Ajattelin laittaa David Brow:n 990 CASE:en yhden työvalon lisää. Siinä on nyt yksi 12V 55W polttimolla.
Laturin teho on 12V 380W, ja ajovalot vie 110W, takavalot ja muut sähkölaitteet: 40W, työvalot veisivät yht: 110W.
Eli yhteensä 260W.
Vaikka laturin teho on 380W, niin täysi tehohan on käytettevissä vain täyskierroksilla, eikö ?
Eli jos kaikki valot on päällä, riittääkö lataus tyhjäkäyntiä "hieman" suuremmalla käyntinopeudella ?
Työvaloja lisää
13
2360
Vastaukset
- Rattorimies
Mittaa, laita kaikki sähkölaitteet (valot) päälle, ja mittaa yleismittarin DC asteikolla akun navoista, että jännite on yli 13V.
Jos on alle, ei lataus riitä, latausjännite pitäis olla lähellä 14V. Mulla on taavetissa latausjännite 14,3V.- Pate
Mittasin.
Hieman tyhjäkäyntiä suurempi kierrosluku:
Parkit päällä: 14,3V
Ajovalot päällä: 13,5V-13,8V
Ajovalot työvalo: 13,5V.
Taitaa lataus jäädä pieneksi jos laitan vielä yhdenkin työvalon...ainakin tyhjäkäynnillä. - Joku vaan...
Pate kirjoitti:
Mittasin.
Hieman tyhjäkäyntiä suurempi kierrosluku:
Parkit päällä: 14,3V
Ajovalot päällä: 13,5V-13,8V
Ajovalot työvalo: 13,5V.
Taitaa lataus jäädä pieneksi jos laitan vielä yhdenkin työvalon...ainakin tyhjäkäynnillä.Erään luettelon mukaan 65 Ampeerin yleismallinen vaihtovirtalaturi maksaa 75 euroa.
Vanha laturi pois, ja uusi tilalle. Sen lisäksi, ettei virran riittävyydestä tarvitse enää murehtia ei tarvitse enää pelätä laturin kestävyydestäkään... Uusi laturi on uusi laturi, ja vanha laturi on vanha laturi, ja vanhoissa on aina omat riskinsä.
Jos koneessasi ei ole mitään erillisiä latausreleitä, tai maadoitukset "väärinpäin", niin normaalin vaihtovirtalaturin asentamisen pitäisi olla suhteellisen helppo homma... Ei paljon remmin kiristystä vaikeampi. - Pate
Joku vaan... kirjoitti:
Erään luettelon mukaan 65 Ampeerin yleismallinen vaihtovirtalaturi maksaa 75 euroa.
Vanha laturi pois, ja uusi tilalle. Sen lisäksi, ettei virran riittävyydestä tarvitse enää murehtia ei tarvitse enää pelätä laturin kestävyydestäkään... Uusi laturi on uusi laturi, ja vanha laturi on vanha laturi, ja vanhoissa on aina omat riskinsä.
Jos koneessasi ei ole mitään erillisiä latausreleitä, tai maadoitukset "väärinpäin", niin normaalin vaihtovirtalaturin asentamisen pitäisi olla suhteellisen helppo homma... Ei paljon remmin kiristystä vaikeampi.Niin, no toisaalta.
Tällä traktorilla ei kyllä ajeta paljon, ei ole kuin kesäkäytössä, mutta nyt olis tarkoitus mennä rankametsään, ja saattaa valaistusta tarvita.
Eiköhän se yksikin työvalo riitä, en aja pilkkopimeällä ! Ajovalot työvalo (1) toimivat hyvin vanhankin laturin voimalla.
Jos olis enemmän käyttöä, vaihtaisin tehokkaamman laturin. Latausreleistä en tiedä, kun en tunne sähköjärjestelmää traktorissa, joten ei olisi suuri vava käydä autosähköliikkeessä laitattamassa se. Eipähän tule vahinkoa. - Taavit
Pate kirjoitti:
Niin, no toisaalta.
Tällä traktorilla ei kyllä ajeta paljon, ei ole kuin kesäkäytössä, mutta nyt olis tarkoitus mennä rankametsään, ja saattaa valaistusta tarvita.
Eiköhän se yksikin työvalo riitä, en aja pilkkopimeällä ! Ajovalot työvalo (1) toimivat hyvin vanhankin laturin voimalla.
Jos olis enemmän käyttöä, vaihtaisin tehokkaamman laturin. Latausreleistä en tiedä, kun en tunne sähköjärjestelmää traktorissa, joten ei olisi suuri vava käydä autosähköliikkeessä laitattamassa se. Eipähän tule vahinkoa.Siinähän on vakiona vaihtovirta laturi ja maadoitus on normaali, eli miinus maadoitteinen.
Eli alkuperäisessä laturissa on kaikki säätimet sisään rakennettuna. Eli laturin vaihto ei olisi vaikea tapaus, jos vain kiinnikkeet ja liittimet ovat sopivia. - Pate
Taavit kirjoitti:
Siinähän on vakiona vaihtovirta laturi ja maadoitus on normaali, eli miinus maadoitteinen.
Eli alkuperäisessä laturissa on kaikki säätimet sisään rakennettuna. Eli laturin vaihto ei olisi vaikea tapaus, jos vain kiinnikkeet ja liittimet ovat sopivia.Niin, katsoinkin tuosassa, että laturi on aivan "normaali" eli maadoitukset on traktorin runkoon aivan normaalisti eli miinus maadoitus.
Kiinnitys sitten riippuu uudesta laturista, minkalainen kiinnitys siinä on.
Mulla on yksi 50A laturi, en tiedä onko toimiva, mutta pitää jollain sähkömoottorilla ja hi´hnan avulla testata toimiiko se.
Liittimetkin sopisi.
- yhden miehen valoshow
virta riittää kevyesti jos kytketään takarenkaisiin asennetut minskissä valmistetut jättiläisdynamot niin jää vielä varaa ottaa tupakinsytyttimestä maukkaat mahorkkasauhut!
- tielle
Varmasti voit laittaa lisää valoa, kunhan vedät akulta uudet johdot, rele väliin ja vain herätysvirta katkaisijalta.
Kun sitten olet imaissut akun tyhjäksi valomerelläsi, niin muista lopuksi käyttää jokunen hetki sammutetuin lyhdyin ennen sammutusta, niin akkukin saa osansa. - Taavit
Itselläni on samanlainen Taavetti ja siinä on vielä alkuperäinen laturi. Hyvin on virta riittänyt vaikka on H4 lamput ajovaloina ja viisi työvaloa. Kannattaa tosiaan vähän aikaa pyörittää ilman valoja ennen sammuttamista, niin virta riittää seuraavaan starttiin. Vakio ajovaloissahan on vain 35 wattiset lyhyet valot, eli yhteensä 70wattia. Alkuperäinen laturi 370 wattinen. Laturi kyllä tuottaa maksimi tehonsa pienemmilläkin moottorin kierroksilla kuin 2350 r/min. Lämmitys laitehan ottaa myös oman virtansa, joka kannattaaa myös houmioida laskuissa.
- Pate
Onko muka David Brown 990:ssa edessä vakiona 35W lamput ? En kyllä usko ! Mulla on aina ollut siinä H4 lamput, ja ohjekirjankin mukaan kaukovalot on aina ollut, sillä on kaukovalojen katkaisin !
Mulla on yksi työvalo (12V 55W). Latausjännite on Ajovalot ja työvalo päällä 14V.
Pitää laittaa toinenkin työvalo, ja mitata latausjännite sitten, siitähän sen näkee.
Kestääköhän se kytkin muuten ? (kestääkö ajovalojen kytkin, sillä työvalo ei toimi ilman, että min. parkit on päällä, ja sitten vielä, kestääkö työvalon kytkin, laitan kummatkin samasta kytkimestä.) - Taavit
Pate kirjoitti:
Onko muka David Brown 990:ssa edessä vakiona 35W lamput ? En kyllä usko ! Mulla on aina ollut siinä H4 lamput, ja ohjekirjankin mukaan kaukovalot on aina ollut, sillä on kaukovalojen katkaisin !
Mulla on yksi työvalo (12V 55W). Latausjännite on Ajovalot ja työvalo päällä 14V.
Pitää laittaa toinenkin työvalo, ja mitata latausjännite sitten, siitähän sen näkee.
Kestääköhän se kytkin muuten ? (kestääkö ajovalojen kytkin, sillä työvalo ei toimi ilman, että min. parkit on päällä, ja sitten vielä, kestääkö työvalon kytkin, laitan kummatkin samasta kytkimestä.)Niin on niissä tietysti myös pitkät valot. Poltin on 35/35 wattinen. Voi tosin olla, että nuo minun traktorin mukana tulleet valot ei olleet alkuperäiset koska olivat konepellin sisä puolella upotettuna siihen verkkoon. No kuitenkin itse vaihdoin uudet Hellan pyöreät umpiot konepellin sivuille ja niissä on H4- poltin.
Laita rele niin kestää varmasti. Vedät releelle uudeen johdon suoraan akulta ja laitat sulakkeen johdon väliin. Itselläni ei kyllä ole releitä valoille mutta työvaloille on omat uudet johtonsa suoraan akulta. Kyllä työvalojen katkaisimien pitäisi se vajaa kymmenen ampeerin virta kestää mutta alkuperäisestä kytkimestä en tiedä kestääkö se sen lisävirran kulutuksen. - Pate
Taavit kirjoitti:
Niin on niissä tietysti myös pitkät valot. Poltin on 35/35 wattinen. Voi tosin olla, että nuo minun traktorin mukana tulleet valot ei olleet alkuperäiset koska olivat konepellin sisä puolella upotettuna siihen verkkoon. No kuitenkin itse vaihdoin uudet Hellan pyöreät umpiot konepellin sivuille ja niissä on H4- poltin.
Laita rele niin kestää varmasti. Vedät releelle uudeen johdon suoraan akulta ja laitat sulakkeen johdon väliin. Itselläni ei kyllä ole releitä valoille mutta työvaloille on omat uudet johtonsa suoraan akulta. Kyllä työvalojen katkaisimien pitäisi se vajaa kymmenen ampeerin virta kestää mutta alkuperäisestä kytkimestä en tiedä kestääkö se sen lisävirran kulutuksen.Juu, pitää katsoa, ja mulla oliskin yksi uusi ylimääräinen auton, 40A rele. Ainakin kestää.
Ei muuta kuin herätysvirta toisen työvalon katkaisimelta releelle ja homma pelaa. Vanha työvalo ajovalot saa olla vanhaan tyylin ilman relettä.
Minusta niissä on aina ollut H4 polttimot, tai en tiedä valmistettiinko halogen polttimoita jo 80-luvun alussa ?
Onhan siihen saatettu vaihtaa H4 polttimot....lampun kannatkin on siis vaihdettu.
- akselsson
ja jos tuntuu ettei riitä niin käytä ajon lopuksi hieman korkeammilla kierroksilla paikallaan niin että kaikki valot on sammuksissa, tai hommaa talvea varten sellainen onko se nyt calixin lohkolämmittimen haaraan tuleva laturi... eli laturi kytkeytyy päälle aina kun traktori on roikan päässä (kätevä kuin mikä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913