Hei,
Asun Kotkan seudulla ja olen rehellisesti sanottuna kyllästynyt siihen, että terveyskeskuksessa kiinnitetään yleensä huomiota vain CRP-arvoon, kun on kipeä (eli jos CRP on normaali, et ole kipeä).
Olen itse sellainen henkilö, jolla CRP on hyvin harvoin koholla, joten siihen ei voi luottaa. Vaikka olisin kuinka kipeä ja olisi paha tulehdus, CRP saattaa olla täysin normaali. Minusta on *ärsyttävää*, että lääkärit eivät osaa huomioida tätä asiaa, vaan olettavat, että ei ole mitään vikaa, kun menee lääkärin vastaanotolle.
Oletteko te muut törmänneet tällaiseen käytökseen terveyskeskusten ja lääkärien puolelta? Minusta tälle asialle pitäisi tehdä jotain.
CRP-arvojen "tuijottelu"
60
6527
Vastaukset
- hkcebkb gh
CRP nousee vain bakteeritulehduksissa ja sen ollessa n.60 paremmalla puolella, mietitään jotain ab kuuria. Virustartunnoissa CRP ei nouse eikä viruksiin lääkkeet tehoakaan.
Kuitenkin potilaan yleisvointi ja muut oireet kertovat sairauden tilasta myös ja näihin kannattaisi pureutua. CRP:n sijaan otettu PVK kertoo paljon enemmän.- Justiinsa aivan
Väärin. Serppi nousee aivan virusinfektioissakin.
- CRP=normal
Itselläni CRP ei kyllä nouse edes bakteeritartunnoissa, vaan pysyy normaalin rajoissa. Tämä on aiheuttanut monia epämiellyttäviä lääkäritapaamisia, kun on täytynyt selostaa, että on vaivoja, kun lääkäri tuijottaa koko ajan vain CRP:tä. (Uskomatonta touhua.)
Minusta olisi hyvä, jos lääkärit ja terveydenhoitajat lakkaisivat käyttämästä CRP:tä sairauden mittarina.
Tiedän muitakin, joilla CRP ei nouse edes bakteeritartunnoissa. Käsittääkseni meitä tällaisia on monia.- Kerrohan
esimerkki sinulla olleesta VARMASTI bakteerin aiheuttamaksi todetusta infektiosta.
- ei koholla
Kerrohan kirjoitti:
esimerkki sinulla olleesta VARMASTI bakteerin aiheuttamaksi todetusta infektiosta.
Joo, meillä muillakin on kyllä CRP täysin normaali, vaikka olisi bakteeriperäinen tulehdus. Se on täysin normaalia monilla ihmisillä, mutta terveyskeskuksissa sitä ei useinkaan uskota, mikä on hälyttävä merkki siitä, että tiedon taso on ala-arvoinen "arvauskeskuksissa".
Kärsin itse kerran bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta, joka johtui siitä, että haavaan pääsi mullan kautta bakteereita. Koko tulehduksen ajan CRP oli täysin normaali. - Se vain osoittaa
ei koholla kirjoitti:
Joo, meillä muillakin on kyllä CRP täysin normaali, vaikka olisi bakteeriperäinen tulehdus. Se on täysin normaalia monilla ihmisillä, mutta terveyskeskuksissa sitä ei useinkaan uskota, mikä on hälyttävä merkki siitä, että tiedon taso on ala-arvoinen "arvauskeskuksissa".
Kärsin itse kerran bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta, joka johtui siitä, että haavaan pääsi mullan kautta bakteereita. Koko tulehduksen ajan CRP oli täysin normaali.että infektion on pysynyt paikallisena!
Mikäli crp olisi lähtenyt rakettimaiseen nousuun 2-3 päivää haavan tulon jälkeen ja samalla tullut 38.5-40 kuumetta niin se olisi ollut merkki infektion systemisoitumisesta eli sepsiksestä.
Eli kyllä lääkärit osaavat käyttää crp:tä te ette vain tiedä miten ja mihin he sitä käyttävät. Juuri siksi te ette olekaan lääkäreitä.
Vähän luottamusta hei onko liikaa pyydetty? - ei se kyllä nouse
Se vain osoittaa kirjoitti:
että infektion on pysynyt paikallisena!
Mikäli crp olisi lähtenyt rakettimaiseen nousuun 2-3 päivää haavan tulon jälkeen ja samalla tullut 38.5-40 kuumetta niin se olisi ollut merkki infektion systemisoitumisesta eli sepsiksestä.
Eli kyllä lääkärit osaavat käyttää crp:tä te ette vain tiedä miten ja mihin he sitä käyttävät. Juuri siksi te ette olekaan lääkäreitä.
Vähän luottamusta hei onko liikaa pyydetty?Minulla ei kyllä henkilökohtaisesti ole enää minkäänlaista luottamusta terveyskeskuslääkäreihin. Olen havainnut, että aivan liian monet terveyskeskuslääkärit ja terveydenhoitajat eivät ota potilaan tilaa vakavasti, eivätkä usko potilasta, vaikka potilas sanoisi olevansa kipeä, kun CRP on normaali. (Tämä on erittäin huolestuttavaa.)
Jos olisin itse luottanut terveyskeskusten toimintaan omalla kohdallani, enkä olisi mennyt yksityislääkärille ja pyytänyt kaikkia mahdollisia kokeita heti, en tiedä missä kunnossa olisin nyt. Kun ravasin vähän väliä terveyskeskuksissa, minua pidettiin melkein luulosairaana, eikä minua uskottu, kun CRP ei ollut koskaan koholla.
Kärsin itse tuolloin erittäin pahasta mykoplasmainfektiosta, jonka aiheuttaa bakteeri ja CRP oli aina normaali, kun kävin verikokeissa (verikokeita otettiin useita ja säännöllisin väliajoin, eikä CRP ollut kertaakaan koholla). Eli kyllä CRP voi olla normaali, vaikka on paha bakteeri-infektio.
