Ecuador

matkailija

Hei! Kertokaa kaikki, mitä tiedätte Ecuadorista!! Ei ole vielä tiedossa, minne päin olen menossa, mutta jonnekin kuitenkin Ecuadoriin! Puolisoni lähtee sinne työmatkalle, ja itselläni saattaisi olla mahdollisuus päästä mukaan, ihan vain oleilemaan, kannattaako?!?!?

19

2793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lonelyplanet

      Taikka vaikka opaskirja. Lonelyplanet, ja on niitä vaikka mitä.
      Kannattaa. Siis hankkia kirja ja mennä sinne.

    • Kerkko
      • matkailija taas

        Onko teillä maasta omakohtaista kokemusta? Pliiiis, kertokaa!!


      • Kerkko
        matkailija taas kirjoitti:

        Onko teillä maasta omakohtaista kokemusta? Pliiiis, kertokaa!!

        Vähän vaikea kirjoittaa kun en tiedä mitä oikeastaan haluaisit tietää.

        On hyvä osata espanjaa, koska englannin kielellä ei monessa paikassa paljoa tee. Kyllä siellä selviää vaikka ei espanjaa osaisikaan.

        Asiat ei ole niin hienosti kuin Suomessa.. Suihkusta ei aina tule lämmintä vettä sen sellasta.

        Maisemat on aivan loistavat. Suosittelen sademetsään menemistä, vuorille kiipeämistä ja rannallekin kannattaa mennä. Ilmasto vaihtelee todella paljon. Vuorilla ei ole hiostava ilma, kun taas rannalla ja sademetsässä on. Pääkaupunki Quito on vuoristolla, siellä on mukava ilmasto. Ei liian kuuma.

        Ihmiset ovat ystävällisiä ja rentoja.

        Oon aina saanut vatsataudin kun oon sinne mennyt. Kestää pari päivää ja on kuumetta. Hyvä tuuri, jos et saa..

        Kaljapullot on useasti 0,7 kokoisia :)


      • matkaikija again
        Kerkko kirjoitti:

        Vähän vaikea kirjoittaa kun en tiedä mitä oikeastaan haluaisit tietää.

        On hyvä osata espanjaa, koska englannin kielellä ei monessa paikassa paljoa tee. Kyllä siellä selviää vaikka ei espanjaa osaisikaan.

        Asiat ei ole niin hienosti kuin Suomessa.. Suihkusta ei aina tule lämmintä vettä sen sellasta.

        Maisemat on aivan loistavat. Suosittelen sademetsään menemistä, vuorille kiipeämistä ja rannallekin kannattaa mennä. Ilmasto vaihtelee todella paljon. Vuorilla ei ole hiostava ilma, kun taas rannalla ja sademetsässä on. Pääkaupunki Quito on vuoristolla, siellä on mukava ilmasto. Ei liian kuuma.

        Ihmiset ovat ystävällisiä ja rentoja.

        Oon aina saanut vatsataudin kun oon sinne mennyt. Kestää pari päivää ja on kuumetta. Hyvä tuuri, jos et saa..

        Kaljapullot on useasti 0,7 kokoisia :)

        Kiitos vastauksestasi, Kerkko!! Kuinka pitkiä aikoja olet yleensä ollut siellä? Mitä rokotuksia olet ottanut?

        Millaista ruoka on siellä? Kuinka kuuma ilma on kuumimmillaan/kylmimmillään? Onko maassa jotain erityisen pelottavaa/jotain, jota tarvitsee erityisesti varoa? Millaista ruoka on? Hintataso yleensä?

        Olisin tosi kiitollinen, jos jaksaisit vielä vastailla...!!


      • Kerkko
        matkaikija again kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, Kerkko!! Kuinka pitkiä aikoja olet yleensä ollut siellä? Mitä rokotuksia olet ottanut?

        Millaista ruoka on siellä? Kuinka kuuma ilma on kuumimmillaan/kylmimmillään? Onko maassa jotain erityisen pelottavaa/jotain, jota tarvitsee erityisesti varoa? Millaista ruoka on? Hintataso yleensä?

        Olisin tosi kiitollinen, jos jaksaisit vielä vastailla...!!

        oon ollut joitakin kuukausia. Sinne tarvitsee ottaa seuraavat rokotukset: keltakuume, A ja B hepatiitti lavantauti rokotusta suositellaan kaiketi sulla on polio sun muut voimassa..

        No eipä se ruoka niin kauhean ihmeellistä ole näin suomalaisesta näkökulmasta. Onhan siellä tietenkin paikallisia erikoisuuksia, kuten marsut. Hedelmiä on paljon.

        Siellä on käytännössä aina lämmin varsinkin rannan puolella ja sademetsässä. Yleensä päiväntasaajalla onkin lämmin.. Vuoristolla voi olla kuitenkin iltaisin vähän vilpoista. Pääkaupunki tais olla n.2600 metrin korkeudessa, joten siellä ei ole mikään kostea ilma.

        Mulle ei ole sattunut kertaakaan mitään siellä ollessani, mutta iltaisin kannattaa käyttää takseja. Ne on todella halpoja. Kuskit voi yrittää vedättää turisteja. En suosittele menemistä Kolumbian rajan lähelle. Siellä saattaa olla sissejä.

        Ulkomaiset vaatteet maksaa saman verran kuin Suomessa. Kannattaa ostaa paikallista esim. käydä Otavalon markkinoilla.

        Ruoka raflassa on n. 4-6 dollaria. Siellä selviää todella pienellä rahalla, jos vain haluaa.

        Matkusteluun menee kyllä aina rahaa.. Galapagos saarille maksaa saman verran kuin reissu Suomesta Ecuadoriin.

        Rannalla hotellit on n. 20-50 dollaria kahdelta hengeltä/yö.


      • jääkarhu
        Kerkko kirjoitti:

        oon ollut joitakin kuukausia. Sinne tarvitsee ottaa seuraavat rokotukset: keltakuume, A ja B hepatiitti lavantauti rokotusta suositellaan kaiketi sulla on polio sun muut voimassa..

        No eipä se ruoka niin kauhean ihmeellistä ole näin suomalaisesta näkökulmasta. Onhan siellä tietenkin paikallisia erikoisuuksia, kuten marsut. Hedelmiä on paljon.

        Siellä on käytännössä aina lämmin varsinkin rannan puolella ja sademetsässä. Yleensä päiväntasaajalla onkin lämmin.. Vuoristolla voi olla kuitenkin iltaisin vähän vilpoista. Pääkaupunki tais olla n.2600 metrin korkeudessa, joten siellä ei ole mikään kostea ilma.

        Mulle ei ole sattunut kertaakaan mitään siellä ollessani, mutta iltaisin kannattaa käyttää takseja. Ne on todella halpoja. Kuskit voi yrittää vedättää turisteja. En suosittele menemistä Kolumbian rajan lähelle. Siellä saattaa olla sissejä.

        Ulkomaiset vaatteet maksaa saman verran kuin Suomessa. Kannattaa ostaa paikallista esim. käydä Otavalon markkinoilla.

        Ruoka raflassa on n. 4-6 dollaria. Siellä selviää todella pienellä rahalla, jos vain haluaa.

        Matkusteluun menee kyllä aina rahaa.. Galapagos saarille maksaa saman verran kuin reissu Suomesta Ecuadoriin.

        Rannalla hotellit on n. 20-50 dollaria kahdelta hengeltä/yö.

        Jep, turistia vedätetään. Esimerkiksi retkiä viidakkoon tms. varattaessa kannattaa kysyä tarjoukset mahdollisimman monesta paikasta, ja tingata pitää aina, yleensä hinnoissa on ilmaa.

