mikä halvatun kveeni

heinstein

perkele en tiiä

4

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäkö
    • melkerhelker

juu

• vendiläinen

-- Qvenland eli vendit , siis kansa joka sijoittuu perämeren kaarta ympäröivälle maantieteelliselle alueelle - karkeasti määrittäen Pähkinäsaaren rajan pohjoispuolelle ja noin uumajan korkeudelta atlantiin vedetyn viivan pohjois puolelle. -- muinaisia karttoja on ainakin jossain palstalla täällä olemassakin

• 6482123

Adressit: Pelastama Pyssyjoven koulun ja Solbråtin vanhoittenkođin

Porsangin komuuni Finmarkin fylkissä Pohjais-Norjassa oon juusthiin päättäny, ette Pyssyjoven koulu pannhaan alas tulleevana syksynä. Politikkarit puhuthaan kans siitä, että pannhaan alas Solbråtin vanhoittenkoti hiljemin. Näin het oon päättänheet, vaikka kainun kieli oon ELDIA-tutkimuksen myöđen yksi niistä suomalais-ugrilaisista kielistä Euroopassa, jokka oon enniimmitten vaarassa (http://www.eldia-project.org/index.php/en/kainun-kielelae-fkv).

Pyssyjoki oon senlainen kylä, missä kainun kylttyyri oon vielä ellävä, missä lapset saaðhaan maholisuuđen oppiit kainun kieltä omankielisessä miljössä. Pyssyjovesta löyttyy kans kainunkielinen personaali vanhoittenkođissa. Jos koulu ja vanhoittenkoti hävvii niin sitte se meinaa sen, ette kylä ja sen eriskumhainen miljöiki oon kans sen myötä poissa.

Met halluuma, ette kväänin kieli ja kylttyyri säilythään elläävänä sielä, missä net oon pietty läpi ajjat!

Tule sieki myötä ja kirjoita alas! Yhðessä säilytämä kväänin kielen ja kylttyyrin!

(Porsangin kunta Finmarkin läänissä Pohjois-Norjassa on juuri päättänyt sulkea Pyssyjoen koulun ensi syksynä. Poliitikot harkitsevat myös Solbråtin vanhainkodin sulkemista myöhemmin. Näin on päätetty, vaikka kveenin kieli on ELDIA-tutkimuksen mukaan uhatuimmista suomalais-ugrilaisista kielistä Euroopassa (http://www.eldia-project.org/index.php?lang=fi).

Pyssyjoen koulu ja Solbråtin vanhainkoti sijaitsevat sellaisessa kylässä, missä kveenin kulttuuri on vielä elävä, missä lapset saavat mahdollisuuden oppia kveenin kieltä kveeninkielisessä ympäristössä ja missä on myös kveeninkielistä henkilökuntaa vanhainkodissa. Jos koulu ja vanhainkoti häviää niin se tarkoittaa, että kylä ja sen kveeninkielinen ympäristökin on pian poissa. Haluaisimme, että kveenin kieli ja kulttuuri säilyvät ja pysyvät elävänä Pyssyjoella.

Vastusta näitä lakkauttamisia allekirjoittamalla! Yhdessä säilymme kveenin kielen ja kulttuurin!)

http://www.adressit.com/ei_pia_panna_alas_pyssyjoven_koulun_ja_solbratin_vanhoittenkoin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      118
      3732
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      314
      2642
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2180
    4. Sanna on pakottaja, domina

Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1991
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      11
      1738
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      131
      1245
    7. No onneks ei tartte sit olla

Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      7
      1211
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      96
      1194
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      84
      987
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      52
      962
    Aihe