Miten voi tippua sängystä?

huolimattomuutta!?

Ihmettelen kovasti sitä, että muutamalla tuttavalla jolla on alle vuoden ikäinen lapsi (niinkuin minullaki) ovat nyt viimeaikoina puhuneet että lapsi on usein tippunut sängystä, siis heidän omasta sängystään. Miten tälläinen on mahdollista? Siis tottakai on mahdollista, en tarkoita sitä, vaan että miten vanhemmat antaa sellaisen tilanteen tulla eteen jossa lapsi pääsee tippumaan sängystä ja varsinkin usein!

Tietenkin perhepedissä tätä varmasti tapahtuu useasti (?) kun lapsi lähtee liikkeelle vanhempien vielä nukkuessa. Mutta jättääkö joku oikeasti lapsen joka osaa jo ryömiä/kontata/kävellä sänkyyn vahtimatta? Itselle ei ole koskaan tullut mieleenkään jättää omaani tuohon meidän sänkyyn ja lähteä esim. lämmittämään maitoa. Kyllä olen ottanut mukaan tai sitten laittanut omaan sänkyynsä siksi aikaa.

Ylireagoinko mielestänne nyt kun olen huolissaan tälläisestä, vai onko tämä nyt muka jotenkin normaalia?

11

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei meillä

      ainakaan perhepedissä kukaan ole pudonnut..

    • kinkkistä

      Minun pikkusiskoni tippui aikanaan vanhempiensa sängystä vähän alle 1 v:n iässä sillä aikaa, kun äitini laittoi herättyään rintaliivejä päälle. Äiti oli sängyn vieressä ja ei vaan millään kerennyt saamaan kiinni tyttöä, joka yks kaks yllättäen päätti lähteä sängystä pois toiselta puolelta sänkyä, missä äitini oli. Ei kyse ole siis mielestäni huolimattomuudesta -äitinikin vahti ja huolehti siskoni turvallisuudesta niin hyvin kuin vain mahdollista - mutta arviointivirheitä sattuu noin pienten kanssa helposti, sillä lapset ovat arvaamattomia ja halutessaan ihmeen nopeita. Ei huolesi ylireagointia ole, sillä lapsilla on todellinen vaara loukata itsensä pahastikin tippuessaan, mutta en sinuna tekisi mitään ilmoituksia tuollaisista tilanteista, pikemminkin neuvoisin ja tukisin vanhempia paremmin huomioimaan lapsen turvallisuuden.

      • alkuperäinen..

        En tietenkään ole mihinkään ilmoittamassa, kunhan ihmettelen ja tietysti olen huolissani että miksi ollaan välinpitämättömiä. Tietysti vahinkoja sattuu ja kun vanhempi kääntää päänsä hetkeksi pois niin lapsi jo tipahtaa lattialle, en kuitenkaan tarkoittanut ihan tätä vaan sitä että lähdetään pois huoneesta ja jätetään liikkumistaitoinen lapsi vahtimatta sängylle. Esimerkkini ei ehkä ollut tarpeeksi selkeä.


      • sammakkohyppy
        alkuperäinen.. kirjoitti:

        En tietenkään ole mihinkään ilmoittamassa, kunhan ihmettelen ja tietysti olen huolissani että miksi ollaan välinpitämättömiä. Tietysti vahinkoja sattuu ja kun vanhempi kääntää päänsä hetkeksi pois niin lapsi jo tipahtaa lattialle, en kuitenkaan tarkoittanut ihan tätä vaan sitä että lähdetään pois huoneesta ja jätetään liikkumistaitoinen lapsi vahtimatta sängylle. Esimerkkini ei ehkä ollut tarpeeksi selkeä.

        Meillä kävi niin, että tyttö (konttausiässä) hengaili isänsä kanssa sängyllä. Isä oli aivan vieressä ja vahti tyttöä silmä kovana. Vaan tyttöpä sai siinä sängyllä lokoillessaan päähänsä, että opettelempa tässä äkkiä sellaisen "sammakkohypyn" ja ponkaisen laidan ylitse.

        Hups vaan. Sinne meni.

        Tytölle tuli iso itku ja lievä aivotärähdys. Isälle tuli valtavat tunnontuskat.


    • ...

      Meillä ei olla nukuttu perhepedissä, eikä lapsetkaan näin ollen ole päässeet putoamaan sängystä. Häkkisänky on turvallinen siihen asti, kun lapsi alkaa kiipeämään siitä pois, jolloin hän puolestaan on riittävän iso, ettei putoa tavallisesta sängystä, vaan osaa tulla pois selkä ja jalat edellä.

    • jepjepjep.

      No eikös jokainen tollanen tilanne ole aina huolimattomuudesta johtunut vahinko?
      Eikö varmasti kumpikaan vanhemmista tietoisesti tollasta tilannetta tahallaan hae. siksi siitä vaan otetaan opiksi ja jatketaan elämää ja sillä sipuli.

      Toki voit ylireagoida ja taivastella vahinkoja, mutta sen lapsen/vauvan kanssa sinullekin tulee elämässä vastaan IHAN varmasti kaikenlaisia vahinkoja ja tilanteita jotka pistää sydämen tykyttämään. Kuplamuovissa kun noita pimpuloita ei pysty kasvattamaan eikä pysty painoja jalkoihin laittamaan.

      Oma vauva on nyt 4 kuukautta, ja tiedän jo että tilanteita tulee varmasti erinlaisille onnettomuuksille, koitan niitä estää sen minkä pystyn, mutta en sen kummemmin käy siitä stressaamaan.

      Ainakin itse olin lapsena sellanen täystuho, ja niitä kolhija on palovammasta lähtien vieläkin... tässä maailmassa ei sellasta vanhempaa tai aikuista joka , joka olis pystynyt minua paikallaan pitämään... keikuin aina siellä missä EI nimenomaan olisi pitänyt olla. ja kolmeenkymppiin asti olin muutenkin aikamoinen adrenaliini-junkie... Mutta hengissä tässä ollaan selvitty, ja tulee tuo omakin pampulakin hengissä selviämään... Se näyttää tulevan aikalailla minuun... ei kestä paikallaan yhtään...

      Mielestäni liika hössääminen ja toisten asioitten murehtiminen vie usein sen ilon elämästä.


      Että relaa vaan.

      • no huhhuh!

        Kykaan hyvä vanhempi ei jätä vauvaa joka jo liikkuu niin yksin sängylle ja lähde itse pois. Se on aivan eri asia kuin esim. Haaverit kaatumisien yms jutut.

        Ihan syystäkin saa olla huolissaan jos vauva usein pääsee sängytä tippumaan.

        Tekstisi oli varsin provoava ja sitä varmasti yrititkin. Kuitenkaan sinun tekstisi ja esimerkit ei millään tavalla liity aloituksessa mainittuihin välinpitämättömyyksiin. Välinpitämättömyys on ihan asia kuin vahoingot.


    • jepjepjep.

      "Kykaan hyvä vanhempi ei jätä vauvaa joka jo liikkuu niin yksin sängylle ja lähde itse pois."

      No, "KYKAAN" hyväkin vanhempi joskus voi tehdä ajattelemattomuuttaan virheitä, ja kuten sanoin, niistä opitaan ja jatketaan eteenpäin. Jos käydään oikein tikulla paskaa tonkimaan, niin meistä KUKAAN ei sitten ole hyvä vanhempi. Ennemmin tai myöhemmin virhearviointeja sattuu.

      • alkuperäinen.

        Mutta niinkuin varmasti lukutaitoisena ihmisenä ymmärrät, niin tippumisia on ollut useita. Kerta meneekin vahingon piikkiin ja yleensä sellaisesta opitaan.

        Ja tämä sama vastaus on myös alemmalle vastaajalle. Luulisi ihmisen tajuavan kerrasta että se lapsi nyt oppikin liikkumaan :D ja toinen näistä lapsista oli ryöminyt jo pitkään ja siltikin hänet jätetään usein sängylle ja lähdetään pois huoneesta. Tähän päivään mennessä vauva ob tippunut monia kertoja.

        En sano etteikö vahinkoja voisi sattua, tottakai voi. Ei kellään ole silmiä selässä. En vain ymmärrä miksi ehdontahdoin aiheutetaan vaaratilanteita. Jos sieltä sängystä tulee pää edellä, niin oikeasti voi sattua pahasti.

        Muutama ihminen nyt kyllä on kuitenkin vienyt tämän keskustelun aivan väärille raiteille, että ehkä on parempi lopetaa tähän eikä jatkaa kinastelemista joka ei mihinkään johda ja on vielä kaukana siitä mitä alotuksessa hain


      • jepjepjep.
        alkuperäinen. kirjoitti:

        Mutta niinkuin varmasti lukutaitoisena ihmisenä ymmärrät, niin tippumisia on ollut useita. Kerta meneekin vahingon piikkiin ja yleensä sellaisesta opitaan.

        Ja tämä sama vastaus on myös alemmalle vastaajalle. Luulisi ihmisen tajuavan kerrasta että se lapsi nyt oppikin liikkumaan :D ja toinen näistä lapsista oli ryöminyt jo pitkään ja siltikin hänet jätetään usein sängylle ja lähdetään pois huoneesta. Tähän päivään mennessä vauva ob tippunut monia kertoja.

        En sano etteikö vahinkoja voisi sattua, tottakai voi. Ei kellään ole silmiä selässä. En vain ymmärrä miksi ehdontahdoin aiheutetaan vaaratilanteita. Jos sieltä sängystä tulee pää edellä, niin oikeasti voi sattua pahasti.

        Muutama ihminen nyt kyllä on kuitenkin vienyt tämän keskustelun aivan väärille raiteille, että ehkä on parempi lopetaa tähän eikä jatkaa kinastelemista joka ei mihinkään johda ja on vielä kaukana siitä mitä alotuksessa hain

        Sinulla on selkeä mielipide ja näkemys asiasta, joten miksi teit sitten aloitteen?

        Selvähän se että asiasta viriää keskustelua, ja välillä saattaa rönsyillakkin muillekkin raitelle.

        Ja eri raiteille menemisestä vielä... minä ainakin itse tiedän että tulen ihan varmasti tekemään monen monta ajattelematonta virhettä. Siitäkin huolimatta että yritänkin niitä vältellä.


    • hubbaabuu

      Vahinko yleensä tapahtuukin silloin kun vauva ei ole näyttänyt merkkejä siitä että pääsee itse niin paljon liikkumaan että keskeltä sänkyä voisi sängyn reunalle itsensä hivuttaa. Meillä tippui vauva divaanisohvalta vaikka oli asetettu siten ettei pääse tippumaan kun ei silloin meidän luulojen mukaan osannut liikkua niin paljoa, mutta kuinkas kävikään. Ja itse istuin vieressä, mutta tilanne meni niin nopeasti etten ehtinyt reagoida. Noita putoamisia kuulemma neuvolan mukaan tapahtuu aika paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe