Syy siihen miksi romanit ovat sellaisia kuin ovat,

Elämä on ihanaa

on hyvin yksinkertainen. Omassa kodissani lapset kasvatettiin pysymään irti valtaväestöstä. Heistä puhuttiin vihollisina ja tappamisesta puhuttiin kuin leivästä. Muistan hyvin ne ajat kun omakotitalomme olohuone oli tupaten täynnä sukulaisia ja kaikki keskustelivat juuri näistä asioista lasten kuunnellessa vierestä silmät pyöreänä. Niissä tapaamisissa ei kuullut yhtään hyvää sanaa valtaväestöstä ei virkavallasta, eduskunnasta, kunnan virkamiehistä, poliisista eikä mistään. Kaikista tehtiin vihollisia. Kaikki oli jotain tuonpuoleista mihin meillä ei ollut mitään asiaa. Tiedän sen, että kuinka se upposi pienen romanilapsen tajuntaan kuin kuuma veitsi voihin. Tällä tavalla romaniyhteisö pitää huolen siitä, että romanit eivät tule milloinkaan integroitumaan normaaliin maailmaan. Romaneille on annettu tuhannen taalan keppihevonen, kun asia on käännetty romaniasiamiesten ja sosiaalitoimen naispuolisten edustajien toimesta sellaiseen muotoon, että romaneja syrjitään eikä haluta yhteiskunnan jäseniksi vaikka totuus on se, että romanit eivät halua koskea kepilläkään ns, normaaliin elämään. Itse erosin romaniyhteisöstä jo yli 20 vuotta sitten ja olen saanut kulkea pitkän tien saadakseni itselleni ammatin ja edes jonkinlaisen otteen elämästä. Vaihdoin sukunimeni tavalliseksi suomalaiseksi nimeksi enkä käytä pitkää tukkaa enkä mitään, mikä edes jollain tavalla viittaa romanitaustaani. En myöskään halua tavata enää ketään sukulaistani. Minua on uhattu monta kertaa ties millä tavalla ja pihoillani on oltu vaanimassa. Älkää romanit koskaan väittäkö julkisuudessa, että kuinka tavallisia ihmisiä te olette. Te olette joka tilanteessa kaatamassa oman sivistymättömyytenne seuraukset valtaväestön niskaan. Niin kauan kuin kasvatatte lapsenne niin kuin tiedän teidän kasvattavan, älkää syyttäkö muita omasta asemastanne. Älkää syyttäkö valtaväestöä omasta asemastanne. Minun nykyinen elämäni loistaa ja minulla on paljon uusia ystäviä. Kun muistelen aikaani romaniyhteisössä niin mieleni valtaa ahdistus, inho ja vilunväreet. Miten saatoin elää niin kauan siinä degeneroituneessa takapajulassa?

47

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsokaa peiliin

      Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa!

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Kun lukee noita muita kirjoituksia niin huomaa, että kuinka oikeassa tämän kirjoituksen aloittaja on. Pelkkää puukkoa, pyssyä ja sukututkimusta. Uskomaronta sakkia.

    • hahhaha

      "Älkää romanit koskaan väittäkö julkisuudessa, että kuinka tavallisia ihmisiä te olette."

      provo mikä provo.

    • Rahtihameet HOIIIII

      Tämä on tiedetty jo kymmeniä vuosia. Kyse on siitä, että niin sanottua "romanikulttuuria" ylläpidetään vain siksi, että se tarjoaa "suojalinnakkeen" sille henkisen heikkouden tilalle missä romanit tällä hetkellä ovat.

      Jos kuvitellaan tilanne jossa hameet ja muut tunnusmerkit heitettäisi tunkiolle ja kaikki romanitavat hävitettäisi niin romanit eivät menestyisi päivääkään tässä maailmassa. Jotkin yksilöt ehkä mutta noin rotuna ne joutuisivat täydellisesti tuuliajolle. Siksi romanikultuuria on pakko pitää pystyssä.

      Se on vähän kuin sinitakkien asuttama villinlännen linnake intiaaneja vastaan jossa nuotiot palaa jatkuvasti ja vartiotorneissa on miehet kiväärit kädessä. Tällä tavalla romanikulttuurikin toimii. Kaikkea mitä ne keksivät ikinä tehdä, menee kulttuurin piikkiin. No ei siinä sinäänsä mitään mutta todella iso ongelma siitä tulee siinä vaiheessa kun valkoihoinen sosiaalitanttaa ja tasa-arvovaltuutettu ja muut kukkahattutädit nielevät tuon kaiken kuin ahven madon. Romanikultuuri on todella taitavasti suunniteltu suojamekanismi jolla mustalaiset pidetään Suomen valtiovallan ulottumattomissa. Kulttuuri on siitä mukava ja käyttökelpoinen sana koska sitä voi käyttää suojakilpenä milloin mitäkin asiaa vastaan.

      • Hyvin menee

        Juuri näin. Voiko Virtanen sanoa Järviselle, että te ette saa tulla tälle seudulle asumaan??????????????

        Mustalaiset voi ja sosiaalitoimi ja oikeuslaitos kaiken lisäksi hyväksyvät sen toiminnan kulttuuriin kuuluvaksi. Tässäkin ohitetaan Suomen perustuslaki joka määrää, että ihmisellä on oikeus asettua asumaan mihin haluaa.


      • novvoi (ei kirj.)
        Hyvin menee kirjoitti:

        Juuri näin. Voiko Virtanen sanoa Järviselle, että te ette saa tulla tälle seudulle asumaan??????????????

        Mustalaiset voi ja sosiaalitoimi ja oikeuslaitos kaiken lisäksi hyväksyvät sen toiminnan kulttuuriin kuuluvaksi. Tässäkin ohitetaan Suomen perustuslaki joka määrää, että ihmisellä on oikeus asettua asumaan mihin haluaa.

        Kun nuo Suomen romanien tavat ovat paljolti sellaisia joita ei muualla romaneilla ole ja Suomessakin ne ovat olleet vasta vähän aikaan, miksi niistä niin moni yritetään sinnikkäästi liittää muinaiseen Israeliin, jossa niitä ei myöskään ole ollut? Onko tutkittu milloin mikäkin tapa syntyi ja mitä omaa teillä oli mukana tänne tullessa, ja katosivatko ne tavat kokonaan ?
        Toivon asiallisia vastauksia, ei haukkumisia.


      • dfbgbg
        Hyvin menee kirjoitti:

        Juuri näin. Voiko Virtanen sanoa Järviselle, että te ette saa tulla tälle seudulle asumaan??????????????

        Mustalaiset voi ja sosiaalitoimi ja oikeuslaitos kaiken lisäksi hyväksyvät sen toiminnan kulttuuriin kuuluvaksi. Tässäkin ohitetaan Suomen perustuslaki joka määrää, että ihmisellä on oikeus asettua asumaan mihin haluaa.

        Tollanen perseily, että kielletään ihmisiä asumasta missä haluavat, niin on kyllä syvältä hanurista. En ollenkaan tykkää tuollaisesta "kulttuurista". Perseilylle tulee vielä loppu.


      • kuukukkanen

        Rahtihameet Hoi!! Niinhän kaikki kulttuurit toimivat! Katsokaa vain,kuinka Amerikka muka vapauden siivellä yrittää epätoivoisesti pitää kiinni omista oikeuksistaan
        huseerata eri maiden alueilla.
        Edes Romanit eivät ole niin ahnaita kuin Amerikkalaiset....


      • on niin fiiniä että
        Hyvin menee kirjoitti:

        Juuri näin. Voiko Virtanen sanoa Järviselle, että te ette saa tulla tälle seudulle asumaan??????????????

        Mustalaiset voi ja sosiaalitoimi ja oikeuslaitos kaiken lisäksi hyväksyvät sen toiminnan kulttuuriin kuuluvaksi. Tässäkin ohitetaan Suomen perustuslaki joka määrää, että ihmisellä on oikeus asettua asumaan mihin haluaa.

        Lindholm voi sanoa järviselle näin.Sekin on kulttuurin tukemista nimittäin ruotsinkielisen kulttuurin.
        Isäni perhe muutti työn perässä Tammisaareen sodan jälkeen ja voi sitä kiusaamista ja häpäisemistä-kuolleita rottiakin heittivät pihalle.


      • Anonyymi
        Hyvin menee kirjoitti:

        Juuri näin. Voiko Virtanen sanoa Järviselle, että te ette saa tulla tälle seudulle asumaan??????????????

        Mustalaiset voi ja sosiaalitoimi ja oikeuslaitos kaiken lisäksi hyväksyvät sen toiminnan kulttuuriin kuuluvaksi. Tässäkin ohitetaan Suomen perustuslaki joka määrää, että ihmisellä on oikeus asettua asumaan mihin haluaa.

        Valkoiset pelekää romaneja. Koulumaailmassa näkee.


      • Anonyymi

        Kuka teille kateellinen olisi. Kysynpä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkoiset pelekää romaneja. Koulumaailmassa näkee.

        Haista vittu pussihousu manne.


      • Anonyymi
        Hyvin menee kirjoitti:

        Juuri näin. Voiko Virtanen sanoa Järviselle, että te ette saa tulla tälle seudulle asumaan??????????????

        Mustalaiset voi ja sosiaalitoimi ja oikeuslaitos kaiken lisäksi hyväksyvät sen toiminnan kulttuuriin kuuluvaksi. Tässäkin ohitetaan Suomen perustuslaki joka määrää, että ihmisellä on oikeus asettua asumaan mihin haluaa.

        ROMANIKULTTUURIIN KUULUU VÄISTÄMISVELVOLLISUUS JA SITÄ ON NOUDATETTAVA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkoiset pelekää romaneja. Koulumaailmassa näkee.

        Mistä lähtien mustalaiset ovat koulua käyneet? Korkeintaan käyvät pari luokkaa apukoulua, muuhun mustalaisista ei ole.


    • 343y55y353y

      kerrot että elit huonossa ympäristössä kun elit kotonasi, haukut sen tähden nyt minunkin kasvu kotia ja jokaista mustalaista joka kasvattaa lapsensa ja väität että sen mitä sinä koit oli romanikulttuuria jota muutkin kokevat. Kehut kuinka viisastuit kun möit mustalais sielusi ja otit kaajeitten tilalle, nyt vihaat mustalaisia ja kaikkea mitä ne edustaa, kiellät siis olevasi millään tavoin mustalainen itse.

      jos olet edes tosissasi, mitä myöskin epäilen kirjoituksesi huutaa provon tyyliin mutta jos olet tosissasi niin olen pahoillani että jouduit kokemaan hirveän lapsuuden tms mutta se että tulet tänne soittamaan suutasi minua ja minun porukoita kohtaan ei ole asiallista, ei viisasta, ei sivistyneisyyttä ei mitään mitä kuvittelet nyt olevasi parempi kuin me muut, olet vihaa täynnä ja se puhkuaa sinusta etkä voi mitään sille mutta annan sinulle esimerkin: annan sinulle anteeksi!

      • Parempi kuin muut

        Mikä teitä mustalaisia tökkii siinä että joku nyt vaan joskus sattuu olemaan parempi kun muut? Kiltimpi, rehellisempi, älykkäämpi, yritteliäämpi...

        Oletteko kateellisia?

        Mikään ei estä teitä yrittämästä samaa.


      • njnajnja
        Parempi kuin muut kirjoitti:

        Mikä teitä mustalaisia tökkii siinä että joku nyt vaan joskus sattuu olemaan parempi kun muut? Kiltimpi, rehellisempi, älykkäämpi, yritteliäämpi...

        Oletteko kateellisia?

        Mikään ei estä teitä yrittämästä samaa.

        sehä tossa se pointti tais ollakkiin. alottajalla ollu huono lapsus ja koti niin hänen mielestä kaikki romanit on samassa ojassa. johtuuko se sun mielestä sit kateudesta? musta siinä on paljon muutakin mutta kateus varmasti yks osa aiheesta, viha, katkeruus jne.


    • Kesää kohti

      Kiitos aloittajalle kirjoituksestasi. Varmasti kipeä mutta rehellinen kokemus.
      Itse olen myös joutunut paljon käsittelemään ja miettimään näitä asioita.
      Olen suomalainen(valkolainen siis) eikä minulla ole koskaan ollut ennakkoluuloja tai mitään negatiivista asennetta mitään kulttuureja kohtaan. Päinvastoin olen ollut positiivisella tavalla kiinnostunut erilaisista ihmisistä.
      Kun sitten muutin pihapiiriin jossa tutustuin romaneihin, olin myös heitä kohtaan avoin ja ystävällinen, luonnollisesti, niin kuin tapoihini on kuulunut ihmiset kohdata.
      No, lyhentääkseni tarinaani, kerron vain sen, että lopulta ystävällisyyttäni käytettiin todella röyhkeällä tavalla hyväksi.
      Ja kaiken huippu on se, että katumuksesta ei heillä ole tietoakaan, vaan päinvastoin asia on heille tosiaan vain hieno juttu, että saivat jotain ihmistä taas kusetettua.
      Häpeän sijaan he ovat vielä teostaan ylpeitä. Tämä asenne tulee monesti tälläkin palstalla esille. Eli he ajattelevat, että heillä on "oikeus" kusettaa toista ihmistä jos tämä on niin sinisilmäinen, että uskoo heidän juttunsa.
      Ihmettelen mistä he tämän oikeuden ovat saaneet. Itse ajattelen, että meillä on velvollisuus kohdella kaikkia ihmisiä kunnioittaen.
      No, en voi muuta sanoa kuin että otan tämän opiksi. Ikuiset haavat varmaan sydämeen jää, mutta sille en voi mitään.

      • fhhg

        Olen pahoillani kokemuksestasi. Toivottavasti saat viela mahdollisuuden tutustua mukaviinkin romaneihin!


      • Anonyymi

        Mustalaisten kanssa ei kannata olla missään tekemisissä, heillä on aina joku kierous mielessä. Jos näkisin mustalaisten jossain pulassa soittaisin poliisille, varmasti yrittävät jotain rikosta, siksi poliisit paikalle.


    • Minä vaan

      Täytyy sanoa että sitten sinut on kotona kasvatettu huonouteen ja olet saanut huonon kotikasvatuksen, koska todellakaan kaikki eivät ole tuollaista kasvatusta kotona saaneet! Näin se vaan on...

      • kaunosielu

        Joillakin on huonoja kokemuksia omasta kulttuuristaan.
        Minulla omastani. Olen supisuomalainen,peräti umpisavolainen.
        Pienenä minut otettiin pois kotoa kun vanhemmat erosivat.
        Jo sitä ennen oli pitkät ajat viinankäyttöä ja kaikenlaista...

        Sosiaalitantat eivät onnistuneet saamaan minulle heti kunnon kasvatusvanhempia.
        Sitten jouduin Lastenlinnaan.
        Aikanaan sain uudet kasvattivanhemmat ja elämä muuttui pikkuhiljaa täydelliseksi
        helvetiksi kun kasvatusisä alkoi käpälöidä...
        Itse en tajunnut ottaa yhteyttä minnekkään,vaan kärsin seuraukset.Uhkailut ja kaiken muun skeidan.
        Viimeisin juttu oli se kun täytin 17 ja minut palautettiin kotikuntaani niin minua sinne kuskannut kasvatusisäni toivotti kotiapäin lähtiessään näin:
        "Että jos ikinä enää näytän naamaani,niin hän hakkaa minut siniseksi...".

        Että näin!
        Jos on romaneja kohdeltu huonosti,osaavat valkolaisetkin kohdella huonosti
        omiaan.
        Joten mihin kulttuuriin minä karkaisin?
        Saisinkohan parempaa kohtelua romanien parissa??

        Elämä kuljettaa ja sillä on tarkoituksensa.
        Vielä en ole ihan varma,mikä kaiken edelläkertomani tarkoitus on,mutta
        ehkä se vielä selviää,miksi nämä kärsimykset on minulle annettu.

        Ja ei,en ole uskovainen.

        Uskon silti,että elämä opettaa meitä sinällään elämään oikein.
        Itse en voisi moisia kärsimyksiä kenellekkään tuottaa.

        Uskokaa itseenne,älkää muihin. Muokatkaa elämänne sellaiseksi kuin itse
        haluatte,kukin kulttuurinne mukaan.


      • fhhhj
        kaunosielu kirjoitti:

        Joillakin on huonoja kokemuksia omasta kulttuuristaan.
        Minulla omastani. Olen supisuomalainen,peräti umpisavolainen.
        Pienenä minut otettiin pois kotoa kun vanhemmat erosivat.
        Jo sitä ennen oli pitkät ajat viinankäyttöä ja kaikenlaista...

        Sosiaalitantat eivät onnistuneet saamaan minulle heti kunnon kasvatusvanhempia.
        Sitten jouduin Lastenlinnaan.
        Aikanaan sain uudet kasvattivanhemmat ja elämä muuttui pikkuhiljaa täydelliseksi
        helvetiksi kun kasvatusisä alkoi käpälöidä...
        Itse en tajunnut ottaa yhteyttä minnekkään,vaan kärsin seuraukset.Uhkailut ja kaiken muun skeidan.
        Viimeisin juttu oli se kun täytin 17 ja minut palautettiin kotikuntaani niin minua sinne kuskannut kasvatusisäni toivotti kotiapäin lähtiessään näin:
        "Että jos ikinä enää näytän naamaani,niin hän hakkaa minut siniseksi...".

        Että näin!
        Jos on romaneja kohdeltu huonosti,osaavat valkolaisetkin kohdella huonosti
        omiaan.
        Joten mihin kulttuuriin minä karkaisin?
        Saisinkohan parempaa kohtelua romanien parissa??

        Elämä kuljettaa ja sillä on tarkoituksensa.
        Vielä en ole ihan varma,mikä kaiken edelläkertomani tarkoitus on,mutta
        ehkä se vielä selviää,miksi nämä kärsimykset on minulle annettu.

        Ja ei,en ole uskovainen.

        Uskon silti,että elämä opettaa meitä sinällään elämään oikein.
        Itse en voisi moisia kärsimyksiä kenellekkään tuottaa.

        Uskokaa itseenne,älkää muihin. Muokatkaa elämänne sellaiseksi kuin itse
        haluatte,kukin kulttuurinne mukaan.

        Voimia sinulle! Vahvimmat meista on tehty sirpaleista. Itse olen romani joka sai valkolaisperheessa kasvaneena kaiken mahdollisen psyykkisen ja fyysisen julman kohtalon osakseen kasvattivanhempieni taholta seka ikuisen ylenkatseen ali-ihmisena.


      • Baseline

        No no, ei se ole kuin 95%. Pientä tarkkuutta niihin kommentteihin!


      • Anonyymi

        No juu.


      • Anonyymi

        No juu.


      • Anonyymi
        kaunosielu kirjoitti:

        Joillakin on huonoja kokemuksia omasta kulttuuristaan.
        Minulla omastani. Olen supisuomalainen,peräti umpisavolainen.
        Pienenä minut otettiin pois kotoa kun vanhemmat erosivat.
        Jo sitä ennen oli pitkät ajat viinankäyttöä ja kaikenlaista...

        Sosiaalitantat eivät onnistuneet saamaan minulle heti kunnon kasvatusvanhempia.
        Sitten jouduin Lastenlinnaan.
        Aikanaan sain uudet kasvattivanhemmat ja elämä muuttui pikkuhiljaa täydelliseksi
        helvetiksi kun kasvatusisä alkoi käpälöidä...
        Itse en tajunnut ottaa yhteyttä minnekkään,vaan kärsin seuraukset.Uhkailut ja kaiken muun skeidan.
        Viimeisin juttu oli se kun täytin 17 ja minut palautettiin kotikuntaani niin minua sinne kuskannut kasvatusisäni toivotti kotiapäin lähtiessään näin:
        "Että jos ikinä enää näytän naamaani,niin hän hakkaa minut siniseksi...".

        Että näin!
        Jos on romaneja kohdeltu huonosti,osaavat valkolaisetkin kohdella huonosti
        omiaan.
        Joten mihin kulttuuriin minä karkaisin?
        Saisinkohan parempaa kohtelua romanien parissa??

        Elämä kuljettaa ja sillä on tarkoituksensa.
        Vielä en ole ihan varma,mikä kaiken edelläkertomani tarkoitus on,mutta
        ehkä se vielä selviää,miksi nämä kärsimykset on minulle annettu.

        Ja ei,en ole uskovainen.

        Uskon silti,että elämä opettaa meitä sinällään elämään oikein.
        Itse en voisi moisia kärsimyksiä kenellekkään tuottaa.

        Uskokaa itseenne,älkää muihin. Muokatkaa elämänne sellaiseksi kuin itse
        haluatte,kukin kulttuurinne mukaan.

        Siinä ei tarvi olla uskovainen kun tulee ??? Missä oli Jumala kun kaikki mulle sallittaan. Eroneesta perheestä. Yksin asuva, ilman elämän ystävää ja ilman lapsia. Monta kertaan ajatuksiin tullut päättää päivänsä, et kuolema korjais jo pois. Kun katson et joku ihminen on paha, sydämetön niin häntä arvostetaan, hänellä on kaikki ne mitä itse kaipaa.


    • Anza Borrego

      Oletetaan nyt tässä vaiheessa että sanonta "Kun savolainen avaa suunsa niin vastuu siirtyy kuulijalle" ei pidä paikkaansa.

      En usko että tarkoitat että tämä kohtalosi johtuu savolaisen kulttuurin erityispiirteistä - siis savolaisten ja muun Suomen välisestä kulttuurierosta. Olivatko kasvattivanhempasi savolaisia? En ole edes ollut tietoinen että savolaiskulttuuri eroaa mitenkään muun Suomen kulttuurista. Itsekin olen alkuperältäni osin savolainen ja osin karjalainen, mutta käytännössä stadilainen ja amerikkalainen.

      Mielestäni ketjun avaajan ja sinun tilanteesi välillä on merkittäviä eroja.

      Sinun ongelmasi johtuvat siitä että sulle jaettiin huono käsi heti syntymästä - synnyit ongelmaperheeseen, ja homma jatkui samanlaisena kasvattiperheen kanssa. Paska tuuri, en lainkaan kadehdi. Mutta noista loppukommenteista päättelen että sulla on nyt homma hanskassa, eli selviydyt voittajana.

      Ketjun avaajan ongelmat johtuvat siitä että pyrki eroon suljetusta yhteisöstä. Tämä on tuttu juttu kaikille jotka sen ovat kokeneet - pyripä eroon uskonnollisesta yhteisöstä (esim. jehovat, muslimit, lestadiolaiset), huumejengistä, tai etnisestä yhteisöstä, sama juttu. Yhteisölle on erittäin vaarallista jos joku sen jäsenistä tajuaa ja julkituo että tämä ei välttämättä ole ainoa tai edes paras tapa viettää elämänsä. Se nimittäin viestittää kaikille yhteisön jäsenille että heidän elämänkatsomuksensa saattaa olla "väärä". Ihminen ei voi helposti muuttaa elämänkatsomustaan, joten ainoa keino on nujertaa ongelman lähde - tuo kapinallinen, tai ignoorata hänet täysin. Se on kova keino jos kaikki kontaktit ovat tuosta yhteisöstä - yksin on vaikea olla, monille. Ja nykyään etniset yhteisöt ja heidän sidosryhmänsä ovat omaksuneet tuon bisnesnäkökulman johon ketjun avaaja viittaa - se vielä pahentaa tilannetta.

    • jujqefnnewefn

      Sulle joka kirjoittaa miksi romaanit on sellaisia.
      Haluaisin sanoa sulle et en tiedä sua enkä sukuasi mut onpa teillä jännä tapa sitten jos valtaväestöstä tehdään viholisia ja sit identikriisi on niin kauvan kunnes kääntää omalle heimolle seljän.Mä uskon et sä olet harvinainen yksilö joka on opetettu vihamaan.Meillä pakotetiin kouluun vaik ei Aina haluttu,puhtaus opettetiin ja vanhojen ihmisten kunnioittaminen.Meillä ei sanottu ikinää et et käy koulua et hanki ammattia,et mee töihin et kunnioita valtaväestöä.
      Meillä piti käydä koulu,ammatti,mennä töihin,opittiin kunnioittamaan vanhoja ihmisiä ja ihmisiä yleensä.Kunnioittaa suomalaisia siitä kaikista hyvästä mitä ne on mustalaisen eteen tehnyt eikä ottaa kuuleviin korviin sitä joka tykkää pahaa meistä ja takerttua jonkun ihmisen mieli piteisiin vaik se kuinka puhuisi alentavasti mustalaisista koska se on sen näkemys mut se ei Aina pidä paikkaansa ja kaikilla on oikeus omiin tunteisiin.

    • tutkija ö

      Hai, mitä sanotte, jos minä sanon;että HITLERI KUOLI VENETSUELASSA 1960 LUVULLA, VANHUTEEN. Hän ei tehnytkään itse murhaa Berlinissä, niin kuin väittävät. Oli huonoja juutalaisia, kun eivät saanneet tätä selville. Laitan josku sivuja tänne

    • Deevel mol del

      ALOITTAJA KIRJOITTI TÄYTTÄ ASIAA! Hieno kirjoitus, nostan sinulle hattua!
      Kokemuksesta tiedän , että kirjoituksesi on täyttä totta!

    • Anonyymi

      Törkeää haukkua valtaväestöä ja huijata.

    • Anonyymi

      Älkää sitten kelpuuttaki kelan rahoja.

    • Anonyymi

      Älkää sitten kelpuuttaki kelan rahoja.

    • Anonyymi

      Hieno kirjoitus joka varmasti saa aikaan syvää raivoa, tappouhkauksiakin. Totuuden kertojista ei pidetä.

    • Anonyymi

      Jos Suomen mustalaisten lukutaito on n.72%.Osalta jää kirjoitukset lukematta.

    • Anonyymi

      Varo, Miranta "super-permu"hyppää vielä kimppuusi. Sillä on loppunut vävypojan kanssa jo puhti.

    • Anonyymi

      Ai teillä elettiin näin. Minun kodis ei ikinää puhuttu näin. Meillä puhuttiin ihmisistä joko sukunimellä kotia mihinä valtaväestöä asu ja henkilöä nimeltä. Se että kunniotettiin ihmisten kotia ja niiten vierailua. Vanhoja ihmisiä teikiteltiin ja ei kiroiltu. Me tiedetiin kotona ketkä oli naapurina. Ei me oltu erilaisia kun oltiin kaaleita ja he valtaväestöä vaan saman kylän asuvia.

    • Anonyymi

      Olen aina inhonnut romaneja, miten voi olla että heitä ruokitaan.
      Hävetä kun osaisivat mutta ei ymmärretä edes sitä.
      kulttuuri jota suurin osa pitää naurettavana. Petelius!
      Eikö olisi ylpeyttä elää omilla työstä saaduilla tuloilla?
      Suomalaiset veronmaksajat alkavat tosin tulla siihen pisteeseen että...no jokainen tietää mitä tuleman pitää...

    • Anonyymi

      No onko kaajeiten kanssa hyvä olla enpä usko, onnetomia ja katkeroituja useammat ovat ainakin täälä pohjoisessa

      • Anonyymi

        Onko sinun hyvä olla saastainen manne, apinaa alhaisempi rotta? Onko mukavaa kun koko sivistynyt maailma vihaa sinua? Olet iljettävä rikollinen ja kaiken lisäksi ruma ja pahan hajuinen.


    • Anonyymi

      Hai sie manne emääs koinaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      OLET HÄPEÄKSI ROMANIKULTTUURILLE!

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe