Susi

Sakke

Joopajoo, jälleen yks hirvenmehtuu viikonloppu takana. Naapuriseurueelta susi repi koiran kesken hirvihaukun, satuin kuulemaan sen susilauman ulvonnan reilun kilometrin päästä...
Ei se tainnut olla kuin neljäs koira tämän syksyn aikana jonka kimppuun on hyökätty sillä alueella.

Meidänkin seuran alueelta tulee susihavaintoja joka viikko. Eikä sudet ole enää missään tiettömässä korvessa. Siitä paikasta missä sudet sen koiran repivät on n.puol kilometriä lähimpään taloon.

Viiden kilometrin säteellä on neljä isoa kylää... Mietin vaan että miten käy kun sudet vielä vähän lisääntyy... Vuosi vuodelta sudet on levittäytyneet lähemmäksi kyliä. Epäilen vaan että ens talvena, kun hirvikanta on alimmillaan, rupeaa pihoista koirat ja kissat vähentyä...

Minun mielestä asialle pitäisi jotain tehdä, mutta kukapa viisas sen sanoo että mitä?

Kertoilkaa mielipiteitä, tässä on minun, susikantaa pienennettävä!

14

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erämies

Susia on todellakin liian paljon ja ne tulevat liian lähelle ihmisiä ja asutusta. Varsinkin ne sudet jotka käyvät karjan ja koirien kimppuun tulisi poistaa. Ongelmana on vaan EU:n petoja suojeleva politiikka. Suomen MMM ei uskalla Brysselinpelossaan antaa kaatolupia. Ratkaisua ei tarvitse paljoa miettiä. Jos ei saada virallisia kaatolupia niin täytynee homma hoitaa ilman niitä.

Kokovaippaluodilla keskeltä läpi niin tapahtuu "luontaista" poistumaa. Lajitoveri ja korpit hoitaa loput. Ei jää todisteita kun poistetaan su... korjaan, kettuja.

• sakke

Kylläpä sie tuossa oot oikeassa, näin sitä asiaa on tuumittu...

• kimi
        sakke kirjoitti:

Kylläpä sie tuossa oot oikeassa, näin sitä asiaa on tuumittu...

ei muutakun haaska metsään ja kuutamo yönä haulikko ja 308 joukkohon niin eikähän ala tapahtua...

• Minä SYDÄN susi
        kimi kirjoitti:

ei muutakun haaska metsään ja kuutamo yönä haulikko ja 308 joukkohon niin eikähän ala tapahtua...

Minä olen eri mieltä! Mielestäni, susia on liian VÄHÄN!
        Olettekos koskaan miettineet, että jos teistä tuntuu että sudet valtaavat teidän "alueenne", niin onkos niillä syytä? Ne ovat kestäneet todella kauan, kun ihmiset "valtaavat" NIIDEN alueen! Ne olivat täällä ennen meitä...! Ne ovat peräntyneet, koskeivat voi mitään ihmisille, jotka ovat niin omahyväisiä (eivät kaikki) ja kuolleet monet yksilöt, koska muka juuri siitä, missä on suden pesä on pantava moottoritie, ja sitten joutuu kaikki lähistönkin sudet lähtemään! Niin, että miettikääs vähän! Ja luonnon laki vain on sellainen, että vahvempi voittaa heikomman! Miettikääs, (ennen ihmisiä) ennnen ei olisi kukaan tappanut MITÄÄn eläintä, jos se olisi tappanut toisen (Huom. ennen ihmisiä)!
        Ne raatelevat/tappavat eläimiä VAIN SIKSI ETTÄ NIILLÄ EI OLE RAVINTOA! Ei siksi, että ne olisivat kuin ihminen, joka tappaa huvikseen! Ihminen on ryöstänyt niiltä kotimetsät ja ruuat!
        **Tulipas vaahdottua**
        Mutta milestäni puhun asiaa!!

• kyselijä

Jos koiranne ei halua olla luonanne ja menee matkoihinsa tai jää auton alle niin miksi te sanotte, että susi söi sen?

Jos susi syö nälkäänsä hirven niin miksi te haluatte sen tappaa? Siksikö että teillä itsellänne on vähemmän ammuttavaa?

Milloin te alatte taas puhua jokasyksyistä tuubaa siitä, miten susi melkein söi lapsia koulutiellä ja melkein pureskeli emäntää ulkohuusin nurkalla?

Miksi metsästäjät pelkäävät kaikkein eniten susia?

Miksi susihavainnot loppuvat ensilumen tultua?

Miksen minä vihaa susia vaikka kuleksin metsissä lähes puolet ajastani "susirikkaalla" ilomantsin seudulla? Siksikö, etten ole metsästäjä eikä minulla ole minkäänlaista asetta eikä ole koskaan ollutkaan?

• Sakke

Nämä on sitten vain minun mielipiteitä, en millään lailla yleistä näitä kaikkia metsästäjiä koskeviksi.

Hmm... Ai näin on asia, että meidän koirat häviää muuten vain tai jäävät auton alle, onhan se kanta tuokin. Minusta vaan tuntuu että jos sie meet vaikka siellä Ilomantsissa hirvikoiramiehille haastelemaan tuollaisia niin saattaa tulla äkkilähtö... Kyllä minusta tuntuu että sellaiset miehet on vähissä jotka väittää tuollaista, jos koira jää auton alle, että susi sen ois syönyt.

En minä mielestäni ole missään vaiheessa sanonut että susia pitäisi tappaa sen takia että ne hirviä tappavat, minulle ei ole sillä merkitystä, vaan sillä on jos susi repii koiran hirvihaukusta. Minun mielestä on kuitenkin asiassa jonkinlainen ero...

Jokasyksyinen tuuba? Onpa minun muistaakseni viimevuosina ollut näitä tapauksia Ilomantsissakin, että sudet on tulleet pihapiireihin ja käyttäytyneet vihamielisesti. Tähän asti on kuitenkin selvitty vielä näillä melkein jutuilla. Vaan kuinkas käy kun hirvikanta pienenee, sen aika näyttää. Melkein arvaan mitä tapahtuu...

Miksikö pelkäävät? No mitäs sie sitten pelkäät metsäneläimistä, jänistäkö? Kellä on edes jonkinlainen metsästyskoira, niin kysy siltä minkä takia se sutta pelkää. Saattaa olla jokaisella koiramiehellä suurin huoli siitä koirasta. Siinä minun vastaus tuohon...

Ei susihavainnot ainakaan meilläpäin ole vähentyneet lumentulosta, päinvastoin. Ei ne sudet talviunille mene jos sie sitä epäilet...

Noh, nyt sie sitten sotket itekkin jo kaks asiaa, pelko ja viha on miun mielestä kaksi eri asiaa, mutta tietysti toinen aiheuttaa toista.

Sekin on minun mielestä ihmeellistä että viimevuosina ei sieltä teiltäpäin ole kuulunut niin paljoa susiuutisia kuin ennen, olisko siellä osattu ottaa oikea näkökanta susiasiaan, kiskoa pitkin, tai vaihtoehtoisesti putken läpi.

Ihmeellisiä on nuo sinun mielipiteet minun mielestäni, varsinkin jos kerta metsissä liikut. Sekin siun pelkäämättömyys voi johtua siitä että sulla ei ole sitä koiraa mukana kulkemassa.

Yleensäkkin metsästyskoirat sitten liikkuvat kauempana isännästä riistaa etsimässä, silloin ne ovat susille alttiina, ei terve susi tule isännän jaloista koiraa hakemaan. Ja uskoisin että jos tulee, niin ei se terveenä siitä lähde.

Mutta siinäpä sulle taas mietittävää, jatketaan vaan jutustelua niin saapi ihmiset seurata suurta susikeskustelua...

T:Sakke

• nimetön

Kun luemme näitä keskustelupaikkoja, muistaakaamme, että olemme netissä. Netti on paikka jossa kirjoittaja voi olla kuka tahansa ja väittää olevansa kuka tahansa. Kun foorumi ón avoin kaikelle mahdolliselle anonyymiudelle niin silloin vapautuvat ihmisen kaikki piilevät vietit.
        Kirjoitellaan mitä hyvänsä, miten hyvänsä ja melkein kenen nimissä hyvänsä.
        Missään lehtien yleisön osastoissa ei moista kirjoittelua esiinny koska siellä on kirjoittajan AINA annettava henkilötietonsa toimituksen tietoon!
        Niinpä, parahin "kyselijä", ei näitä juttuja täällä kannata ottaa ihan vakavissaan.
        En ole koskaan tavannut Sudenvihaaja metsästäjien joukossa enkä muutenkaan niiden muutaman tuhannen ihmisen joukosta, joita tunnen. Täällä netissä olen muutaman kymmenen kirjoittajan joukosta tunnistanut muutamia.
        Se ei tarkoita, että lukuja voisi suhteuttaa todellisuuteen. Täällä on mahdollista kirjoittaa manella nimimerkillä, väitellä jopa itsensä kanssa esiintymällä jussina ja kaisana jne.
        Ei susia metsästetä sukupuuttoon eikä edes liikaa. Siitä pitää lainsäädäntömme huolen. Me elämme oikeusvaltiossa, jossa kaikki metsästystä koskeva on lailla säädelty ja määrätty.
        Jos susia ammutaan salaa, siitä seuraa rangaistus. jne
        Tupakkaan kuolee vuositasolla noin 5 000 ihmistä - monikaan ei asiasta korvaansa lotkauta mutta jos pari irtokissaa ammutaan tai jopa susi - voi mikä metakka siitä syntyykään!
        Joten ei kai asiaan muuta voi sanoa kuin; Voi ihmisen järjenjuoksua!

• glaukos

Itsekin viettelen pitkälle joulukuulle aikojani kakkosasunnollani melko susirikkaalla ja myös hirvirikkaalla alueella, mutta koskaan niistä ei riesaa ole ollut, vaikka itselläni on kolme koiraa. Yksi kun sattuu olemaan sellainen kauk`aasian paimenkoira. Oikea sudentappokone, jota ne visusti välttelevät. Se on ruhoineen sellainen hiipivä ja äänetön valkoinen kuolema hukkien keskuudessa, jotta suosiolla pysyttelevät hyvin loitolla. Ihmettelen mikseivät suomalaiset metsästäjät ole hoksanneet tätä muuten niin lempeää otusta avukseen. !00%:n takuulla hukat vaihtavat maisemia alta aikayksikön. Tämä koirarotu on yleisesti käytössä esim. vuoristoseuduilla Aasiassa ja Balkanilla sekä Kaukasuksella.
        Ihme koira, sillä vaikka 120 kg menee vauhdilla ryteikköön, ei ääntäkään kuulu.
        Siinä sitä henkivakuutusta itsellekin myös karhujen suhteen, vaikkei niistä ole koskaan mitään haittaa ollutkaan minulle.
        Pitäisi kait muuten pistää koko poppoolta sieltä Kuhmon puolella pyssyt naftaliiniin, kun aivan järjettömiä karhunkaatoja pentuineen sekä salametsästystä näytetään harrastettavan ihan ammatiksi asti. Näyttää jokainen puupää sielläpäin kelpuutettavan jopa riistanvalvojaksikin?

• aherry

tuo on sinun tekstiä tuntuu jo perseehin.

• Ansku

No niin... Otetaanpa vähän naisnäkökulmaa tähän miehiseen keskusteluun. Sanotaan heti aluksi etten omista metsästyskorttia enkä metsästyskoiraa. Oon kuitenkin seurannu metsästystä läheltä jo monien vuosien ajan, ensin pikkutyttönä isäni, ja nyt vähän vanhempana tyttönä mieheni, kautta.

Olen vahvasti sitä mieltä, että susi kuuluu Suomen luontoon, mutta ihmisen ei tarvitse syöttää(elättää) sutta. Susi saa mielestäni syödä hirviä ja muita metsän eläimiä niin paljon kuin vain jaksavat mutta koirat, lampaat ja muut kotieläimet eivät ole susia varten kasvatettu!!

Tällä hetkellä susia on aivan liikaa raja-alueilla (itärajalla) kun tulevat jo pihoista hakemaan esim. koiria ja lampaita.

Ja mitä tulee metsästyskoiriin ja miehiin... Kaikki miun sympatiat on niitten miehien luona jotka ovat menettäneet koiransa susille! En voi kuin kuvitella sitä tuskan ja turhautumisen määrää mikä heillä on kun kesken hirven/jäniksen haukun koiran haukku muuttuu tuskan ulvahduksiksi... En ihmettele yhtään jos valtio ei tee mitään susi asialle, että metsämiehet ottavat oikeuden omiin käsiinsä ja hävittävät häirikkö ja liian tuttavallisiksi käyvät sudet!!

• Pähkinä

Jos vaikka vähennettäis hirven metsästystä niin susillekin riittäis ruokaa?

oon todella surullinen niiden koirien puolesta jotka sudet tai muut eläimet on tappaneet, mutta kai niidenkin jotain täytyy syödä kun ihmiset metsästää niiden riistan, vaikka ei olisi tarvis!

Pakko kai susien ja muiden villieläinten on jossain elää, vaikka sitten ihmisten takapihoilla jos ihmiset itse on niiltä elinalueet vieneet!

• Haulia

Siirtoistutukset on lopetettava.

• glaukos
        Haulia kirjoitti:

Siirtoistutukset on lopetettava.

kaiketi siirtoistutuksilla ihmisten "siirtoistutuksia" taajamiin ja Etelä-Suomeen? Sillähän tapaa saadaan tälläkin saralla uusavuttomia ihmisiä. Järkyttävää, kun eivät edes mäntyä ja kuusta erota toisistaan nykyään.
        Biologiaa kyllä lueskellaan yliopistoissa innolla, mutta minnekäs se etologinen puoli on unohtunut? (Eläinten käyttäytymisoppi).
        Terveellä jokamiehen maalaisjärjellä pärjää aivan kummasti luonnossa ilman mitään hysteriaa jostain satunnaisista hukista ja muista luontokappaleista. Ne kun ilmeisesti sattuvat omaksumaan näköjään ihmistä nopeammin läksynsä ja pysyttelemällä omilla reviireillään.
        Jos minä harrastaisin hirvestystä sellaisella alueella koiran kanssa, jossa tietäisin susia liikkuvan laumassa, niin kyllä jo järkikin sanoisi, että jotain ikävää saattaa koiran kannalta tapahtua ja jättäisin leikin sikseen.
        Luitkos muuten tuon aiemman kirjoitukseni siitä kauk`aasian paimenkoirasta? Ottakaapa mukaan metsälle, niin ongelmia ei tule muiden koirien suhteen muutamiin vuosiin. Se kun pääsee suden jäljille, niin se on suden loppu yksinkertaisesti, sillä se jaksaa kyllä seurata vaikkapa satakilometriä hukan perässä ja tiensä kyllä aina löytää takaisin. Lueppas koirasta hieman, niin tiedät mitä tarkoitan.

• Sakke
        glaukos kirjoitti:

kaiketi siirtoistutuksilla ihmisten "siirtoistutuksia" taajamiin ja Etelä-Suomeen? Sillähän tapaa saadaan tälläkin saralla uusavuttomia ihmisiä. Järkyttävää, kun eivät edes mäntyä ja kuusta erota toisistaan nykyään.
        Biologiaa kyllä lueskellaan yliopistoissa innolla, mutta minnekäs se etologinen puoli on unohtunut? (Eläinten käyttäytymisoppi).
        Terveellä jokamiehen maalaisjärjellä pärjää aivan kummasti luonnossa ilman mitään hysteriaa jostain satunnaisista hukista ja muista luontokappaleista. Ne kun ilmeisesti sattuvat omaksumaan näköjään ihmistä nopeammin läksynsä ja pysyttelemällä omilla reviireillään.
        Jos minä harrastaisin hirvestystä sellaisella alueella koiran kanssa, jossa tietäisin susia liikkuvan laumassa, niin kyllä jo järkikin sanoisi, että jotain ikävää saattaa koiran kannalta tapahtua ja jättäisin leikin sikseen.
        Luitkos muuten tuon aiemman kirjoitukseni siitä kauk`aasian paimenkoirasta? Ottakaapa mukaan metsälle, niin ongelmia ei tule muiden koirien suhteen muutamiin vuosiin. Se kun pääsee suden jäljille, niin se on suden loppu yksinkertaisesti, sillä se jaksaa kyllä seurata vaikkapa satakilometriä hukan perässä ja tiensä kyllä aina löytää takaisin. Lueppas koirasta hieman, niin tiedät mitä tarkoitan.

Niin no, tuo hirvien jahtaaminen susialueella... Kylläpä niitä joka seudulta on saatava metsästettyä, jotta kanta pysyy tasaisena. Itä-suomessa on susia joka kunnan alueella mahdollista olla, joten pitäiskö hirvenmehtuu lopettaa koko itä-suomessa? Vois olla ihan hyvä koira tuossa hommassa, mutta montako sankollista ruokaa se syö päivässä?

Kaikki asiathan on mielipidekysymyksiä, riita syntyy varmasti vaikka siitä että miten kukin perseensä pyyhkii...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      47
      2973
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2649
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      39
      2466
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      178
      1219
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe