Antiikki vai vanha?

Pieni ja siro

Perheessämme on kulkenut huushollista toiseen vanha tuoli, joka on käsityönä tehty 1880-luvulla. Se oli aluksi maalattu mustaksi, ja ístuin ja selkänoja päällystetty mustalla nahalla, myöhemmin se on kunnostettu ja maalattu uudelleen, päällystetty pariin kertaan kankaalla ja tällä hetkellä taas nahalla. Liimauksia on korjattu ja kuten sanottu, maalattu uudelleen.
Huonekalu on yhä käytössä, mutta mietin, onko sillä antiikkiarvoa näiden kunnostusten jälkeen? Ilman kunnostusta tuoli olisi jo hävitetty, sillä se on joutunut monenlaisen kohtelun alaiseksi näinä vuosikymmeninä.

4

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antiikkiasiantuntija

      Antiikkiesineitä jotka ovat alun perin olleet maalatut ei pitäisi maalata uudestaan. Vanha tuolinne ei ole siten enää alkuperäinen eikä sillä ole enää antiikki arvoa. Kun mainitset että ilman kunnostusta tuoli olisi hävitetty on tietenkin hienoa että se on säilynyt vaikkakin vahvasti uudelleen maalattuna. Monet huonekalut on päätynyt ikävä kyllä kaatopaikalle niiden suuren käytön vuoksi, toisaalta monet esineet aikoinaan oli tehty nimenomaan käyttöesineiksi ja siten se vuosikymmenien/satojen jälkeen näkyy kunnossa. Liimauksia voi hyvin tehdä, tällaiset eivät vaikuta antiikkiarvoon vaan pidentävät tuolin elinikää.

      • Pieni ja siro

        Puista esinettä on varmasti vaikea pitää kunnossa, jos yrittää säilyttää vanhan maalin koskemattomana. Se on ensimmäisen kerran kunnostettu vuosisadan vaihteessa, ja silloin maalattu valkoiseksi.
        Isoisoisän tuolina mööpeli kyllä on arvostettu, joten ei ole syytä surra, jos sitä ei voida ajatella antiikkiesineenä.
        Meillä on yksi tosivanha klaffikaappi, joka oli moneen kertaan maalattu, ja muutama vuosikymmen sitten poistimme maalinpoistoaineella maalit ja saimme esiin alkuperäisen, punaisen värin, joka 1800-luvun alkupuolella oli yleinen talonpoikaishuonekaluissa. Kaapista vaan sitten puuttuivat jalat! Ne on siihen sommiteltu kunnostuksen yhteydessä.
        Kaappi on muuten alkuperäisessä kunnossaan nyt, avaimet vain ovat kadonneet, mutta lukot ja saranat kunnossa. Hyvin se on kestänyt lämpötilojenkin muutokset, kun on kesämökin tuvassa.


    • sorikunkäytinvalmist

      mulla on vanhaa vessapaperia kilotolkulla. joku on siis pyyhkiny perseensä niihin joskus 1800-luvulla, joten niissä papereissa on noin 150-vuotta vanhaa kuivahtanutta paskaa. Hintapyyntöni olisi 100 eyron luokkaa per arkki ja arkkeja minulla on noin 10 kpl. jos ostat kaikki hintaa tulisi 800e joten kannaatta siis hyödyntää tämä paljousalennus!

      • Kulttuuriaonarvostet

        Miksi myyt aarteesi? Omistamisen ilo menetetään, kun luopuu perinnöstään.
        Jos ei suvustasi muuta muistoa ole, olet velvollinen säilyttämään perintösi tuleville sukupolville, kuten sukusi edellisetkin polvet ovat tehneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe