Työttömiä kadehditaan?

Pitkäaikaistyötön

Aivan hullulta kuulostaa ajatus, että työttömän pitäisi mennä työttömyyskorvaustaan vastaan jonnekin ilmaistöihin! Uskon, että tällainen ajatus on tullut sellaiselta henkilöltä, jonka ei itse ole tarvinnut ikinä olla työtön eikä miettiä päätään puhki miten taas "sijoittaisi" sen kuukausittaisen huiman 500 euron työmarkkinatuen. Sopisi varsinkin hyväpalkkaisten kokeilla elämistä muutaman kuukauden pelkällä työmarkkinatuella. Vieläköhän sen jälkeen kadehtii työttömää? Ja mielestäni on erittäin väärin, että kaikki työttömät leimataan hyvin helposti työtä vieroksuviksi. Varmasti näitä työtä vieroksuviakin on, mutta luulenpa, että kyllä enemmistö haluaa ja yrittää kaikin tavoin löytää sitä työpaikkaa ja olisi takuulla paljon mieluummin töissä kuin työttömänä.
Mikä olisi se taho, joka todella pitäisi työttömienkin puolta, kenen puoleen kannattaisi kääntyä?

7

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, ihme juttu, jos pitää vielä kadehtia "työtä vieroksuvaa".

    • 17+8

      Ei kukaan kadehdi työmarkkinatuella olevia, mutta kieltämättä kadehdin kaveria, joka oli kaksi vuotta 3000 euron kuukausittaisella ansiosidonnaisella samaan aikaan kun itse tein täyspäiväduunia 2000 euron kuukausipalkalla. Ja onhan näitä kausityöläisiä, jotka ovat esim. kesän töissä ja sitten talvikuukaudet ansiosidonnaisella vaikkapa Thaimaassa. Ja ansiosidonnainen ei lopu koskaan koska välillä käydään täyttämässä työssäoloehto. Ja tietysti joku voi kadehtia vaikkapa Helsingissä nuoria työttömiä, joilla on varaa asua keskustassa asuinalueilla, joihin töissä käyvällä ei ole varaa. Tasan ei käy onnenlahjat.

    • Byro B

      Ei kai kukaan työttömän asiaa aja.

      Ilmeisesti jotkut osaavat pyörittää ansseja vuosikymmeniäkin. Se kuitenkin vaikeutuu sitä mukaa kuin vanhenee. Entiset pomot jäävät eläkkeelle tai firmat menevät konkkaan. Sitten puuttuu ne entiset kontaktit eikä uusia löydä.

      Yx tuttava on työskennellyt hautausmaalla jotai 1/2 vuotta joka vuosi ehkä kymmenisen vuotta. Palkka ei ole häävi eikä anssi siten juuri työmarkkinatukea parempi, mutt ansaitsee anssilla eläkettä, jolle jää parin vuoden sisään ihan iän perusteella.
      Kai sitää vapaa-aikaa kadehtii joku töissä kieli vyön alla painava eikä ehdi muistaa/tajutakaan tuota finassipuolta.

    • se on vain...

      porvadeiden (kokoomus jne) luomaa propagandaa, että työttömillä on luksus oltavat. Kaikkihan sen tietää millaista on kituutella muutamalla satasella kuukaudessa, ei autoa, ei uusia vaatteitta, ei ravintolaruokaa, ei leffoissa käymisiä, ei alkoholia, ei tupakkaa, vain ja ainoastaan halvinta mahdollisinta ruokaa, että rahat riittäisi koko kuukaudeksi. Näin ainakin itselläni on. Kaiken tämän lisäksi olen vakavasti sairas, sairastan skitsofreniaa. Ei ole myöskäään yhtä ainotta kaveria. Perheenjäseniä näen harvoin, he ovat naimisissa, on lapsia jne. Jos joku IHAN AIKUISTEN OIKEASTI kadehtii minua, niin väitän että on vielä enemmän ruuvi löysällä kuin minulla, ihan oikeesti! Mitä nämä porvarit ja muut köyhän ahdistajat haluavat vielä? Keräämään käpyjä vain hyvinvuokseni, että porvaris ihmiset, nuo rikkaat keskuudessamme eivät ahdistuisi kun minä en tee töitä?

    • kokemusta on

      Minulla 43 vuotta raskasta työtä takana, jo 15 vuotiaana aloitin, sitten potkittiin pois, saan ansiosidonnaista nyt 1500/kk brutto ja syylistetään luuseriksi, ikää on 58, ei naurata, ei naurata, kadehtikaa nyt. Törkeää on syylilstäminen ja nämä jutut, että työttömän pitää mennä pakkotöihin, ilman palkkaa.
      Itse olisin vielä töissä, mutta kun irtisanottiin kylmästi ja kuka ottaa tämän ikäisen duuniin.
      Kuspäinen työnantaja ei myöskään katsonut, onko mahdollisuutta päästä putkeen, ei ulos vaan ja nuoremmat sai jäädä töihin, minultakin jäi muutama kuukausi vajaaksi työttömyysputkeen pääsemiseen.

      • Byro B

        Ota selville kunnan velvoitetyöllistämisjutut ja hanki pätkätyö, ett pääset putkeen. Ei sitä kukaan tarjoa, mutt toimi ite.
        Jaksamista.


    • Notta soon

      "Aivan hullulta kuulostaa ajatus, että työttömän pitäisi mennä työttömyyskorvaustaan vastaan jonnekin ilmaistöihin"

      Joka tuollaista esittää, ei paljoa omaa logiikan tajua. Siis työttömyyskorvausta saadakseen tulisi tehdä työtä.

      Ja jos työtön tekee työtä ollessaan työtön työttömyykorvauksen saajana, viranomainen antaa karenssin ja vie työkorvauksen pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe