Shamaanirummutusta?

Jorkke33

Sain tuossa toissapäivänä päätökseen Michael Harner: Shamaanin tie, Kansan Sivistystyön Liitto, 1990. -kirjan lukemisen, ja arvelin kysyä, olisiko Suomesta saatavissa ko. kirjaan
tai shamanismiin yleensä liittyviä rummutus- ja helistelyäänitteitä? Vai voiko shamanistisia, oikean taajuisia, shamaanirummutuksia ja -helistelyjä jopa imuroida laillisesti jostain netistä?

Tuolta ulkomailta http://www.shamanism.org/ ja
http://www.shamanicstudies.com/products/supplies.html

..näyttää voivan tilata aika hurjia "Beginner's Kit"tejä kirjoineen, äänitteineen, rumpuineen ja helistimineen. Nämä on M. Harnerin säätiön sivuja.
Minulla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta käyttää luottokorttia, mihin ainakin tähän astiset ulkomailta ostamiset ovat kaatuneet (sitä paitsi rahatilanteeni on muutenkin juuri parhaillaan aika huono eli suomeksi p-a.).

Mutta vaikka perusasenteeni kaikkiin "henkiin" jne. on tällä hetkellä aika rationaalis-skeptinen, haluaisin kuitenkin kokeilla, onko
mahdollista päästä tuohon Michael Harnerin mainostamaan "Shamanistiseen Tietoisuuden Tilaan", ja olisiko sieltä ehkä jotain opittavaa... Laittomien huumeiden konstia en halua mahdollisilla "matkoillani" kokeilla.

15

3674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jorkke33

      " http://shamanicsounds.home.sk - sound of
      shamanic drums (MP3) " - oli ainoa linkki, jonka netistä aika kauan hakemalla löysin, mutta yllätys - yllätys- linkki ei toiminutkaan....

      Taitaa olla tämä uusshamanismi mennyt aika
      kaupalliseksi?

      • Jorkke33

        Tuolta http://www.uniomystica.fi/
        näköjään löytyikin jotain shamanismi-
        aiheisia CD:itä Suomesta. Tiedä sitten
        minkä laatuisia....Muutta lopetan nyt
        yksinpuhumisen tähän.


    • OpJ

      Ostin Era Novasta aikoinaan pakkauksen, jossa oli sekä Harnerin kirja että shamaanirummutuskasetti. Periaatteessa mikä tahansa tasainen rummutus käy. Voit helposti ohjelmoida tietokoneesi rummuttamaan tasaista tahtia.

      Olen kuitenkin huomannut, että monet uudet äänitteet (esim trance tai new age) ovat paljon hypnoottisempia ja vievät nopeammin shamaanimatkalle. Oikeastaan melkein mikä tahansa instrumentaalimusiikki käy. Vieraile Era Novassa ja kysy hyvää musiikkia shamaani- tai astraalimatkailuun. Niillä on hyvät valikoimat kaikenlaista rituaali- ja new age musiikkia.

      Tuolla on joitain ehdotuksia:

      http://www.catanna.com/altered_states.htm

      • Jorkke33

        Kiitos vinkistä. Osaatko kuvailla, miltä shamaanimatkasi tuntuu?
        Näkeekö/kuuleeko siinä jotain "henkiä"? Entä
        osaatko yhtään kuvailla, millainen fyysinen tunne
        on aivoissasi matkan aikana? Poikkeaako se normaalista?

        Epäilen vähän, että oma maailmankatsomukseni
        on tällä hetkellä liian rationalistinen ja skeptinen, että pystyisin
        mitään kovin kummallista kokemaan. Aihe
        (shamanismi) kuitenkin kiinnostaa tällä hetkellä minua sen verran, että jopa menin tässä tilaamaan Unio Mysticasta yhden rummutus-CD:n.


      • OpJ
        Jorkke33 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Osaatko kuvailla, miltä shamaanimatkasi tuntuu?
        Näkeekö/kuuleeko siinä jotain "henkiä"? Entä
        osaatko yhtään kuvailla, millainen fyysinen tunne
        on aivoissasi matkan aikana? Poikkeaako se normaalista?

        Epäilen vähän, että oma maailmankatsomukseni
        on tällä hetkellä liian rationalistinen ja skeptinen, että pystyisin
        mitään kovin kummallista kokemaan. Aihe
        (shamanismi) kuitenkin kiinnostaa tällä hetkellä minua sen verran, että jopa menin tässä tilaamaan Unio Mysticasta yhden rummutus-CD:n.

        Olet varmaan joskus juuri ennen nukahtamista nähnyt kuvioita tai kuvia? Uni on tunkemassa jo päälle, mutta tunnet edelleen olevasi valveilla.

        Shamaanimatka tuntuu periaatteessa aika samanlaiselta. Usein se alkaa tunteella, että leijut tai uit pimeän tunnelin, juurakoiden tai lukuisten mustien harsojen läpi. Vähitellen alkaa näkyä valoja tai selkeämpiä geometrisia muotoja. Joskus ne ovat synkän värisiä ja epämääräisiä, kuin mustuutta pimeyttä vasten. Mutta joskus ne muuttuvat kirkkaiksi ja monimutkaisiksi muodoiksi ja rakennelmiksi. Abstraktit kuviot puolestaan voivat muuttua kolmiulotteisiksi rakennuksiksi ja olennoiksi, joskus tilan ja maiseman tuntu on hyvin elävä. Matkaan voi liittyä myös hyvin eläviä kuulo- ja tuntoaistimuksia: Harvemmin haju- tai makuelämyksiä. Eläimiä, ihmisiä ja henkiolentojakin voi kohdata, mutta ainakin minulla se on aika harvinaista. Yleensä matka jää abstraktien kuvioiden asteelle. Esimerkiksi sienten avulla matkaa voi tehostaa huomattavasti, mutta siinä on riskinsä.


      • Jorkke33
        OpJ kirjoitti:

        Olet varmaan joskus juuri ennen nukahtamista nähnyt kuvioita tai kuvia? Uni on tunkemassa jo päälle, mutta tunnet edelleen olevasi valveilla.

        Shamaanimatka tuntuu periaatteessa aika samanlaiselta. Usein se alkaa tunteella, että leijut tai uit pimeän tunnelin, juurakoiden tai lukuisten mustien harsojen läpi. Vähitellen alkaa näkyä valoja tai selkeämpiä geometrisia muotoja. Joskus ne ovat synkän värisiä ja epämääräisiä, kuin mustuutta pimeyttä vasten. Mutta joskus ne muuttuvat kirkkaiksi ja monimutkaisiksi muodoiksi ja rakennelmiksi. Abstraktit kuviot puolestaan voivat muuttua kolmiulotteisiksi rakennuksiksi ja olennoiksi, joskus tilan ja maiseman tuntu on hyvin elävä. Matkaan voi liittyä myös hyvin eläviä kuulo- ja tuntoaistimuksia: Harvemmin haju- tai makuelämyksiä. Eläimiä, ihmisiä ja henkiolentojakin voi kohdata, mutta ainakin minulla se on aika harvinaista. Yleensä matka jää abstraktien kuvioiden asteelle. Esimerkiksi sienten avulla matkaa voi tehostaa huomattavasti, mutta siinä on riskinsä.

        Kiitos shamaanimatkakuvauksestasi. Olen itse kuitenkin taipuvainen ehkä vain harhaluuloihin, enkä juuri ollenkaan aistiharhoihin...
        Näen todentuntuisia unia kuitenkin nukkuessani.


      • Jorkke33

        Sain muutama päivä sitten postista Unio Mysticasta tilaamani shamaanirummutus-CD:n. Siinä luki, että se tarkoitettu käytettäväksi Michael Harnerin "The Way of The Shaman"-kirjan kanssa. Mutta enpä ole pahemmin kummempia uusia tietoisuudentiloja sen avulla löytänyt. Toinen kysymys on, haluanko välttämättä edes löytääkään!Em. firman esitteen mukaan mukaan 11/04 ilmestyy uusi painos Harnerin "Shamaanin tiestä", tällä kertaa vissiin juuri Unio Mystican kustantamana.

        Serge Kingin Kaupunkishamaania olen vilkuillut, samoin kuin eri kirjastoista hakemiani Johannes Setälän teoksia, "Shamaanin matka" ja "Shamaanin maailma", mutta ne eivät ole innostaneet läheskään yhtä paljon kuin tuo Harnerin teos, jonka ensimmäisenä lainasin kirjastosta.

        Kaiken kaikkiaan alkaa tuntua siltä, että koko lyhyt shamanismikiinnostukseni taisi olla tämmöinen myöhäsyntyinen hömpsähdys (johon kului abt. 50 euroa), kun aloin kuvitella, että suurimpienkin maailmanuskontojen takana on shamanistiset juuret.


      • torvinokka
        Jorkke33 kirjoitti:

        Sain muutama päivä sitten postista Unio Mysticasta tilaamani shamaanirummutus-CD:n. Siinä luki, että se tarkoitettu käytettäväksi Michael Harnerin "The Way of The Shaman"-kirjan kanssa. Mutta enpä ole pahemmin kummempia uusia tietoisuudentiloja sen avulla löytänyt. Toinen kysymys on, haluanko välttämättä edes löytääkään!Em. firman esitteen mukaan mukaan 11/04 ilmestyy uusi painos Harnerin "Shamaanin tiestä", tällä kertaa vissiin juuri Unio Mystican kustantamana.

        Serge Kingin Kaupunkishamaania olen vilkuillut, samoin kuin eri kirjastoista hakemiani Johannes Setälän teoksia, "Shamaanin matka" ja "Shamaanin maailma", mutta ne eivät ole innostaneet läheskään yhtä paljon kuin tuo Harnerin teos, jonka ensimmäisenä lainasin kirjastosta.

        Kaiken kaikkiaan alkaa tuntua siltä, että koko lyhyt shamanismikiinnostukseni taisi olla tämmöinen myöhäsyntyinen hömpsähdys (johon kului abt. 50 euroa), kun aloin kuvitella, että suurimpienkin maailmanuskontojen takana on shamanistiset juuret.

        En tiedä muista, mutta kyllä ainakin minulle Setälän kirjat antoivat rauhaa ja tuntua oikeaan shamanistiseen maailman. Minusta juuri se mielenrauha ja henkisyys on Setälän kirjojen suurin anti. Minä ainakin näin tunsin.


    • minna

      musiikkia,rummutusta on ns"kolmenlaista":
      joko musiikki on ihmisestä itsestään,eikä siihen liity mitään yliluonnollista. tai sitten se on joko Jumalan inspiroimaa tai sielunvihollisen.
      esim. Itse olen kokenut Jumalan parantavan voiman Rummutuksen välityksellä,mutta se oli kristillisessä Jumalan ylistystilaisuudessa,jossa soitettiin ylistysmusiikkia. sitten on ns. paholais-tai demonilähtöistä musiikkia,joissa kutsutaan henkiä(oikeasti demoneja). Tämä voi aiheuttaa ns. trippejä,mutta ne ovat siis demonisia kokemuksia eivätkä todellakaan hyväksi ihmiselle.
      demoniset voimat vain sitovat ihmisen loppujen lopuksi.

      • tsiisus

        tässä meil on taas esimerk siit, jot kuin on mahollist tunnistaa hyvä ja paha ihan alkuperän perusteel, hyväst tulee hyvä ja pahast paha ja hyvät kertoo mitkä on ne hyvän alkujuuret, eikä miu itte tartte miettii mittää kuhan uskoo jottai kurui, sus siunakkoon!


      • Papalakana

        Rummutuksessa on todella voimaa. Olen sen itse kokenut. Kuuntelin vähän aikaan Goa-transsia( (Goa-trance). Siinä oli jotenkin kumman painostava tunnelma verenpaine nousi ja aloin tuntea jotakin outoja tunnetiloja. Tuntui jopa fyysisiä aistimuksia. Tuo rummutus oli yhdistetty taitavasti erilaisiin ääniin. Uskon että vanhalla vihtahousulla on näppinsä pelissä koska ei niitä tunnetiloja saa saman muusta saman tyylisestä musiikista. Kuuntelun jälkeen rukoileminen oli melko vaikeaa ja se musiikki jäi soimaan päähän.


    • minnatar.fi

      ..on tekeillä. Äänitystaso erittäin hyvä. Suomalainen, itsevalmistetuilla rummuilla, studioäänitys. Myyntiin viimeistään kesällä. Olen tosimielessä paneutunut tähän aiheeseen. Tavoitteena luoda äänite, jossa ei ole häiritseviä särinöitä ja joka palvelee sekä aloittelijaa että kokenutta matkaajaa.

      • fennris

        Täytynee vilkaista, lappilaistakin kiinnostaa. Vaihtoehtosesti voisin huitassa tästä Inariin ja lähtiä saamelaisilta rummutustekniikoita utelemaan >_>


      • linkkivinkk i

      • :-)
        fennris kirjoitti:

        Täytynee vilkaista, lappilaistakin kiinnostaa. Vaihtoehtosesti voisin huitassa tästä Inariin ja lähtiä saamelaisilta rummutustekniikoita utelemaan >_>

        Kannattaa ehdottomasti oppia ihmisiltä itseltään jos on se mahdollisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe