vauvaperheet ja vierailijat

ihmeissään

Haluaisin kuulla muilta perheiltä, joissa on pieniä vauvoja, miten te olette kokeneet vieraiden vastaanottamisen ja kylässä käymisen vauvan ensimmäisten kuukausien aikana. Onko ollut ongelmia; onko kaikki sujunut hyvin; onko ärsytyksen aiheita?

Vähän taustaksi kerron meidän perheestä sen verran, että perheemme vauva-arki on alussa ollut erittäin haasteellista oman terveyteni vuoksi. Poikamme on nyt 2kk ja tässä kahden kk:n aikana minä olen sairastanut kovan kohtutulehduksen, kaksi kuumeista rintatulehdusta ja sektiohaavanikin umpeutumisessa kesti 7 viikkoa ja sitä piti juosta hoidattamassa tk:ssa 10km:n päästä kotoamme monta kertaa viikossa. Eikä sektiostakaan toipuminen ole ollut mitenkään nopeaa Poikamme on ollut onneksi terve ja suhteellisen ”helppo”, mutta oman terveydentilani on välillä tehnyt jaksamisestani heikkoa. Nyt tila kuitenkin on hyvä ja toivottavasti pysyy samana.

Poikamme on siis ollut helppo tapaus kaiken muun suhteen paitsi päivällä nukkumisen. Yöt hän nukkuu mielestäni hyvin, herää yöstä riippuen 1-3 kertaa ja syönnin päälle nukahtaa nopeasti. Yöpuulla ollaan aina n. klo 22-08. Tosin aamuyöstä lähtien poika heräilee ja ääntelee sängyssään, kun nukkuu vain pieniä pätkiä kerrallaan - nukahtaa aina uudestaan, mutta minä en saa enää aamuyöstä uudelleen unta ja herään joka aamu viim. 6:30. Mutta päivät ovat pojan unien suhteen toista maata: poika nukkuu useimpina päivinä vain n. 30 min pätkiä n. 2-4 kertaa päivässä, ehkä yksi tai kaksi kertaa viikossa sitten ”tankkaa” unta lähes koko päivän.

Ongelmana on se, että noina pätkittäisinä päikkäripäivinä olen ihan poikki, sillä puolen tunnin unien aikana en ehdi itse nukahtaa ollenkaan, vaan tuolloin syön kiireesti, pesen pyykkiä ja teen muut pakolliset kotihommat. Vieraita en jaksaisi ottaa tuolloin vastaan, mutta kukaan ei tunnu ymmärtävän tätä. Olemme pyytäneet sukulaisia ja ystäviä käymään vkloppuisin tai viikolla päiväsaikaan, mutta tähän mennessä vain äitini ja siskoni ovat tätä pyyntöä noudattaneet. Kun ihmiset kysyvät, milloin vauvaa saa tulla katsomaan ja sanomme, että päiväsaikaan vkloppuna, vastaus on, että ei käy, tullaan viikolla töiden jälkeen illalla. Siis mitä ihmettä?! Itse olemme aina mieheni kanssa menneet kylään vauvaperheeseen silloin, kun perheelle on se sopinut ja kunnioittaneet heidän toiveitaan. Nyt sitten höösäämme väsyneenä illalla käyviä vieraita, minä väsyneenä vauvan hoitamisesta ja mies töistä (on kotona aina n. klo. 17:30). Olemme myös pyytäneet muutaman päivän varoitusaikoja vierailuille, mutta monet soittavat edellisenä tai jopa samana päivänä, kun ovat tulossa.

Kaiken päälle monet kaukaisetkin sukulaiset soittelevat meitä käymään ja ovat olleet hirmu loukkaantuneita siitä, ettemme ole vielä käyneet, vaikka olen yrittänyt selittää, että olen ollut välillä todella huonossa kunnossa ja en ole vain jaksanut lähteä kyläilemään. Lähinnä ollaan käyty omien vanhempieni ja miehen porukoiden luona pari kertaa. Anoppilassakin aina ärsyttää, kun lähtöä tehdessämme anoppi haluaa ottaa poikaa aina uudestaan syliin ja hokee ”älkää nyt vielä lähtekö, voittehan jäädä vaikka yöksikin”. Minua ahdistaa tämä kaikki ja tuntuu, että kaikki sukulaiset painostavat, eivätkä ole ymmärtäneet tilannettamme ollenkaan, vaikka nätisti olemme yrittäneet selittää minun terveyteni ongelmia ja poikamme nukkumisongelmia. Moni on todennut syyllistävästi. että ”no kai minä sitten kerkeän pojan nähdä ennen kuin sillä parta kasvaa”. En ole muutenkaan mitenkään ylisosiaalinen ihminen ja nyt tuntuu, että sukulaisia ja ihmisiä lappaa ovista ja ikkunoista, vaikka voimat ovat välillä aika vähäiset.

Onko muilla ollut tällaista, vai olenko ainoa, joka kärsii tällaisesta ongelmasta? Toki vieraat aina piristävät ja läheiset ovat perheellemme erittäin tärkeitä, mutta missä on ihmisten ymmärrys perheemme toiveita ja tilannetta kohtaan?

11

1055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisenlainen tarina

      lapsenne on varmaan koko suvun ensimmäinen lapsenlapsi? Kun meidän kuopuksemme syntyi, hän oli toiselta puolelta sukua 10. lapsenlapsi ja toiselta puolelta 13. Itse olin terve kuin pukki, mutta toki 3-lapsisen perheen pyörittämisestä väsynyt. Vauvaa jouduimme käyttämään sairaalassa pariin otteeseen.

      Ristiäiset järjestin kotona, kun vauva oli 3 viikkoa vanha ja tämän jälkeen hujahti 4 kk niin, ettemme hänen kanssaan kyläilleet, eikä meilläkään lapannut porukkaa häiriöksi asti. Varmaan tuo, että ristiäisissä koko lähisuku häneen jo tutustui, antoi meille kotirauhan. :)

    • ap.

      Poikamme on tosiaan minun perheeni eka lapsenlapsi, mutta mieheni vanhemille jo kuudes. Tosiaan lähiperheemme ei ole ongelma, vaan vähän kaukaisemmat sukulaiset (kummit, vanhempiemme sisaret yms.) sekä ystävämme. Oikeastaan olemme ystäväpiiristämme ainoat, joilla on lapsi, joten sen jotenkin ymmärtää, että kaverimme eivät tajua, millaista lapsiperheen arki voi olla. Eikä kummankaan suvussa ole tällä hetkellä muita vauvoja pitkään aikaan syntynyt, joten toki ihmiset ovat innoissaan. Mutta silti vaan tuntuu raskaalle, kun koko ajan pitäisi revetä niin moneen suuntaan. Mutta jospa tämä tästä vähän helpottuu, kun lapsi kasvaa ja omat voimat palaa.

    • äippäx3

      Aina ja ikuisesti aiheuttaa harmaita hiuksia tuoreen vauvaperheen uusi arki. Ensimmäisen lapsen kanssa olin niin kiltti, että päästin vieraita vaikka olin kuoleman väsynyt. Ainoastaan kerran mieheni käännytti ovella tuttavapariskunnan, joka tuli ilmoittamatta klo 22 viikolla "piipahtamaan".

      Nyt kolmas lapsi 3kk ja lapsiperheen arkea eletty jo 5 vuotta, niin ihmiset tottuneet että meillä eletään lasten rytmissä ja tänne on turha tulla iltasella pyörimään. Tai saa toki tulla ja joskus joku tuleekin, mutta ei tule uudestaan kun on kerran istunut yksin kahvipöydässä tuntitolkulla, kun minä ja mieheni tehdään lasten iltapesuja ja nukutuksia.

      Suosittelen että olette tiukkoja, mutta ette ota liian vakavasti. Tuli tännekin nyt 2 päivää synnäriltä kotiutumisen jälkeen yllätysvieraita. Itsellä jotenkin herkästi tukkeutuvat maitotiehyet, joten täällä on kaikkien kolmen imetysaikana ollut tukoksia ja alkavia rintatulehduksia. En myöskään siis ollut kovin mielissäni kipeiden rintojen, baby blues fiilisten ja kolmen pienen kanssa. Sanoin heti ovella että tervetuloa ihmettelemään meidän pientä, mutta valitettavasti kahvia kummempaa ei ole tarjota ja vauva on koko ajan rinnalla, joten niillä mennään.

      Ota siis rennosti, kerro rehellisesti että voit huonosti ja olet väsynyt, mutta jos joku silti haluaa tulla, niin voi vaikka osallistua vaipan vaihtoon ja antaa sinun levähtää!

      Vauva-aikana erityisesti lapsettomat tai vanhat ihmiset ei ymmärrä antaa tilaa, mutta harva tekee sitä loukatakseen! Lähinnä ymmärtämättömyyttään :/

    • pieniä vinkkejä

      Jos liikaa uuvuttaa vieraat niin älä avaa ovea,voit sanoa myöhemmin että nukuit vauvan kanssa tai jotain..
      Oma lapseni ei nukkunut vauvana kuin 30 min kerrallaan vaikka mitä olisi tehnyt.Näin mentiin siihen asti kun siirryttiin yksiin päiväuniin,sen jälkeen nukuttiin tunti putkeen mutta ei enempään koko päivän aikana.Oma asenne päikkäreihin auttoi paljon,jos toinen ei nuku enempää niin ei sitten nuku.Tee kotityöt ja syö kun vauva on hereillä niin saat puolen tunnin päikkäriaikana vaikka kahvit rauhassa juoda.
      Ja tosiaan älä ota liian vakavasti asioita,huumorilla pääsee pitkälle:)

    • 4kk

      joo parempi on levätä kun vauva nukkuu, teet kotityöt kun vauva ihmettelee vieressä syönnin jälkeen tyytyväisenä.

    • iknow..

      Meillä oli helppo vauva. Kun synnäriltä tultiin, niin samana päivänä meillä oli 2 kummia kylässä, joka päivä 2 viikon ajan oli ihmisiä kylässä. Tuli syötyä hitosti kääretorttua. Ärsytti kun ihmiset eivät tuoneet oikein mitään tullessaan (jotkut toi jonkun lelun) koska meillä piti jatkuvasti olla herkut kaapissa. No, lopulta tähän kyllästyttiin ja ostettiin vaan valmiskääretorttuja :D Jos itse kutsuttiin (ehkä 2x :D) niin sitten paremmat tarjottavat.

      2 viikon jälkeen lähdettiin vanhemmilleni viikonlopuksi. Meni tosi hyvin, siellä oli vauvalle kaikki valmiina. 3. viikko oli miehen viimeinen isyysloma viikko joten päätettiin ettei sitten oteta yhtään vierasta, haluttiin viettää aikaa perheenä lenkkeillä yms. No kyllä silloinkin pari kävi, mutta muuten oli kiva viimeinen viikko. Tosin sillon sain jäätävät jälkisupistukset ja selkäkivut..

      Sitten kun mies meni töihin olisin niitä vieraita oikein toivonut, mutta kaikki olivatkin jo käyneet... Joten sosiaalisena ihmisenä menin mammapiireihin, vauvakahviloihin yms. Mutta eihän se ole sama kuin ne aidot ja tutut ystävät joiden kanssa voi puhua muustakin kuin vauvoista...

      Eli ärsytys oli tuo alun ryysis.. Olenkin ottanut kuvia vauvasta kaikkien sylissä, ja voi hyvänen aika sitä määrää.. Varmaan 30hlö kävi 3 viikon aikana, ja sitten itse käytiin parissa kodissa kylässä.

      Nyt vauva 6kk, ja hyvin sujuu. Mukana kahviloissa, leffailloissa, yökylässä milloin missäkin meidän mukana.

      Kyllä se helpottaa :) Meilläkin kaveriporukan eka vauva. Ja suvussa 13 vuoden tauko vaaveista.

      • iknow..

        Mulla oli myös kohtutulehdus kun vauva oli 2kk. Sillon miehellä oli onneksi joululoma. Oltiin vanhemmillani ja heistä oli kyllä hirveästi apua, kun minä vaan makasin 40 asteen kuumeessa.. Mutta ymmärrän kyllä että silloin haluaa vaan maata kun on ihan sekaisin.

        Voisitko ajatella että viettäisitte jonkun viikonlopun vaikka anoppilassa? Meillä vanhemmat ovat aina kuukauden verran tyytyväisiä kun siellä käy välillä viikonloppuja viettämässä. Mummukin herää välillä yöllä vauvaa hoitamaan, ja aamulla kun jokeltelu alkaa, tulee hakemaan ja hoitaa tytön. On myös yllättävän virkistävää jättää pikkuinen siksi aikaa anopin hoidettavaksi että pääsette miehesi kanssa vaikka yhdessä saunomaan. Saunassa voi vaikka nauttia yhden siiderin ja käydä vilvottelemassa yms.


      • ap.
        iknow.. kirjoitti:

        Mulla oli myös kohtutulehdus kun vauva oli 2kk. Sillon miehellä oli onneksi joululoma. Oltiin vanhemmillani ja heistä oli kyllä hirveästi apua, kun minä vaan makasin 40 asteen kuumeessa.. Mutta ymmärrän kyllä että silloin haluaa vaan maata kun on ihan sekaisin.

        Voisitko ajatella että viettäisitte jonkun viikonlopun vaikka anoppilassa? Meillä vanhemmat ovat aina kuukauden verran tyytyväisiä kun siellä käy välillä viikonloppuja viettämässä. Mummukin herää välillä yöllä vauvaa hoitamaan, ja aamulla kun jokeltelu alkaa, tulee hakemaan ja hoitaa tytön. On myös yllättävän virkistävää jättää pikkuinen siksi aikaa anopin hoidettavaksi että pääsette miehesi kanssa vaikka yhdessä saunomaan. Saunassa voi vaikka nauttia yhden siiderin ja käydä vilvottelemassa yms.

        En oikein innostu tuosta yökylään menosta, sillä meillä tosiaan on aika herkkäuninen lapsi ja vieraat paikat sotkee päivärytmin täysin. Käytiin anoppilassa pääsiäisenä ja lapsi nukkui koko päivänä vain 30min, sillä ei saanut anoppilan hälyn takia aamupäiväuniaan ja oli ihan ylivirttinyt sitten koko illan, vaikka rauhassa ja rauhallisina yritettiin nukuttaa sitten iltapäivällä kotona. Paluumatkalla autossa siis nukkui tuon pätkänsä. En osaa edes kuvitella, mitä tapahtuisi jos olisimme näin aikaisessa vaiheessa yökylässä, sillä olen huomannut, että vauva on temperamentiltaan sellainen, että rauhoittuu kunnolla vain kotona tutussa ympäristössä.

        Lisäksi mieheni tekee 5-6 päivän työviikkoja ja on poissa pääsääntöisesti klo 8-17:30 tai 15-24 ja kaikki liikenevät vapaapäivät olemme halunneet olla kolmistaan oman perheen parissa.

        Meillä on ristiäiset nyt lauantaina ja toivon, että vierasrumba sitten rauhoittuisi, kun monet näkevät vauvan - täsäthän joku kirjoitti. Olen kyllä pysynyt nyt lujana ja kieltäytynyt kahdesta sukulaisvierailusta pääsiäisen aikana, kun haluttiin perheen kesken rauhoittua miehen pitkän työputken jälkeen. Tosin ne, jotka ristiäisiin eivät päässeet/ei kutsuttu, ovat tulossa niiden jälkeen käymään ensi viikolla.

        Kaikkein ärsyttävimpänä pidän erästä sukulaistani, joka kiristää meitä käymään sillä, etä hän on ostanut vauvalle vaatteita ja viime talvena ja haluaisi antaa ne. Hän soitti minulle pari viikkoa sitten ja puheli, että ne ovat varmaan jo pieneksi jääneet, kun emme ole tulleet käymään. Kyseessä on nainen, joka ei meille erityisen läheinen ole ja joka nyt kiristää niillä vaatteilla käymään. Niitä ei kuulemma voi lähettää esim. äitini mukana, vaa pitää tulla itse hakemaann Sanoin, että emme tule ennen kuin poika kasvaa ja muodostaa päivärytmiä. Nainen suuttui sitten siitä, mutta en taida jaksaa edes välittää enää.


    • hmmmmm

      Aika negatiiviselta kuulostat. Voisiko sinulla olla raskauden jälkeistä masennusta?

      Ehkä tämä tuttunne on oikeasti ajatuksella ostanut vauvallenne vaatteita ja haluaa vaan nähdä vauvan ja siksi "kiristää". Jos et jaksa sinne lähteä niin kutsu hänet kylään? Tai anna miehesi mennä vauvan kanssa. Jos imetät niin maitoa voi myös pumpata pulloon.. Eikä korvikkeenkaan antaminen tee huonoa äitiä jos olet väsynyt.

      Jos alat selkeää päivärytmiä vauvalle odottamaan siinä voi sitten mennä useampi kuukausi. Rohkeasti vaan liikkumaan. Kyllä vauva tottuu nukkumaan missä vaan kun vain on itsekin hyvällä mielellä. Ja varmasti vaunuun nukahtaa?

      Lapsi o toki sinun, mutta on aika itsekästä kieltää hänet muilta. Kaikki on äidistä kiinni..

    • ap.

      En ole "kieltänyt" lastamme muilta, mutta olen vain toivonut ymmärrystä meidän tilanteeseen, sillä olen itsekin päässyt kunnolla nauttimaan vauva-arjesta n. 2 viikkoa, kun olen viimein toipunut kaikista tulehduksista ja sektiohaavakaan ei enää kipuile. Enkä ole masentunut, olen ollut vauvan kanssa todella positiivisella mielellä, mutta kuten sanoin, en vain ole ennenkään ollut mitenkään yltiösosiaalinen ihminen ja sairasteluni on tehnyt minusta väsyneenä vielä vähemmän sosiaalisen. Kyllä meillä vieraita käy n. 2-3 kertaa viikossa ja n. kerran viikossa olemme käyneet vieraisilla vauvan kanssa, mutta kyse on siis siitä, etten ole jaksanut sairaana enkä jaksaisi oikein vieläkään kaikkein kaukaisempien sukulaisten vierailuja ja kylässä käyntejä, kun ei heitä muutenkaan nähdä kuin n kerran vuodessa. Minusta minullakin on oikeus asettaa rajat vieraille ja tehdä arkemme mahdollisimman mukavaksi perheelleemme. Ongelma on ollut siinä, että sukulaiset eivät ole oikein kunnioittaneet näitä rajoja ja syyllistäneet meitä niiden olemassa olosta. Ei se minusta eristäjää ja masentunutta tee.

      Ja kyllä minä helposti imetän kylässä ja julkisilla paikoilla, ei siinä ole ongelmaa. Ongelma on siinä, että vauvamme on niin utelias, ettei malta nukkua uusissa ympäristöissä ja sitten hän kotona illat itkee väsymystä. Siksi ollaan suurimpia kyläilyjä vielä vältetty ja neuvolastakin näin meitä ohjeistettiin, jos nukkuminen menee liian vaikeaksi.

      Ja mitä tulee vaatteita ostaneeseen sukulaiseen, niin hän on liikuntarajoitteinen ja ei voi käydä meillä, koska meillä on paljon rappusia. Hän on minun sukulaiseni, jonka mieheni on tavannut pikaisesti kerran. Hän tiesi, että menen sektioon, mutta vaati meitä jo ennen synnytystä käymään heti hänen luonaan, eikä nyt ymmärrä, että meillä on ollut suhteellisen rankka perhe-elämän alku ja emme ole päässeet käymään. Ymmärrän toki, että hän ja kaikki muutkin ovat kiinnostuneita lapsesta, mutta minusta on tuntunut ihhottavalta se, että meiltä odotetaan jaksamista, vaikka minusta sukulaisten tulisi ymmärtää tilannettamme eikä olla niin itsekkäitä.

      • ap.

        ja tuosta vaunuihin nukahtamisesta sen verran, että poika nukahtaa kyllä niihin, mutta herää heti, kun liike loppuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe