olisihan se ollut ystävällistä liittää tuohon edelliseen vastaukseesi nuo linkit, jos kerran nyt kuitenkin vaivauduit ne kaivamaan? No, jokainen tavallaan.


    • Hidas tyttönen

      No ei kyllä tarvitse palloa heittää. Miksi teillä muuten on 10 kk neuvola, eikös se ole "ylimääräinen" ?
      Meillä ei liikuttu 8 kk neuvolassa joten saimme uuden ajan 10 kk iässä, missä pitäisi jollain tapaa päästä eteenpäin.
      Meillä ei vielä silloinkaan liikuttu joten käytiin kerran fysioterapeutilla joka katsoi ettei ole mitään fyysistä estettä liikkumiselle.
      Tyttö alkoi sitten pari viikkoa tämän jälkeen kontata...

      1 v neuvolassa katsellaan kehitystä enemmin...

      Mikäs sinua sitten huolettaa jos saa udella?;)

    • Ryömien

      Liikkua jollain tapaa juu. :) Ihan ryömiminen riittää. Ei kannata olla huolissaan, jos lapsi ei vielä liiku niin sitten saatte lähetteen fysioterapeutille joka antaa vinkkejä miten tukea lapsen liikkeellelähtöä.

    • jepjepjep.

      Olen 3 kk ikäsen tytön äiti.

      En millään halua loukata ketään mielipiteelläni... mutta minun puolestani koko himpatin neuvola sais painua kuuseen kaikkine käyrineen ja testeineen.

      Kyllähän se neuvolaihminen on yrittänyt käyriänsä minulle esitellä, mutta ei vois vähempää kiinnostaa!!!

      Lapsini ON normaali, ja luotan että hän oppii asioita sitä mukaa kun on siihen valmis. Mitä sitä turhaan stressaamaan kasvaako/kehittyykö se just pilkulleen jonkun neuvolan käsikirjojen mukaan.


      Itse en ainakaan ala

      • no ei ne

        käyrät ja katsomiset vanhempien kiusaksi ole vaan joskus ihan oikeasti löytyy jotain mikä vaatii tarkempia tutkimuksia.Ehkä huomaisit sen myös joskus itse mutta ehkäpä et tai huomaat liian myöhään.


      • ei välttämättä terve

        Eihän sinun siellä tarvitse käydä jos ei huvita. Harmi ettei sinua kiinnosta lapsesi kasvaminen ja kehittyminen :/ Neuvolassa kun seurataan sitä kehitystä ja puututaan jos on puuttumisen aihetta. Jos olet itse terveydenhoitaja tai lääkäri niin osaat kyllä katsoa itsekkin tiettyjä asioita, mutta erittäin todennäköiseti et ole, niin etpä kuule osaa itse arvioida kehitystä ihan yhtä hyvin kuin koulutetut ammatti-ihmiset.

        Sinun lapsesi voi olla normaali tai sitten ei. Sitä et todellakaan voi vielä 3kk iässä tietää.. Siellä voi kuule aikka vaikka mitä pikkukivaa vielä tulossa. Mutta mikäs siinä, tottakai jokainen toivoo lapsensa olevan terve, mutta eipä seurannoista mitään haittaakana ole.. paitsi jos perhe sattuu olemaan vähän heikompaa laatua niin voi pelottaa että tulee ilmoituksia sossun suuntaan jos siellä käy näyttäytymässä :D


    • huolestunuttytöstä

      Tyttöni ei siis vielä liiku lainkaan eteenpäin,ei edes ryömi.Jokeltelu ei ole kovin kummoista,lähinnä pelkkää vaavaavaa ja höö ja haa juttuja.Ei juo nokkamukista itsenäisesti,ei pullosta,ei käy itse istumaan eikä oikein muutakaan.Lattialla tutkii leluja ja ympäristöä todella tarkasti.Ei oikein tunnu tunnistavan nimeäänkään.Osaa istua kyllä suht hyvin ilman tukea jos laitan hänet istumaan.Siksi olen siis huolissani.Muut samanikäiset kaverit osaavat vaikka mitä,vilkuttaa,taputtaa jne.

      • Miten taidot?

        Pyöriikö hän kuitenkin kellonviisarina lattialla, eli akselinsa ympäri? Osaako kääntyä itse vatsalleen?


    • Hidas tyttönen

      Älähän vielä hirveästi huolestu...
      Meillä siis tosiaan ei liikuttu senttiäkään 10 kk iässä eikä osannut nousta istumaankaan. Istui kyllä jos laitoin istumaan. Osasi kääntyillä ja liikkui vähän kierien sivusuunnassa. Meillä myös jokeltelu oli aina pelkkiä vokaaleja ja m kirjain oli käytössä, tyyliin mammammaa saattoi joskus tulla. Silti nyt 2 vuotiaana puhe kehittynyt ihan ok tasoisesti. Ei myöskään juotu itse, ehkä joskus 1 vuotiaana alkoi juomaan nokka mukista.

      Sanoit ettei tunnista nimeään? Reagoiko muuten ääniin?ja miten ottaa kontaktia?
      Vauvoille pitää tehdä lukuisia toistoja juuri taputtamisen ja vilkuttamisen suhteen, eihän sitä muuten lapsi opi kuin matkimalla.
      Meillä opittiin taputtamaan 8 kk iässä, mutta taputtelinkin aina vauvalle milloin missäkin välissä...

      Minusta kuullostaa että sinun kannattaa pyytää sieltä tulevasta neuvolasta sitä lähetettä fysioterapiaan jos sitä ei terkka itse ehdota.
      Meille siitä oli ainakin iso apu ja suurin apu oli itselle kun sai ammattilaisen mielipide että mitään estettä liikkumiselle ei ole:)

      Tietysti aina on vaihtoehto että joku on huonosti, mutta suurimmalla todennäköisyydellä kaikki on kuitenkin ihan hyvin.
      Kaikki vaan ei kehity samalla nopeudella eikä se tee lapsesta sen huonompaA :)!!!
      Itse en olisi vielä huolissani....

      • ......

        Lapsi oppii kyllä toistamalla, mutta suurin osa fyysisestä kehityksestä tulee luonnostaan. Lapsi oppii kävelemään, koska hän pyrkii ylöspäin ja eteenpäin. Vaikka vauvaa pitäisi vain lattialla yksikseen niin hän oppii kääntymään, ryömimään, konttaamaan ja sitä myöden kävelemään juuri siihen aikaan kun on valmis. Vaikka jokapäivä lasta kääntelisi ja vääntelisi ja näyttäisi mallia niin yhtään nopeempaa ei hän näitä asioita tee.

        Puhuminen ja muut ei niin fyysiset toimet tulee matkimisen kautta. Tämä siis korjauksena ylempään tekstiin


    • Hidas tyttönen

      Ymmärrän kyllä että lapsi oppii kävelemään ilman "opettamista", mutta tarkoitin lähinnä taputtamista ja vilkuttamista. Miten sellaista voi oppia jos ei koskaan ole sellaista nähnyt?:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe