Läppärin tietojen pelastus

maailmanloppu

Läppärini meni epäkuntoon(ei siis käynnisty enää) ja täytyis saada pelastettua tietoja kiintolevyltä talteen. Millä laitteella onnistuu,miten ja paljonko maksaa?

92

10996

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Just...

Mikäs apu tuo sitten on? Hyvä johto aikakoneen rakennukseen?

• josvielä

Toimii Windows 98SE/2000/XP, Vista, Vista64 ja Linux -käyttöjärjestelmissä.

• uioiuoiu
        josvielä kirjoitti:

Toimii Windows 98SE/2000/XP, Vista, Vista64 ja Linux -käyttöjärjestelmissä.

kummassa koneessa pitää olla ko käyttöjärjestelmä. uudessako?
        minulla on uudessa seiska.millä laitteella saisi vanhasta läppäristä tiedot talteen kun uudessa toimivassa on windows 7
        minulla sama ongelma

• 15+15
        uioiuoiu kirjoitti:

minulla on uudessa seiska.millä laitteella saisi vanhasta läppäristä tiedot talteen kun uudessa toimivassa on windows 7
        minulla sama ongelma

Kaverini tuuppasi W7 pöytäkoneeseen vaan vanhan hajonneen XP koneen kovan lennosta sata liitimeen, virta liitin oli siis jo paikoillaan, levy alkoi toimia, kun taas ei alkanut toimimaan kun kytki sen sammutettuun koneeseen muistaakseni ei kone edes lähtenyt suosiolla käyntiin siinä vaiheessa.

Mutta noin lennosta tuupattu kova näkyi heti koneessa ja siten sai pelastettua tarvittavat tiedot vanhasta kovasta, jonka jälkeen alusti sen kokonaan uudelleen sai siten vielä koneeseen lisää kovalevy tilaa.

• Siinä menee kokoilta
        uioiuoiu kirjoitti:

minulla sama ongelma

Tarvitset väliin kolmannen koneen joka sisältää kahden muun koneen käyttöjärjestelmien lisäksi vielä windows XP:n

XP kone toimii tulkkina näiden kahden laitteen välillä, eli rikkinäisen koneen kovalevyn ja uuden koneen välillä siis.

Luonnollisesti tulkkikoneen täytyy olla noita kahta muuta konetta tehokkaampi, eli tarkalleen ottaen (kahden koneen yhteenlasketut tehot 0,5 gigahash). Suosittelen pöytäkonetta ja useamman grafiikkakortin (neljän) yhteenliitetyn laskentatehon hyödyntämistä.

Tietojen takaisin louhiminen kovalevyltä tapahtuu millisekunneissa joten olehan tarkkana. Jos louhit liian kauan, niin voit unohtaa kadonnet tietosi ikuisiksi ajoiksi, ja senkin jälkeen niiden palauttamisessa on vielä omat lisäongelmansa, siihen tarvitsisi vielä kaksi uutta konetta lisäksi.

• eki3

Helppo homma

• 6546545

Toimii Windows 98SE/2000/XP, Vista, Vista64 ja Linux -käyttöjärjestelmissä. mites jos niitä ei ookka?

• Oma Valinta
        15+15 kirjoitti:

Kaverini tuuppasi W7 pöytäkoneeseen vaan vanhan hajonneen XP koneen kovan lennosta sata liitimeen, virta liitin oli siis jo paikoillaan, levy alkoi toimia, kun taas ei alkanut toimimaan kun kytki sen sammutettuun koneeseen muistaakseni ei kone edes lähtenyt suosiolla käyntiin siinä vaiheessa.

Mutta noin lennosta tuupattu kova näkyi heti koneessa ja siten sai pelastettua tarvittavat tiedot vanhasta kovasta, jonka jälkeen alusti sen kokonaan uudelleen sai siten vielä koneeseen lisää kovalevy tilaa.

Lennosta tuuppaajat kuvittelvat samalla,että voi myös irroitella lennosta.Siiten voidaan ihmetellä mikäs niille nyt meni kun tiedostot korruptoituivat..

• 15+15
        Oma Valinta kirjoitti:

Lennosta tuuppaajat kuvittelvat samalla,että voi myös irroitella lennosta.Siiten voidaan ihmetellä mikäs niille nyt meni kun tiedostot korruptoituivat..

Siitä ei nyt ollutkaan kyse vaan saada kovalevy toimimaan ja tuo oli ainoa keino sillä kertaa.

Eihän sitä muistitikkuakaan niin vain revitä pois, tai no voihan sen repiä ja sitten ihmetellä mahdollisesti edellä mainitsemaasi asiaa.

• maailmanloppu

Eli irrotan läppäristä kiintolevyn eka? ja liitetään tuohon laitteeseen?

• asdfasdfasdfsda

Jep.

• 12-12-12

siirrät sen kiintolevyn jonkun kaverisi tietokoneeseen.

Mutta eihän sinulla ole sillä levyllä mitään tärkeää; tärkeistä asioistahan sinulla on varmuuskopio.

• maailmanloppu

Koulun lopputyö - eli koko tänhetkinen elämä tuolla kiintolevyllä. Kiitoksia vastanneille, mahtavaa jos todellakin toimii!

• 0hm0
        maailmanloppu kirjoitti:

Koulun lopputyö - eli koko tänhetkinen elämä tuolla kiintolevyllä. Kiitoksia vastanneille, mahtavaa jos todellakin toimii!

No ei se elämäsi sitten ole kovin tärkeä, kun sinulla ei ole sitä työtä edes muistitikulla.

• maailmanloppu
        0hm0 kirjoitti:

No ei se elämäsi sitten ole kovin tärkeä, kun sinulla ei ole sitä työtä edes muistitikulla.

Kone on muutaman kk:n vanha, joten ei käynyt mielessäkään, että siihen tulisi vikaa.

• asdfasdfasdfasd
        maailmanloppu kirjoitti:

Kone on muutaman kk:n vanha, joten ei käynyt mielessäkään, että siihen tulisi vikaa.

Edulliset tietokoneet ovat vika-alttiita ja voi laadukaskin kone hajota.

Jos tietokoneesi vika on kovalevyn rikkoutuminen, ei tiedostoja ehkä saa enää pelastettua.

Halvin tapa varmistaa tärkeimmät koulutyöt on iso sähköpostilaatikko ja töiden lähettäminen omaan osoitteeseen, jonne tekee kansion tiedostoille.

• 9-pallox
        maailmanloppu kirjoitti:

mieleesi ei ole tullut perehtyä tietoturvaan....

• varmuus.varmuus.varm
        9-pallox kirjoitti:

mieleesi ei ole tullut perehtyä tietoturvaan....

Tytär muutti pois kotoa ja kopioi itselleen tikuille pöytäkoneelta kaiken itselleen tärkeän. Muutamaa kuukautta myöhemmin sitten hukkasi sen tikun/tikut.
        Eli montako varmuuskopiota olisi syytä olla. Jotain löytyi vielä sentään koneelta.

• maailmanloppu kirjoitti:

Siinähän on sitten vielä takuu voimassa.

• rikkalapio
        maailmanloppu kirjoitti:

uusi kone korjataan takuuseen . Minun läppärin emolevy rusahti , käynnistys jäi kesken , toisti aloitusta jatkuvasti . Näin pentium pelaa

• mdddmmdmdm
        varmuus.varmuus.varm kirjoitti:

Tytär muutti pois kotoa ja kopioi itselleen tikuille pöytäkoneelta kaiken itselleen tärkeän. Muutamaa kuukautta myöhemmin sitten hukkasi sen tikun/tikut.
        Eli montako varmuuskopiota olisi syytä olla. Jotain löytyi vielä sentään koneelta.

Varmuuskopio säilytetään turvallisessa paikassa esim ulkoinen kovalevy, pilvipalvelu ja miksei muistitikkukin. Se on sitten oma häpeä jos tikun kadottaa.

Se että lopputyöstä ei ole varmuuskopiota on silkkaa tyhmyyttä. Nykyaikaiset elektroniset laitteet hajoavat todella helposti, osa rikki jo uutena.

• varmuus.varmuus.varm kirjoitti:

Vähintään kaksi ja ne eri paikoissa. Käyttisin ulkoista levyä koska se ei huku niin helposti kuin pieni usb tikku.

• jooto
        maailmanloppu kirjoitti:

Jos tietokone on muutaman kk vanha niin siinä on varmasti takuu jäljellä ja voit viedä sen ilmaiseen takuuhuoltoon.

• mie ja kone.
        maailmanloppu kirjoitti:

Toivottavasti oot tallettanut kaikki jutut. Kiintolevy on kaikki ja jos et sitä osaa irrottaa nii vie korjaamolle ammattilaisen hoitoon.Osta vaikka joki käytetty läppäri ni ammattilainen siirtaa tiedot sille toiselle koneelle.

• Käytä pilveä.
        maailmanloppu kirjoitti:

Tästedespäin tallenna kaikki pilvipalvelimelle aina heti. Tässä hyvä suomalainen vaihtoehto F-securelta:
        http://www.younited.com/

• MetteläinenLuottaa
        varmuus.varmuus.varm kirjoitti:

Kyllä 3:n paikkaan on kopioitava,vanha kehoitus..
        Ei minullakaan varmuuskopioita.Vaikkakin olen menettänyt ison valokuva tiedoston.

• MetteläinenLuottaa kirjoitti:

Kyllä 3:n paikkaan on kopioitava,vanha kehoitus..
        Ei minullakaan varmuuskopioita.Vaikkakin olen menettänyt ison valokuva tiedoston.

Mutta miniminä pidetään kahta paikkaa. Toki muihinkin kannattaa tehdä. Itselläni ne menee 3 kpl ulkoiseen levyyn.

• Sormet ristissä
        asdfasdfasdfasd kirjoitti:

Jos tietokoneesi vika on kovalevyn rikkoutuminen, ei tiedostoja ehkä saa enää pelastettua.

Halvin tapa varmistaa tärkeimmät koulutyöt on iso sähköpostilaatikko ja töiden lähettäminen omaan osoitteeseen, jonne tekee kansion tiedostoille.

Pidän kaikkea tikulla ja tikkua anaalissa.

Ei ole yhtäkään tiedostoa kadonnut vielä.

• 0hm0
        Käytä pilveä. kirjoitti:

Tästedespäin tallenna kaikki pilvipalvelimelle aina heti. Tässä hyvä suomalainen vaihtoehto F-securelta:

Mitä hyvää tuossa on?

• kjjfnfbbfnkffjfkfjfk
        asdfasdfasdfasd kirjoitti:

Google drive ja yandex disk on hyviä ja ilmaisia pilvitallennuspaikkoja. Mielummin vielä kahteen eri paikkaan. Gpg:llä voi salata tiedostot jos haluaa varma olla ettei niitä kukaan lue.
        Itse olen automatisoinut koko homman niin että kaksi kertaa päivässä synkronoidaan asiakirjat salaamisen jälkeen googleen ja yandexiin. Muutaman hassun rivin joutui bash-skriptiin kirjoittamaan ja helpottaa elämää pirusti.

• nngjfkkgflffjlflffkl
        vapunen kirjoitti:

Mutta miniminä pidetään kahta paikkaa. Toki muihinkin kannattaa tehdä. Itselläni ne menee 3 kpl ulkoiseen levyyn.

Oleellista on sekin, että ne sijaitsee fyysisesti eri paikassa. Jos ne on kaikki samassa paikassa, niin nehän on mennyttä jos tulipalo tai rosvo iskee.

• nngjfkkgflffjlflffkl kirjoitti:

Oleellista on sekin, että ne sijaitsee fyysisesti eri paikassa. Jos ne on kaikki samassa paikassa, niin nehän on mennyttä jos tulipalo tai rosvo iskee.

Näin on. Mutta sekin olisi jo parempi jos kaikilla olisi olemassa ajantasainen varmuuskopio ulkoisella medialla.

• 8-pallox
        vapunen kirjoitti:

Näin on. Mutta sekin olisi jo parempi jos kaikilla olisi olemassa ajantasainen varmuuskopio ulkoisella medialla.

parempi, kuin mikä?

Joko Vapunen osaa luetella tietoturvaan kuuluvat asiat?

• Joopa-joo
        Käytä pilveä. kirjoitti:

Jaha, että oikein suomalainen! Ei niin suomen sanaa :(.

• niin ...
        rikkalapio kirjoitti:

uusi kone korjataan takuuseen . Minun läppärin emolevy rusahti , käynnistys jäi kesken , toisti aloitusta jatkuvasti . Näin pentium pelaa

Ja takuuehdoissa sanotaan, että mistään tiedostoista ei takuukorjauksessa oteta vastuuta, varmuuskopiot täytyy itse ottaa.

Aika usein kun kone palaa huollosta, on tiedostot lähteneet ja pistetty käyttöjärjestemä uusiksi.

• Se hyvä,
        0hm0 kirjoitti:

Mitä hyvää tuossa on?

että se on suojassa NSA:n vakoilulta. Nimenomaan vakoilun estäminen oli sen perustamisen syynä.

• Jatkossa kannattaa aina tehdä varmuuskopio tärkeistä tiedostoista ulkoiselle medialle! Nimittäin jos kovalevy olisi mennyt rikki niin kaikki sen tiedostot olisi todennäköisesti tuhoutuneet..

• maailmanloppu

Toivottavasti ei ole mennyt rikki. En tiedä sitä ennenkuin saan tuon härvelin tilattua ja testattua.

• Vapustellen
        maailmanloppu kirjoitti:

Toivottavasti ei ole mennyt rikki. En tiedä sitä ennenkuin saan tuon härvelin tilattua ja testattua.

Voisit ihan huviksesi testata käynnistyykö läppärisi kun akku on irti?
        Kunhan virtalaturi siis on läppärissä kiinni kun akku on irti.
        Itsellä on tullut vastaan muutamia HP:n ja Acerin läppäreitä jotka
        eivät aluksi käynnistyneet heti kun akku oli huonosti kiinni läppärin pohjassa. (oikosulku)

• 12-12-12
        maailmanloppu kirjoitti:

Yhdelläkään kaverillasi ei ole pöytätietokonetta?

• maailmanloppu kirjoitti:

Tuskin ovat menneet mutta toki se on mahdollista.

• 44222336666666666666

Multa meni kerran vanha HP-läppäri oudosti jumiin ei millään käynnistynyt. Ostin uuden ja aina joskus ehkä kuukauden ajan sitä räpläämällä summissa nappuloita paljon yhtä aikaakin ja erikseen painellen yritin käyntiin, ja yhtäkkiä se heräsi käymään ja se toimii edelleen, ei ole sen jälkeen enää käynnistysongelmia ollut, tosin en sitä enää paljon koskaan käytä.
      Mä luulen että se ongelma oli sittenkin vanhentuneessa akussa joka siitä on ihan loppu, sitä tietenkin aina myös siinä latailin kun räpläsin.

• jouvaa

Tietotekniikassa mikään ei ole varmaa. Ammattilaiset aina korostavat sitä, että tee itsellesi varmuuskopiot ulkoiselle levykkeelle. Näin myös olen tehnyt. Nyt hajosi molemmat sekä kone, että ulkoinen levyke. Asiaa tunteva korjaaja sanoi, että hänelle ei ole koskaan tullut vastaan sellaista tapausta, että ulkoinen levyke olisi "kärähtänyt". No nyt tuli. Mitään rahan arvoista materiaalia hommassa ei kadonnut. Minulle niissä oli enemmän tunnearvoja kun meni 20 vuoden kirjanpito liikunnastani ynnä muita henkilökohtaisia taulukoita. Tämä vain tarinana siitä, että mikään ei voi olla varmaa kun on kyse koneista. Mikäli haluat olla sata varma niin kirjoita käsin ja vie pankin kassaholviin.
      Jovain

• 0hm0

Älä jauha Pa5kaa

No eivät ne ammattilaiset puhu "ulkoisista levykkeistä"

• Levykkeitä ei kai nyt juuri kukaan ole käyttänyt kymmeneen vuoteen.

• jooh...

Ulkoisista kiintolevyistä usein hajoaa jotain muuta kuin itse kiintolevy, eli esimerkiksi virtalähde tai se elektroniikka mikä on levyn perässä.

Tällöin levy voi hyvinkin helposti olla pelastettavissa, ottamalla se siitä kotelosta ulos ja laittamalla sisään koneeseen, jolloin saa tiedostot pelastettua.

Samoin koneen sisäinen levy ei välttämättä heti ole täysin kaput, jos se ei näy laitehallinnassa. Minulla yksi levy on ollut heikko näkymään huono SATA kaapelin vuoksi. Ongelma ilmaantui koneen siirtämisen jälkeen, eli levy ei tunnistnut. Mutta kaapelia SATA-hypistelemällä alkoi taas tunnistautua.

Yleensäkin levyn hajotessa kannattaa vähän tutkia:
        1. Lähteekö levy pyörimään, minkälaista ääntä se pitää
        2. Tuleeko virtaa.
        3. Kokeilla toisessa koneessa

• Kovislevy

Niit on firmoja mitkä voi kyetä kaivamaan niitä tietoja esille suht. jopa kohtalaisen hajonneeltakin kiintolevyltä mut se voipi olla melko aikaa vievää / kallista
      ja vaatii erityisosaamista sekä välineitä.
      Mistä muuten voit tietää et nimenomaan kovis on rikki jollet saa koko masiinaa
      käymään? Tai etkö saa vaan käyttistä/ohjelmaa pyörimään?
      Vika voi olla nimittäin ihan muussa kun koviksessa. Jopa ohjelmallinen eikä fyysisesti
      tekninen vika.
      Vaikka kiintolevy ei toimisi ei se meinaa sitä et se olisi itse edes mitenkään viottunut ehkä
      lukupää ei enää pelaa tms.
      Datat saattaa olla hyvääkin paremmassa tallessa ja kuosissa siellä.
      Vaatiikin varmaan tutkimista johon ei kaikki itse kykene jos ei tiiä vikaa?
      Itsellä on yhestä pöytämasiinasta mennyt virtalähde ja sillon se kyllä pimeni.
      Useimmat vioista ovat kumminkin selvitettävissä joskus helpostikkin se vaan
      maksaa melkosesti jossain ATK huoltamamossa.
      Usein koneen arvo on vähempi kun sen sisällön eli siellä olevan ohjelmoidun datan tai siis omien tiedostojen.
      Kandeis tosiaankin varmuuskopijoida tietsikan oleellinen tieto ja moninkertaisesti: ulkoiselle kovalevylle, tikuille, cd-dvd leville yms..nykyään on myös pilvipalvelimia joissain tietoturvaohjelmistoissakin..

• Huomio!

Ei tarvita kalliiden firmojen apua, kun Stellar Phoenix-ohjelma on käytössä. JOS kone käynnistyy ja tämän ohjelman voi ajaa, se palauttaa jopa poistetut tiedostot takaisin, mikäli niiden päälle ei ole ehditty tallentamaan uutta materiaalia:
        http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm

• hö...
        Huomio! kirjoitti:

Ei tarvita kalliiden firmojen apua, kun Stellar Phoenix-ohjelma on käytössä. JOS kone käynnistyy ja tämän ohjelman voi ajaa, se palauttaa jopa poistetut tiedostot takaisin, mikäli niiden päälle ei ole ehditty tallentamaan uutta materiaalia:
        http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm

Jos levyssä on mekaaninen ongelma, tuskin mikään ohjelma sitä noin vain pelastaa.

Silloin levy on korjattava itse, tai vietävä huoltoon.

Vaikka levyssä onkin ongelma, tiedot ovat usein vielä pelastettavissa. Tietoja on pelastettu onnistuneesti pahastikkin vaurioituneista levyistä.

• hp2

Tuleeko siihen virta? Jos tulee koneen voi ehkä käynnistää vikasietotilan f8 kautta.

• maailmanloppu

Läppärini emolevy oli ilmeisesti rikki. Muutamassa minuutissa sain tuolla delock usb 2-laitteella kiintolevyn tunnistautumaan pöytäkoneella usb-asemana. Nyt on lopputyöni turvassa sekä pöytäkoneella että tikulla. Erittäin lämpimät kiitokset ketjuun vastanneille!

