Laastari,geeli vai pilleri? Vertailua....

Vertailija

Olisi mukava kuulla käyttäjin kokemuksia eri hoitomuodoista. Mikä on ollt paras ja vähiten haittoja aiheuttava estrogeeni? Mistä eniten häiritseviä haittavaikuuksia?
Kokemuksia on mukava lukea ;-)

Itsellä kokeiltu estradot. Se väsytti mutta auttoi. Olo oli kuitenkin voimaton koko hoidon ajan. Nyt progynova. Sydämmen tykyttelyä ja rytmihäiriöitä. Ei hyvältä vaikuta tämäkään.
Ja toki yksilöllistä mikä sopii kellekkin.

12

1864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Geeli?

Jos sinulla laastari auttoi ja pilleri on liian vahva (sydänoireita), voisi kokeilla geeliä ja nimenomaan tuubista annosteltuna koska silloin annosta pystyy säätämään helposti ja välttämään estrogeenin aiheuttamat sivuvaikutukset.

Jos Progynovasta tulee sivuvaikutuksia, voisi kokeilla muita vaihtoehtoja pillereistä, vaikkakin kaikissa on sama vaikuttava aine (estradioli). Itselläni on nyt käytössä Sandozin Estradiol ja aiemmin on kokeiltu Estrofemiä ja Zumenonia eikä näistäkään tullut sivuvaikutuksia.

Minulla geeli ei imeytynyt kunnolla joten veren estrogeenipitoisuus jäi selvästi alle vaihdevuosioireiden hoitotason. Pillereillä estrogeenipitoisuus saatiin nousemaan helposti ja oireet hävisi.

• Ihana olo

Kokeile Yliopiston Apteekin valmistamaa ergotamin pillereitä!
      Ne on resepti tavaraa, mä sain gyneltä, kun kaikki geelit, hormoonit,laastarit oli kokeiltu ja mikään ei tehonnut kun hetkittäin.
      Älyttömän hyvä hikoiluun ja kaiken lisäksi halpa! 100 kpl maksoi n 13€.

• Lisää tietoa

Mikä tämmöinen Ergotamin on kun ei löydy haulla edes Yliopiston Apteekin nettisivulta?

Eihän nuo estrogeenipilleritkään ole kalliita, maksaa saman verran.

• postmenopaussinen

• Väärillä jäljillä
        postmenopaussinen kirjoitti:

Kyllä mä löysin heti, sä käytit viestittäneen genetiivi,uotoa nimenä, siinä se vika.

http://terveydelle.org/ergotam/

Tässä on yhden kauppiaan valokuvallista infoa:

http://medikamente.netdoktor.de/m/ergotam-ct-2-5mg-retardkapseln-379784/

Tässähän seikkaillaan ilmeisesti aivan väärän lääkkeen jäljllä. Tuo antamasi linkki avasi ilmeisesti jonkin ulkomaisen firman sivuston koska teksti oli hyvin huonoa suomenkieltä (ilmeisesti konekääntäjän tekemää). Yliopiston Apteekin nettisivuilta ergotam -sanaa käytettäessä haussa, tuli tarjolle lääke nimeltään SUMATRIPTAN. Molemmilta sivustoilta selvisi että kyseessä on migreeniin tarkoitettu lääke, miten se liittyy vaihdevuosioireisiin.

• postmenopaussinen
        Väärillä jäljillä kirjoitti:

Tässähän seikkaillaan ilmeisesti aivan väärän lääkkeen jäljllä. Tuo antamasi linkki avasi ilmeisesti jonkin ulkomaisen firman sivuston koska teksti oli hyvin huonoa suomenkieltä (ilmeisesti konekääntäjän tekemää). Yliopiston Apteekin nettisivuilta ergotam -sanaa käytettäessä haussa, tuli tarjolle lääke nimeltään SUMATRIPTAN. Molemmilta sivustoilta selvisi että kyseessä on migreeniin tarkoitettu lääke, miten se liittyy vaihdevuosioireisiin.

No nyt taisi käydä niin ettet itse lukenut alkuperäiskielistä infoa.

Vaihdevuosiin liittyy yleisesti toistuvat päänsäryt ja ergotam, etenkin yhdessä kofeiinin kanssa, ja se on tuo mitä myydään.

Ergotam on siis aine, ei lääke sellaisenaan. Aspirin on myös aine, ei pelkkä lääkkeen nimi, ja sitä ainetta käytetään paitsi särkyihin, myös sydänvaivoihin. Miksi ei siis ergotaminia? Jotkut hoitavat rintasyöpävaivojakin sillä:

http://www.rintasyopa.fi/verkkolaakari/kysymykset/lisaestrogeenin-saaminen-hormonivasteisessa-rintasyovassa/

Asioista kannattaa ottaa selvää monelta taholta ja vieraillakin kielillä.

• Väärillä jäljillä
        postmenopaussinen kirjoitti:

No nyt taisi käydä niin ettet itse lukenut alkuperäiskielistä infoa.

Vaihdevuosiin liittyy yleisesti toistuvat päänsäryt ja ergotam, etenkin yhdessä kofeiinin kanssa, ja se on tuo mitä myydään.

Ergotam on siis aine, ei lääke sellaisenaan. Aspirin on myös aine, ei pelkkä lääkkeen nimi, ja sitä ainetta käytetään paitsi särkyihin, myös sydänvaivoihin. Miksi ei siis ergotaminia? Jotkut hoitavat rintasyöpävaivojakin sillä:

http://www.rintasyopa.fi/verkkolaakari/kysymykset/lisaestrogeenin-saaminen-hormonivasteisessa-rintasyovassa/

Asioista kannattaa ottaa selvää monelta taholta ja vieraillakin kielillä.

Tässä ketjussa keskustellaan nimenomaan estrogeenin erilaisista lääkevaihtoehdoista. Siksi tuntuu oudolta että joku heittää väliin migreenilääkkeen. Esimerkiksi minulla ei ollut päänsärkyjä vaikka kärsinkin pahimmat mahdolliset menopaussioireet joista sinulla ei taida olla kokemustakaan.

Aspirin ei ole lääkeaine vaan se on erään lääketehtaan asetyylisalisyylihappoa sisältävän tulehduskipulääkkeen myyntinimi. Asetyylisalisyylihappoa on monen muunkin nimisessä lääkkeessä.

• Minun kokemus
        Väärillä jäljillä kirjoitti:

Tässä ketjussa keskustellaan nimenomaan estrogeenin erilaisista lääkevaihtoehdoista. Siksi tuntuu oudolta että joku heittää väliin migreenilääkkeen. Esimerkiksi minulla ei ollut päänsärkyjä vaikka kärsinkin pahimmat mahdolliset menopaussioireet joista sinulla ei taida olla kokemustakaan.

Aspirin ei ole lääkeaine vaan se on erään lääketehtaan asetyylisalisyylihappoa sisältävän tulehduskipulääkkeen myyntinimi. Asetyylisalisyylihappoa on monen muunkin nimisessä lääkkeessä.

Aspirin "löydettiin" alunperin pajunkuoresta, sittemmin sitä(kin) valmistetaan synteettisenä.

Migreenityyppiset päänsäryt lisääntyvät vaihdevuodien aikaan naisilla, joilla on siihen herkkyyttä. Allekirjoittaneellakin oli nuorena todettu migreeni ja siihen lääkitys, sittemmin helpotti ja nyt alkanut migreeniityyppiset päänsäryt lisääntyä taas. Epäilen hormonikierukan laukaisseen sen.
        Me olemme yksilöitä, sinäkin. Jos sinulla ei ole tarvetta ergotamia sisältävään pilleriin vaihdevuosissasi, ole iloinen. Tämä on yhtä h••vettiä.
        Luithan, muuten, linkin? Minä lueskelin sieltä täältä noita linkkejä, myös rintasyöpäjutun vaikkei (onneksi!) koske itseäni.

• Ihana olo
        Minun kokemus kirjoitti:

Aspirin "löydettiin" alunperin pajunkuoresta, sittemmin sitä(kin) valmistetaan synteettisenä.

Migreenityyppiset päänsäryt lisääntyvät vaihdevuodien aikaan naisilla, joilla on siihen herkkyyttä. Allekirjoittaneellakin oli nuorena todettu migreeni ja siihen lääkitys, sittemmin helpotti ja nyt alkanut migreeniityyppiset päänsäryt lisääntyä taas. Epäilen hormonikierukan laukaisseen sen.
        Me olemme yksilöitä, sinäkin. Jos sinulla ei ole tarvetta ergotamia sisältävään pilleriin vaihdevuosissasi, ole iloinen. Tämä on yhtä h••vettiä.
        Luithan, muuten, linkin? Minä lueskelin sieltä täältä noita linkkejä, myös rintasyöpäjutun vaikkei (onneksi!) koske itseäni.

Tolla ergotamiinillä ei ole virallista kauppanimeä.Ja sitä valmistaa vain Yliopiston Apteekki.
        Lääke koostuu ;
        Ergotamin.tart 0.3 mg
        Extr.bellad.sicc.normat 10,0 mg
        Phenobarbital. 20,0 mg

Mulle annettiin ohjeeksi 1-2 tabl 3 kertaa päivässä. Olen pärjännyt extra hienosti 3 kpl ottamisella, aamulla , päivällä ja illalla.

Ei ole muuten hiki, eikä muutoinkaan ole mitään oireita.
        Lääkäri kirjoitti vuodeksi pillerit ;)

• Hurly curly kysyy
        Ihana olo kirjoitti:

Tolla ergotamiinillä ei ole virallista kauppanimeä.Ja sitä valmistaa vain Yliopiston Apteekki.
        Lääke koostuu ;
        Ergotamin.tart 0.3 mg
        Extr.bellad.sicc.normat 10,0 mg
        Phenobarbital. 20,0 mg

Mulle annettiin ohjeeksi 1-2 tabl 3 kertaa päivässä. Olen pärjännyt extra hienosti 3 kpl ottamisella, aamulla , päivällä ja illalla.

Ei ole muuten hiki, eikä muutoinkaan ole mitään oireita.
        Lääkäri kirjoitti vuodeksi pillerit ;)

Saitko tietoosi missä vaiheessa sitä kantsii aloittaa ottamaan eli onko esim. mulle jo liian myöhäistä kun vikat menkat oli juhannuksena 2011? Kysyn koska oon kuullu että joskus voi olla liian myöhäistä aloittaa enää jotain tiettyä hoitoa vaihtareihin.

• Ihana olo
        Hurly curly kysyy kirjoitti:

Saitko tietoosi missä vaiheessa sitä kantsii aloittaa ottamaan eli onko esim. mulle jo liian myöhäistä kun vikat menkat oli juhannuksena 2011? Kysyn koska oon kuullu että joskus voi olla liian myöhäistä aloittaa enää jotain tiettyä hoitoa vaihtareihin.

Mulla jäi menkat pois marraskuussa ja lääkäri määräsi tota mulle tammikuussa.

• Aaromn

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      142
      3886
    2. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      57
      2754
    3. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      68
      2731
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      86
      2510
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      34
      2383
    6. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      88
      1558
    7. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      106
      1529
    8. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      641
      1332
    9. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      85
      1275
    10. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      165
      1187
    Aihe