avensis -98 1.6 ecu

deikka

Helou!

Tuo auto ei lähtenyt pihasta käymään. Oli n. neljä tuntia ollut, ajosta jäi. Merkkiliikkeessä tutkivat ja soittivat että ecu on kyykännyt. Eikä kuulemma löydy purkuosaa. Ite löysin montakin. Vai ovatko niin tietyjä ettei kaikki käy?

Ei ole tuttuja nämä elektroniikka osat..

Uusi on kuulemma 1080, työt päälle.. Ei huva..

Mitähän voisi keksiä, ei viittisi autoa paaliinkaan laittaa..

27

6670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.........,
    • ave kuski -99

      Olisikohan sitä kokeilevaa korjausta taas, mikä on vallalla autokorjaamoalalla.
      Jos ajosta ei lähde käyntiin niin mikä sen ecun siellä paikalla olisi rikkonut?
      Itsekseenkös on hajonnut? Eipä tunnu uskottavalta, enkä ole kuullut että Aven ecuja olisi noin vaan poksahdellut, ennemmin jokin muu vika kuin ecu.
      Puola? Onko pesty konetilaa painepesurilla? Se ei heti anna merkkejä pesun jäljeen mutta vihrää mönjää alkaa erittyä ajan kanssa.
      Itselläni akun navasta hapettui ohuempi kaapeli lähes poikki, liitin uusien ja taas kulkee.
      Jos kuitenkin päätyvät ecun uusintaan vaadi vanha ecu itsellesi, saattaa se vika sittenkin löytyä muualta tuon vaatimuksen jälkeen.

      • Ainaasiakkaanosa

        Ei niitä vanhoja osia tarvi erikseen vaatia. Ei niiden omistus vaihdu sillä, että osa irroitetaan autosta.


    • deikka

      Tattista vastauksista!

      Ulkomailta tosiaan saa, sen huomasin kuukkelilla katsoessani. Mutta en ole jaksanut vielä niitä tutkia paremmin. Toisekseen, ei taida onnistua ihan vain vaihtamalla, eikös siinä jotain koodaustakin tarvita. kuvittelen näin, ehkä olen väärässä..

      Konetta ei ole pesty, on ihan puhdas muutenkin. Itsekin mietin jotain puolaa tms. koska pyöritti mutta ei tullut kipinää.

      Hankala sitä on liikkeen testereitä mennä kiistämään, jos sellainen vika on löydetty. Toisaalta pitäis auto saaha ajolle, laina-autolla voi pitkään olla liikkeellä.

      • 3 ave ilman ongelmia

        Renault- merkkisissä keksinnöissä poksuu ecuja, ensimmäisen kerran kuulen aven ongelmista sen kanssa. Tuo avainhomma kannattaa kokeilla. Pelkällä vara-avaimella ilman muita riippuvia helistimiä avainrenkaassa. Patterin vaihtokin saattaa jelppiä jos ei ole koskaan vaihdettu.

        Jos kipinä on kateissa ongelma siirtyy sähköpuolelle, onko kaikki sulakket tsekattu eikä liittimiä ole irti (irroitettu huollon takia lähiaikoina).

        Yleensä viimeisin muutos on ongelmien takana, onko sähköjärjestelmään kajottu ennen ongelmia?


      • Myyhönnemielllään
        3 ave ilman ongelmia kirjoitti:

        Renault- merkkisissä keksinnöissä poksuu ecuja, ensimmäisen kerran kuulen aven ongelmista sen kanssa. Tuo avainhomma kannattaa kokeilla. Pelkällä vara-avaimella ilman muita riippuvia helistimiä avainrenkaassa. Patterin vaihtokin saattaa jelppiä jos ei ole koskaan vaihdettu.

        Jos kipinä on kateissa ongelma siirtyy sähköpuolelle, onko kaikki sulakket tsekattu eikä liittimiä ole irti (irroitettu huollon takia lähiaikoina).

        Yleensä viimeisin muutos on ongelmien takana, onko sähköjärjestelmään kajottu ennen ongelmia?

        No en ole kuullut että mikään merkki olisi tälle vaivalle erityisen altis, ei myöskään Toyota. Toyotan muussa elektroniikassa on jonkun verran ongelmaa, usein johdoissa tai antureissa. Nykyauton runsaaseen automatiikkaan yhdistettynä tulokset ovat aika mielenkiintoisia. Merkkikorjaamo tarjoaa mielellään sitä kalleinta vaihtoehtoa. Rouvalla oli sama ongelma silloisessa Avessa ja ecun vaihtoa sillekin tarjottiin. Lopulta vika uusiutui, ja ongelma olikin rikkinäinen anturi (joku ulkolämpö tms) ja kun se selvisi, niin yrittivät saada meidät pitämää vaihdetun ecun koska se oli jo käytössä. Asia selvisi pikkuvänkäämisellä, ja remppa maksoi reilusti vähemmän, mutta vähemmän riitaisa ihminen olisi varmaan piilottanut ecun hinnan.


    • The Köle

      Avaimentunnistin?

      -itsellä kanssa meni dieselistä ja ei kyllä maksa noin paljon.... nolla pois....

      PS. jollain jumpperilla voi yrittää resetoida ajonestoa....

    • deikka

      Sulakokeet tuli katsottua heti, ei löytynyt vikaa. Avaimia myös koitettu. Virtalukko vaihdettu pari vuotta sitten. Paristo myös. Isompaa huoltoa ei ole ollut. Eikä oireita. Se oli kertalaaki.
      Ei kyllä kuulosta ihan mukavalta se hinta, jos vielä työ ei kuulu tuohon.

    • Apuja

      Kuinka tässä sinun tapauksessasi kävi? Omassa sama homma, myös 1.6 ja -98. Ei anna kipinää. Sulakkeet ok, puola ok. Vika siis puolalle menevässä katkojassa (onko erillinen osa vai mikä sitä katkoo?) tai ajonestossa tai maadotuksissa tai ecussa...(?) Mitenköhän näiden osalta paras jatkaa tutkimuksia?

      • deikka

        Paaliin meni, ei noin vanhaa kannattanut enää korjata.


      • Selvitä-vika

        Siis saako kone bensaa? Jos ei saa bensaa eikä kipinää, niin sitten esim. moottorin asentotunnistin olisi yksi vaihtoehto.

        Onko vikakoodeja luettu?


      • Selvitä-vika
        Selvitä-vika kirjoitti:

        Siis saako kone bensaa? Jos ei saa bensaa eikä kipinää, niin sitten esim. moottorin asentotunnistin olisi yksi vaihtoehto.

        Onko vikakoodeja luettu?

        Vikakoodien lukemiseen ei noissa tarvita edes mitään työkalua, vaan onnistuu hyppyjohdolla.


      • Apuja

        Bensaa kone saa (tulpat märät), mutta ei kipinää.. Vikakoodit luettu jompilla, mutta ei anna mitään ulos. Hall-anturi eli nokka-akselin asentotunnistin se ei myöskään ollut - se kokeiltu vaihtaa. Mitä muuta sytytykseen liittyvää kannattaa tsekata? Onko ennen ECUa vielä jotain katsottavaa?


      • siitä.liikkeelle
        Apuja kirjoitti:

        Bensaa kone saa (tulpat märät), mutta ei kipinää.. Vikakoodit luettu jompilla, mutta ei anna mitään ulos. Hall-anturi eli nokka-akselin asentotunnistin se ei myöskään ollut - se kokeiltu vaihtaa. Mitä muuta sytytykseen liittyvää kannattaa tsekata? Onko ennen ECUa vielä jotain katsottavaa?

        Virtalukon pohja voi olla syyllinen ongelmaan.


      • hyllypyllymylly
        Apuja kirjoitti:

        Bensaa kone saa (tulpat märät), mutta ei kipinää.. Vikakoodit luettu jompilla, mutta ei anna mitään ulos. Hall-anturi eli nokka-akselin asentotunnistin se ei myöskään ollut - se kokeiltu vaihtaa. Mitä muuta sytytykseen liittyvää kannattaa tsekata? Onko ennen ECUa vielä jotain katsottavaa?

        Kampiakselin asentoanturi


      • Anonyymi
        Apuja kirjoitti:

        Bensaa kone saa (tulpat märät), mutta ei kipinää.. Vikakoodit luettu jompilla, mutta ei anna mitään ulos. Hall-anturi eli nokka-akselin asentotunnistin se ei myöskään ollut - se kokeiltu vaihtaa. Mitä muuta sytytykseen liittyvää kannattaa tsekata? Onko ennen ECUa vielä jotain katsottavaa?

        Kaikille muille saman ongelman kanssa painiville tiedoksi, koskee nimenomaan Briteissä valmistettuja Toyotia, eli 90-luvun puolivälin - vuosituhannen vaihteen Corollat ja Avensikset: noissa 1.6-koneella varustetuissa edellämainitun ongelman aiheuttaa rikkoutunut KAMPIAKSELIN asentoanturi. Löytyy sieltä oikean etupyörän takaa moottorin oikeasta reunasta alta ja siihen anturille menee 2-napainen liitin. Vanha anturi irti, numerosarja siitä muistiin ja varaosaliikkeestä noutamaan samoilla notuleilla uusi. Se paikalleen ja taas toimii yhden 300 tuhatta kilometriä. Tämä siis koskee Britti-sähköillä olevia, Japanin valmisteissa on erilaiset sähköt.


    • Apuja

      @siitä.liikkeelle - virtalukon pohja tsekattu ja kokeiltu käynnistää meisselillä -> Ei muutosta asiaan. @hyllypyllymylly - Kiitos ideasta, kampiakselin asentoanturi ollut itselläkin mielessä, kaipa se täytyy seuraavaksi katsoa.. Tuntuu olevan vaan vaikeassa paikassa tässä mallissa. En kyennyt edes tarkkaan paikallistamaan pikaisella tutkinnalla, mutta ilmeisesti on konepelti auki katsottaessa moottorin vasemmalla puolella ja takana, melko alhaalla(?) Onko vinkkejä kuinka toimivuuden voisi helposti testata?

      • pösötinn

        Meisselillä ei lähde käyntiin vaatii ehjän sirun virtalukon liepeille?


      • Anonyymi

        Auto tunkilla ylös oikeasta etukulmasta, varmistukset helman alle, pyörä irti ja se muovisuoja siitä ja... sitten sinne auton alle selälleen naama moottoriin päin ja tiiraat moottorin takareunaa ja oikealta puolelta. Sieltä se anturi löytyy, on yhdellä 6mm pultilla (10mm kanta) kiinni.


    • Pobedaeijättänyt

      Asentotunnistin ok, joten olisko nokkahihna pettänyt ....

      • Apuja

        - Niin siis nokka-akselin asentotunnistin eli Hall-anturi (virranjakajassa) ok, se on tietysti eri kuin tuo kampiakselin asentotunnistin.
        - Kampiaskelin asentotunnistinta lähdin tutkimaan. Mittasin resistanssin liittimen napojen väliltä ja tuloksena yleismittari ei antanut mitään järkevää arvoa. Mittausvälinä käytin 2kilo-ohmia, mutta kokeilin vaihtaa myös muille mittausväleille.
        - Nappasin sitten anturin kiinnityspultin (joka samalla kiinnittää anturin maahan) pois ja lähdin irrottamaan anturia, kun se tuntui olevan tässä vaiheessa järkevää - voisin mittailla lisää anturin ollessa irti. Noh tässähän tietysti kävi perinteiset ja anturin runko mureni vanhuuttaan käsiin. Anturin pää jäi sisälle jumiin ja on tiukassa, joten nyt menikin homma taas vaikeammaksi. Täytynee purkaa hihnapyöriä edestä, jotta pääsisi jakopäätä raottamaan ja sitä kautta irrottamaan anturia - vai onko muita vinkkejä? Ulospäin sitä en saa vedettyä, ellen sitten jotenkin kokonaan murskaa sitä sisälle jäänyttä osaa....


      • Apuja

        - Unohdin vastata kommenttiisi, eli nokkahihna ei ole pettänyt, ts. on ehjä. Tarkistettu.


    • Apuja

      Ongelma ratkaistu ja vika oli tuossa Kampiakselin asentotunnistimessa, jonka nyt vaihdoin. Sai murskata vanhan anturin palasiksi sen jälkeen kun olin poistanut hihnat ympäriltä tieltä, jotta sai edes minimaalisen työskentelytilan ja anturin ulos reiästään. Oli tiukassa, mutta nyt auto pelittää.

      Kiitos kaikille avuista!

    • HelouSinnekin

      Ite ajoin suoraan romikselle jo loppuunajetun avensiksen joka oli 2010 mallia...meni sormet kynnyskoteloista läpi...ei kannata laittaa enää...ajettu oli koslalla noin 210tonnia....surkeita on vinosilmäkoneet nykyään...Datsun Finnikin oli parempi.

      • Apuja

        Onneksi olkoon Trollille tästä aiheeseen liittymättömästä kommentista.

        Romuttamolle 2010 Toyota, jolla ajettu reilu 200tkm. Joko olet trolli tai tyhmä.


      • Anonyymi

        Tuota sinun juttua ei usko Erkkikään.


    • Anonyymi

      veikkaan, että molempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1297
    3. Palsta kysely..

      Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      135
      1043
    4. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

      paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      897
    6. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

      Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      846
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

      Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      54
      822
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

      Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      774
    Aihe