Ei, ei tää otsikko ole herja.
Jossain päin opetetaan jo tämmöistä.
Turha ihmetellä jos lavoilla menee huonosti.
Lavoilla on jo NYT eteneviä Bugkaajia oikeiden tanssijoiden harmina.
Etenevä Cha -chaa
61
1920
Vastaukset
- sadsdaasdsd
Hyvälle cha cha:lle riittää tilaksi n. metri suuntaansa. Enempää ei tarvitse edetä. Kamaa askellusta ja jalkojen nostelua ja marssimista näkee, mutta kukin tyylillään.
- satsatsaa
Se on toi suomalaiskansallinen lava cha cha. Siinä tarvitaan tilaa 5 m suuntaansa
ja laajat pyörähdykset päälle.
Surkuhupaisan näköistä loikkimista.
- Robinson Crusoe
No liikkuminen ei ole mikään ongelma, mutta kun tanssi on opetettu niiden askelien päälle, niin tanssijat jää niiden askelien vangiksi.
Itse tanssin tuon Oliver Pinedan tyyliin.
Linkki ohessa. http://www.youtube.com/watch?v=xX7RAKDLT3M- cha cha chaa
Oliver menee tuossa kyllä salsaa. Salsaa Wappuu!!
- Sal sal chaa
cha cha chaa kirjoitti:
Oliver menee tuossa kyllä salsaa. Salsaa Wappuu!!
Salsan ja Cha chaan ero tuossa on kalastuskunnan raja, veteen piirretty viiva. Musiikki on cha chaata.
- Sal sal sal
Sal sal chaa kirjoitti:
Salsan ja Cha chaan ero tuossa on kalastuskunnan raja, veteen piirretty viiva. Musiikki on cha chaata.
Sekä musiikki että tanssi tuossa videolla on selvästi cha chaata.
Etenevää cha-chaata ei tietenkään tarvitse tanssia, jos lavalla ei ole tilaa. Eikä sitä ole ehkä tarkoitettu lavaa kiertäväksi lajiksi, niinkuin etenevä bugg. Mutta sillä voi esimerkiksi vaihtaa paikkaa.
Kaikki tuollaiset kurssit ovat siitä hyviä, että ne monipuolistavat omaa osaamista, jota voi soveltaa aina tilanteen mukaan. Ne yleensä myös paljastavat jotain tanssin liikekielestä. Extraa ne ovat, ei niitä tarvitse osata ollakseen hyvä tanssija. - Robinson Crusoe
Sal sal sal kirjoitti:
Sekä musiikki että tanssi tuossa videolla on selvästi cha chaata.
Etenevää cha-chaata ei tietenkään tarvitse tanssia, jos lavalla ei ole tilaa. Eikä sitä ole ehkä tarkoitettu lavaa kiertäväksi lajiksi, niinkuin etenevä bugg. Mutta sillä voi esimerkiksi vaihtaa paikkaa.
Kaikki tuollaiset kurssit ovat siitä hyviä, että ne monipuolistavat omaa osaamista, jota voi soveltaa aina tilanteen mukaan. Ne yleensä myös paljastavat jotain tanssin liikekielestä. Extraa ne ovat, ei niitä tarvitse osata ollakseen hyvä tanssija.Kiitos kommentista. Pelastit nahkani.
- Hauskaa Wappuu :D
kökkö provo
- satsatsaa
Olkoon provo tai ei niin kyllä siinä senverran asiaakin on, että tuo suomalainen cha cha eroaa reilusti alkuperäisestä just niin kuin tangokin.
Odottelen tässä etteikö senkin voisi alkaa askeltamaan paikallaan tuolla suomalaisten HHNN askelluksella niin kuin kaikki muutkin tanssit.
Sitten olisi niin kodikasta vetää kaikki tanssit samalla askelluksella.
Tunnetta ja näyttävyyttä saisi lisää loikkimalla oikein pitkiä askelia. - Mannerheim Miäs
satsatsaa kirjoitti:
Olkoon provo tai ei niin kyllä siinä senverran asiaakin on, että tuo suomalainen cha cha eroaa reilusti alkuperäisestä just niin kuin tangokin.
Odottelen tässä etteikö senkin voisi alkaa askeltamaan paikallaan tuolla suomalaisten HHNN askelluksella niin kuin kaikki muutkin tanssit.
Sitten olisi niin kodikasta vetää kaikki tanssit samalla askelluksella.
Tunnetta ja näyttävyyttä saisi lisää loikkimalla oikein pitkiä askelia.Mitä myö näistä, vaan otetaan poika esille.
- Leevi Sytky
Osaavia etenevän Buggin tanssijoita on kourallinen, yleensä tanssivat daaminsa kanssa.
Cha-chaan tanssijoita on lavoilla paljon, tuskin foksaajat pääsevät etenemään edes Suomen keskiosassa.
Jos tämä kymmenkertainen joukkio (jotka eivät osaa tanssia lippunsa mahdollistamalla neliömetrillä).
Alkavat liikkua, niin joku saa sulan hattuunsa sammuttamalla omahyväisen tanssikulttuurimme.
- hannu..
Etenevä cha-chaa on hienon näköistä. Itse en sitä osaa, mutta voisin opetella. Eikä haittaa ketään foksaajaa. Sen tanssijat on yleensä aika hyviä muutenkin tanssiin, ja osaavat varoa niitä joiden ei edes pitäisi olla tanssilavoilla, vaan jossain pellolla kottikärryjä lykkäämässä. Aina joillain urpoilla on hirveä vastustus kaikkeen uuteen.
- Ilonamme
Onhan niitä etenevän cha:n tanssijoita eli niitä jotka ei osaa muuta kuin HHnn kaavalla etenemisen.
Itse pyrintanssimaan tanssilajille kuuluvalla tavalla ja cha ei ole tarkoitettu lavan kiertotanssiksi, se on keinotekoista ja väkinäistä hommaa sillä lajilla.
Nykyaikana on vaan yritettävä keksiä kaikesta uutta versiota jotta tanssinopetuksella ansaitsevat saavat rahansa. - hannu..
Ilonamme kirjoitti:
Onhan niitä etenevän cha:n tanssijoita eli niitä jotka ei osaa muuta kuin HHnn kaavalla etenemisen.
Itse pyrintanssimaan tanssilajille kuuluvalla tavalla ja cha ei ole tarkoitettu lavan kiertotanssiksi, se on keinotekoista ja väkinäistä hommaa sillä lajilla.
Nykyaikana on vaan yritettävä keksiä kaikesta uutta versiota jotta tanssinopetuksella ansaitsevat saavat rahansa.Onko siinä jotain pahaa jos joku haluaa ansaita elantonsa?
Missä niin sanotaan ettei cha chaata voisi mnnä etenevänä.
Ehkä joidenkin vanhoihin kaavoihin kangistuneiden omassa mielessä.
Kuten aiemmin kirjoitin, cha chan askelilla etenevästi tanssivat ovat todella osaavia, eikä silloin ole kyse HHnn askeleesta.
- tatnu8
Samahan se on, miilä askelilla sitä etenee. Foksaajatkin etenee ja tönii toisiaan koko ajan. Miten chachan tanssija tönisi sitten erilailla? Taitava tanssija ei töniskele ketään, vaan osaa säätää kuvionsa tilan ja daamin taitotason mukaan.
Tässä nyt on melko kökkö provo kyseessä saada yleistä keskustelua aikaan herjaamaan tanssinharrastajia jne- Homo homini lupus
Provo varmaankin, mutta sitä voi käyttää ihan keskusteluunkin.
Cha cha on kivaa kiertävän kehän ulkolaidalla, vaikka nurkassa. Foksilla tulevat voi väistellä, ei kaikkia. Viime lauantaina vanha rotan näköinen mies foksasi selkäni taa ja kampesi siitä kyynärpäällää minua. Ei haitannut tanssia, mutta huomasin, että teko oli absoluuttisen tahallinen. Illan loputtua poistuessani, sama mies oli Kievarin narikalla järkkärin hoidossa.
- tatu8
Niitä vaan v- tuttaa ihan sikana kun joku menee chachaa tai jotain, mitä ne ei itse osaa eikä viitsi opetella. Tästähän tässä on perimmiltään kyse, pelkästä kateudesta, että nää tanssimiehet vie ne parhaat päältä kuitenkin.
- ladyBB
Oikassa olet !! Jotkut kun vaan eivät opi ikinä edes vaihtoaskelta. Mutta kukin tyylillään ja kaikki voivat pitää hauskaa. Myös ne pesusfoksaajat. ;)) Wappua !
- Vanha jatsi toimii
Etevää cha cha:ta voi tanssia vanhan jatsin yhdellä askelvariaatiolla, vanhalla "humpan askelluksella". Eli vanhan jatsin yksi cha cha sopiva askellus menee näin.
Yksi, Kaksi, Kolme, Nel, &, Yksi, Kaksi, Kolme, Nel, &, Yksi,.....- suomennos vielä
eli lasketaan hidas hidas nopee nopee
- foksia se on vain
suomennos vielä kirjoitti:
eli lasketaan hidas hidas nopee nopee
Jokainen taablaa tyylillään, toisten tyyli vaan on niin ehtoton.
- tangon huumaa
suomennos vielä kirjoitti:
eli lasketaan hidas hidas nopee nopee
Hidas hidas hidas nopee nopee.
Näin Cha caan askeleet menee, askeltaa sitten Cha caata edes taas tai etenevästi. (vaikka Foksina) - daamin cha cha
tangon huumaa kirjoitti:
Hidas hidas hidas nopee nopee.
Näin Cha caan askeleet menee, askeltaa sitten Cha caata edes taas tai etenevästi. (vaikka Foksina)Maailman helpoin tanssi kuten kaikki muutkin .. jotkut vaan eivät ... no jääköön sanomatta.
- Nel, &, Yksi,.....
tangon huumaa kirjoitti:
Hidas hidas hidas nopee nopee.
Näin Cha caan askeleet menee, askeltaa sitten Cha caata edes taas tai etenevästi. (vaikka Foksina)Yksi, Kaksi, Kolme on kokoiskun askelia ja Nel, & on puolen iskun askelia.
Voi tanssia myös 4-count hustlena eli askel iskulle swing kuvioita.
Perus cha chassa soi usein myös kakkonen jaettuna iskuna eli iskun puolikkaina mikä mahdollistaa sambamaisen/triplettihumppamaisen askelluksen myös cha cha musiikkiin. Askellus menee silloin Nel, &, Yksi, Kaks, &, Kolme. - sundance
tangon huumaa kirjoitti:
Hidas hidas hidas nopee nopee.
Näin Cha caan askeleet menee, askeltaa sitten Cha caata edes taas tai etenevästi. (vaikka Foksina)Ei ole noin th. Cha.ssa askelletaan 1, 2, 3, joka iskulle ja tahdin 4. isku puolitetaan
4& askelille eli siis sivulle yhteen saman iskun aikana.
Koko perusaskelikko on siis 4 iskun mittainen. HHNN kaavassa perusaskelikko on
6 iskun mittainen. - sundance
sundance kirjoitti:
Ei ole noin th. Cha.ssa askelletaan 1, 2, 3, joka iskulle ja tahdin 4. isku puolitetaan
4& askelille eli siis sivulle yhteen saman iskun aikana.
Koko perusaskelikko on siis 4 iskun mittainen. HHNN kaavassa perusaskelikko on
6 iskun mittainen.Lisään vielä että perusaskelikoksi taidetaan laskea 2 X 4 iskun askellus eli siis perusaskelikko on kaikkiaan 8 iskun mittainen.
- tangon huumaa
sundance kirjoitti:
Ei ole noin th. Cha.ssa askelletaan 1, 2, 3, joka iskulle ja tahdin 4. isku puolitetaan
4& askelille eli siis sivulle yhteen saman iskun aikana.
Koko perusaskelikko on siis 4 iskun mittainen. HHNN kaavassa perusaskelikko on
6 iskun mittainen.sundance kirjoitti
"Ei ole noin th. Cha.ssa askelletaan 1, 2, 3, joka iskulle ja tahdin 4. isku puolitetaan"
Tangon huumaa kirjotti
"Hidas hidas hidas nopee nopee."
Juuri noihan minä kirjoitin.
Kolme hidasta ja 2 nopeeta. Eli juurikin niin kuin sinäkin sen sanoit. - tangon huumaa
tangon huumaa kirjoitti:
sundance kirjoitti
"Ei ole noin th. Cha.ssa askelletaan 1, 2, 3, joka iskulle ja tahdin 4. isku puolitetaan"
Tangon huumaa kirjotti
"Hidas hidas hidas nopee nopee."
Juuri noihan minä kirjoitin.
Kolme hidasta ja 2 nopeeta. Eli juurikin niin kuin sinäkin sen sanoit.Foksina jos menee Cha caan.
Sopii siihen
"Nel, &, Yksi,....."
mainitseman kakkosen jakamisen kahteen nopeeseen, tai vielä jopa kolmosenkin.
Jolloin askeleet olis.
hidas nop nop nop nop nop nop hidas...
Cha chaan ykkönen lähes poikkeuksetta tarvis/kannattaa tanssia hitaalla ja neljäs, eli cha caa nopeilla. (onko se sitten 4 vai 7ja8.s iskut)
Näillä kakkos ja kolmos askeleilla voi sitten pelata musiikin ja Daamin taitojen puitteissa.
Mitä tulee tähän aloittajan mainitsemaan "Etenevä Cha -chaa"
Jos etenevät tanssijat pysyis kohtuu lähekkäin, ei ne kiertävinä häiritse muita.
Jos ne taas on kahden käsivarren päästä toisistaan, on ne melkoinen riesa.
Näin tanssivat Bugkaajat minua harmittaa. Pysähdellään ja viedään tilaa kohtuuttomasti.
Toivoisin tähän "kehittävää" keskustelua. - sundance
tangon huumaa kirjoitti:
Foksina jos menee Cha caan.
Sopii siihen
"Nel, &, Yksi,....."
mainitseman kakkosen jakamisen kahteen nopeeseen, tai vielä jopa kolmosenkin.
Jolloin askeleet olis.
hidas nop nop nop nop nop nop hidas...
Cha chaan ykkönen lähes poikkeuksetta tarvis/kannattaa tanssia hitaalla ja neljäs, eli cha caa nopeilla. (onko se sitten 4 vai 7ja8.s iskut)
Näillä kakkos ja kolmos askeleilla voi sitten pelata musiikin ja Daamin taitojen puitteissa.
Mitä tulee tähän aloittajan mainitsemaan "Etenevä Cha -chaa"
Jos etenevät tanssijat pysyis kohtuu lähekkäin, ei ne kiertävinä häiritse muita.
Jos ne taas on kahden käsivarren päästä toisistaan, on ne melkoinen riesa.
Näin tanssivat Bugkaajat minua harmittaa. Pysähdellään ja viedään tilaa kohtuuttomasti.
Toivoisin tähän "kehittävää" keskustelua.Eikun th. Hidas on kahden iskun mittainen. Eli jos ottaa kolme hidasta niin niihin kuluu jo 6 iskua.
Cha askelletaan askel/ isku ja neljäs isku jaetaan vielä kahdelle askeleelle.( cha,cha) . Eli jos foxin sanastolla puhutaan niin se olis nopea, nopea , nopea, nop-nop.
Muuten olen samaa mieltä cha:n foksina tanssimisesta, se käy ihan hyvin koska musan tahdissa on periaatteessa neljä iskua vaikka neljäs isku onkin jaettu kahdelle nopealle iskulle. - tangon huumaa
sundance kirjoitti:
Eikun th. Hidas on kahden iskun mittainen. Eli jos ottaa kolme hidasta niin niihin kuluu jo 6 iskua.
Cha askelletaan askel/ isku ja neljäs isku jaetaan vielä kahdelle askeleelle.( cha,cha) . Eli jos foxin sanastolla puhutaan niin se olis nopea, nopea , nopea, nop-nop.
Muuten olen samaa mieltä cha:n foksina tanssimisesta, se käy ihan hyvin koska musan tahdissa on periaatteessa neljä iskua vaikka neljäs isku onkin jaettu kahdelle nopealle iskulle.Sinulle näyttää olevan turhaa vääntää.
Foksina askellus olis nimen omaan "Hidas hidas hidas nopee nopee."
Ei tyypillinen. Hidas hidas nopee nopee.
Sama kaava cha caassa Yksi, Kaksi, Kolme, Nel, &
Siis Foksin askeleina Hidas hidas hidas nopee nopee - Suhteelliset kestot
tangon huumaa kirjoitti:
Sinulle näyttää olevan turhaa vääntää.
Foksina askellus olis nimen omaan "Hidas hidas hidas nopee nopee."
Ei tyypillinen. Hidas hidas nopee nopee.
Sama kaava cha caassa Yksi, Kaksi, Kolme, Nel, &
Siis Foksin askeleina Hidas hidas hidas nopee nopeeAskelten kestot ovat todellakin suhteellisia. Silloin kun tanssin askeleet ovat kokoiskun askelia ja puolikkaita askelia, niin silloin kokoiskun askeleet ovat hitaita askelia ja puolen iskun askeleet ovat nopeita askelia.
Kun hitaan foksin nopeus on noin 120 iskua tai hitaampi, niin silloin iskun askeleet ovat hitaita askelia ja puolen iskun askeleet ovat nopeita askelia. 120 iskua nopeudella voidaan tietenkin vielä valita tanssitaanko kahden iskun hitaita vai iskun hitaita, mutta siitä kun hidastetaan rytmiä niin kahden iskun hitaita on aika vaikea tanssia. Erittäin hidasta foksia tanssitaan myös askel iskulle ja silloin askelten aksenteilla saadaan eri kestoisia askelia vaikka askelletaankin askel iskulle, samaan tapaan kuin valsseissakin. - sundance
Suhteelliset kestot kirjoitti:
Askelten kestot ovat todellakin suhteellisia. Silloin kun tanssin askeleet ovat kokoiskun askelia ja puolikkaita askelia, niin silloin kokoiskun askeleet ovat hitaita askelia ja puolen iskun askeleet ovat nopeita askelia.
Kun hitaan foksin nopeus on noin 120 iskua tai hitaampi, niin silloin iskun askeleet ovat hitaita askelia ja puolen iskun askeleet ovat nopeita askelia. 120 iskua nopeudella voidaan tietenkin vielä valita tanssitaanko kahden iskun hitaita vai iskun hitaita, mutta siitä kun hidastetaan rytmiä niin kahden iskun hitaita on aika vaikea tanssia. Erittäin hidasta foksia tanssitaan myös askel iskulle ja silloin askelten aksenteilla saadaan eri kestoisia askelia vaikka askelletaankin askel iskulle, samaan tapaan kuin valsseissakin.Hupsista. Tuotapa en tiennytkään, että tanssissa missä on puolen iskun askelia niin kokoiskun askelia nimitetään hitaiksi.
Silloin asia on selvä. Olen samaa mieltä th:n kanssa askelten kestosta, jos käytät cha:n askelista hidas nimitystä tästä syystä. - Hela vägen
tangon huumaa kirjoitti:
Foksina jos menee Cha caan.
Sopii siihen
"Nel, &, Yksi,....."
mainitseman kakkosen jakamisen kahteen nopeeseen, tai vielä jopa kolmosenkin.
Jolloin askeleet olis.
hidas nop nop nop nop nop nop hidas...
Cha chaan ykkönen lähes poikkeuksetta tarvis/kannattaa tanssia hitaalla ja neljäs, eli cha caa nopeilla. (onko se sitten 4 vai 7ja8.s iskut)
Näillä kakkos ja kolmos askeleilla voi sitten pelata musiikin ja Daamin taitojen puitteissa.
Mitä tulee tähän aloittajan mainitsemaan "Etenevä Cha -chaa"
Jos etenevät tanssijat pysyis kohtuu lähekkäin, ei ne kiertävinä häiritse muita.
Jos ne taas on kahden käsivarren päästä toisistaan, on ne melkoinen riesa.
Näin tanssivat Bugkaajat minua harmittaa. Pysähdellään ja viedään tilaa kohtuuttomasti.
Toivoisin tähän "kehittävää" keskustelua.Täytyy ymmärtää buggaajia. Bugg on monella ensimmäinen opittu tanssi ja helppouden takia opeteltu ensimmäisenä.
Jokainen kokenut tanssija tietää, että kun on buggin alkeiskurssi käyty niin itsetunto nousee pilviin ja tuntuu kuin osaisi jotakin aivan ainutlaatuista.
Kyllä se siitä sitten matkanvarrella tunnot tasaantuu kun alkaa tanssimisen varsinainen oppiminen. - tangon huumaa
sundance kirjoitti:
Hupsista. Tuotapa en tiennytkään, että tanssissa missä on puolen iskun askelia niin kokoiskun askelia nimitetään hitaiksi.
Silloin asia on selvä. Olen samaa mieltä th:n kanssa askelten kestosta, jos käytät cha:n askelista hidas nimitystä tästä syystä.En tie saisiko niitä näin kuvata HHHNN kaavalla. Siihen saa viisanmat vastata.
Mielestäni näin on vain helponpi asia sisäistää. &-askelluksen osuesssa iskulle.
Osuuko se Cha caassa iskulle? mielestäni kyllä.
Esim. Hitaassa valssissa iskujen v ä l i i n , jolloin näen tarvetta ilmoittaa askel tällä & merkillä.
Esim.Sambassa, Jivessä askelten osuessa 3/4 kohtan iskujen väliin merkitään askel "a" kirjaimmella. - Sundance
tangon huumaa kirjoitti:
En tie saisiko niitä näin kuvata HHHNN kaavalla. Siihen saa viisanmat vastata.
Mielestäni näin on vain helponpi asia sisäistää. &-askelluksen osuesssa iskulle.
Osuuko se Cha caassa iskulle? mielestäni kyllä.
Esim. Hitaassa valssissa iskujen v ä l i i n , jolloin näen tarvetta ilmoittaa askel tällä & merkillä.
Esim.Sambassa, Jivessä askelten osuessa 3/4 kohtan iskujen väliin merkitään askel "a" kirjaimmella.Joo, kyllähän asia on ihan hyvä noinkin ilmaista ja on tutumpi tapa askelista puhua.
Virallinen tapa olisi tuo 1.2.3. 4&1. mutta ei mikään pakota sitä käyttämään.
Cha:ssa se & askel taitaa osua 4. ja 1. askelien ja myös iskujen väliin.
Hitaassa valssissa joissakin kuvioissa ( esim prog. chase) on & askel ja tanssitaan 2. ja 3. askeleen väliin.
Muuten kun tanssit cha:n foxin omaisesti niin askellatko vasen, oikea, vasen , oikea ja sitten & askel vasemmalla. Sitten seuraavassa oikealla alkavalla sarjassa tulee lopuksi & askel oikealla. ?
Näinkö tarkoitat sitä HHHNN askellusta cha:ssa - tangon huumaa
Sundance kirjoitti:
Joo, kyllähän asia on ihan hyvä noinkin ilmaista ja on tutumpi tapa askelista puhua.
Virallinen tapa olisi tuo 1.2.3. 4&1. mutta ei mikään pakota sitä käyttämään.
Cha:ssa se & askel taitaa osua 4. ja 1. askelien ja myös iskujen väliin.
Hitaassa valssissa joissakin kuvioissa ( esim prog. chase) on & askel ja tanssitaan 2. ja 3. askeleen väliin.
Muuten kun tanssit cha:n foxin omaisesti niin askellatko vasen, oikea, vasen , oikea ja sitten & askel vasemmalla. Sitten seuraavassa oikealla alkavalla sarjassa tulee lopuksi & askel oikealla. ?
Näinkö tarkoitat sitä HHHNN askellusta cha:ssa"Muuten kun tanssit cha:n foxin omaisesti niin askellatko vasen, oikea, vasen , oikea ja sitten & askel vasemmalla. Sitten seuraavassa oikealla alkavalla sarjassa tulee lopuksi & askel oikealla. ?"
Näinhän se menee. Alkuun se vaan voi tuottaa vaikeuksia, jos on vuosi tolkulla mennyt kahdella hitaalla kaikki Tangoja myöten.
Jos et ole kokeillut,kannattaa sitä harjoitella kotona. Saman saa aikaan HNN kaavalla. (ehä jopa parenpi kotona harjoitella tätä oikeella nopeisiin lähtöä.)
Lavojen Daameista lähes kaikki seuraa vaikeuksitta, jos viejä päättäväisesti vie eikä arvaile mihin väliin niitä nopeita laittaa ja kuinka monta "NN p a r i a"
Lainattu
""Nel, &, Yksi,....."
mainitseman kakkosen jakamisen kahteen nopeeseen, tai vielä jopa kolmosenkin.
Jolloin askeleet olis.
hidas nop nop nop nop nop nop hidas...
Cha chaan ykkönen lähes poikkeuksetta tarvis/kannattaa tanssia hitaalla ja neljäs, eli cha caa nopeilla. (onko se sitten 4 vai 7ja8.s iskut)
Näillä kakkos ja kolmos askeleilla voi sitten pelata musiikin ja Daamin taitojen puitteissa. "
Näin minä yleensä vien Cha caat. - viisanmat vastaa
tangon huumaa kirjoitti:
"Muuten kun tanssit cha:n foxin omaisesti niin askellatko vasen, oikea, vasen , oikea ja sitten & askel vasemmalla. Sitten seuraavassa oikealla alkavalla sarjassa tulee lopuksi & askel oikealla. ?"
Näinhän se menee. Alkuun se vaan voi tuottaa vaikeuksia, jos on vuosi tolkulla mennyt kahdella hitaalla kaikki Tangoja myöten.
Jos et ole kokeillut,kannattaa sitä harjoitella kotona. Saman saa aikaan HNN kaavalla. (ehä jopa parenpi kotona harjoitella tätä oikeella nopeisiin lähtöä.)
Lavojen Daameista lähes kaikki seuraa vaikeuksitta, jos viejä päättäväisesti vie eikä arvaile mihin väliin niitä nopeita laittaa ja kuinka monta "NN p a r i a"
Lainattu
""Nel, &, Yksi,....."
mainitseman kakkosen jakamisen kahteen nopeeseen, tai vielä jopa kolmosenkin.
Jolloin askeleet olis.
hidas nop nop nop nop nop nop hidas...
Cha chaan ykkönen lähes poikkeuksetta tarvis/kannattaa tanssia hitaalla ja neljäs, eli cha caa nopeilla. (onko se sitten 4 vai 7ja8.s iskut)
Näillä kakkos ja kolmos askeleilla voi sitten pelata musiikin ja Daamin taitojen puitteissa. "
Näin minä yleensä vien Cha caat.Olet tehnyt tästä HHHNN kaavasta itsellesi niin tiukan vankilan, että tuskin pääset siitä ikinä vapaaksi.
- tangon huumaa
viisanmat vastaa kirjoitti:
Olet tehnyt tästä HHHNN kaavasta itsellesi niin tiukan vankilan, että tuskin pääset siitä ikinä vapaaksi.
Harvoin tulee asteltua kahta tahtia perättäin tällä kaavalla.
tangon huumaa kirjoitti
"En tie saisiko niitä näin kuvata HHHNN kaavalla. Siihen saa viisanmat vastata."
Nyt kun löytö "oikea" henkilö niin vastaa ja pistä myös p e r u s t e l u t. - viisanmat vastaa
tangon huumaa kirjoitti:
Harvoin tulee asteltua kahta tahtia perättäin tällä kaavalla.
tangon huumaa kirjoitti
"En tie saisiko niitä näin kuvata HHHNN kaavalla. Siihen saa viisanmat vastata."
Nyt kun löytö "oikea" henkilö niin vastaa ja pistä myös p e r u s t e l u t.En ymmärrä tuota hhhnn juttua ollenkaan. Foxissa voi pistellä miten vain, mutt Cha chassa tulee välitahtiin tanssiminen eteen.
- Sundance
viisanmat vastaa kirjoitti:
En ymmärrä tuota hhhnn juttua ollenkaan. Foxissa voi pistellä miten vain, mutt Cha chassa tulee välitahtiin tanssiminen eteen.
En minäkään ole koskaan sillai tanssinut cha:ta, siis foxin tavalla edeten HHHNN kaavalla, mutta kai se menee niinkin. 4& askeleet voi tanssia lukkoaskelina vuoron perään vas ja oikealla. Taitaa olla th:n omaa tuotantoa tämä askellus. Periaatteessa ihan O.K. lavatanssissahan kaikki askellukset on oikein eli mitään sääntöä ei tarvi noudattaa.
Ei se mene välitahtiin jos vaan napakasti polkee menemään askel iskulle. Eriasia on se, että onko siinä häivääkään enää latinalaistanssin vaikutelmaa. - viisanmat vastaa
Sundance kirjoitti:
En minäkään ole koskaan sillai tanssinut cha:ta, siis foxin tavalla edeten HHHNN kaavalla, mutta kai se menee niinkin. 4& askeleet voi tanssia lukkoaskelina vuoron perään vas ja oikealla. Taitaa olla th:n omaa tuotantoa tämä askellus. Periaatteessa ihan O.K. lavatanssissahan kaikki askellukset on oikein eli mitään sääntöä ei tarvi noudattaa.
Ei se mene välitahtiin jos vaan napakasti polkee menemään askel iskulle. Eriasia on se, että onko siinä häivääkään enää latinalaistanssin vaikutelmaa.Joo, olen silleen visuaalisesti orirentoutunut, että mun pitäs nähdä, mitä kunni tarkoittaa esim. HHHNN rakenteella, miltä se näyttää kuultuun musiikkiin tanssittuna.
- Nomen Nescio
viisanmat vastaa kirjoitti:
Joo, olen silleen visuaalisesti orirentoutunut, että mun pitäs nähdä, mitä kunni tarkoittaa esim. HHHNN rakenteella, miltä se näyttää kuultuun musiikkiin tanssittuna.
Ennen viisaiden vastauksia voinee tyhmempikin kommentoida. Itse purkaisin tuon auki siten, että jos chachan rytmitys on 123&4 567&8, niin tuo foksiaskellus osuu HH HNN. Se onko tuo HNN chasee / lukkoaskel vai ihan vaikka ohiaskellus, niin lienee se ja sama, kunhan sitä seuraavan HH saa taas alkamaan ykköselle (siis jos haluaa ihan tahdissa pysyä). Ja tottakai tätä voi sitten alkaa varioimaan vapaasti HH HH tai HNN HNN tai ihan mitä sitten tykkääkin. Itse asiassa aika harvoin chachaa lavoilla soitetaan semmoisella tempolla, joka innostaa paikallaan tanssittavaan versioon, menee helposti vähän semmoiseksi pakkopullaksi.
- Sundance
Nomen Nescio kirjoitti:
Ennen viisaiden vastauksia voinee tyhmempikin kommentoida. Itse purkaisin tuon auki siten, että jos chachan rytmitys on 123&4 567&8, niin tuo foksiaskellus osuu HH HNN. Se onko tuo HNN chasee / lukkoaskel vai ihan vaikka ohiaskellus, niin lienee se ja sama, kunhan sitä seuraavan HH saa taas alkamaan ykköselle (siis jos haluaa ihan tahdissa pysyä). Ja tottakai tätä voi sitten alkaa varioimaan vapaasti HH HH tai HNN HNN tai ihan mitä sitten tykkääkin. Itse asiassa aika harvoin chachaa lavoilla soitetaan semmoisella tempolla, joka innostaa paikallaan tanssittavaan versioon, menee helposti vähän semmoiseksi pakkopullaksi.
Joo NN. Voit toki varioida ihan niin paljon kuin haluat tai mieleen juolahtaa.
Kaikki mitä saat aikaiseksi on aina lavatanssissa oikein.
Cha on liikkuvana vähän väkinäinen mutta sen saa kyllä tanssituksi jos ei ihan tahtiin niin tanssii sitten välillä epätahtiin, sekin on sallittua.
Cha:n normaali perusaskellus on 1, 2, 3, 4&1, 2, 3, 4&1.siitä sitten vaan varioimaan. - Nomen Nescio
Sundance kirjoitti:
Joo NN. Voit toki varioida ihan niin paljon kuin haluat tai mieleen juolahtaa.
Kaikki mitä saat aikaiseksi on aina lavatanssissa oikein.
Cha on liikkuvana vähän väkinäinen mutta sen saa kyllä tanssituksi jos ei ihan tahtiin niin tanssii sitten välillä epätahtiin, sekin on sallittua.
Cha:n normaali perusaskellus on 1, 2, 3, 4&1, 2, 3, 4&1.siitä sitten vaan varioimaan.Meikäläisen varioimiset on nykyään hyvin vähissä, kun tanssiharrastus noudattaa kaavaa vähän mutta harvoin. Ei vaan jostain syystä saa itseään raahatuksi lavalle. Ja nyt on jo kertynyt sen verran taukoa, että pitänee mennä muutaman kerran ensin kurssille ennen kuin uskaltaa taas lähteä lavalle.
Alkoi tuo numerointi sen verran mietityttämään, että piti oikein tarkistaa. Useimmiten se on merkitty 2, 3, 4&1, 2, 3, 4&1. Itse tulin ajatelleeksi sen ykkösellä lähtevänä askelikkona, mutta tuo lienee virallinen versio. - Sundance
Nomen Nescio kirjoitti:
Meikäläisen varioimiset on nykyään hyvin vähissä, kun tanssiharrastus noudattaa kaavaa vähän mutta harvoin. Ei vaan jostain syystä saa itseään raahatuksi lavalle. Ja nyt on jo kertynyt sen verran taukoa, että pitänee mennä muutaman kerran ensin kurssille ennen kuin uskaltaa taas lähteä lavalle.
Alkoi tuo numerointi sen verran mietityttämään, että piti oikein tarkistaa. Useimmiten se on merkitty 2, 3, 4&1, 2, 3, 4&1. Itse tulin ajatelleeksi sen ykkösellä lähtevänä askelikkona, mutta tuo lienee virallinen versio.Joo, Siinä cha:ssa laskun aloittaminen riippuu mistä tanssi aloitetaan.
Musiikista korvan täytyy eroittaa tahdin 1. isku ja jos sillä lähdetään niin silloin poika siirtää painon oikealle jalalle, seuraava askel on vasen eteen ollen 2. isku jne.
jaettu askel eli chase askel on siis 4. ja 1. välissä siis 4&1.
Mulla on vähän samanlainen tilanne tuon tanssin suhteen, jotenkin tuntuu että on tanssikilometrejä jo niin paljon ja erilaisilla parketeilla että voi jo välillä pitää vähän taukoakin.
- SwerigeBugg
Miten sitä buggaa pitäisi sitten tanssia, jos ei etenevänä? Paikallaan? Miksi?
Ruotsissahan sitä tanssitaan etenevänä. Eikä se ole siellä ongelma. Olisiko täällä ongelmana se, ettei täällä osata tanssia, mutta ei se kai ole lajin vika.
Tuossa vaikka esimerkkiä siitä, miten hyvin kaikki mahtuvat samalle lavalle.
http://www.youtube.com/watch?v=4RjAd-FHZfk- hannu..
Jep. Ruotsalaiset ovatkin aika paljon suvaitsevampia kuin monet vain omaan napaan tuijottavat Suomalaiset. Täällä Suomessa vallitsee lisäksi niin suuri kateus muita kohtaan. Ajatellaan tyyliin, että kun en minä osaa, niin et sinäkään saisi osata, ja sjos osaat, niin et ainakaan saisi tanssia paremmin kuin minä.
- tatu8
Kyllähän tuossa hyvin mahtuu menemään kun on noin väljää. Tilaa on huitoa ja heilua eikä nuo tanssijat tuossa juurikaan etene, mitä nyt vähäsen!
Hyvä meno kuitenkin! Ei käy kuitenkaan kateeksi, samanlaista se on täälläkin. - SwerigeBugg
tatu8 kirjoitti:
Kyllähän tuossa hyvin mahtuu menemään kun on noin väljää. Tilaa on huitoa ja heilua eikä nuo tanssijat tuossa juurikaan etene, mitä nyt vähäsen!
Hyvä meno kuitenkin! Ei käy kuitenkaan kateeksi, samanlaista se on täälläkin.Totta, tuossa on aika väljää.
Paikanpäällä olen itse todistanut, että se ei ole mikään ehto sille, että siellä kaikki mahtuvat sulassa sovussa samalle areenalle.
Tuo on yksi iso ero suomalaisen ja ruotsalaisen bugan ja foksin välillä: Etenemisellä ei ole mikään kiire. Kyse ei siellä ole pikajuoksusta lavan ympäri. Vaan sellaisesta fiilistelystä musiikkiin ja hauskan pitämisestä. - tangon huumaa
SwerigeBugg kirjoitti:
Totta, tuossa on aika väljää.
Paikanpäällä olen itse todistanut, että se ei ole mikään ehto sille, että siellä kaikki mahtuvat sulassa sovussa samalle areenalle.
Tuo on yksi iso ero suomalaisen ja ruotsalaisen bugan ja foksin välillä: Etenemisellä ei ole mikään kiire. Kyse ei siellä ole pikajuoksusta lavan ympäri. Vaan sellaisesta fiilistelystä musiikkiin ja hauskan pitämisestä.En tie onko toi kiire "odottaan" jäänyt miehille armeejasta?
Sielä oli aina kiire, jotta pääsi odottaan tunnista kymmeneen tuntia tekemättä mitään.
Suomalaiset etenee hirveellä kiireellä suman taakse, tönitään ja tuupitaan jotta taas pääsis eteneen seuraavan suman kimppuun.
Eikö sitä vois nauttia sen suman takana olevassa tyhjästä tilasta. Takaa kun tulee joku jolla on kiire, antaa tälle tilaa. Itse ohittaa suman kun siihen aukenee parenpi paikka. (mihin kiire? pelkääkö Herra Daamin karkaavan jos hiukan vähentää vauhtia?) - SwerigeBugg
tangon huumaa kirjoitti:
En tie onko toi kiire "odottaan" jäänyt miehille armeejasta?
Sielä oli aina kiire, jotta pääsi odottaan tunnista kymmeneen tuntia tekemättä mitään.
Suomalaiset etenee hirveellä kiireellä suman taakse, tönitään ja tuupitaan jotta taas pääsis eteneen seuraavan suman kimppuun.
Eikö sitä vois nauttia sen suman takana olevassa tyhjästä tilasta. Takaa kun tulee joku jolla on kiire, antaa tälle tilaa. Itse ohittaa suman kun siihen aukenee parenpi paikka. (mihin kiire? pelkääkö Herra Daamin karkaavan jos hiukan vähentää vauhtia?)Minusta tuntuu, että miehet olettavat, että naiset nauttii hirveästä vauhdista. En usko että asia on ihan näinkään.
- Normietenevää
Etenevää cha chata on lavoilla tanssittu vuosikymmeniä. Vasta 2000-luvulla paikallaan tanssittu cha cha on yleistynyt. Ja edelleenkin on tansseja missä tanssitaan cha chaa pääasiassa etenevänä tanssina.
- nimet
Vastauksestasi ei käynyt ilmi, tanssitaanko etenevä Cha cha vaihtoaskelina vai Cha cha askelilla.
- Yhteiset kaavat
nimet kirjoitti:
Vastauksestasi ei käynyt ilmi, tanssitaanko etenevä Cha cha vaihtoaskelina vai Cha cha askelilla.
Tanssitaan cha cha vaihtoaskeleella. Cha cha askel on suora laina swingistä ja sijoitettu lattarirytmiin - siis mukana myös vaihtoaskel swingistä..
"Kasi-swingin" perusta voi olla 1,2,3&,4, 5,6,7&,8,..... eli vaihtarit noudattaa samaa kaavaa kuin cha cha:n vaihtarit, vain sijoitus tahtiin on eri kohdassa. Samaa kaavaa tanssitaan myös "jatsiin". - tangon huumaa
Yhteiset kaavat kirjoitti:
Tanssitaan cha cha vaihtoaskeleella. Cha cha askel on suora laina swingistä ja sijoitettu lattarirytmiin - siis mukana myös vaihtoaskel swingistä..
"Kasi-swingin" perusta voi olla 1,2,3&,4, 5,6,7&,8,..... eli vaihtarit noudattaa samaa kaavaa kuin cha cha:n vaihtarit, vain sijoitus tahtiin on eri kohdassa. Samaa kaavaa tanssitaan myös "jatsiin".Eli askeleet menee musiikin mukaan.
Kuinkas "oikea" oppisessa etenevässä Cha caassa. Laahataanko jalkoja lattiaa pitkin niin kuin joku 80v. vanhus, vai saako jalka nousta lattiasta, saako olla joustoa?
Yhteiset kaava kirjoitti
" vain sijoitus tahtiin on eri kohdassa. "
Miten niin eri kohdassa? - Sitennniin
tangon huumaa kirjoitti:
Eli askeleet menee musiikin mukaan.
Kuinkas "oikea" oppisessa etenevässä Cha caassa. Laahataanko jalkoja lattiaa pitkin niin kuin joku 80v. vanhus, vai saako jalka nousta lattiasta, saako olla joustoa?
Yhteiset kaava kirjoitti
" vain sijoitus tahtiin on eri kohdassa. "
Miten niin eri kohdassa?Cha cha: ssa jalkaa ei laahata lattiassa: pottuvarvas vain hipoo lattiaa jalan siirtyessä. Sijoituskin on tahdissa eri: cha cha: n nelosisku ja kasi-isku ovat askelina: lyhyt lyhyt eli cha-se (myöhempi jalka jahtaa aiempaa, mistä nimitys chase, takaa-ajo, jahti; cha cha: ssa myöhempi jalka todellakin saa aiemman aina kiinni)
- Sundance
tangon huumaa kirjoitti:
Eli askeleet menee musiikin mukaan.
Kuinkas "oikea" oppisessa etenevässä Cha caassa. Laahataanko jalkoja lattiaa pitkin niin kuin joku 80v. vanhus, vai saako jalka nousta lattiasta, saako olla joustoa?
Yhteiset kaava kirjoitti
" vain sijoitus tahtiin on eri kohdassa. "
Miten niin eri kohdassa?" Miten niin eri kohdassa ".
Tuossa swingin kaavassahan on & askel 3. ja 4. askelien välissä.
cha:ssa se on 4. ja 1. askelien välissä . Tarkottaiskohan sitä ? - Järjenvastaistako
tangon huumaa kirjoitti:
Eli askeleet menee musiikin mukaan.
Kuinkas "oikea" oppisessa etenevässä Cha caassa. Laahataanko jalkoja lattiaa pitkin niin kuin joku 80v. vanhus, vai saako jalka nousta lattiasta, saako olla joustoa?
Yhteiset kaava kirjoitti
" vain sijoitus tahtiin on eri kohdassa. "
Miten niin eri kohdassa?Swingin askelkaavassa on & askel 3. ja 4. askelien välissä.
cha:ssa se on 4. ja 1. askelien välissä. Toisaalta swingeissä jaettu isku soi yleisesti 2 ja 4 iskuilla, mutta kuitenkin 1 ja 3 iskut tanssitaan jaettuna - järjenvastaista, mutta olkoon.
Voidaankin todeta että cha cha:ssa jaettu 4 isku myös tanssitaan jaettuna. Jaettu 2 isku tanssitaan kokoiskun askeleena.
Diskokompatussa cha cha:ssa kaikki iskut soi usein jaettuna.
Ja se cha cha lahaaminen on sähäkkää laahaamista. - Pitkä varpas hipoo
Sitennniin kirjoitti:
Cha cha: ssa jalkaa ei laahata lattiassa: pottuvarvas vain hipoo lattiaa jalan siirtyessä. Sijoituskin on tahdissa eri: cha cha: n nelosisku ja kasi-isku ovat askelina: lyhyt lyhyt eli cha-se (myöhempi jalka jahtaa aiempaa, mistä nimitys chase, takaa-ajo, jahti; cha cha: ssa myöhempi jalka todellakin saa aiemman aina kiinni)
Mulla on etuvarpas pitempi. Mulla hipoo enemmän etuvarpas etenkin sillon kun tulee niin rentoo cha cha: ta mitä on ihan pakko mennä ihan rennolla nilkalla millon ei tietenkään voi vängätä pottuvarpaita lattiaan. Mutta ei muunkaanlaista cha cha: ta pysty jäykällä nilkalla kovin kauaa pottuvarpasta vängäten meneen, kun alkaa tulemaan kramppia kumpaankin jalka terään.
- älkäänyjumalauta
Ei ole herja. Joku "tanssiope" on taas keksinyt uuden tavan huijata tyhmiltä rahat pois.
- SwerigeBugg
Aika vaikeaa huijata asiakkailta rahoja pois, ellei tarjoa jotain mistä nämä ovat valmiita maksamaan.
Lajin opetusta jää, jos sille riittää ihmisiä joita se kiinnostaa, ja katoaa jos ei riitä. Hyvä, että on tanssinopettajia, jotka tuovat erilaisia marginaalisiakin lajeja kokeiltavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703