        Paikalliset lentoyhtiöt ovat muuten luotettavia ja kohtuuhintaisia, jos esimerkiksi aiot matkata rannikolle, bussimatka on pitkä ja vaivalloinen. Rannikolla on paljon mukavia cabanas-tyyppisiä hotelleja, luonnonpuistoja yms mutta rannat sinänsä eivät ole maailman upeimpia. Toki hiekkaa ja aurinkoa!

        Viidakossa ehdottomasti kannattaa käydä, samoin vuoristokylissä/kaupungeissa.

        Ruoka tosiaan on hieman tylsää, mutta esim. banaanista tehdyt friteeratut "ranskikset" patacones, ovat hyviä, samoin erilaiset keitot vuoristossa ja ceviche rannikolla. Hedelmämehut ovat aivat mahtavia, kokeile rohkeasti tuntemattomia laatuja.

        Kivaa matkaa!


      • Ecuad
        jääkarhu kirjoitti:

        Jep, turistia vedätetään. Esimerkiksi retkiä viidakkoon tms. varattaessa kannattaa kysyä tarjoukset mahdollisimman monesta paikasta, ja tingata pitää aina, yleensä hinnoissa on ilmaa.

        Paikalliset lentoyhtiöt ovat muuten luotettavia ja kohtuuhintaisia, jos esimerkiksi aiot matkata rannikolle, bussimatka on pitkä ja vaivalloinen. Rannikolla on paljon mukavia cabanas-tyyppisiä hotelleja, luonnonpuistoja yms mutta rannat sinänsä eivät ole maailman upeimpia. Toki hiekkaa ja aurinkoa!

        Viidakossa ehdottomasti kannattaa käydä, samoin vuoristokylissä/kaupungeissa.

        Ruoka tosiaan on hieman tylsää, mutta esim. banaanista tehdyt friteeratut "ranskikset" patacones, ovat hyviä, samoin erilaiset keitot vuoristossa ja ceviche rannikolla. Hedelmämehut ovat aivat mahtavia, kokeile rohkeasti tuntemattomia laatuja.

        Kivaa matkaa!

        Quitosta ei ole rannikolle kuin muutama sata kilsaa ja näkymät on hulppeat, kun tie kiertelee vuorenseinämiä. Busseja menee joka paikkaan kaiken aikaa; ei tarvi kun mennä asemalle tai kadunkulmaan, josta ne lähtee ja kohta on jo matkalla. Ja liput on halpoja.

        Siisti hostelli, joskin vaatimaton, maksaa 3-4 taalaa...


      • tämä
        Ecuad kirjoitti:

        Quitosta ei ole rannikolle kuin muutama sata kilsaa ja näkymät on hulppeat, kun tie kiertelee vuorenseinämiä. Busseja menee joka paikkaan kaiken aikaa; ei tarvi kun mennä asemalle tai kadunkulmaan, josta ne lähtee ja kohta on jo matkalla. Ja liput on halpoja.

        Siisti hostelli, joskin vaatimaton, maksaa 3-4 taalaa...

        bussissa andien yli on helposti 15 tuntia. öiseen aikaan bussimatkailu ei myöskään ole kovin turvallista. 50 dollarilla pääsee lentäen jo pitkälle. Tietty jos aikaa ja takamusta on, vastaava matka bussissa maksaa vain muutaman taalan.


      • Ecuad
        tämä kirjoitti:

        bussissa andien yli on helposti 15 tuntia. öiseen aikaan bussimatkailu ei myöskään ole kovin turvallista. 50 dollarilla pääsee lentäen jo pitkälle. Tietty jos aikaa ja takamusta on, vastaava matka bussissa maksaa vain muutaman taalan.

        Quitosta jos lähtee ei tarvi mennä Andien yli. Senkun laskettelee alamäkeä. Reilussa kolmessa tunnissa on jo alavilla mailla. Liput aika tarkkaa tunti ja ustaala.


      • FFF
        matkailija taas kirjoitti:

        Onko teillä maasta omakohtaista kokemusta? Pliiiis, kertokaa!!

        Omakohtaista kokemusta ja valokuvia löytyy nettisivultani
        http://www.sakarikauppinen.com/ecuador/ecuador1.html


      • matkailija

    • atm

      Olen ollut Ecuadorissa muutaman kuukauden.Olin Columbian rajan lahella eika se ollut turvallinen paikka.Ihmishenki maksaa noin 20 USD.
      Ota Quitossa taksi ja mene ostoksille Indian marketiin. Laamanvilla villatakki alle 20 dollaria
      ja sillai.Ostin niita shaaleja kotiin.Olisi pitanyt tuoda enemman shaaleja ,huiveja...
      Pelkastaan niiden takia kannattaa.Nakemista on vaikka kuinka paljon Quenca kaupugissa etelassa.

      • matkailija again!

        Kiitos kaikille vastauksista ihan hirveesti!! Ilmeisesti kannattaa siis lähteä matkaan... :-)


    • hanna

      Baños on minusta myös kiva kaupunki. Jotain 3,5 tuntia bussilla Quitosta etelään päin. Se on pieni kaupunki, vähän ehkä semmoinen turistipaikka... Mutta jotenkin myönteisellä tavalla... (Siellä käy sekä equadorilaiset että ulkomailta tulleet turistit yhtä lailla...) Siellä voi esim. mennä katsomaan tulivuoren loimotuksia jos on selkeä sää, pyöräillä, retkeillä, laskea jokia jne. Ja sitten siellä on niitä kuumia lähteitä, joista kai paikka on nimensäkin saanut...

      Otavalon markkinat kannattaa käydä. Lauantaisin markkinatunnelma on parhaimmillaan, mutta arkipäivinä tinkiminen on helpompaa. :)

      Viidakkomatkoihin suosittelen Quitossa semmoista matkanjärjestäjää kuin Dracaena (?) (En muista ihan 100% varmasti nimeä...) Olin itse viiden päivän reissulla heidän kauttaan, ja homma toimi tosi hyvin! Ja muiltakin, heidän kauttaan eri reissuilla olleilta olen kehuja kuullut.

      Tykkäsin Ecuadorista hurjan paljon! Kivaa reissua vaan! :)

      • kuumat lähteet

        Papallacta on Quitosta parin tunnin ajomatkan päässä, kuumia lähteitä/kylpylä, sekä hotelli. Ihana kaukainen paikka, jossa voi kellua kuumissa lähteissä viileässä andien ilmassa ilman banosin turisteja. Itse kävimme keskellä viikkoa ja saimme kylpeä lähes keskenämme. Mitään muuta paikassa ei kyllä ole, joten ei voi suositella yöelämää kaipaaville. Viikonloppuisin ilmeisesti myös aika paljon porukkaa.


    • Juha

      Ehdottomasti kannattaa Ecuadoriin mennä. Olin siellä kuukauden viime vuoden vaihteessa. Olen matkustanut yli 30 maassa, ja Ecuador on mielestäni ollut ehkä kaikkein mielenkiintoisin. Parasta siellä on monipuolisuus. Pienen alueen sisältä löytyy kolme täysin erilaista maailmaa. Amazonin sademetsäalue, Andien vuoristo intiaanikulttuureineen ja meren rannikko. Joka alueella kannattaa ehdottomasti käydä.

      Juha

    • matkailija :-)

      Moi taas!

      Osaako kukaan kertoa, mikä on aikaero ja mihin suuntaan?

      • Spede

        Aikaero on 8 tuntia tähän aikaan vuodesta. Kun siellä on kello 10 illalla niin Suomessa on jo klo 6 aamulla.

        Väsyttää luonnollisesti iltaisin jo klo 10 aikaan aika mukavasti. Kyllähän siihen tottuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      107
      2094
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1603
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      120
      1132
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1050
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      959
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      887
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      804
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      771
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      52
      753
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      663
    Aihe