Kenelle kunniamerkki v. 2014. Esitykset 1.8 mennessä.

nyt voit vaikuttaa

Kunniamerkkiesitysten tulee olla valtioneuvoston kansliassa viimeistään 1. elokuuta. Aikaisemmin tehtyjä esityksiä ei käsitellä toistamiseen, vaan kustakin ehdotuksesta on aina tehtävä uusi aloite.

Kunnanhallitus tekee kunniamerkkiesitykset Itä-Suomen aluehallintovirastolle yleensä toukokuussa. Vuonna 2013 Ilomantsin kunnanhallitus teki esitykset 20.5.2013 § 138.

Kunnanhallituksen tekemästä kunniamerkkiesityksestä ei voi valittaa koska esitys on valmistelua.
Kunnan tekemästä esityksestä voi muistuttaa aluehallintovirastoon tai suoraan presidentille.
Aluehallintovirastoon tai presidentille suoraan tehtävästä muistutuksesta ei ole ohjeistusta, mutta muistutuksen tekemisestä ei ole kieltoakaan olemassa.

Mikäli kunniamerkin myöntämisperusteet ovat kovin ristiriitaiset
presidentti voi hylätä kunniamerkkiesityksen.

Menneinä aikoina presidentti on hylännyt ansiottomille tehtyjä esityksiä.

Yleensä kunniamerkkiesitykset tehdään sopupelinä. Sopupeliesityksistä johtuen kuntalaisten kannattaa olla tarkkana kenelle merkkiä ollaan esittämässä, koska käytännössä kuntalaisilla on olemassa veetto-oikeus kunnanhallituksen tekemään esitykseen.
Mikäli havaitset että kunniamerkkiä ollaan esittämässä ansiottomasti tai muutoin väärin perustein silloin kannattaa esityksestä muistuttaa suoraan presidentille. Muistutus on perusteltava hyvin.
Usein pelkkä muistutus kunniamerkkiesitystä kohtaan riittää esityksen hylkäämisperusteeksi.

Kunniamerkin myöntämisestä viimekädessä päättää tasavallan presidentti.

16

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väliaikasta kaikki o

      Kunniamerkki ansioituneelle työnsankarille naiselle tai miehelle, ei kuitenkaan viranhaltijalle.

    • Kova urakka

      Tietysti viranhaltijalle.Joutuvat hiki-otassa aina odottamaan seuraavaa tilipäivää.

    • Jokesta Ritari

      Vaikka Jouko Kärnä asuukin Joensuussa,olisi Ilomantsinkunnan syytä vakavasti harkita kunniamerkin hakemista Jokelle.
      Meriitit ovat ylivoimaiset.Erityisesti Vapo asiassa Jouko oli oikeassa.
      Joukoa olisi Ilomantsilaisten päättäjien pitänyt kuunnella herkällä korvalla muutenkin,kaikki ideat olivat erittäin asiallisia ja käyttökelpoisia.

    • Mekrijärveltä totuus

      Harva enää muistaa ajat jolloin kunta neuvotteli energiayhteistyöstä Vapo Oy:n kanssa.
      Jouko vaati ettei Ilomantsin Lämpö Oy:tä pidä vuokrata Vapolle, vaan ainoastaan kunta ostaisi Vapolta tukkulämpöä.
      Erityisesti Hoskonen ja koko Ilomantsin Kepu kaarti jyrkästi vastusti yhteistyösopimusta jolla kunta olisi ostanut Vapolta vain tukkulämpöä. Ilomantsin kunta vuonna 2003 hyväksyi energiayhteistyösopimuksen Vapon kanssa, ainoastaan Jouko Kärnä vastusti sopimusta kunnan edun vastaisena.
      Kunnan hyväksymä energiayhteistyösopimus tulee kunnalle useita miljoonia euroja kalliimmaksi kuin Joukon esittämä tukkulämmön osto vaihtoehto.

    • Vapo elää tuilla

      Vuonna 2003 biovoimalan valmistuttua, Hoskonen ja Pekkarinen yhdessä perusteluitta julkisesti syyttivät J.Kärnää. Väittivät Kärnän valituksesta johtuen Vapo olisi rakentamisen viivästymisestä johtuen menettänyt biovoimalan rakentamistukia noin 2 miljoonaa euroa.
      Kuinkas ollakkaan, Vapo lopetti pelletin valmistuksen kun saamiensa rakentamistukien karanteeniaika oli umpeutunut.

    • Mies tiesi

      Nyt kaivataan Hoskosen vastausta asiaan

      Jouko Kärnä oli oikeassa.

    • Merkillinen

      Niin, kyllähän siellä toisilleen esittävät kunniamerkkejä, hyvät kamut; luottamushenkilöt ja viranhaltijat... Katsokaa vaikka ketkä niitä viime vuosina ovat saaneet. Koska perustelut ovat heppoiset, ei merkkiäkään kanna kunnialla.

    • Ei suututa enää yhtä

      Ihan loistava videon pätkä!

    • selvää tämä

      Itsenäisyys päivän kunniamerkkien jakaminen täytyisi lopettaa.
      Suomi koko ajan menee rappiolle, Suomen taloustilanne on vakava.

    • Kyllästynyt

      Kai se pitää Marjutille tai Markulle esittää. Ovathan saaneet paljon aikaiseksi. Jos kahta merkkiä anoisimme nyt. Pois Hoskonen yms. hausta.

    • Reilusti vaan

      Olisiko syytä esittää Heille Mannerheiminritarin ristiä.

      • Eiköhän etsitä kunniamerkinsaajaa aivan perustyöntekijöistä.

        Merkki tai ei niin jos saa arvostusta työpaikalla niin se riittää.

        Lisätään oikeasti työhyvinvointia eikä pahoinvointia...


    • Mitalin toinen puoli
    • Herrakiilto

      Olisiko syytä hakea ihan tavan kuntalaiselle?
      Miksi aina vain virkahenkilöille ja kunnan työntekijöille.
      Eli muistetaanpa tavan kuntalaista.

    • hyväosaiselle merkki

      Kunnanhallitus § 106 19.05.2014

      Kunniamerkkiesitykset

      Kunnanhallitus § 106

      Itä-Suomen aluehallintovirasto pyytää toimittamaan esitykset itsenäisyyspäi
      vänä 2014 myönnettävistä valtiovarainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön,
      ympäristöterveydenhuollon, ope tus toi men hal lin nonalan ja
      luottamushenkilöitä koskevista kunniamerkeistä.
      Kunniamerkkien myöntämisessä ensisijaisena lähtökohtana on keski ta son
      yläpuolella olevat ansiot, jotka asianomainen on osoittanut omalla am mattialallaan
      tai huomattavissa yhteiskunnallisissa tehtävissä.
      Kunniamerkkiä ei tule esittää henkilöille, jotka seitsemän viimeisen vuoden
      aikana ovat saaneet kunniamerkin tai arvonimen eikä myöskään eläkeiässä
      olevil le, ellei tähän ole erityistä syytä. Niin ikään tulee sopivalla tavalla
      varmis taa, että henkilö on halukas ottamaan kunniamerkin vastaan.
      Asian on valmistellut hallintojohtaja.



      PÄÄTÖSEHDOTUS: Kunnanhallitus päättää ehdottaa, että kirjastotoimen
      johtaja Riitta Kurviselle myön net täi siin Suo men Valkoisen Ruusun I
      luokan mitali (SVR M 1).

      PÄÄTÖS: Hyväksyttiin.

      Toimenpiteitä varten ja tiedoksi: Itä-Suomen aluehallintovirasto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      99
      987
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      591
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    Aihe