Uskonnon opettajan portfolio tehtävä

Tytti Inkeri

Aloin ihmetellä kun 7 luokan oppilas teki jo kolmatta kuukautta keittiön pöydällä samaa ja varsin laaja-alaista portfolioa. Oppilas selitti että uskonnonopettaja on antanut tehtävän joka vaikuttaa "ratkaisevasti" uskonnon numeroon. Tehtävänä on laatia portfolio uskontoaiheisista lehtiuutisista. Jokaisesta uutisesta tulee alleviivata keskeiset asiat ja lopuksi laatia tiivistelmä uutisista.
Hämmästyin lähinnä sitä, että opettaja oli antanut minimimääräksi 150 uutista. Ja jos hyvän numeron haluaa niin 200 uutista.
Meidän oppilas selitti,että hän oli ajatellut etsiä joka päivä yhden tai kaksi uutista 150 koulupäivän aikana. Eli käyttää yhden tehtävän tekemiseen lähes koko lukukauden. Huomasin että jos tehtävän aikoo suorittaa hyvin, se halitsee koko kevätlukukauden opiskelua. Tehtävän käytettävä kokonaisaika on noin 100 tuntia. Lisäksi valtava lehtileikemäärä näyttää vievän kyllä itse sisällöstä huomion pois ja hankkeesta näyttää tulevan eräänlainen askartelukilpailu aikaa vastaan.
Onkohan tällä joku opetussuunitelmallinen tavoite? Ja tehdäänkö näin laajoja portfolio tehtäviä koko suomessa?

2

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ::::::::::::::::::::

      Käsittämätöntä, että sen sijaan, että ottaisit yhteyttä opettajaan, kirjoittelet tänne ja kyselet.

      Ei olisi todellakaan ensimmäinen kerta, kun oppilas ymmärtää tehtävän väärin. Arvelisin, että hänen olisi pitänyt tehdä muutamasta uutisesta 150 sanan referaatti, eikä referaattia 150 uutisesta, joka on aivan naurettava määrä. Vasta yliopiston graduvaiheessa voivat aineistot olla tuon laajuisia.

      Olen opettanut pitkästi yli toistakymmentä vuotta, ja aina joudun uudelleen hämmästymään, miten oudoilla tavoilla väärin tehtävänannot voi käsittää. Yläkoulun tehtävänannot eivät lähtökohtaisesti ole kovin mutkikkaita, ne selitetään tunnilla aina monta kertaa, niistä voi kysyä lisää, tehtävänannot jaetaan yleensä myös kirjallisina tai kirjoitetaan vihkoon muistiin jne. Siitä huolimatta joku aina onnistuu ymmärtämään aivan väärin.

      Oppilaiden työskentely- ja keskittymistaitojen jatkuvasti huonontuessa vähenee myös kyky seurata tehtävänantoa tai kysyä oikeassa kohdassa neuvoa. Mutta luulisi, että sinä menisit nyt sinne Helmeen tai Wilmaan ja kysyisit opettajalta, miten se tehtävä oikein pitikään tehdä. Olen varma, että kyseessä on väärinkäsitys.

    • Tytti Inkeri

      Käsittämätöntä että et osaa vastata itse avauksen kysymykseen vaan keskityt olettamaan ja arvaamaan mikä oppilaalla ja vanhemmalla on pielessä.
      Tehtävä on annettu 7 luokan oppilaalle ja kyllä, tehtävä on ymmärretty aivan oikein. Ja edelleen, opettajaan on oltu yhteydessä ja hän todellakin vahvistaa että lehtileikkeitä pitää hyvään numeroon olla 150 ja erinomaiseen 200.
      Olimme yhteydessä myös muihin vanhempiin ja kaikki olivat yhtä mieltä siitä että tehtävän aineistomäärä on käsittämätön. Mutta yritin tällä avauksella saada näkemystä, miten isoja tehtäviä teetetään yläaste ikäisillä muualla suomessa.
      En pitkää ja täysin turhaa esitelmää siitä miten huonosti oppilaasi ymmärtävät sinun antamia tehtäviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe