Papin puhe yms.

Morsmaikku

Moikka

Tässä mietin, että saako suomessa soveltaa niitä papin puheita ja sormuslupauksia? Olen katsonut ulkomaalaisia ohjelmia, ja niissä on aina niin ihania vihkivaloja, saarnoja ja sormuslupauksia. Nämä suomen tekstit on niin loppuun kuluneita.

Joku jolla on asiasta tietoa, voi vastailla tähän tai sitten laittaa meiliä [email protected]

2

2520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papin puheille

Papin puhe vihittäville voi olla hyvinkin vapaamuotoinen ja pappi voi siinä kertoa miten pari löysi toisensa, mitä harrastuksia heillä on, onko jo yhteisiä lapsia jne. Kun vihkipari tuntee papin, puhe on yleensä hyvin koskettava.
      Sormuslupaukset ovat täysin vapaaehtoiset, mutta siinä kohden on myös joustoa.
      Kun otatte seurakuntaan yhteyttä, niin kertokaa toiveenne mahdollisimman tarkkaan. Vihkikaavassa on myös niitä osia, jotka ovat kaikille samat, koska kysymyksessä on yhtä aikaa hengellinen ja yhteiskunnallinen rituaali, jolla on virallinen merkitys.

• Heippa

Vahvistan vielä, että edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa.

Haluaisin rohkaista vihkipareja kertomaan elämästään ja toisistaan avoimesti. Ja myös kertomaan siitä, millaisia odotuksia vihkipuheelle on. Toki tässä ns. toimituskeskustelussa voidaan puhua myös sellaisista asioista, joita ei toivota (missään tapauksessa) esille otettavaksi vihkipuheessa. Tästäkin on hyvä sopia.

Myös me papit toivomme, että juhla on morsiusparin näköinen ja juuri morsiusparia koskettava - toki puhe suunnataan myös koko juhlaväelle.

Sormuslupaukset voidaan ottaa tai jättää ja uskoisin, että niitä voidaan myös muokata toiveiden mukaan.

Minun näkökulmastani tärkeää on se, että vihkiparille toivotaan ja rukoillaan siunausta. Se on merkityksellisintä.

Päivi-pappi Hämeestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      13
      3293
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1629
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      264
      1468
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1445
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      237
      1341
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1120
    7. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1079
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1060
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      92
      1003
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      993
    Aihe