• kari789

Minusta yksinkertaisin tapa tehdä varmuuskopiot on se, että koneeseen on liitetty USB-kovalevy, johon backup-ohjelma kopioi automaattisesti varmuuskopiot. Minun USB-kovalevyn (Buffalo) mukana tuli Memeon-backup-ohjelma. Sillä voi esim varmuuskopioda haluttu määrä versioita tiedostoista. Ja kaikki tapahtuu automaattisesta joka kerta kun koneen käynnistää.

ps
        Eräs tuttuni otti ongelmatilanteessa kovalevyn eli sen kiekon irti itse kovalevyasemasta ja siirsi toiseen kovalevyasemaan. Hän sai näin pelastettua tietonsa.

• 0hm0
        kari789 kirjoitti:

Minusta yksinkertaisin tapa tehdä varmuuskopiot on se, että koneeseen on liitetty USB-kovalevy, johon backup-ohjelma kopioi automaattisesti varmuuskopiot. Minun USB-kovalevyn (Buffalo) mukana tuli Memeon-backup-ohjelma. Sillä voi esim varmuuskopioda haluttu määrä versioita tiedostoista. Ja kaikki tapahtuu automaattisesta joka kerta kun koneen käynnistää.

ps
        Eräs tuttuni otti ongelmatilanteessa kovalevyn eli sen kiekon irti itse kovalevyasemasta ja siirsi toiseen kovalevyasemaan. Hän sai näin pelastettua tietonsa.

Juu, mutta ei mitenkään paras systeemi.

• nörttikörtti

Norjassa toimii kovalevyjen tiedostopalautuksiin erikoistunut firma. Palveluhinnasto onkin sitten "tähtitieteellistä " tasoa. Firman nimi muistaakseni IBAS tms....

• Kaikkea voi tapahtua

Koska olen melko huoleton minulle kävi kerran silleen että, ex.kannettavani tipahti kerran vahingossa lattialle noin 90 cm korkeudelta eli työpöydältä pehmeälle
      matolle pohja edellä eikä suostunut ton jälkeen enään käymään..
      Mutta toisenkerran kävi niin että, uudempi entisen tilalle hankittu tippui vahingossa
      matkailuauton apukuskinpenkiltä kovalle asfaltille ja akkukin lensi kaaressa irti..
      Pelkäsin pahinta ja toivoin ihmettä kun sen kuoressakin oli jälkiä osumasta
      kulma edellä asfalttiin (osui virtaliitin kulma eellä) ja ravasin kuin villipeto sisätiloihin kotiini tarkistamaan
      toimiiko se yhä..
      Se toimi..
      Kirjoitan sillä tätä ..
      Sen pituinen tämä.

• Mitä tästä opimme?

• Rollis
        Mitä tästä opimme? kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa kolahdusarka kovalevy SSD-levyyn. Tässä vähän mallia siitä, mitä SSD kestää:

http://www.youtube.com/watch?v=CVxjKI3cw0c

No jees...toi selkeesti kestää vaikkka mitä.

• Pyyhis
        Rollis kirjoitti:

Kolhuja kyllä, mutta ei pakkasta.

• Vuoden päästä lahoaa
        Rollis kirjoitti:

Uudet laitteet kestää. Iän myötä voi kovimmatkin osat hajota normikäytössä.

• Montako kertaa
        Pyyhis kirjoitti:

Kolhuja kyllä, mutta ei pakkasta.

olet unohtanut tietokoneesi pakastimeen? Ulkonahan talvella läppäriä kuljetetaan laukulla suojattuna ja vain lyhyitä matkoja, joten SSD ei pakkasesta kärsi.

• Joskus isäntä

Kannattaa pistää tärkeimmät talteen johonkin pilvipalveluun, esimerkiksi F-Securen Younitediin. Mutta nyt ensin levy irti ja kiinni johonkin pöytäkoneeseen.

• uusi hp kone . juu akku irti ja takaisin niin pelittää . sähköpostiin talletan cv t ja muut tärkemmät..

• uskova mies,,

Tarkoitat varmaan törkeitä tiedostoja? Muista että porno on huoraamista..

• afdaf

Paras työjärjestys on koittaa ensin monistaa se vikaantunut kiintolevy ja palauttaa vikaantuneesta kiintolevykuvasta tiedot. Mut harva viitsi tehdä näinn. Knoppix tai ubuntu rescue liveusb:lla -> vikaantunut vekotin käyntiin ja datan palautus ulkoiselle masamuistille. Muista vaan mountata läppärin kiintolevy vain R tilassa. Siten ei tule niin pahasti mokailtua jos työkalut ei muuten ole tuttuja. Photorec on myös hyvä ja löytyy ihan perusrepoista. Siinä vaan voi vähän kestää ja kaikenlaista tiedostoa saa sillä palautettua.

• dban_hdd

Photorec on hyvä softa. Ostin kerran kirpparilta käytetyn tietokoneen jonka kovo oli "tyhjä". Edellinen omistaja oli formatoinut eli alustanut kiintolevyn. Kaikki kuvatiedostot oli palautettavissa photorec-softalla...Älkää ikinä myykö tietokonetta pelkästään luottaen formatointiin. Käyttäkää DBAN tms vastaavaa softaa.

• ONNISTUU KYLLÄ

itelläni just kans hajos kannettavan kiintolevy ja kun kone tippu latttialle eikä kone enään suostunu lähteä ees päälle. tietokoneliikkeessa sano ettei he voi tehä mitään...
        Sipoossa oli joku häiskä joka on erikoistunu pelastamaa dataa rikkinäisistä kiintolevyistä. se sai kaikki datat talteen sielä mun kiintolevyltä ja hintaa tulikin ihan mukavasti 980e mut saimpahan kaikki kuvat ja tärkeä tiedostoni takas

• Ei kannata salailla

"Älkää ikinä myykö tietokonetta pelkästään luottaen formatointiin"

Tuo on tavallaan hyvä neuvo.

Vielä parempi neuvo ja elämänohje on se ettei sinne koneelleen ylipäänsä säilö mitään sellaista mikä ei päivänvaloa kestäisi, eli laittomuuksia, ja muita pervoiluja joita ei ole valmis julkistamaan.

Salasanojen ja muiden "tallettamiseen" varmasti riittää kynä ja paperikin.

Kannattaa lähteä siitä että omallekaan tietokoneelle tallettaminen ei koskaan ole täysin salaista touhua.

• erimieli_
        Ei kannata salailla kirjoitti:

"Älkää ikinä myykö tietokonetta pelkästään luottaen formatointiin"

Tuo on tavallaan hyvä neuvo.

Vielä parempi neuvo ja elämänohje on se ettei sinne koneelleen ylipäänsä säilö mitään sellaista mikä ei päivänvaloa kestäisi, eli laittomuuksia, ja muita pervoiluja joita ei ole valmis julkistamaan.

Salasanojen ja muiden "tallettamiseen" varmasti riittää kynä ja paperikin.

Kannattaa lähteä siitä että omallekaan tietokoneelle tallettaminen ei koskaan ole täysin salaista touhua.

Monella yrityksellä on tapana uusia tietokoneitaan muutaman vuoden välein ja lahjoittaa työntekijöilleen vanhat koneet - alustettuna yleensä. Yleensä firman asiakirjat ovat salaisia tai ainakin vältettävä niiden joutumista ulkopuolisten katseltavaksi. Paras tapa on lahjoittaa ilman kiintolevyä ja mikäli kiintolevylle ei ole firman sisällä uusiokäyttöä, niin porakone hoitaa tyylillä tietoturvan.

• PC ei ole PC
        erimieli_ kirjoitti:

Monella yrityksellä on tapana uusia tietokoneitaan muutaman vuoden välein ja lahjoittaa työntekijöilleen vanhat koneet - alustettuna yleensä. Yleensä firman asiakirjat ovat salaisia tai ainakin vältettävä niiden joutumista ulkopuolisten katseltavaksi. Paras tapa on lahjoittaa ilman kiintolevyä ja mikäli kiintolevylle ei ole firman sisällä uusiokäyttöä, niin porakone hoitaa tyylillä tietoturvan.

Firmat on firmoja. Yksityisen henkilön kannattaa mieltää julkisiksi laitteiksi jokainen kotona oleva laite joka on liitettynä verkkoon. Offline laitteidenkin sisällöt voi joutua julkiseen jakoon.

Jos miellät asian niin että kaikki mitä koneella teet, on mahdollisesti kokomaailman nähtävillä, niin olet ainakin päivittänyt asenteesi tulevaisuutta varten.

• 0hm0
        erimieli_ kirjoitti:

Porakone ei hoida tietoturvaa.

• BlackBoxilla
    • jos vaikka

pidä virtanappia pohjassa 15sek laturi seinään

• keinotonmonet

On siihen keino ja hyvä onkin, sinun tarvitsee hankkia vain muistitikku tai cd levyjä joihin tietosi tallentaan. Eikä noitakaan tarvita todennäköisesti ollenkaan, laita mailia jokeposti (at) hotmail . fi *tuumaillaan ja tutkitaan. Tuskin maksaa mitään, tuo on hyvin ykasinkertainen juttu eikä mikään ongelma ylipäätään, mutta siitä lisää sitten jos rohkaistut juttuun.

• onnistuu

Maksaa yleensä sellainen 20-70 euroa riippuen tietojen määrästä, jos viet korjaamoon. Voi toki olla jossakin pääkaupunkiseudulla kalliimpikin riippuen paikallisesta hintatasosta. Ottavat toisen tietokoneen avulla nuo tiedot ja siirtävät siitä vaikka ulkoiselle. Jos on kotona laitteet ja ylimääräinen tietokonen voit tehdä itsekin. Windowsit näkevät kyllä toistensa puurakenteen ristiin. Sinun pitää vain löytää kansiopuusta haluamasi tiedostot ja kansiot.

• Jos käyttöjärjestelmä on rikki

1) tee vaikka boottaava linux usb-tikulle tai live-leylle
      2) käynnistä koneesi sillä
      3) ja pääset sen jälkeen siirtämään omat tärkeät tiedostosi muualle.

Hinta 0 €, plus oman ajan käyttö.

• BlackBoxilla

"Läppärini emolevy oli ilmeisesti rikki. Muutamassa minuutissa sain tuolla delock usb 2-laitteella kiintolevyn tunnistautumaan pöytäkoneella usb-asemana. Nyt on lopputyöni turvassa sekä pöytäkoneella että tikulla. Erittäin lämpimät kiitokset ketjuun vastanneille!"

Aloittajan ongelma on jo ratkennut... eli kovalevy ei ollut hajalla, jolloin tietojen palautus oli helppo homma...

• valkoinen ritari

Sinulla on nähtävästi ongelma sen suhteen ja nyt pohditaan myös sitäkin..

• Ei rikollinen

Mulla on samantyyppinen ongelma eli Windows 7 -avaussalasana hukassa.

Toimitanko Norjaan Ibasille vai mitä pitäisi tehdä? Saanko itse ajettua uuden Windowsin 8 -version päälle tai mistä saan recoveryn?

• 0hm0

Höpö Höpö.

netti on täynnä noita ohjeita windowsin salasanan ohittamiseen.

Jos sinulla on jotain tietoja koneella, niin ne voit kaivaa Linux-live-levyllä.
        (tai irroittamalla kiintolevyn jne)

Jos meinaat asentaa koneeseen käyttöjärjestelmän, niin sitten asennat.

• Ne varakopiot

Tapauksena todella ikävä. Toivottavasti saat tiedostot takaisin!

Minulta meni kerra kaikki. Tosin se oli DOS-aikaan. En onnistunut niiden palautuksessa, vaan kaikissa oli 0 bittiä.

En poista esimerkiksi kamerasta kuvia, ennen kuin ne ovat kolmessa paikassa kopioituna. Vanha viisasus pätee vieläkin: Oppia ikä kaikki.

• Jori Mäntysalo

Kiintolevyä ei kannata käyttää. Jos vika todella on siinä, se voi vahingoittua lisää joka käynnistyskerralla. Vie se jollekin tutulle nörtille.

Peruskaavana 1) hanki em. USB-sata -sovitin, 2) kopioi levypinta sellaisenaan Linux-koneella ddrescue-komennolla tiedostoksi, 3) testaa löytääkö kpartx-ohjelma imagesta osiot ja 4) jos ei, käytä em. photorec-ohjelmaa --- mutta imageen, ei alkuperäiseen levyyn.

Jos tuttu nörtti ei osaa käyttää Linuxia, vaihda nörttiä.

Jos ei näillä onnistu, niin pitää etsiä firma jolla on DeepSpar tai PC-3000 käytettävissä.

• näin se käy

Jos kovalevy toimii, niin silloin onnistuu adapterilla.

• Läppärin loppu

Alottajallahan ei eli "maailmanlopulla" ei lopulta oikeesti ollut kovalevyssä eli kiintolevyssä yhtään mitään vikaa vaan hänen mukaansa emo levy oli hajonnut?
      Mitä tosta opimme? Etenkin kun hän sai suht koht edullisesti tietonsa takaisin
      vaikkei kone suostunutkaan käynnistymään.
      Vikoja voi siis olla monenmoisia muitakin kun se jotta kovalevy ei ole luettavissa koska se on fyysisesti muka niin pahoin vaurioitunut mikä on todella harvinaista ettei sieltä
      enään millään kostilla tai hinnalla saataisi jotain dataa "pelastettua".
      Niin kuin jo aiemmin on todettu pelkkä lukupääkin voi reistailla ohjelmassa piillä error jne..
      Mistä johtunee se oletus huu-haa et tieto ja tietsikka on entinen jos se lakkaa käynnistymästä
      ja kuvitellaan et kiintolevy on rikki eikä mitään silloinkaan oisi muka tehtävissä?

• Jori Mäntysalo

Kyllä ainakin kolmannes hajonneista kiintolevyistä minun kokemukseni mukaan hajoaa kerralla niin, että mitään ei saa pihalle. Ei siihen tarvita kuin esim. elektroniikan lahoaminen. (Ja joo, elekrtoniikan voi vaihtaa. Mikä ei välttämättä toimi, jos mallin X revision 7.12.4 levyyn ottaa piirikortin mallin X revisiosta 7.12.3.)

Sinänsä täysin ymmärrettävää, jos atk-siviili luulee tiedot menetyiksi. Sehän tarkoittaa, että tekniikka on toiminut oikein eikä ole joutunut lainkaan miettimään mitä tietokoneen sisäpuolella on.

• Money Money Money

Eikö ne Liikkeessä osaa ? :)

• Vanha konsti parempi

Lopputöitä yms. hengentuotoksia voi aina välillä printtailla ihan paperillekin, niin vaikka tulisi ydinsota ja kaikki elektroniikka hajoaisi, jotain ainakin säästyisi.

Ja jos ei ydinsotaa tulekaan, paperilta tekstin saa skannattua takaisin sähköiseen muotoon lopulta melko vähällä vaivalla.

• No joo...

Jos tulee ydinsota, paperit palaa poroksi. Toisaalta esim. internetin edeltäjähän on juurikin kehitetty ydinsodan varalle. Tietoverkko, joka toimii ja ei kaadu, vaikka siitä muutama "solmu" eli kaupunki poistuukin. Erittäin kestävä tietoverkko ulkoisille hyökkäyksille. Sisäiset hyökkäykset vain jäivät vähälle huomiolle.

Ei paperiajastakaan tule jäämään mitään tutkittavaa tuleville sukupolville. Paperi on todella surkea säilymään, ellei olosuhteet ole hyvät, kuivat ja lämpötila jokseenkin vakaa.

En osaa sanoa tuhoaako EMP magneettikenttän suuntautumisia kiintolevyssä, ei välttämättä tuhoa . . .

Periaatteessa digtaalinen säilytysmuoto on varmempi kuin mikään analoginen, paperi, tms. Koska digitaalinen tieto on mahdollista kopioida, ilman, että yhtään informatioota menetetään tai, ilman, että se muuttuu kopioinnin tuloksena. Sen sijaan muunlainen tieto muuttuu aina kun sitä kopioidaan, vähän kuin tarina joka kiertää, ja parin välikäden jälkeen onkin kovin erilainen.

Tämäntakiahan vanohja valokuvia ja muuta materiaalia digitoidaan kovaa vauhtia. Valokuvat ja paperi ei säily muuttumattomana edes vuosikymmeniä. Sen sijaan, jos ne on digitaalisessa muodossa, niitä on helppo kopioida, ja siirtä säilytettäväksi useaan eri paikkaan, useaan eri mediaan, jolloin niitä ei uhkaa tulipalot, tai tulvat.

Sellaisiakin digitaalisia säilytysmuotoja laboratorioissa on kehitetty, ettei ne mene miksikän edes ydinräjähdyksen tai maanjäristyksen jäljiltä. Eihän siinä ole mistään muusta kysymys kuin siitä, että ne bitit täytyy pistää jonnekkin, hakata vaikka kiveen yksitellen.

• Telakka on hyvä!

Myöhäinen vastaus alkuperäiseen kysymykseen (en jaksa lukea mitä kaikkea muut on vastanneet)...
      Kiintolevysi voi olla täysin sökö jolloin pelastaminen on hankalaa. Läppäristä voi olla sipannut joku muu osa, esim. virtalähde. Se kannattaa ensiksi testata, jos vain löydät jostain lainaan sopivan virtalähteen.

Jos kone on muuten sökö, mutta kiintolevy ehjä, osta esim. käytetty läppäri ja laita siihen entisen koneesi levy. Sitä ennen levy kannattaa kloonata, niin levystä säilyy identtinen kopio. Onnistuu seuraavasti:
      1) Osta kopioiva kiintolevytelakka eli tällainen: http://www.nettimyynti.fi/tuote/s-ata-hdd-kopiointiasema/CMP-MOBDOCK50/
      2) Osta vastaavan kokoinen kiintolevy, kun läppärissäsi oli.
      3) Laita vanha ja uusi levy telakkaan (laitteen ohjeen mukaisesti) ja paina napista. Telakka tekee töitä aikansa ja homma on sillä selvä.

Tuollaisesta telakasta on vastaisuudessakin hyötyä, koska vahingosta viisastuneena voit käyttää telakkaa säännöllistä varmuuskopiointia varten. Sillähän voit kytkeä ulkoisen kiintolevyn (tai vaikka kaksikin) USB johdolla koneeseesi ja tallentaa niihin mitä haluat.

Lisäksi telakan avulla voidaan pelastaa kiintolevyltä tietoja, kunhan levyssä on yhtään eloa, vaikka siinä oleva käyttöjärjestelmä olisikin sekaisin. Silloin vain laittaisit sekaisin olevan levyn telakkaan ja kytkisit sen USB johdolla ehjään koneeseen (lainaa vaikka kaverilta ehjä tietokone).
      Jos levy olisi ehditty hätäpäissä formatoida uudestaan, ei sekään olisi maailmanloppu. Levy vain telakkaan ja kiinni ehjään koneeseen, johon asennetaan joku tietojen palautus ohjelma. Niitä löytyy ilmaisiakin, esim. Recuva: http://www.ilmaisohjelmat.fi/tietojen-palautus
      (Google löytää paljon muitakin esim. sanoilla "disk recovery". Ohjelmissa on eroja, joskus maksulliset softat osaa tehdä työnsä paremmin, mutta ei välttämättä.)

• hemmoihmettelee

Lopputyöt koneella ?
      Jos osaat "asiat" kunnolla niin ei sulla montaa minuttii mene et kirjotat "kobybeistaat" ne uudestaan ?
      ja jos menee kauemmin kannattanee jatkaa opiskelua ?

• Linux Mint on hyvä!

Linux-live cd:llä ne saa talteen. Ja kun olet saanut ne talteen niin heitä hiivattiin se rupinen Windows sieltä koneeltasi ja asenna Linux tilalle. Suosittelen Linux Mint 17:ää.

Lataa tältä sivulta image:

http://www.linuxmint.com/download.php

Tee siitä asennusmedia esim. USB-tikulle buuttaa kone niin että se lukee buutatessa USB-tikkua ja ala asentaa.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe