Vessan vetämisen ääni kuuluu naapurista/naapureista

Ymmällään

En löytänyt tälle mitään tiettyä palstaa, niin kysäisen täältä. Asun viime vuoden loppupuolella valmistuneessa kerrostalossa. Äänieristys pitäisi mittausten mukaan olla sallituissa rajoissa, mutta kuitenkin kaikenlaiset kolinaa aiheuttavat äänet, tavaroiden siirtämiset ja huoneiden ovien ja kaappien ovien sulkemiset kuuluvat naapureista koko ajan, ilmeisesti sekä sivusuunnassa että pystysuunnassa. Muut naapurit, joiden kanssa olen jutellut, sanovat, ettei heille kuulu mitään ääniä.

Suurimpana ihmetyksen aiheena minulle on kuitenkin se, että kun naapuri ylhäältä tai alhaalta vetää vessan, niin se kuuluu minulle paukahduksena olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen ja koko asuntoon (kaksio). En siis tarkoita vessan vetämisen jälkeistä veden solinaa, vaan itse sitä vetämisen ääntä, vaikka nykyisissä malleissahan vessan nupikkaa painetaan. Vessan vetämisen jälkeisen veden solinan kuulen vain kylpyhuoneessa, jos satun siellä samaan aikaan olemaan. Kenenkään naapurin wc ei ole minkään minun huoneeni vieressä.

Pian asiaa tullaan tutkimaan asuntooni, niin, että yläkerran asunnosta vedetään vessa ja kuunnellaan ääniä minun asunnossani. Olen lukenut netistä erään vastauksen, jossa sanottiin, että jos vesijohdoista kuuluu paukahdusta muistuttava ääni silloin, kun joku avaa tai sulkee hanan tai vetää vessan, on kyse liian kovista paineista talon vesijohtoverkossa. Enhän minä tiedä, kuuluuko se paukahdus vesijohdoista, mutta mielestäni se on vessan vetämisen aiheuttava ääni. Ajattelin, että peruutan koko tarkastuksen, jos asialla ei olekaan mitään tekemistä äänieristyksen kanssa. Tarkastajatkin taitavat luulla, että tarkoitan vessan vetämisen jälkeistä veden valumista.

Olisiko kenelläkään mitään käsitystä, mistä tässä voisi olla kyse? Talo on siis ihan uusi eikä mikään 90-luvun talo, jossa saattaa kuulua kaikki veden kohinatkin joka huoneeseen rakennusvuodesta riippuen. Jos tuosta muustakin äänieristyksestä on jotain käsitystä, niin saa kertoa.

7

3318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tempase

      peitto korville ja jatka unia. Kerrostalossa nyt vaan sattuu kuulumaan kaikennäköisiä ääniä. Oletko jostain utsjoelta missä naapurit on poronkuseman päässä. Kait senkin kuuntelet että naapuriin tulee lehti aamulla mutta sinulle ei?

      • Alkuperäinen

        Olipa taas järkevä vastaus. Pointti oli se, että nykyisillä äänieristysmääräyksillä ei pitäisi kuulua naapuriin mitkään vessan vetämiset eikä vedenlaskemiset, etenkään muualle kuin sinne vessaan. Ei ne kuuluneet 90-luvun lopussa rakennetussa talossakaan. Olen asunut yli 30 vuotta kerrostaloissa eikä missään talossa ole kuulunut vessan vetämisen yhteydessä sellaista paukahdusta. Eikä sitä tarvitse erikseen kuunnella, se kuuluu kyllä television äänenkin yli. Siksi kyselen, voisiko se johtua äänieristyksestä tai liian kovasta paineesta vesijohtoverkossa. Sinä asut varmaan 60-luvulla rakennetussa talossa ja pidät normaalina sitä, että kuulet 20 kertaa päivässä kun naapuri käy vessassa. Et varmaan ole koskaan käynyt 2010-luvulla rakennetussa talossa, kun se on oikein rakennettu, siellä ei kuulu yhtään mitään muista asunnoista. Ja ihan Helsingissä asun.


      • Tempase
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Olipa taas järkevä vastaus. Pointti oli se, että nykyisillä äänieristysmääräyksillä ei pitäisi kuulua naapuriin mitkään vessan vetämiset eikä vedenlaskemiset, etenkään muualle kuin sinne vessaan. Ei ne kuuluneet 90-luvun lopussa rakennetussa talossakaan. Olen asunut yli 30 vuotta kerrostaloissa eikä missään talossa ole kuulunut vessan vetämisen yhteydessä sellaista paukahdusta. Eikä sitä tarvitse erikseen kuunnella, se kuuluu kyllä television äänenkin yli. Siksi kyselen, voisiko se johtua äänieristyksestä tai liian kovasta paineesta vesijohtoverkossa. Sinä asut varmaan 60-luvulla rakennetussa talossa ja pidät normaalina sitä, että kuulet 20 kertaa päivässä kun naapuri käy vessassa. Et varmaan ole koskaan käynyt 2010-luvulla rakennetussa talossa, kun se on oikein rakennettu, siellä ei kuulu yhtään mitään muista asunnoista. Ja ihan Helsingissä asun.

        Olen kuule asunut niin vanhoissa kun uusissakin taloissa. Mulla vaan nyt sattuu olemaan selektiivinen kuulo etten vedä hernettä nenään joka rapsahduksesta. Sinänsä talon rakennusajankohta ei ratkaise mitään jos putket on huonosti kiinitetty. Ja kyllä uusissakin taloissa naapurin äänet kuuluu kun naapureita ei saa häviämään mihinkään.
        Nyt jos laskee että olet 8 tuntia töissä. Ja ehdit kuitenkin laskea että naapuri käy vessassa 20 kertaa. Se tekee 1,25 kertaa tunnissa kotonaoloaikanasi. Olikohan parempi ratkaisu että hakeudut ammattiauttajalle.


    • Alkuperäinen

      No niitä naapureita on rapussa useita kymmeniä, kyse ei ole yhdestä naapuriasunnosta. Mutta ei kai täällä pellepalstalla kannata mitään kysyä, vastaukset ovat aina samanlaisia. Joku kertoi vastaavasta huonosta äänieristyksestä uudessa asumisoikeusasunnossa, niin joku riensi heti vastaamaan, että puhut p..kaa, ei voi olla mahdollista, koska uusissa asunnoissa on niin tiukat äänieristysmääräykset, että ei kuulu mitään ääniä. On näköjään täysin mahdotonta vastata mitään järkevää, joten pitäkää palstanne!

      • Tempase

        Ei uusissa taloissa ole mitään maailmaa mullistavia eristeitä. Joku 36 desipeliä tarkoittaa että nukut pesukoneen vieressä. Ei se ole mikään absoluuttinen hiljaisuus. Tule tänne mökille niin kuulet kun et kuule oikeastaan mitään. Lähinnä tulet hulluksi. Täysin cityihmiselle uskomaton tilanne kun ympäristöä ei voikaan hahmottaa kuulon mukaan. Et edes alkuun tiedä seisotko vai istutko. Alkuun on enempi kun hakusessa.
        Kyllä me palsta pidetään mutta ei meiltäkään voi ihmeitä vaatia.


    • Anonyymi

      Meillä on sama haaste uudehkossa kerrostalossa. Paukahduksen ääni ainakin täällä on se kun naapuri lyö vessan pöntön kannen kiinni. Äänen voi päätellä siitä että välillä naapuri myös lyö kannen ensin auki, lorisuttaa menemään ja sitten lyö kannen kiinni ja vetää vessan. Asia on rakennustekninen ongelma mille ei ole oikeastaan mitään tehtävissä. Toki tilanne myös johtuu siitä että naapurisi on ns kivikauden asukki joka selviytyy nyky-yhteiskunnassa juuri ja juuri eikä ole vielä oppinut käymään edes tämän vuosituhannen vessassa ongelmitta. Olen asunut kerrostaloissa koko ikäni joten tiedän että ongelmaa ei kaikkialla esiinny. Seuraava koti on kuitenkin muuta mallia kuin kerrostalo sillä en enää halua identifioitua tähän väestönosaan.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta olen huomannut, että meillä käsienpesun jälkeen parempi puolisko läimäisee vesihanan kerrasta kiinni ja nopea paineenvaihtelu saa koko putkiston kajahtamaan. Jos hanan sulkee yhtään normaalisti, niin ei ongelmaa. Eli lappua vaan oven alta ja nyrkkiä heristämään taloyhtiön kokoukseen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe