Mistä lapinkoiran pentuja kesäksi?

lapinkoiraman

TArkoitus ottaa lapinkoira kesän tienoilla. Onko tietoa hyvistä ja luotettavista kenneleistä, joissa rekattuja pentuja?

Olen siis katsellut tuota pentuvälitystä ja kasvattajalistaa, mutta se on aika loputon suo. Käyn sen kyllä läpi, mutta haen suosituksia.

PS. Toiveissa olisi parkkiin menevä koira.

63

9632

    Vastaukset

    • 4 suomenlapinkoira

      Hyvä että olet tarkkaan miettimässä mistä pennun hankit, on nimittäin hyviä, kohtalaisia ja huonoja kasvattajia, neuvona antaisin että älä osta muutamaa satasta halvempaa pentua, niissä yleensä on jotain hämärää, ei toki aina. 950€ joudut pulittamaan pennusta halvempi pentu voi tulla monin kertaisesti kalliimaksi nimimerkillä kokemusta on.

      Sitten toinen miltä alueelta olet valmis pennun noutamaan? Facebookissa jos olet niin siellä on yhteisö nimeltään suomenlapinkoira ja sieltä löytyy paljon kasvattajia, ja lapinkoiraväkeä joilta pentua voi kysellä.

      Vielä kolmas asia, varaudu siihen että olet valmis odottamaan pentua viikkojakin ja varmaan sen hyvissä ajoin sekä maksamaan varausmaksun yleensä 100-200 euroa joka hyvitetään loppusummasta.

      Sitten kolmas mitä tarkoitat pakkiin menevällä koiralla?? parkin väristä?

      • lapinkoiraman

        Olen pirkanmaalta ja valmis hakemaan koiran about mistä vain päin Suomea kunhan löytyy se kunnon pentu. En ole facebookissa, mutta sain sinne tutun tunnukset. En vain osaa käyttää sitä yhtään. Mihin minun pitää laittaa viestiä?

        Juu olen varautunut odottamaan. En voisi ottaakaan sitä ennen kesäkuun alkua. Mikä vain ajankohta käy kesä-elo välillä ja sekin joustaa jos niikseen tulee, mutta mieluiten aiemmin kuin myöhemmin.

        Parkkiin menevällä koiralla tarkoitan laajasti koiria, joilla on jotakin parkin väriä esim. kokoparkkeja, riistaparkkeja, parkki merkein jne. Ehkä jopa musta, jolla parkinväriset merkit voisi olla kiva.

        Katsoin läpi kaikki rotuyhdistyksen ja vähän paimensukuistenkin kasvattajat ja valikoin joitakin. Ehkä laitan vain niille postia ja katson vastauksien perusteella mitä tulee.


      • lapinkoiraman

        Niin ja varausmaksu on tuttu juttu. Meinasin jo ottaa yhden toisen rodun ja siihen perehtyessä tuli asia selväksi.


      • lapinkoiraman

        Kiitos hirveästi! Tästä keskustelusta oli paljon apua. :) Ehkä päädymme sittenkin narttuun. Jos meinaamme pentuja teettää joskus, niin olisi hyvä senkin kannalta.

        Meillä nyt finaalissa ovat: Eisenfest, Kolme Veetä, Lecibsin (jos pentuja), Miskajasmin, Nuttusten ja Ruskahallan kennelit.


    • lapinkoiraman

      Onkohan tuo Villi-Joikhu hyvä kennel? Vaikuttaa, että on paljon toimintaa ja panostetaan tuohon hommaan.

    • 4Suomenlapinkoiraa

      Kirjoitappas facebookin hakukenttään suomenlapinkoira ja liity ryhmään sen kummemmin en osaa opastaa.

      En ole kuullut mitään kyseisestä kennelistä, mutta kennelistä pentu kannattaa kuitenkin hankkia ei yksityiseltä mielellään.

      Suomenlapinkoirien värimaailma on hyvin laaja kaikki värit ovat sallittuja kunhan pääväri on hallitseva. Parkkejakin on vaaleita ja tummempia. ja jos kysyt kasvattajalta että haluat kesällä parkin pennun hän tuskin pelkkään värikyselyyn vastaa.

      Suomenlapinkoirien värit menevät niin että:

      Kokoparkki, Parkkimerkein tai sitten musta ruskein merkein jotka ovat sinulle mieleiset.
      Sitten on soopeli, kermanvärinen, musta, Domino, Brindle eli raidallisuus, sitten on riistanvärisiä joita myös on hyvin laajasti eri riistoja myös todella parkkeja.

      Sitten se perinteisin musta vaalein merkein (minulla on). Ja merkkejä on hyvin erinaisia, myös manttelikuvioinen joka ei ole niin suotavaa ainakaan näyttelyissä tai sinisenvärisiä.

      Rotunahan suomenlapinkoria on ihana ja hyvin monipuolinen, suosittelen, oikeaa rotua valitset! :) Minulla on tosiaan nyt 4 suomenlapinkoiraa.

      • 4suomenlapinkoiraa

      • 4suomenlapinkoiraaa
        4suomenlapinkoiraa kirjoitti:

        http://www.lappalaiskoirat.fi/?id=pentuvalitys/tulevatslk

        Tuolta näkee vain murto-osan tulevista pentueista.

        Kennel Jarfa's sista olen kuullut hyvää, kasvattaja on äärettömän aktiivinen harrastaja ja pitää erityisen tärkeänä koirien terveyttä ja hän syöttää pennut hyvällä luonnonmukaisella ruualla. heillä silloin tällöin pentuja.

        Semmoinenkaan kennel ei ole mielestäni niin hyvä joilla jatkuvasti pentuja varsinkaan en suosittele että narttuja astutetaan peräkkäisistä juoksuista tai uusinta yhdistelmiä, eli samat vanhemmat usealla pentueella.


    • lapinkoiraman

      Juu hylkäsinkin sellaisen, jossa oli samoilla vanhemmilla jo toinen pentue ja sellaisen, jossa teetätettiin jopa toista pentuetta samana vuonna. Pentutehtailua sanon minä.

      En tiedä tuoko tuo facebook enää lisää tähän mitään. Katsoin nimittäin läpi KAIKKi kennelit, joilla vaan nettisivut oli ja Jarfa's oli melkein kärkikahinoissa. Siellä pentuja kesällä, että voisi mennä syksyynkin tuo pennun saaminen, mutta kivannäköiset musta & musta merkein vanhemmat.

      Tykästyin myös tuohon klassiseen lapinkoiraan, joka siis musta merkein tai vaalein merkein. Eli mikä vaan väri käy näillä näkymin, täytyy kysyä myös toiselta osapuolelta.

      Kun nyt puhuit tuosta luonteesta, niin kertoisitko hieman enemmän. Haluaisin siis koiran, joka on ystävällinen, iloinen ja kiinnostuu tekemisistäni ja hakee ihmiskontaktia. Sellainen joka tulee mukaan mihin vaan ja sopeutuu helposti. Kiintyy, muttei liikaa. Mitä olen lukenut, niin varmaankin aika tällainen on, mutta olisi kiva kuulla luonteesta ihmiseltä, jolla on 4 lapinkoiraa. :D

      • lapinkoiraman

        Jarfasilla siis toinen oli joku oudompi musta, en jaksa tarkistaa minkä niminen, mutta toinen oli merkkimusta.


      • 4lapinkoiraa
        lapinkoiraman kirjoitti:

        Jarfasilla siis toinen oli joku oudompi musta, en jaksa tarkistaa minkä niminen, mutta toinen oli merkkimusta.

        Kerron kyllä mielelläni :)

        Luonteitahan on kaikkeen lähtöön mutta tämä nuorimmainen puolivuotias narttu on aina vieressäni mitä teenkään esimerkiksi jos maalaan niin hän tulee jalanjuureen, jos olen tietokoneella käy välillä painamassa kuonon kiinni jalkaani ja menee pois, ikäänkuin sanoakseen että hei emäntä minä olen myös täällä. Jos menen lattialle makoilemaan pentuni painautuu kylkeen tai tulee jalkojen päälle. Hän saa villeys kohtauksia ja juoksee irti metsässä kuin kaistapää muttei koskaan mene kauas. Sisällä on hyvin rauhallinen. Leluja kantaa syliin. Pentuna oli hieman säikky, mutta paljon uusia hyviä kokemusia, niin nykyisin kehutaan rohkeasti. Vanhinta ei saa oikein enään kiinnostumaan mistään kyllä se seuraa lauman tekemisiä mutta on hyvin rauhallinen ja omissa oloissaa. urokset ovat hieman kovempi päisiä mutta ei missään nimessä mahdottomia. Toiset haukkuu, toiset ei. Nuorimmainen kaivaa pihan mullalle eikä usko vaikka rysänpäältä kieltää vissiin liian mukavaa. Lenkkeilyä ja metsäretkiä kaikki rakastaa, toiset olis päivät ulkona toiset vain piipahtaa.

        Oletko hankkimassa urosta vai narttua?

        Olet kyllä hyvällä polulla kun teet nuin hyvää taustatyötä. Myös ciasman kennel on suosittu,sekä heikunkeikun ja turnukan.


      • 4lapinkoiraa
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Kerron kyllä mielelläni :)

        Luonteitahan on kaikkeen lähtöön mutta tämä nuorimmainen puolivuotias narttu on aina vieressäni mitä teenkään esimerkiksi jos maalaan niin hän tulee jalanjuureen, jos olen tietokoneella käy välillä painamassa kuonon kiinni jalkaani ja menee pois, ikäänkuin sanoakseen että hei emäntä minä olen myös täällä. Jos menen lattialle makoilemaan pentuni painautuu kylkeen tai tulee jalkojen päälle. Hän saa villeys kohtauksia ja juoksee irti metsässä kuin kaistapää muttei koskaan mene kauas. Sisällä on hyvin rauhallinen. Leluja kantaa syliin. Pentuna oli hieman säikky, mutta paljon uusia hyviä kokemusia, niin nykyisin kehutaan rohkeasti. Vanhinta ei saa oikein enään kiinnostumaan mistään kyllä se seuraa lauman tekemisiä mutta on hyvin rauhallinen ja omissa oloissaa. urokset ovat hieman kovempi päisiä mutta ei missään nimessä mahdottomia. Toiset haukkuu, toiset ei. Nuorimmainen kaivaa pihan mullalle eikä usko vaikka rysänpäältä kieltää vissiin liian mukavaa. Lenkkeilyä ja metsäretkiä kaikki rakastaa, toiset olis päivät ulkona toiset vain piipahtaa.

        Oletko hankkimassa urosta vai narttua?

        Olet kyllä hyvällä polulla kun teet nuin hyvää taustatyötä. Myös ciasman kennel on suosittu,sekä heikunkeikun ja turnukan.

        Tämä nuorin myös lenkillä haluaisi tervehtiä kaikkia ihmisistä koiriin, on äärimmäisen ihmisrakas ja aina häntäheiluen tervehtii kyläilijöitä.


      • lapinkoiraman
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Kerron kyllä mielelläni :)

        Luonteitahan on kaikkeen lähtöön mutta tämä nuorimmainen puolivuotias narttu on aina vieressäni mitä teenkään esimerkiksi jos maalaan niin hän tulee jalanjuureen, jos olen tietokoneella käy välillä painamassa kuonon kiinni jalkaani ja menee pois, ikäänkuin sanoakseen että hei emäntä minä olen myös täällä. Jos menen lattialle makoilemaan pentuni painautuu kylkeen tai tulee jalkojen päälle. Hän saa villeys kohtauksia ja juoksee irti metsässä kuin kaistapää muttei koskaan mene kauas. Sisällä on hyvin rauhallinen. Leluja kantaa syliin. Pentuna oli hieman säikky, mutta paljon uusia hyviä kokemusia, niin nykyisin kehutaan rohkeasti. Vanhinta ei saa oikein enään kiinnostumaan mistään kyllä se seuraa lauman tekemisiä mutta on hyvin rauhallinen ja omissa oloissaa. urokset ovat hieman kovempi päisiä mutta ei missään nimessä mahdottomia. Toiset haukkuu, toiset ei. Nuorimmainen kaivaa pihan mullalle eikä usko vaikka rysänpäältä kieltää vissiin liian mukavaa. Lenkkeilyä ja metsäretkiä kaikki rakastaa, toiset olis päivät ulkona toiset vain piipahtaa.

        Oletko hankkimassa urosta vai narttua?

        Olet kyllä hyvällä polulla kun teet nuin hyvää taustatyötä. Myös ciasman kennel on suosittu,sekä heikunkeikun ja turnukan.

        Kuulosti kyllä kivalta tuo nuorimmainen narttusi. Muutenkin kuulostaa juuri sellaiselta rodulta, jonka haluan. Sitten se suomalaisuus ja lappinen alkukantaisuus kiehtoo kovasti. Haluaisin sellaisen kaikkien kaverin(kaveri/terapiakoiruus kiinnostaa) ja koiran jolla on vähän luonnetta. Automaattisena ajatuksena oli ottaa uros, kun vähän ehkä vierastan juoksuja tms. Mutta onko luonteissa millaisia eroja, se on kutenkin tärkein. Jos nartut pehmeämpiä niin voisi olla kivakin. Jonain ajatuksena oli myös suvun jatkaminen oli sitten kumpi vaan ja jos sattuu sellainen hyväluonteinen jalostuskelpoinen tapaus.


        Aion nyt ottaa yhteyttä finaalikenneleihin ja katsoa mitä niistä vastataan.


      • lapinkoiraman
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Tämä nuorin myös lenkillä haluaisi tervehtiä kaikkia ihmisistä koiriin, on äärimmäisen ihmisrakas ja aina häntäheiluen tervehtii kyläilijöitä.

        Niin tuli vielä mieleen että mitö kaikkea kannattaa kysyä. Ajattelin ainakin luonteesta, riistavieteistä, haukkumistaipumuksista, terveydestä, naaras/uros eroista. Väristä varmaan kanssa.. Missaanko jotain tärkeää?

        niin ja mitä tarkoitit urosten kovapäisemmyydellä? Itsepäisempiä?


      • 4lapinkoiraa
        lapinkoiraman kirjoitti:

        Kuulosti kyllä kivalta tuo nuorimmainen narttusi. Muutenkin kuulostaa juuri sellaiselta rodulta, jonka haluan. Sitten se suomalaisuus ja lappinen alkukantaisuus kiehtoo kovasti. Haluaisin sellaisen kaikkien kaverin(kaveri/terapiakoiruus kiinnostaa) ja koiran jolla on vähän luonnetta. Automaattisena ajatuksena oli ottaa uros, kun vähän ehkä vierastan juoksuja tms. Mutta onko luonteissa millaisia eroja, se on kutenkin tärkein. Jos nartut pehmeämpiä niin voisi olla kivakin. Jonain ajatuksena oli myös suvun jatkaminen oli sitten kumpi vaan ja jos sattuu sellainen hyväluonteinen jalostuskelpoinen tapaus.


        Aion nyt ottaa yhteyttä finaalikenneleihin ja katsoa mitä niistä vastataan.

        Lapinkoiristahan löytyy hyvinkin paljon haukkuherkkyyttä, mutta on osittain koulutuksella opetettavissa, kokemusta on että jos pihalla ei ole pennulla mielekästä puuhaa niin haukutaan ihan huvikseen kaikki mikä liikkuu. Vanhin taas ei ole haukkunut koskaan mitään.

        Riistavietti ei mielestäni eikä monen muunkaan mielestä suotava ominaisuus tarkoittaen niin että omatoimisesti lähtisi riistaa ajamaan, toki saalisviettiä on jollaikin että saattaa oupupun perään lähteä mutta palaa heti takaisin.

        Suomenlapinkoirat kuuluvat pevisaan eli että pennut saa rekisteröityä täytyy vanhemmilta olla tutkittu silmät, lonkat ja kyynärät osa kasvattajista tutkii sydämen, selän ja polvet.
        Lonkikn vaikuttaa perinnöllisyys mutta myös hyvä madotus, liikunta, ravinto ja lattia ei saisi olla liukas. Rekisteröidyt pennut ovat myös terveystarkastettuja.

        Emähän antaa pennulle enemmän kuin uros, emältä pennut oppivat käyttäytymis malleja ja emän hoito vaikuttaa pentuihin.

        Kysy myös sosiaalistamisesta, on hyvä että pennut oppivat kodin ääniin, uusiin ihmisiin, hoitotoimenpiteisiin, toisiin koiriin, mahdollisesti lapsiin, ulkoiluun, autoiluun yms. Tämä kaikki on paljon kasvattajasta kiinni. Paras sosialistamiskausi kestää 12 viikkoon joten kerkeät itse myös pentuasi sosialistamaan.

        Yleensähän sanotaan että ensimmäiseksi koiraksi kannattaa valita narttu sen pehmeyden vuoksi. Mutta todellakin eroja löytyy siihen vaikuttaa myös oma osaamisesi. Kaikki me kasvattajana virheitä tehdään mutta se täytyy hyväksyä ja osata ne virheet korjata.


      • 4lapinkoiraa
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Lapinkoiristahan löytyy hyvinkin paljon haukkuherkkyyttä, mutta on osittain koulutuksella opetettavissa, kokemusta on että jos pihalla ei ole pennulla mielekästä puuhaa niin haukutaan ihan huvikseen kaikki mikä liikkuu. Vanhin taas ei ole haukkunut koskaan mitään.

        Riistavietti ei mielestäni eikä monen muunkaan mielestä suotava ominaisuus tarkoittaen niin että omatoimisesti lähtisi riistaa ajamaan, toki saalisviettiä on jollaikin että saattaa oupupun perään lähteä mutta palaa heti takaisin.

        Suomenlapinkoirat kuuluvat pevisaan eli että pennut saa rekisteröityä täytyy vanhemmilta olla tutkittu silmät, lonkat ja kyynärät osa kasvattajista tutkii sydämen, selän ja polvet.
        Lonkikn vaikuttaa perinnöllisyys mutta myös hyvä madotus, liikunta, ravinto ja lattia ei saisi olla liukas. Rekisteröidyt pennut ovat myös terveystarkastettuja.

        Emähän antaa pennulle enemmän kuin uros, emältä pennut oppivat käyttäytymis malleja ja emän hoito vaikuttaa pentuihin.

        Kysy myös sosiaalistamisesta, on hyvä että pennut oppivat kodin ääniin, uusiin ihmisiin, hoitotoimenpiteisiin, toisiin koiriin, mahdollisesti lapsiin, ulkoiluun, autoiluun yms. Tämä kaikki on paljon kasvattajasta kiinni. Paras sosialistamiskausi kestää 12 viikkoon joten kerkeät itse myös pentuasi sosialistamaan.

        Yleensähän sanotaan että ensimmäiseksi koiraksi kannattaa valita narttu sen pehmeyden vuoksi. Mutta todellakin eroja löytyy siihen vaikuttaa myös oma osaamisesi. Kaikki me kasvattajana virheitä tehdään mutta se täytyy hyväksyä ja osata ne virheet korjata.

        Ja yksi asia mitä pidän ehdottoman tärkeänä on kysyä madoitukset, emä olisi hyvä madottaa ennen astutusta, tiineyden aikana ja pennut 2, 4,7 viikkoisena sekä viikkoa ennen rokotuksia.
        Ja aikuisena 2-3kertaa vuodessa riippuen koiran elintavoista. Tämä on äärettömän tärkeä asia.

        Pennulla on hyvin usein matoja, mutta harvoin niin paljon että omistaja niitä näkisi niitä on aina koirilla toukkamuodossa. itse olen ostanut urokseni 7 viikkoisena ja annoin samantien matokuurin ja kappas 3kg painava pieni pentu alkoi kakkimaan 14 cm pitkiä matoja ja niitä tuli ulos kymmeniä. Se oli vastennielistä ja pentukin kärsi siitä. Madot oli toivotonta saada pois ja rahaa paloi matokuureihin kiitos kasvattajan huolimattomuuden. Eläinlääkäri sanoi että ne voivat aiheuttaa ikuisia vatsavaivoja ja nartuilla madot lähtevät liikkelle tiineyden aikana tartuttaen ne kohdussa kasvaviin pettuihin.


      • 4lapinkoiraa
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Ja yksi asia mitä pidän ehdottoman tärkeänä on kysyä madoitukset, emä olisi hyvä madottaa ennen astutusta, tiineyden aikana ja pennut 2, 4,7 viikkoisena sekä viikkoa ennen rokotuksia.
        Ja aikuisena 2-3kertaa vuodessa riippuen koiran elintavoista. Tämä on äärettömän tärkeä asia.

        Pennulla on hyvin usein matoja, mutta harvoin niin paljon että omistaja niitä näkisi niitä on aina koirilla toukkamuodossa. itse olen ostanut urokseni 7 viikkoisena ja annoin samantien matokuurin ja kappas 3kg painava pieni pentu alkoi kakkimaan 14 cm pitkiä matoja ja niitä tuli ulos kymmeniä. Se oli vastennielistä ja pentukin kärsi siitä. Madot oli toivotonta saada pois ja rahaa paloi matokuureihin kiitos kasvattajan huolimattomuuden. Eläinlääkäri sanoi että ne voivat aiheuttaa ikuisia vatsavaivoja ja nartuilla madot lähtevät liikkelle tiineyden aikana tartuttaen ne kohdussa kasvaviin pettuihin.

        Lecibsiltä olen itse joskus kysynyt pentuja enkä saanut ensin vastauksia sähköpostiin ja puhelimessa omistaja ei oikein kuullostanut siltä että olisi innokas pennun myyjä, toki heiltä on tullut hyviä ja menestyviä pentuja.

        Mustinkulman kennelissä on suunnitteilla asutus keväällä ja eisenfestillä on näköjään myös ehkä suunnitteilla pentue loppukesäksi.

        Täytyy myös sanoa että peikkovuoren kennel on erittäin maineikas myös se sijaitsee Jyväskylän tienoilla ja he omistavat aivan upean ja meneistyneimmän Suomenlapinkoira maccen.


      • 4lapinkoiraa
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Lecibsiltä olen itse joskus kysynyt pentuja enkä saanut ensin vastauksia sähköpostiin ja puhelimessa omistaja ei oikein kuullostanut siltä että olisi innokas pennun myyjä, toki heiltä on tullut hyviä ja menestyviä pentuja.

        Mustinkulman kennelissä on suunnitteilla asutus keväällä ja eisenfestillä on näköjään myös ehkä suunnitteilla pentue loppukesäksi.

        Täytyy myös sanoa että peikkovuoren kennel on erittäin maineikas myös se sijaitsee Jyväskylän tienoilla ja he omistavat aivan upean ja meneistyneimmän Suomenlapinkoira maccen.

        Ja mukava kuulla että minusta on ollut apua, itse olen ollut niin tietämätön ja oppinut kantapäänkautta ja ajan saatossa näitä asioita.


      • lapinkoiraman
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Lecibsiltä olen itse joskus kysynyt pentuja enkä saanut ensin vastauksia sähköpostiin ja puhelimessa omistaja ei oikein kuullostanut siltä että olisi innokas pennun myyjä, toki heiltä on tullut hyviä ja menestyviä pentuja.

        Mustinkulman kennelissä on suunnitteilla asutus keväällä ja eisenfestillä on näköjään myös ehkä suunnitteilla pentue loppukesäksi.

        Täytyy myös sanoa että peikkovuoren kennel on erittäin maineikas myös se sijaitsee Jyväskylän tienoilla ja he omistavat aivan upean ja meneistyneimmän Suomenlapinkoira maccen.

        Tuo Mustinkulman oli kyllä todella kivan oloinen, mutta luovuin, koska emän luonne ei miellyttänyt niin paljon. Haukkuu koko ajan! :D Eihän se mitään takaa, mutta jotenkin näitä pitää karsia. Isästä ei ollut mitään tietoa myöskään.

        Peikkovuoressa oli luovutus maaliskuussa, mutta hyvän oloinen. Tiedätkö, että täällä olisi tuloillaan vielä kesällä?


      • 4lapinkoiraa
        lapinkoiraman kirjoitti:

        Tuo Mustinkulman oli kyllä todella kivan oloinen, mutta luovuin, koska emän luonne ei miellyttänyt niin paljon. Haukkuu koko ajan! :D Eihän se mitään takaa, mutta jotenkin näitä pitää karsia. Isästä ei ollut mitään tietoa myöskään.

        Peikkovuoressa oli luovutus maaliskuussa, mutta hyvän oloinen. Tiedätkö, että täällä olisi tuloillaan vielä kesällä?

        Meidän pentu haukkui aluksi ihan kokoajan pihalla, lenkillä , leikkiessä siis kaikelle ja sitä täytyi kovasti komentaa. Ja hänen emä kn kauhea räksyttäjä isä ei hauku ollenkaan. Nyt se haukkuu tietyt koirakot tai ihmiset mutta turhassa haukkumisessa menee minun raja ja en kyllä kestä semmoista ollenkaan. Hommattiin uloskin luita ja leluja niin selkeästi väheni haukkuminen ja tuli selväksi että alkaa kyllä haukkumaan jos ei parempaa tekemistä satu keksimään.Elikkäs osittain koulutuksella saa kitkettyä pois mutta toki on otettava huomioon rotu ja se että on paimenkoira niin sitä haukkuherkkyyttä on toisiin verrattain enemmän ja haukkuminen on osaksi koirantyötä ja siitä ei saa liikaakaan kieltää. Ja taas kun koira on tottunut että naapurissa on kissoja ja koiria niin niitä ei tarvitse joka kerta haukkua.

        Tuleeko koira teille oma, rivi, kerros vai minkälaiseen asutukseen?


      • lapinkoiraman
        4lapinkoiraa kirjoitti:

        Meidän pentu haukkui aluksi ihan kokoajan pihalla, lenkillä , leikkiessä siis kaikelle ja sitä täytyi kovasti komentaa. Ja hänen emä kn kauhea räksyttäjä isä ei hauku ollenkaan. Nyt se haukkuu tietyt koirakot tai ihmiset mutta turhassa haukkumisessa menee minun raja ja en kyllä kestä semmoista ollenkaan. Hommattiin uloskin luita ja leluja niin selkeästi väheni haukkuminen ja tuli selväksi että alkaa kyllä haukkumaan jos ei parempaa tekemistä satu keksimään.Elikkäs osittain koulutuksella saa kitkettyä pois mutta toki on otettava huomioon rotu ja se että on paimenkoira niin sitä haukkuherkkyyttä on toisiin verrattain enemmän ja haukkuminen on osaksi koirantyötä ja siitä ei saa liikaakaan kieltää. Ja taas kun koira on tottunut että naapurissa on kissoja ja koiria niin niitä ei tarvitse joka kerta haukkua.

        Tuleeko koira teille oma, rivi, kerros vai minkälaiseen asutukseen?

        Juu, kyllä mielestäni koiran pitääkin haukkua, se kuuluu asiaan. Mutta turhaan ei saa räksyttää. Toki voi johtua turhautumisesta ym. ja se on sitten melkeinpä oma vika. Meille koira tulossa ihan kerrostaloon.


      • Anonyymi
        lapinkoiraman kirjoitti:

        Juu, kyllä mielestäni koiran pitääkin haukkua, se kuuluu asiaan. Mutta turhaan ei saa räksyttää. Toki voi johtua turhautumisesta ym. ja se on sitten melkeinpä oma vika. Meille koira tulossa ihan kerrostaloon.

        En koskaan osta Jarfa’s kennelistä pentua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En koskaan osta Jarfa’s kennelistä pentua

        Hyvä päätös olla ostamatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös olla ostamatta

        Niin, kannattaa suosia vain niitä torissa myytäviä, jos ei halua tukea laadukasta kasvattamista. Napanöyhtää taskussa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös olla ostamatta

        En koskaan osta Jehnajasta pentua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös olla ostamatta

        En koskaan osta peikkovuoresta pentua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En koskaan osta Jarfa’s kennelistä pentua

        En koskaan osta ahulista pentua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös olla ostamatta

        EeeeeeN KOSKAAN OSTA SAVUMERKISTÄ, EN HEIKUNKEIKUSTA, EN TARUAARTEESTA, EN DECPECTED KENNELISTÄ PENTUA, EN SINISILKISTÄ, EN HAUSKA KENNELISTÄ, EN KOLME VEETÄ KENNELISTÄ, EN SARAHARJUN KENNELISTÄ, EN HUMPAPPAA KENNELISTÄ, EN FIHTOLAS, EN CANTAVIA, EN TAIKARUMPU, ÄLÄMÖLÖ, EN MISTÄÄN, EN KOSKAAN MISTÄÄN- Luen vain aku ankkoja ja kaivan napaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kannattaa suosia vain niitä torissa myytäviä, jos ei halua tukea laadukasta kasvattamista. Napanöyhtää taskussa ...

        "Miljonäärskäko" se siellä?
        Alanko minä luetella sinulle julkisesti ne riskit jotka sinä olet ehkä "unohtanut"?

        Ei? No ole sitten pää kiinni, "Laadukas"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kannattaa suosia vain niitä torissa myytäviä, jos ei halua tukea laadukasta kasvattamista. Napanöyhtää taskussa ...

        Tuo maininta tuosta napanöyhtästä paljastaa heti, kuka on kommentoija 🤣🤣.. eli kasvattaja itse 🙄😂😂


    • Anonyymi

      En myisi teille kenellekään pentua. Lelukoiria olette vailla.

      • Anonyymi

        Suomenlapinkoiraton perseestä kaikki.


    • Anonyymi

      Mites rekisteröinti sujuu? Ei menekkään kuin strömssöössä vai?

      • Anonyymi

        Joo, tottahan sen täytyy olla kun se täällä Suomi24 sivustolla sanotaan. Mitäpä jos keskittyisitte omiin asioihinne.


      • Anonyymi

        Kunnianloukkaus ! Hahaa. Kassa vain kasvaa. Kiitos.


    • Anonyymi

      Pääasia että puhutaan. Se jos mikä kertoo että ollaan jonkin ison lähteellä. Tuskinpa jaksaisitte vuodesta toiseen jauhaa jostain Maija Makkosesta, joka asuu keskellä metsää pystykorvansa kanssa. Siinäpä vähän miettimistä ;)

      • Anonyymi

        Heh heh! Kylläpä kaivelee! Ai että miten näistä kommenteista saa hyvät naurut. 😹 kyllä kiinnostaa ihan pohjattomasti. Kysymys kuuluukin, miksi? 😹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh! Kylläpä kaivelee! Ai että miten näistä kommenteista saa hyvät naurut. 😹 kyllä kiinnostaa ihan pohjattomasti. Kysymys kuuluukin, miksi? 😹

        Kiinnostaa vain millaiset sanktiot kennelliitto antaa asialle 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh! Kylläpä kaivelee! Ai että miten näistä kommenteista saa hyvät naurut. 😹 kyllä kiinnostaa ihan pohjattomasti. Kysymys kuuluukin, miksi? 😹

        Kellähän se kaivelee se pelko siellä persijeessä.. Ja varmaan sinua jo kiinnostaa, siitä voin vaikka lyödä vetoa.
        Tiedätkö sen sanonnan, että itku pitkästä ilosta?
        Eiköhän sulle ala kohta iskeä epätoivo 🤣🤣.. ja paha saa palkkansa, kuten ansaitsee 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kellähän se kaivelee se pelko siellä persijeessä.. Ja varmaan sinua jo kiinnostaa, siitä voin vaikka lyödä vetoa.
        Tiedätkö sen sanonnan, että itku pitkästä ilosta?
        Eiköhän sulle ala kohta iskeä epätoivo 🤣🤣.. ja paha saa palkkansa, kuten ansaitsee 👍

        Kennelliito on jo sinänsä täyttä hevonpaskaa koko laitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kennelliito on jo sinänsä täyttä hevonpaskaa koko laitos.

        No varmaan olet sitä mieltä, kun eivät rekkaa epämääräisillä tiedoilla ilmoittamaasi pentuetta, eivätkä vissiin oikein”sula” sinun kertomukselle, että olet joutunut kiusaamisen kohteeksi 🙄.
        Tässä asiassa muut ovat oikeassa ja toimivat oikein. Eihän kasvattajasitoumuksen allekirjoittanut kasvattaja voi toimia niin, kuten sinä olet toiminut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No varmaan olet sitä mieltä, kun eivät rekkaa epämääräisillä tiedoilla ilmoittamaasi pentuetta, eivätkä vissiin oikein”sula” sinun kertomukselle, että olet joutunut kiusaamisen kohteeksi 🙄.
        Tässä asiassa muut ovat oikeassa ja toimivat oikein. Eihän kasvattajasitoumuksen allekirjoittanut kasvattaja voi toimia niin, kuten sinä olet toiminut.

        Mistäs sinä tästä asiasta mitään tiedät? Untako näit, vai päässäsi keksit ? Voi luoja teitä, hulluilla on halvat huvit. Idiooteilla ilmaiset 😹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs sinä tästä asiasta mitään tiedät? Untako näit, vai päässäsi keksit ? Voi luoja teitä, hulluilla on halvat huvit. Idiooteilla ilmaiset 😹

        Minä tunnustan, olen selvännäkijä.... eikä tuo sinun tulevaisuus näissä koira-asioissa näytä hyvin valoisalta


      • Anonyymi

        Ainakin sinulla 😂

        Missä ne kuuluisat todisteet ovat? Eikö kennelliiton pitänyt lähettää papereita sinulle, josta selviäisi mukamas jonkun nimi, joka yrittää sinua kiusata?


      • Anonyymi

        P-A-P-E-R-I , ihan se on Suomen kieltä 🤔

        Paperi – Wikipaedia:
        Paperi on ohut ja litteä kuiduista puristamalla valmistettu yleinen kulutustavara.
        Ei vaan sulta taida löytyä sellaista paperia (huom! Englanniksi paper 😉), joka pelastaisi sinut tästä kaikesta ketkuilusta. Eikä sekään auta, että käännät asian niin, että sinä oletkin se uhri, jota muut kiusaa 😢😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kennelliito on jo sinänsä täyttä hevonpaskaa koko laitos.

        Ohhoh, otan omenan käteen ja alan lukemaan. Täällähän on paljon juttua. Soitan ja perun 7-päivää lehden. Täällä on niiiiiiin mehevät jutut. Ö-luokan ihmiset, öööööö mappi asioineen. 😹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin sinulla 😂

        Missä ne kuuluisat todisteet ovat? Eikö kennelliiton pitänyt lähettää papereita sinulle, josta selviäisi mukamas jonkun nimi, joka yrittää sinua kiusata?

        Luuletko että kukaan täysijärkinen ihminen suomi24:lla kirjoittelee? Ja luuletteko tosiaan että kenenkään tarvitsee teille mitään vakuutella? Taitaa olla elämässä vähän tylsää? 😹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko että kukaan täysijärkinen ihminen suomi24:lla kirjoittelee? Ja luuletteko tosiaan että kenenkään tarvitsee teille mitään vakuutella? Taitaa olla elämässä vähän tylsää? 😹

        Samaa mieltä, mutta lähdin sinun toimiesi innoittamana seuraamaan, kun keskustelet välillä itsesi kanssa... kommentoit omaa kommenttiasi jne

        Eihän tää todella ole täysjärkisten palsta, siksi se sopii sinulle, kuin nenä naamaan. Saat tutustua omiin persoonallisuuksiin, montako niitä lienee 🤔?


      • Anonyymi

        Jonkun muun ukko tainnut moukaroida kun jutut on tuota luokkaa 😂 Jokaisesta iskusta tullut uusi persoonallisuus esiin 🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun muun ukko tainnut moukaroida kun jutut on tuota luokkaa 😂 Jokaisesta iskusta tullut uusi persoonallisuus esiin 🤭

        Tai vähän hivuttaa, josko ne herneet kolahtaisi yhteen sitten. 🤷🏼‍♀️ Mene ja tiedä auttaisiko sekään.

        Itse on paskansa saanut aikaiseksi, joten seisköön nyt polviaan myöten siinä ja yrittäköön valehdella tiensä pois siitä.


      • Anonyymi

        Metsään meni 😂😂😂


    • Anonyymi

      Omistan suomenlapinkoiran, tarttuuko tällainen ketjussa ilmenevä psykoosi? Aikuiset ihmiset. Tuoltako se näyttää, kun vanhemmat ovatkin sisaruksia keskenään?

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe