KIRJOITUSPYYNTÖ
Kirjoituspyyntö sijaisperheen biologisille lapsille pro gradu -tutkielmaa varten
Onko lapsuuden perheessäsi ollut sijoitettuja lapsia? Haluaisitko kertoa kokemuksistasi? Toivon kirjoituksia sijaisperheiden jo itsenäistyneiltä, biologisilta lapsilta, jotka ovat asuneet sijoitettujen lasten kanssa vähintään kolmen vuoden ajan ja ovat nyt vähintään 18 -vuotiaita.
Olen sosiaalipsykologian opiskelija Itä-Suomen yliopistosta ja teen pro gradu -tutkielmaa perhesijoituksen myötä muodostuneista sisarussuhteista.
Tutkimuksessani olen kiinnostunut kuulemaan mitä ihmiset, jotka ovat eläneet lapsuutensa perheeseen sijoitettujen lasten kanssa, ajattelevat kokemastaan aikuistuttuaan.
Voit kirjoittaa vapaamuotoisesti ja kertoa juuri siitä, mikä on sinulle merkityksellistä. Kirjoittamisen alkuun voit päästä esimerkiksi seuraavien näkökulmien kautta: Missä vaiheessa ja millä tavalla sijoitetut lapset tulivat osaksi perhettänne? Miten suhteesi sijaissisaruksiisi kehittyi? Mitä sijoituksen myötä muodostunut suhde on antanut? Oletko joskus kokenut jääväsi sen vuoksi jostain vaille?
Tutkimukseen osallistuminen on luonnollisesti täysin vapaaehtoista. Valitettavasti en voi maksaa kirjoituksesta palkkiota, mutta kirjoittaminen saattaa itsessään olla myönteinen kokemus. Tutkimuksen avulla on mahdollista jakaa arvokasta tietoa sijaisperheeksi ryhtymistä harkitseville.
Voit lähettää kirjoituksen omalla nimelläsi tai nimimerkillä, mutta joka tapauksessa tutkittavien anonymiteettisuojan vuoksi henkilönimet muutetaan raportissa. Taustatiedoiksi pyydän ammattia ja ikää, jotka tutkimustuloksissa ilmaistaan epäsuorasti: esimerkiksi 20 vuotiaan sairaanhoitajan kertoisin olevan 18–22 -vuotias hoitoalan ammattilainen.
Kirjoitukset säilytetään luottamuksellisesti tutkimuksen teon ajan, jonka jälkeen ne hävitetään. Alkuperäiset tekstit lukee ainoastaan allekirjoittanut. Kertomuksia, joista välittömän tunnistamisen mahdollistavat seikat on poistettu yllämainitulla tavalla, lukevat minun lisäkseni vain tutkielmani ohjaajat Vilma Hänninen ja Mikko Saastamoinen.
Vastaan mielelläni sähköpostitse lisäkysymyksiin. Kirjoituksia vastaanotan kesäkuun 2014 loppuun saakka.
Ystävällisin terveisin,
Veera Neuvonen
Itä-Suomen yliopisto
[email protected]
Onko lapsuuden perheessäsi ollut sijoitettuja lapsia?
Veeran
1
276
Vastaukset
- sellastavaan
Minä tunsin lapsena sellaisia lapsia , jotka asuivat lastenkodissa.
Heistä tuli narkkareita ja viinan juojia. Lisäksi kolme heistä on jo kuollut.
Kun sanon että aina sijoitus ei ole oikea ratkaisu niin se perustuu tasan tarkkaan tuohon omaan kokemukseeni.
Uskon että olisivat päässeet paremmin elämään kiinni jos olisivat saaneet asua kotona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422816Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4342383Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens232322Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau192143Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421752Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241285Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31187- 741079
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67997