Tämän vuoksi toteankin kaikille lääkäreille ja terveydenhoitajille, muistakaa ottaa potilas vakavasti, vaikka hänen CRP olisi normaali. Älkää leikkikö potilaan kanssa! - Ja millä
ei se kyllä nouse kirjoitti:
Minulla ei kyllä henkilökohtaisesti ole enää minkäänlaista luottamusta terveyskeskuslääkäreihin. Olen havainnut, että aivan liian monet terveyskeskuslääkärit ja terveydenhoitajat eivät ota potilaan tilaa vakavasti, eivätkä usko potilasta, vaikka potilas sanoisi olevansa kipeä, kun CRP on normaali. (Tämä on erittäin huolestuttavaa.)
Jos olisin itse luottanut terveyskeskusten toimintaan omalla kohdallani, enkä olisi mennyt yksityislääkärille ja pyytänyt kaikkia mahdollisia kokeita heti, en tiedä missä kunnossa olisin nyt. Kun ravasin vähän väliä terveyskeskuksissa, minua pidettiin melkein luulosairaana, eikä minua uskottu, kun CRP ei ollut koskaan koholla.
Kärsin itse tuolloin erittäin pahasta mykoplasmainfektiosta, jonka aiheuttaa bakteeri ja CRP oli aina normaali, kun kävin verikokeissa (verikokeita otettiin useita ja säännöllisin väliajoin, eikä CRP ollut kertaakaan koholla). Eli kyllä CRP voi olla normaali, vaikka on paha bakteeri-infektio.
Tämän vuoksi toteankin kaikille lääkäreille ja terveydenhoitajille, muistakaa ottaa potilas vakavasti, vaikka hänen CRP olisi normaali. Älkää leikkikö potilaan kanssa!kyseinen mykoplasma todennettiin?
Otettiinko antigeenitesti? Vai totesiko yksityislääkäri (lähinnä ASIAKASTA miellyttääkseen) että "nämä kyseiset oireet sopivat mykoplasmainfektioon."
Mutta arvaa mitä? Ne sopivat n. 5-6 muuhunkin keuhkoinfektion aiheuttajaan. Näistä vain 2 on bakteereita.
Ja otettiinko keuhkokuva? Mikäli keuhkokuvassa ei ole nähtävissä keuhkokudoksen infektiota kyseessä ei ole lääketieteellisesti vakava tila, vaan todennäköisesti keuhkoputkentulehdus johon on VIRHE antaa antibioottia.
Ihmisen kokemat oireet EIVÄT läheskään aina korreloi tilan vakavuuteen. Vaaralliset mykoplasmainfektiot ovat harvinaisia ja tavalliset usein paranevat täysin ILMAN MINKÄÄNLAISTA lääkehoitoa.
Nykyään ehdottomasti ylilääkitään lähes kaikkia sairauksia ja banaalit hengitystieinfektiot ovat siellä kärkipäässä. Usein syy miksi ylilääkitään on juuri tuo: "asiaskas on aina oikeassa"-asenne ja valitusten pelko.
Valitettavasti LÄÄKETIETEELLISESTI on oikein hoitaa niin kuin tilaa TARVITSEE hoitaa, ei niin kuin henkilö itse haluaa sitä hoidettavan. Jos mennään ASIAKKAIDEN mielen mukaan saadaan lopulta AINA enemmän haittoja kuin hyötyjä. Kehoitan KAIKKIA lääkärissä käivijöitä harkitsemaan tarkkaan mitä äskön sanoin, koska sitä ei kukaan vastaanottava lääkäri teille uskalla sanoa valitusten pelossa.
Onneksi sentään julkisessa keskustelussa on vähän herätty siihen että täysin POTILAIDEN pillien mukaan tanssiminen johtaa vain suurempiin ongelmiin. - ei se kyllä nouse
Ja millä kirjoitti:
kyseinen mykoplasma todennettiin?
Otettiinko antigeenitesti? Vai totesiko yksityislääkäri (lähinnä ASIAKASTA miellyttääkseen) että "nämä kyseiset oireet sopivat mykoplasmainfektioon."
Mutta arvaa mitä? Ne sopivat n. 5-6 muuhunkin keuhkoinfektion aiheuttajaan. Näistä vain 2 on bakteereita.
Ja otettiinko keuhkokuva? Mikäli keuhkokuvassa ei ole nähtävissä keuhkokudoksen infektiota kyseessä ei ole lääketieteellisesti vakava tila, vaan todennäköisesti keuhkoputkentulehdus johon on VIRHE antaa antibioottia.
Ihmisen kokemat oireet EIVÄT läheskään aina korreloi tilan vakavuuteen. Vaaralliset mykoplasmainfektiot ovat harvinaisia ja tavalliset usein paranevat täysin ILMAN MINKÄÄNLAISTA lääkehoitoa.
Nykyään ehdottomasti ylilääkitään lähes kaikkia sairauksia ja banaalit hengitystieinfektiot ovat siellä kärkipäässä. Usein syy miksi ylilääkitään on juuri tuo: "asiaskas on aina oikeassa"-asenne ja valitusten pelko.
Valitettavasti LÄÄKETIETEELLISESTI on oikein hoitaa niin kuin tilaa TARVITSEE hoitaa, ei niin kuin henkilö itse haluaa sitä hoidettavan. Jos mennään ASIAKKAIDEN mielen mukaan saadaan lopulta AINA enemmän haittoja kuin hyötyjä. Kehoitan KAIKKIA lääkärissä käivijöitä harkitsemaan tarkkaan mitä äskön sanoin, koska sitä ei kukaan vastaanottava lääkäri teille uskalla sanoa valitusten pelossa.
Onneksi sentään julkisessa keskustelussa on vähän herätty siihen että täysin POTILAIDEN pillien mukaan tanssiminen johtaa vain suurempiin ongelmiin.Kaikki testit tehtiin, keuhkokuvat otettiin ja mykoplasma todellakin oli, eikä CRP ollut kertaakaan koholla koko taudin keston aikana.
On mielenkiintoista, että monien lääketieteen ammattilaisten on vaikea ymmärtää, että CRP ei kokoa kaikilla bakteeri-infektiossa, vaikka se on totta.
Minusta potilaita pitää kuunnella ja heidät pitää ottaa vakavasti. Jos oireita vähätellään ja on vakava vaiva, se voi olla kohtalokasta. Minulle meinasin käydä todella huonosti, ellen olisi pitänyt puoliani ja mennyt yksityislääkärille, jonka suhtautui vakavasti oireisiin, eikä vähätellyt niitä.
Omalla kohdallani mykoplasma kroonistui, koska alussa oli "pelleilyä" terveyskeskuksesa. Onneksi älysin mennä yksityispuolelle, vaikka maksoin itseni melkein kipeäksi hoidosta ja tutkimuksista.
Tässä on vinkkini kaikille kohtalotovereille ja niille, joilla CRP ei nouse ollenkaan, vaikka olisi paha bakteeri-infektio:
Hyvät ihmiset, pitäkää puolenne ja vaatikaa kaikki mahdolliset testit, jos epäilette, että jotain on pahasti vialla, ettekä tunne oloanne terveeksi. Älkää antako terveyskeskusten "ammattilaisten" pompotella teitä! Jos alistutte pompotteluun ja jotain on pahasti vialla, seuraukset voivat olla vakavia ja jälkeenpäin voi tulla pahempia oireita, jos tautia/vaivaa ei hoideta heti kunnolla. - Ja taas
Kaikki testit tehtiin, keuhkokuvat otettiin ja mykoplasma todellakin oli, eikä CRP ollut kertaakaan koholla koko taudin keston aikana.
On mielenkiintoista, että monien lääketieteen ammattilaisten on vaikea ymmärtää, että CRP ei kokoa kaikilla bakteeri-infektiossa, vaikka se on totta.
Minusta potilaita pitää kuunnella ja heidät pitää ottaa vakavasti. Jos oireita vähätellään ja on vakava vaiva, se voi olla kohtalokasta. Minulle meinasin käydä todella huonosti, ellen olisi pitänyt puoliani ja mennyt yksityislääkärille, jonka suhtautui vakavasti oireisiin, eikä vähätellyt niitä.
Omalla kohdallani mykoplasma kroonistui, koska alussa oli "pelleilyä" terveyskeskuksesa. Onneksi älysin mennä yksityispuolelle, vaikka maksoin itseni melkein kipeäksi hoidosta ja tutkimuksista.
Tässä on vinkkini kaikille kohtalotovereille ja niille, joilla CRP ei nouse ollenkaan, vaikka olisi paha bakteeri-infektio:
Hyvät ihmiset, pitäkää puolenne ja vaatikaa kaikki mahdolliset testit, jos epäilette, että jotain on pahasti vialla, ettekä tunne oloanne terveeksi. Älkää antako terveyskeskusten "ammattilaisten" pompotella teitä! Jos alistutte pompotteluun ja jotain on pahasti vialla, seuraukset voivat olla vakavia ja jälkeenpäin voi tulla pahempia oireita, jos tautia/vaivaa ei hoideta heti kunnolla.ylihoidetaan satoja ihmisiä ja saadaan kerrannaishaittoja.....
Ja taas veronmaksajat kiittävät kun kulut nousevat. - what to do?
Kaikki testit tehtiin, keuhkokuvat otettiin ja mykoplasma todellakin oli, eikä CRP ollut kertaakaan koholla koko taudin keston aikana.
Hyvät ihmiset, pitäkää puolenne ja vaatikaa kaikki mahdolliset testit, jos epäilette, että jotain on pahasti vialla, ettekä tunne oloanne terveeksi. Älkää antako terveyskeskusten "ammattilaisten" pompotella teitä! Jos alistutte pompotteluun ja jotain on pahasti vialla, seuraukset voivat olla vakavia ja jälkeenpäin voi tulla pahempia oireita, jos tautia/vaivaa ei hoideta heti kunnolla.Olen itsekin samanlainen myko-potilas eli CRP ei nouse, vaikka oireet olisivat pahoja. Minulle lääkäri totesi suoraan, että se on normaalia joillakin henkilöillä.
(Myko on kyllä käsittääkseni borrelioosin ohella eräs inhottavimpia bakteeriperäisiä infektioita, koska kumpikin voi oireilla monin erin tavoin ja erittäin pahasti, eikä CRP nouse välttämättä ollenkaan.) - Justiinsa aivan
Vähän luottamusta hei onko liikaa pyydetty?Kerrankin hyvä kommentti.
- Tuutitutuu
what to do? kirjoitti:
Olen itsekin samanlainen myko-potilas eli CRP ei nouse, vaikka oireet olisivat pahoja. Minulle lääkäri totesi suoraan, että se on normaalia joillakin henkilöillä.
(Myko on kyllä käsittääkseni borrelioosin ohella eräs inhottavimpia bakteeriperäisiä infektioita, koska kumpikin voi oireilla monin erin tavoin ja erittäin pahasti, eikä CRP nouse välttämättä ollenkaan.)Mutta eiks se o hyvä kun CRP ei nouse eli potilas ON tuolloin vielä varsin hyvässä kunnossa.
- crpVamma
Ja millä kirjoitti:
kyseinen mykoplasma todennettiin?
Onneksi sentään julkisessa keskustelussa on vähän herätty siihen että täysin POTILAIDEN pillien mukaan tanssiminen johtaa vain suurempiin ongelmiin.Täällä myös yksi jolla ei crp nouse. Ei edes silloin ku oli (viljelyn mukaan) stafylokokin aiheuttama märkäinen tulehdus jalassa, joka kirurgisesti osaksi poistettiin ja 3kk antibioottikuurin sain. Ei noussut viitearvojen yli tulehduksen aikana, eikä kertaakaan leikkauksen jälkeen.
- Anonyymi
Juu sama vika. Eivät usko kouvostoliittossa, onneksi nyt täällä Savossa uskoi ja saanut hoitoa.
- Anonyymi
Minulla ei kyllä henkilökohtaisesti ole enää minkäänlaista luottamusta terveyskeskuslääkäreihin. Olen havainnut, että aivan liian monet terveyskeskuslääkärit ja terveydenhoitajat eivät ota potilaan tilaa vakavasti, eivätkä usko potilasta, vaikka potilas sanoisi olevansa kipeä, kun CRP on normaali. (Tämä on erittäin huolestuttavaa.)
Tämän vuoksi toteankin kaikille lääkäreille ja terveydenhoitajille, muistakaa ottaa potilas vakavasti, vaikka hänen CRP olisi normaali. Älkää leikkikö potilaan kanssa!Kylläpä Mullakin rintasyöpä ja imusolmuke tulehdus kainalot ku lehmän utareet. Mutta se crp ei noussut
- Anonyymi
Vähän luottamusta hei onko liikaa pyydetty?CRP kyllä näyttää jos on tulehdus tavallisesti. En ole koskaan kuullut että jos on kova tulehdus kehossa ja arvot pysyisi normaaleina .
Mutta jos on tavallinen vilustumisen jossa nenä vuotaa niin ei se tavallisesti nosta CRP arvoja minnekkään .
Sitten voi olla paikallinen. Kipupiste jota särkee , mutta niin kauan kun arvot ovat normaalit niin ei ole tulehdusta kehossa.
Virusperäisen sairauksiin ei ole mitään antibiotikkaa, ja usein sanotaan että voi ottaa tavallista särkylääkettä jos kehoa pakottaa.
Niin että kyllä hoitohenkilökunta osaa nämä jutut prikulleen . - Anonyymi
Hyvät ihmiset, pitäkää puolenne ja vaatikaa kaikki mahdolliset testit, jos epäilette, että jotain on pahasti vialla, ettekä tunne oloanne terveeksi. Älkää antako terveyskeskusten "ammattilaisten" pompotella teitä! Jos alistutte pompotteluun ja jotain on pahasti vialla, seuraukset voivat olla vakavia ja jälkeenpäin voi tulla pahempia oireita, jos tautia/vaivaa ei hoideta heti kunnolla.Pitäkää puolenne???
Ei kai lääkärissä käynnissä tarvitse pitää puoliaan mitenkään. He tekevät tarvittavat kokeet ja tutkimukset , ja potilas joka itse ei ole lääkäri ei voi mitenkään päättää onko hänellä tulehdus vai ei.
Jos paikkoja särkee niin silloin tavallisesti kuuri särkylääkettä on ainut mitä kehoitetaan ottamaan .
Eikä antibiotika auta virusperäisen juttuihin . Joten mielestäni on aika päätöntä touhua että muka luotto menee lääkäriin kun CRP ei ole koholla . Näitä potilaita tavallisesti on .liuta odotushuoneessa usein maanantaisin , ja luullaan että lääkäri ei tee työtään, sillä he tekevät sen mitä kuuluukin ja mitä tilanne vaatii. Että vielä muka pitäisi pitää puolensakin on aika ihmeellistä sinänsä .
Ei lääkärissä tarvitse puoliansa pitää , kyllä he osaavat työnsä ,
Kyllä sitä on nähty miten usein ihmiset väärin tulkitsevat tulokset ja sen mikä on todellista bakteeri tulehdusta. Ja mikä ei. - Anonyymi
Tuutitutuu kirjoitti:
Mutta eiks se o hyvä kun CRP ei nouse eli potilas ON tuolloin vielä varsin hyvässä kunnossa.
Ihan niin silloin ei ole tulehdusta edes, vaan muita juttuja .
- Anonyymi
Mistä muusta tulehduksen huomaisi jos ei CRP korta olisi.
Kyllä se tavallisesti näyttää jos on tulehdus
Ja jos on virus niin ei siihen kirjoiteta mitään antibiootikkaa.
Särkyjä on monenlaisia kaikki eivät johodu tulehduksesta .
Tavallisimpia särkyjä on joko polvissa tai hartioissa mistä tullaan lääkäriin. Joillakin lonkat. Särky saattaa olla kovaa vaikka ei mitään tulehdusta olisikkaan
Siihen otetaan särkylääkettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäkää puolenne???
Ei kai lääkärissä käynnissä tarvitse pitää puoliaan mitenkään. He tekevät tarvittavat kokeet ja tutkimukset , ja potilas joka itse ei ole lääkäri ei voi mitenkään päättää onko hänellä tulehdus vai ei.
Jos paikkoja särkee niin silloin tavallisesti kuuri särkylääkettä on ainut mitä kehoitetaan ottamaan .
Eikä antibiotika auta virusperäisen juttuihin . Joten mielestäni on aika päätöntä touhua että muka luotto menee lääkäriin kun CRP ei ole koholla . Näitä potilaita tavallisesti on .liuta odotushuoneessa usein maanantaisin , ja luullaan että lääkäri ei tee työtään, sillä he tekevät sen mitä kuuluukin ja mitä tilanne vaatii. Että vielä muka pitäisi pitää puolensakin on aika ihmeellistä sinänsä .
Ei lääkärissä tarvitse puoliansa pitää , kyllä he osaavat työnsä ,
Kyllä sitä on nähty miten usein ihmiset väärin tulkitsevat tulokset ja sen mikä on todellista bakteeri tulehdusta. Ja mikä ei.Viimein järkevän ihmisen tekstiä!
- Anonyymi
Apteekisssa on kyllä CRP kotintestejäkin joten siitä vaan kokeilemaan ,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallisimpia särkyjä on joko polvissa tai hartioissa mistä tullaan lääkäriin. Joillakin lonkat. Särky saattaa olla kovaa vaikka ei mitään tulehdusta olisikkaan
Siihen otetaan särkylääkettä.Tavallisesti näyttää.....joopa joo.
Omalla kohdallani vuosia sitten oli jo laaja verenmyrkytys päällä kolmatta päivää, ennen kuin se surullisen kuuluisa crp nousi. Sitten olikin jo kiirus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen otetaan särkylääkettä.CPR on juuri se tutkimus keino millä todetaan vakavampi tulehdus , ja kyllä ainakin meidän työpaikalla toimi mainiosti . Samalla se näyttää ettei ole olemassa tulehdusta siksihän se otetaan .
Jos ei ole vakavaa tulehdusta niin arvot ei ole nousussa. Silloin on syy sairauteen muualla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen otetaan särkylääkettä.Juu, takavuosina itsellä oli yleinen verenmyrkytys jyllännyt jo kolmatta päivää, ennen kuin crp nousi.
Sitten oltiinkin jo pikavauhtia tehohoidossa.
Siinä huomasi todeksi, että crp voi nousta myös vähän viiveellä.
- Asiantuntija?
Tuolla aikaisemmin taisi olla tyypillinen "arvauskeskuksen" asiantuntija julistamassa erinomaisuuttaan? Näitä on valitettavan paljon, ja kyllä kipeät, sairaat potilaat saavat tuta sen "nahoissaan".
- blaa blaa
siinä taas joku "oman elämänsä sankari" julistamassa suurta viisauttaan....
- ei se kyllä nouse
Ymmärrän hyvin, että tauteja pitää hoitaa täsmällisesti, eikä saa lääkitä vaivoja väärällä tavalla, mutta lääkäreiden ylimielisyys, kun CRP ei ole koholla ja selittää, että jotain on pahasti vialla, on ärsyttävää.
Todistin itse henkilökohtaisesti niin pahasti "CRP on normaali, sinussa ei ole mitään vikaa" -tyylistä kohtelua "arvauskeskuksessa", että neuvon nykyään kaikkia vaatimaan kunnon tutkimukset, jotta selviää mistä on kyse. Jos olo on koko ajan huono ja lääkäri tuijottaa CRP-testin tulosta ja sanoo, että on terve, jotain on pahasti pielessä.- Ihan yhtä lailla
ihmisillä voi olla VIRUSPERÄINEN keuhkokuume tai muu hengitystieinfektio ja niihin ei antibioottia kuulu antaa. Niihin hoitona on lepo ja sairasloma.
Jos tämä on teidän mielestänne "vain crp-arvoon tuijottamista" niin kyllä tarvitsisitte pahasti lisäkoulutusta lääketieteestä. (ja ihan perust järjen käytöstä) - Anonyymi
Se huono olo voi johtua muistakin syistä kun tulehduksesta , joten totta kai heidän on otettava CPR aina että tietävät jos tulehdusta esiintyy.
Siis jos olet niin kamalan sairas niin mene lisätutkimuksiin jossa selvitetään mistä kärsit .
Ja jos CRP ei ole koholla niin silloin ei ole tulehdusta. - Anonyymi
Ei lääkärit ole mitenkään ylimielisiä vaan yrittävät auttaa , mutta silloin kun mikään; ei viittaa potilaan ”omaan ” diagnoosiin niin ei kai lääkärit silloin voi kirjoittaa lääkkeitä. Se olisi lääketieteen vastaista kirjoitella lääkkeitä potilaan itse tekemään diagnoosiin . Mitä siitä tulisi silloin jos jokainen jolla on särkyjä saisi vääriä lääkkeitä .
Miksi yleensä keskustellaan asioista mistä ei tiedetä mitään.
Särkyihin on olemassa särkylääkkeitä joita voi ostaa apteekista ihan ilman reseptiä
Usein vanhemmat ihmiset kärsivät kipu tiloista kun ehkä ovat tehneet elämässään kovaan työtä . Mutta se ei tarkoita etä olisi tulehdus jotenkin .
Joten itse ainakin luotan siihen mitä lääkäri sanoo ja se on aina osoittautunut oikeaksi päätökseksi.
- ei se kyllä nouse
Virusperäiset taudit ovat tosiaan asia erikseen, koska niihin tosiaan auttaa vain lepo ja sairasloma, mutta pahat bakteeri-infektiot, joissa CRP ei nouse, ovat täysin eri asia ja niihin pitää saada hoitoa.
Olen itse sitä mieltä, että monien kaupunkien "arvauskeskuksissa" pyritään säästämään rahaa aivan väärällä tavalla. Liiallinen säästäminen kostautuu myöhemmin, jos käy niin, että potilaan tila heikkenee entisestään, kun oireisiin ei suhtauduta vakavasti.
Kuten jo totesin, onneksi älysin mennä yksityiselle puolelle. Jos olisin luottanut kunnalliseen hoitoon, en tiedä miten minulle olisi käynyt.- Uskon ennemmin
tuota aikaisemmin kirjoittanutta lääkäriä, koska itsekin olen käsittänyt että mykoplasmat ovat pääosin lieviä ja usein eivät vaadi mitään hoitoa.
Sinunkin tapauksessasi voisi miettiä että mahtoivatko vasta-aineet olla peräisin jo kauan sitten sairastetusta infektiosta ja nyt koska se vain sopi taudinkuvaan lääkäri lähti hoitamaan mykoplamana. Kun totuus voi olla että mitään hoidettavaa ei enää ollut ja kaikki oireiden helpottuminen selittyi taudin normaalilla paranemisella ja psykolokisella helpotuksen tunteella.
Tätäkin kommenttia tosin varmasti miinustat ja koet hyvin loukkaavana, mutta muistutan vain kaikkia muita että juuri tästä voi olla kyse vaikka henkilö itse mitä väittäisikin.
- ei se kyllä nouse
Valitettavasti kohdallani oli kyse pahasta mykoplasma-infektiosta ja hoidettavaa todellakin oli. :(
Siihen ei suhtauduttu vakavasti "arvauskeskuksessa" ja piti hakea apua yksityiseltä puolelta, koska "arvauskeskuksessa" todettiin olevan terve.- Anonyymi
Lopeta tuo arvauskeskuksen jauhaminen . Kyllä siellä lääkärissä katsotaan muutakin kun CRP arvoja , ja ei ne ole mitään arvailuja Kylälä sekin lääkäri näkee jo ihmisestä kun tulee sisälle paljon asioita joita sinä taas et edes tiedä.
Lapsellista nimitellä terveyskeskusta alentavasti joa ei ole saanut tahtoaan lävitse.
Joten et ole mikään erikoisuus sinänsä näissäkään asioissa. . Älä mene enää terveyskeskukseen. Koskaan ottamaan aikaa muilta potilailta , joilla saattaa CRP olla hyvin korkealla kas kun heillä on bakteerin aiheuttama tulehdus . Mene yksityiselle niin saat aina lääkkeet ihan kuten itse toivot . Koska näytät menemään lääkäriin omilla diagnooseillasi .
Terveyskeskuksessa otetaan CRP että näkee jos potilaalla on tulehdus , j
Mutta teikäläisten CRP ei vaan nouse ja muutaman muun jotka täällä ovat.
Psykologinen juttu sinänsä . - Anonyymi
No siinähän se asia tulikin selväksi kerrasta.
Yksityinen hoitaa usein juuri näitä potilaita jotka ” eivät” saa apua. Mutta yksityinenkin usein on työssä terveyskeskuksessa osa aikaa, joten ihan tavallisia lääkäreitä he ovat.
Jotta mene vastaisuudessa yksityiselle , kyllä ne sitten asiat selviävät ja aina jotain lääkettäkin kirjoitatetaan että potilas tuntee olevansa sitä mitä haluaa siis melko sairas .
Hyvä kun sait avun , niin et ole pyörimässä terveyskeskuksessa ottamassa aikaa niiltä joilla CRP on korkealla .
- Tasan ei käy
Minulla taas CRP-arvo on enempi tai vähempi koholla aina, vaikka olisin "tervekin".
Olisitte tyytyväisiä, kun veriarvonne ovat hyvät! Älkää juosko turhaan lääkäriin. - kylläpäs alkoi ärsyt
Pitäis kyllä lopettaa tk-hommat. Työ on sen verran raskasta, mutta silti ala-arvoista. Esimerkkinä Amlodopin määrättynä tk:ssa on "joku paska lääke", mutta jos kardiologi kijroittaa sitä samaa niin "se määräsi mulle kunnon lääkkeet". Suurin ongelma tk:ssa on kyllä ihmisten typerät mielikuvitukset, mitä hoidon pitäisi olla. Tällä kun ei ole mitään tekemistä realiteettien kanssa.
- Anonyymi
Ne yksityiset eivät ole mitenkään sen ihmeellisempiä lääkäreitä kun kunnallisetkaan
Usein nämä yksityiset tekevät osapäivä työtä omalla klinikallaan toisen puolen sitten terveyskeskuksessa . Joten mistä luulo että kaikki yksityis lääkärit muka osaavat paremmin kun muut.
Niin että onhan näitä potilaita tullut nähtyä joilla on kos minkäkinlaista vaivaa ja tekevät itse diagnoosin jo kotona itselleen ja sitten kertovat lääkärille mikä heitä muka vaivaa. Äaina ei ole niin että potilas välttämättä tietää mikä häntä,vaivaa vaan kokeet lääkärissä kertovat missä mennään kulloinkin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne yksityiset eivät ole mitenkään sen ihmeellisempiä lääkäreitä kun kunnallisetkaan
Usein nämä yksityiset tekevät osapäivä työtä omalla klinikallaan toisen puolen sitten terveyskeskuksessa . Joten mistä luulo että kaikki yksityis lääkärit muka osaavat paremmin kun muut.
Niin että onhan näitä potilaita tullut nähtyä joilla on kos minkäkinlaista vaivaa ja tekevät itse diagnoosin jo kotona itselleen ja sitten kertovat lääkärille mikä heitä muka vaivaa. Äaina ei ole niin että potilas välttämättä tietää mikä häntä,vaivaa vaan kokeet lääkärissä kertovat missä mennään kulloinkin .Lääkärit ei ole mitenkään yksityisiä tai kunnallisia.
Lääkärit ovat töissä yksityisellä tai kunnallisella puolella, joskus sekä että.
- Ei tipu saikkua
Silloin kun kotkalaisia potilaita vaivaa lorvitauti, lääkärin on pakko tuijotella verikokeita.
- Tuntuuko tutulle?!
Sairas, vai ei:
""..................jatkuu. Sait keskilämmöksi esim.34,00C-ast.
Okei, jatketaan testaamista:
Käyt labrassa otattamassa pika- CRP.n. Saat tulehdusarvon lukeman: 9.
>>>Lääkärin vast.otolla saat ylläolevilla arvoilla terveen paperit!!
Tunnetko itsesi terveeksi?
Okei jatketaan pohdintaa:
>>>Käännyt Terveystieteen puoleen ja saat noilla arvoilla tosi sairaan paperit!
Sitten sinulle selvitetään hoidon kulku:
Lainaus oiretestistä alkaa:
””………..jatkuu. Huomioi ensin tämä:
Kvht-altistuneen hoito menee näin esimerkiksi oirehtiminen 40-osuman saaneella:
Jatkuu............""
http://pappasmurffi.nettisivu.org/laaketiede-vs-terveystiede/- Anonyymi
No jos tulos on 9 niin se ei vielä ole viittaava mihinkään vakavaan tilaan. Saa kuule noustapaljon korkeammalle ennen kun se olisi mitenkään hälyttävää
- C-reaktiivinen pro
Crp voi nousta virustaudissakin, viruskeuhkokuumeessa esimerkiksi, kohtalaisen korkealle, mutta jos Crp on normaali, ei kyseessä ole bakteeritauti. Tulehduksen yhteydessä Crp on hyvä apuväline. Yhdessä OIREIDEN kanssa sen avulla voi päätellä luotettavasti onko kyseessä virus- vai bakteeritauti ja siten erottaa ne potilaat, jotka tarvitsevat antibioottia. Keuhkoputkentulehduksista perusterveellä ihmisellä yksi kymmenestä on bakteeriperäinen, ja moni niistäkin paranee ilman antibioottia. Miksi sitten sitä antibioottien käyttöä pitäisi rajoittaa? Lukekaa tältä viikolta WHO:n raportti liittyen tulehdustauteihin.
Mykoplasma on ihan oma juttunsa ja sitä ei kannata tähän sotkea.
Muutamat täällä ovat kommentoineet, että heillä ei Crp koskaan nouse, vaikka olisi kuinka kipeä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että teillä ei ole ollut bakteeritulehduksia, mitkä ovatkin kohtalaisen harvinaisia viruksiin verrattuna. Virustulehduksen oireet voivat olla melko voimakkaat, mutta ne on vain kestettävä. Jos koette, että teidän sairautta on vähätelty, se on hoitohenkilökunnan ongelma.
Yksi toinen vähän samanlainen väittämä mitä kuulee on, ettei koskaan nouse kuumetta tai sitten, että on alilämpöä. Ne kenellä ei ole ollut kuumetta (=yli 38 astetta), eivät ole sairastaneet niin vakavaa virus- tai bakteeritautia, että se nostaisi kuumetta. Ja alilämpö oikeasti tarkoittaa hypotermiaa, kehonlämpötila vaihtelee ihmisillä normaalistikin melko paljon.- Okwvaidb
Lääkärit kyllä tietävät, miten CRP:tä käytetään hyväksi potilasta arvioidessa. On turhauttavaa, kun vastaanotolle tuleva potilas luulee tuntevansa lääketieteen hoitavaa lääkäriä paremmin.
- Anonyymi
Moni luulee että on kova kuume kun mittari näyttää 37’5 ja silloin menevät kovaa vauhtia ,
Lääkäriin että kun on kuumetta. Siis se ei ole mitään kuumetta jos on 37’5 .
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee sitä enemmän huomaa kaiken maailman vaivoja kehossaan .
Joten paikat jomottaaa melkein kaikilla ikääntyneillä aina joskus , ei se ole mitään vaarallista.
Ja monet menevät niinkin pitkälle että akuutti vastaan otolle menevät istumaan ja odottamaan vuoroaan , niin että miten ihmiset ennen pärjäsivät sairauksiensa kanssa kun nykyään vaan koko ajan puhutaan niistä joka paikassa ja haukutaan lääkärit , vaikka itsessä ja arvostelu kyvyssä, on usein se suurin vika . - Anonyymi
Itsekkin huomasin tänä aamuna kun palvelin kamalasti, jota en tavallisesti tee koskaan, mittasin lämmön ja se oli 36 ˚ mikä on todella harvinaista minulla kun tavallisesti on 37,5˚
Ilmeisesti jokin virus sairaus koska nenä ja silmät vuotaa ja muutenkin sellainen väsynyt olotila.
Joten lepäilyksi menee tämäkin päivä .
En usko että CRP olisi mitenkään koholla .
Joten näitä pieniä vilustumisia kyllä on taas liikkeeellä - Anonyymi
Okwvaidb kirjoitti:
Lääkärit kyllä tietävät, miten CRP:tä käytetään hyväksi potilasta arvioidessa. On turhauttavaa, kun vastaanotolle tuleva potilas luulee tuntevansa lääketieteen hoitavaa lääkäriä paremmin.
Niitä on kuule paljon,
paras moka minkä minä muistan kun eräs nainen tuli lääkäriin ja sanoi että hänellä on syöpä koska on samat oireet kun yhdessä TV sarjassa oli ollut jollain ihmisellä.
Niin vaan piti tutkia ettei tehdä valitusta, eikä syöpää ollut eikä mitään muutakaan, vaan hän intti kiven kovaan että lääkäri vaan ei ole huomannut sitä. Että otti otti aikaa toisilta potilailta jotka olisivat paremmin tarvinneet lääkäriä. Että niin se menee kun kun itse tietää . Tämä nainen elää vieläkin on lähempänä 90 vuotta niin että ilmeiseti on hyvin terve ollut.
- Anna9
Vanha keskustelu, mutta pakko vielä itse osallistua,
Minulla ei siis crp nouse ikinä, ja senkkakin lievästi vain koholla.
Ensimmäisen kerran tämän kanssatuli ongelmia, kun menin kuumeisena ja vatsakivun kanssa päivystykseen, ja sieltä lähetettiin crp:n perusteella kotiin. Illalla menin takaisin, kun olin jo aivan kuumeesta sekaisin. Siellä sitten useamman tunnin, ja itkun, jälkeen päädyttiin leikkaamaan "varmuudeksi". Löytyi jo hieman vuotanut ja tulehtunut umpisuoli.
Toinen kerta oli, kun sain jonkin vatsapöpön takia reaktiivisen artriitin ja sitten spondyloartropatian. Vatsapöpöä ei hoidettu (crp kun oli taas normaali) ja reumakin meinasi jäädä hoitamatta, vaikka en pystynyt kävelemään, mutta onneksi nyt lääkärit olivat jo fiksumpia ja ymmärsivät tutkia myös muuten.- Anonyymi
CRP on juuri pika senkka , josta näkee jos on tulehdus
- jeppps
CRP nousee joskus 12h viiveellä. Lääkäri toimii sen tiedon varassa mikä hänellä on. CRP on diagnostiikan kulmakivi. Ihme et lääketieteeseen liittyy niin paljon jälkiviisaita
nettispesialisteja, kyllä ärsyttää lukea näitä idioottikommentteja "1 1 on niin kuin 2".
Yleensä sellaiset eivät mitään vastuullisia hommia tehneet joten kaikki on aina niin yksinkertaista. - KokemuksestaVaan
Ei terveyskeskus ole paikka, jossa apua terveyteen. Apua saa vasta, kun joku ruumiin jäsen on irti tai kun vaiva on jo vakava. Terveyskeskus on aika suureellinen nini organisaatoille, josta saa hoitoa vasta sitten, kun terveys on mennyt pahaan jamaan. Sairauskeskusckuullostaisi realistisemmalta nimeltä.
- Anonyymi
Juuri Täällä kymenlaaksossa sitä ei uskota joka kerta sama tappelu. Kun sanoo että pitää ottaa lasko, alkaa epäasiallinen kohtelu.Olen tässä potilasasiamiehen kanssa kirjaamassa muistutusta Kotkaan.Että saisi asiaan selvyyden. Et saa todellakaan hoitoa jos et pidä puoliasi. Jos CRP ei nouse sinut jätetään hoidotta,si7hen
- Anonyymi
Jaa että oikein on pidettävä puoliansakkin.
CRP otetaan aina siksi että tuloksella voi pois lukea vakavan tulehduksen .
Joten niin on joka paikassa Eurooppaa .
Ihminen voi ola todella huonossa kunnossa vaikka lasko ei näytä nousua, silloin on kyse jostain muusta vaivasta .
Ei sairaanhoito ole mitään taistelua mitenkään, sillä kokeiden perusteella lääkärit saavatpaljon tietoa mikä voi olla syy sairauteen mihin potilas hakee apua .
Antibiootikkaa ei kirjoiteta jos ei tulehdusta ilmene
- Anonyymi
Nyt huommenna lähtee muistutus Kotkaan potilasasiamiehen kautta. Eu jaksa joka kerta tapella lääkäreiden kanssa,eikä jaksa.
- Anonyymi
Jotkut menevät näinkin pitkälle oman jääräpäisyytensä kanssa. Kun muka ollaan jotenkin erikoinen olevinaan . Laittele nyt muistutuksia menemään niin voi olla etteikoskaan enää oteta CRP sinulta, laita se journaaleihisi , niin eivät ota sitä enään. Pärjäät varmaan ilmankin .
- Anonyymi
On olemassa ihmisiä ( itsekin kuulun heihin ), joilla ei kuume nouse, vaikka olisi kuinka sairaana.
Kuume usein tarvitaan ( se on tullut huomattua ), että hoitohenkilökunta ottaisi potilaan oireet tosissaan.
On jossain lääketieteellisissä teksteissä lukenut, että joskus on esim. vanhuksilla ongelmallista, kun se kuume ei välttämättä nouse ja hän voikin olla todella sairas, eikä sitä huomata kuumeen puuttumisen takia.
Tähän vielä lisään tuosta crp:stä, kun olin aikoinaan todella huonossa kunnossa, ollut jo pidemmän aikaa. Vikaa ei ollut kun crp oli normaali. Samoilla oireilla se crp sitten ( onneksi ) nousikin, yllättäen kaikki hoitotoiminta muuttui aivan ylösalaisin, oltiin jopa huolissaan, mistä mahtaa johtua. On yhdellä veriarvolla valtava vaikutus.- Anonyymi
Se on ihan todella niin että veriarvolla on vaikutus ihmisen sairauden tilassa , ja arvot alkaa nousemaan silloin kun ihmisellä on tulehdus .
Sitä voi tuntea itseensä huonokuntoiseksi ensin , vaikka tulehdusta ei vielä ole ilmennyt , ja lopulta kun ilmenee , niin kirjoitetaan antibiootikkaa
Miksi yleensä ihmiset joilla ei ole lääketieteestä mitään kokemusta keskustelevat jostain kokeesta ihan niinkuin se koe olisi tarpeeton jotenkin. Sillä nämä asiat ovat lääketieteessä hieman erilaisia se kun tavallisen maallikon mielestä. - Anonyymi
Minulla on ollut sellaisia tiloja myös missä olen tuntenut olevani hyvin sairas mutta ei ole todettu tulehdusta .
Sitä voi kärsiä edokrinoloogisista sairauksista myös
Itselläni oli kauan sitten yhden vuoden ajan lämpö koholla reilusti ja tunsin itseni hyvin sairaaksi . Syy oli endokrinologinen sairaus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihan todella niin että veriarvolla on vaikutus ihmisen sairauden tilassa , ja arvot alkaa nousemaan silloin kun ihmisellä on tulehdus .
Sitä voi tuntea itseensä huonokuntoiseksi ensin , vaikka tulehdusta ei vielä ole ilmennyt , ja lopulta kun ilmenee , niin kirjoitetaan antibiootikkaa
Miksi yleensä ihmiset joilla ei ole lääketieteestä mitään kokemusta keskustelevat jostain kokeesta ihan niinkuin se koe olisi tarpeeton jotenkin. Sillä nämä asiat ovat lääketieteessä hieman erilaisia se kun tavallisen maallikon mielestä.Olisikohan kenellekään tullut mieleen, että oireita voi aiheuttaa moni muukin asia esimerkkinä vaikka keripukki joka johtuu c-vitamiinin puutoksesta. Vitamiinien ja hivenaineiden puutoksia ei useinkaan edes tutkita D-vitamiinitasoja ei yleensä mittailla verikokeiden yhteydessa ja viitearvotkin voivat olla liian alhaisia kun riittävänä tasona pidetään 50-70 nmol/l vaikka yli 100-125nmol/l arvoista ei mitään haittaa olisi.
Kaikenlaiset kemikaalit, pienhiukkaset, lääkkeet ym. lisäaineet joita lisätään elintarvikkeisiin kuormittavat myös elimistöämme, koska ne eivät lähtökohtaisestikaan kuulu kehoomme millään tavalla joten elimistö pyrkii poistamaan ne josta syntyy erilaisia oireita.
Toisin kuin mikrobit jotka ovat olleet täällä kauan ennen yhdenkään muunlaisen elämän syntyä eli ne ovat mahdollistaneet nykyisin tuntemamme elämänmuodon planeetalle. Se, että bakteereja esiintyy tulehdusten yhteydessä ei merkitse sitä, että ne olisi aiheuttaneet tulehduksen vaan ovat korjaamassa syntyneitä solutason vaurioita. Ilman bakteereja elämä ei olisi mahdollista lainkaan.
Toki bakteerit voivat myös tuottaa toksiineja riippuen siitä mikä niitä vaurioita on alunperin aiheuttanut eli se riippuu siitä alustasta jolla bakteerit toimivat, koska normaalistikin näitä taudinaiheuttajaksi kutsuttuja bakteereja on elimistömme täynnä eikä ne terveessä ihmisessä mitään oireita aiheuta. Normaalistikin ihmisen suolistossa asustelee noin 500-1000 erilaista bakteeria niiden aiheuttamatta mitään sairauksia. Lisäksi bakteereita esiintyy iholla, limakalvoilla ja hengitysteissä ja lukumääräisesti niitä on enemmän kuin soluja ihmisessä, jos bakteereja itsessään ei oteta huomioon.
Lääketiede vaan haluaa pitää tätä uskomusta mikrobeista taudinaiheuttajina, koska sillä on helppo tehdä rahaa toisin kuin vitamiineista ja hivenaineista huolehtimalla kuin myös välttelemällä kaikenlaisten haitallisten aineiden kehoon joutumista, joka tosin alkaa olla mahdotonta kun nämä aineet leviää myös ilman ja veden mukana.
Ravitsemus ja mahdollisimman luonnonmukainen ruoka on terveyden a ja o syömällä mahdollisimman vähän prosessoituja ja lisäaineita sisältäviä ruokia pysyy terveenä ja toimintakuntoisena pidempään kohtuullista liikuntaa unohtamatta. Lisäksi on syytä vähentää kemikaalien käyttöä siivous ja peseytymis ym. tuotteissa ja käyttää luonnollisia materiaaleja rakentamisessa, sisustamisessa ym. kohteissa.
Loppuun hyvä Mirja Salkinoja-Salosen haastattelu arjen kemikaalit ja mikrobit, joka valaisee asiaa hyvin selkeästi ja monipuolisesti.
https://tube.kansanvalta.org/w/qwmxFXPkGbTe9uG63WiGEt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371449Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221318Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511209- 521178
- 571103
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995