Uskonnon opettajan portfolio tehtävä

Tytti Inkeri

Aloin ihmetellä kun 7 luokan oppilas teki jo kolmatta kuukautta keittiön pöydällä samaa ja varsin laaja-alaista portfolioa. Oppilas selitti että uskonnonopettaja on antanut tehtävän joka vaikuttaa "ratkaisevasti" uskonnon numeroon. Tehtävänä on laatia portfolio uskontoaiheisista lehtiuutisista. Jokaisesta uutisesta tulee alleviivata keskeiset asiat ja lopuksi laatia tiivistelmä uutisista.
Hämmästyin lähinnä sitä, että opettaja oli antanut minimimääräksi 150 uutista. Ja jos hyvän numeron haluaa niin 200 uutista.
Meidän oppilas selitti,että hän oli ajatellut etsiä joka päivä yhden tai kaksi uutista 150 koulupäivän aikana. Eli käyttää yhden tehtävän tekemiseen lähes koko lukukauden. Huomasin että jos tehtävän aikoo suorittaa hyvin, se halitsee koko kevätlukukauden opiskelua. Tehtävän käytettävä kokonaisaika on noin 100 tuntia. Lisäksi valtava lehtileikemäärä näyttää vievän kyllä itse sisällöstä huomion pois ja hankkeesta näyttää tulevan eräänlainen askartelukilpailu aikaa vastaan.
Onkohan tällä joku opetussuunitelmallinen tavoite? Ja tehdäänkö näin laajoja portfolio tehtäviä koko suomessa?

2

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ::::::::::::::::::::

Käsittämätöntä, että sen sijaan, että ottaisit yhteyttä opettajaan, kirjoittelet tänne ja kyselet.

Ei olisi todellakaan ensimmäinen kerta, kun oppilas ymmärtää tehtävän väärin. Arvelisin, että hänen olisi pitänyt tehdä muutamasta uutisesta 150 sanan referaatti, eikä referaattia 150 uutisesta, joka on aivan naurettava määrä. Vasta yliopiston graduvaiheessa voivat aineistot olla tuon laajuisia.

Olen opettanut pitkästi yli toistakymmentä vuotta, ja aina joudun uudelleen hämmästymään, miten oudoilla tavoilla väärin tehtävänannot voi käsittää. Yläkoulun tehtävänannot eivät lähtökohtaisesti ole kovin mutkikkaita, ne selitetään tunnilla aina monta kertaa, niistä voi kysyä lisää, tehtävänannot jaetaan yleensä myös kirjallisina tai kirjoitetaan vihkoon muistiin jne. Siitä huolimatta joku aina onnistuu ymmärtämään aivan väärin.

Oppilaiden työskentely- ja keskittymistaitojen jatkuvasti huonontuessa vähenee myös kyky seurata tehtävänantoa tai kysyä oikeassa kohdassa neuvoa. Mutta luulisi, että sinä menisit nyt sinne Helmeen tai Wilmaan ja kysyisit opettajalta, miten se tehtävä oikein pitikään tehdä. Olen varma, että kyseessä on väärinkäsitys.

• Tytti Inkeri

Käsittämätöntä että et osaa vastata itse avauksen kysymykseen vaan keskityt olettamaan ja arvaamaan mikä oppilaalla ja vanhemmalla on pielessä.
      Tehtävä on annettu 7 luokan oppilaalle ja kyllä, tehtävä on ymmärretty aivan oikein. Ja edelleen, opettajaan on oltu yhteydessä ja hän todellakin vahvistaa että lehtileikkeitä pitää hyvään numeroon olla 150 ja erinomaiseen 200.
      Olimme yhteydessä myös muihin vanhempiin ja kaikki olivat yhtä mieltä siitä että tehtävän aineistomäärä on käsittämätön. Mutta yritin tällä avauksella saada näkemystä, miten isoja tehtäviä teetetään yläaste ikäisillä muualla suomessa.
      En pitkää ja täysin turhaa esitelmää siitä miten huonosti oppilaasi ymmärtävät sinun antamia tehtäviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1638
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1376
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      157
      1205
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      120
      1126
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1115
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1054
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      929
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe