Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En jaksa enää.

Hei,

Olen 24-vuotias nainen ja olen kärsinyt 15-vuotiaasta lähtien pahasta paniikki-ja ahdistuneisuushäiriöstä. Kaikenlaisia lääkkeitä olen kokeillut ja ketipinoria syön vieläkin, kuitenkin tuntuu ettei mikään auta. Viimeisen yhdeksän vuoden aikana joka ikinen päiväni on ollut yhtä kärsimystä. Olen käynyt lukion, nyt olen amk:ssa ja töissä. En jaksa enää. En jaksa olla ahdistunut. Viimeisen kahden viikon aikana mummini on saanut aivoinfarktin eikä herää enää koomasta ja sisareni menehtyi viime torstaina. Kävin eilen töissä enkä ymmärrä miten selviydyin päivästä. Olen käynyt terapiassa julkisella puolella, joka oli ihan täyttä turhuutta. Välinpitämättömät työntekijät kyselevät mitä kuuluu, no huonoa, no miksi, no koska ahdistaa. Ja tätä samaa kerta toisensa jälkeen. Kertokaa mitä teen, en yksinkertaisesti jaksa enää. Koulu ahdistaa, työ ahdistaa, mutta kun on pakko mennä niin menen ja kärsin, vaikka en pystyisikään. Kukaan ei ymmärrä minua, mieheni varsinkaan vaan päinvastoin vähättelee minua. Onko yksityisestä terapeutista hyötyä? Tämä ei ole elämää vaan kärsimystä, yhtä hyvin voisin päättää päiväni mutta kun rohkeus ei riitä, luuseri kun olen.

11

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ikävää, että sulle on kasaantunut noin paljon kurjia juttuja :(

      Itselläni kanssa 12-vuotiaasta ahdistusta, pakko-oireilua ja paniikkituntemuksia. Välillä menee paremmin, välillä huonommin. Sosiaalinen puoli jäänyt vähiin eikä m-toimistossakaan otettu tosissaan... Noh, päivä kerrallaan mennään.

      Luulisin, että yksityiset terapeutit voi ottaa asiakkaan ongelmat enemmän tosissaan, mutta kalliitahan ne ovat.

      Toivon sulle parempaa jatkoa kuitenkin, et ole luuseri vaikka niin kirjoititkin!

      • Kiitos vastauksestasi; toivon että joku kaunis päivä voisin olla onnellinen oli ahdistusta tai ei, tällä hetkellä se vain tuntuu mahdottomalta. Koulut ja työ kaatuu päälle ja on niin pirun voimaton olo. Yritän saada revittyä rahaa siihen yksityiseen lekuriin, pelkään vain että sekin tulee olemaan silkkaa pettymystä, eikä raha puissa kasva. Paljon hyvää myös sinulle, jaksamisia :)


      • Neeti21v
        odonata1 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi; toivon että joku kaunis päivä voisin olla onnellinen oli ahdistusta tai ei, tällä hetkellä se vain tuntuu mahdottomalta. Koulut ja työ kaatuu päälle ja on niin pirun voimaton olo. Yritän saada revittyä rahaa siihen yksityiseen lekuriin, pelkään vain että sekin tulee olemaan silkkaa pettymystä, eikä raha puissa kasva. Paljon hyvää myös sinulle, jaksamisia :)

        Hy että kirjoitit asiastasi ja se jo kertoo sinusta minkälainen taistelija luonne sinulta löytyy.

        Minun oma lapsuuteni oli alkoholin vaikutuksessa olevien aikuisien kasvattama ja tästä pääsin ylitse kunnes nyt 10 vuotta myöhemmin löysin itseni tilanteesta josta ei ole ulospääsyä. Parisuhde, työt, koulu ja vanhemman puhjennut alkoholismi . Teen kaiken parhaani mukaan eikä tule muutakuin paskaa niskaan kokoajan, kenelle minusta on hyötyä täällä, kysymykseenkin on vastattu ja parisuhteessani kuulen joka päivä miten huono ihminen olenkaan.:)

        Käyn itse terapiassa 2krt. Vko ja olen käynyt nyt 1,5 vuoden ajan enkä ole tuntenut hyötyväni siitä. Keskitymme vääriin asioihin, ei niihin mitkä oikeasti minua vaivaavat tai että terapeutti ei oikein ymmärrä mitä yritän sanoa..

        Voimia sinulle, vaikutat oikein mukavalta ihmiseltä. Toivon sinulle hyviä päiviä ja onnistumisen tunteita.


    • Yksi monista

      Lohduttaa ainakin minua se että en ole yksin näiden tuntemusten ja paniikkihäiriön
      kanssa.olen kärsinyt paniikkihäiriöstä noin 20v ja en voi ottaa itselleni työpaikkaa,olen kyllä tehnyt töitä ennen sairastumista mutta työn teosta ei tullut mitään kun paniikkikohtauksia alkoivat.Olen ihminen joka tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä ja se harmittaa kun jos paniikkikohtaus tulee niin en pysty lähtemään ulos vaikka haluaisin.tämän halusin ketoa.

    • Diabam 2 mg

      Joka kerta saa kädet veressä tapella tosta Diabamista,
      mutta se on mulle auttanut pieninä annoksina nyt tarkalleen 10 vuotta.
      Sellaisen 2-6 mg otan sitä kohtauksen aikana ja heti menee pois.
      Kovin vaikeesti sitä kirjoitetaan ja nyt kun AMK alkoi niin koulussa sitä on mennyt ihan eri tavalla kun työttömänä, neljän seinän sisällä.

      Se olisi taas pitänyt uusia mutta en ole jaksanut.Ostan aina mahdollisuuksien mukaan kaikki lääkkeet kadulta jotenkin turhauttaa noin tarpeellisen lääkkeen
      kanssa joutua tappelemaan..En ole vielä keksinyt korvaavaa lääkettä.
      Zaconoreita mulla oli tota ennen ja ne oli suoraan helvetistä kun kohtaus
      alkoi heiti napin naamaan ja nukahdit 15 minuutiksi ja kun heräsit niin alko uudestaan. Tänään sain lukiessa rankan kohtaukse ja otin 4 mg
      ja taas meni kohtaus pois.

    • JoskusTotuuskin

      Yleislääke paniikkihäiriöön,
      toimii kuukauden sisällä:
      Jeesus on se Jumala,
      jota kuvataan Ilmestyskirjassa.
      Ruumiillinen Jeesus vapauttaa
      sinut pelosta ja antaa rauhan.
      Lue Ilmestyskirjaa ja
      Evankeliumeita ja Psalmeja.
      Kyllä toimii.
      Toimivuustakuu kaikille
      rehellisille hengessä.
      Varmasti.
      Hyvähän pitää olla
      saadakseen rauhan.

    • Kiitos vastauksistanne, ennen minua lohdutti etten ole yksin tämän kanssa mutta nykyään vain harmittaa että näin moni muukin kärsii. Nyt tunnen olevani umpikujassa josta ei ole ulospääsyä, en voi jättää koulua kesken mutta en pääse käymäänkään siellä koska en yksinkertaisesti pääse koululle asti ilman että lähtee taju(tai ainakin tuntuu siltä) sama homma kesätöiden kanssa, työ pitäisi löytää nykyisen ohelle mutta miten muka sielläkin kävisin kun nyt on vaikea mennä kauppaankaan asti. Mutta rahaa on jostain pakko saada kun on asunto ja laskut maksettavana. Itken joka päivä ja kroppa on äärirajoilla, saan kohta sydänkohtauksen tai halvauksen, eihän elimistö voi kestää tällaista stressiä mikä ei koskaan hellitä, viimeiset 10 vuotta ahdistusta 24/7, ei taukoja. yksityiseen terapiaan pääsen aikaisintaan kuukauden kuluttua kun saan byrokratiarattaat taas pyörimään, ja pelkään että siihenkin vain petyn ja mietin joka istunnossa että tästäkö maksan viiskymppiä tunnilta kun olisi muutakin maksettavaa ja ostettavaa. Samalla kuitenkin sisälläni elää pieni toivo että ehkä kunnon psykodynaaminen terapia auttaisikin, se on viimeinen toivoni. Miten elän seuraavat päivät, en tiedä. Tuntuu että teen henkistä kuolemaa.

      Ja sinulle nimimerkki "Joskustotuuskin", olen monta vuotta sitten rukoillut luostaria ottamaan minut heille asumaan, no eivät ottaneet koska olen mielenterveyshäiriöinen. Siinä vaiheessa viimeisinkin usko hävisi. Mites kävi lähimmäisenrakkauden kun niin kylmästi mut torjuivat. Sais hävetä.

      • MimmiNolo

        Hei odonata 1, sinulla on raskas tilanne elämässä, joten ei mikään ihme jos ahdistaa. Sehän on aika luonnollista tuollaisessa tilanteessa. Mene lääkärille ja pyydä lääkitys ja lähete terapiaan. Ahdistushäiriötä voidaan hoitaa, joten et menetä mitään siinä että haet apua itsellesi.


    • Yksi monista

      Hei Odonata1 älä vaivu epätoivoon kyllä meille vielä paistaa aurinko ja kaikki järjestyy.Näin itse uskon ja toivon että sinäkin.Itse en ole päässyt terapiaan moneen vuoteen ja se on tuntunut pahalta.Mutta olen selvinnyt ja nyt minulla on hyvä jakso meneillään.

    • Surujen kanssa

      Anna itsellesi lupa olla voimaton ja ettet yksin enää jaksa. Onko sinulla todella hyvää ystävää, joka voisi auttaa sinua. Se apu voikin olla paras silloin, kun toinen on läsnä vierelläsi. Hänen ei tarvitse osata kuvitella ymmärtävänsä oloasi, vaan että hän olisi ystävänä oikeasti läsnä.

      Mulla on ollut paljon surua elämässäni kaikki isovanhempani ovat jo kuolleet, sekä muitakin läheisiä sukulaisia. No sitten pahin, oma lapseni kuoli. Kuoleman jälkeen kaikki tuntui omalta kohdaltanikin olevan loppu, mun elämäni on nyt tässä.

      Silloin sain kriisiapua papilta, joka sanoi: Sinun on lupa olla surullinen, vihainen ja mitä tahansa tunnetkin, kuuntele itseäsi, mutta älä torju lähimmäistesi tukea, vaikka tuntisit, etteivät he ymmärrä tai välitä, mutta yksin älä jää surusi kanssa, vaikka surussasi oletkin yksin.

      Mulle toi oli hyvä neuvo, sillä ymmärsin, että mieheni on minun kanssani ja vielä ihan samassa tilanteessa. Sain häneltä sen mitä tarvitsin, huolenpitoa ja hellyyttä ja kainalonsa on aina vapaa minulle. Hän suri siinä missä minäkin, se vain näkyi erilaisena. Kaikki myötätuntoiset sanat, joita sain kuulla tuntemiltani ihmisiltä, eivät välttämättä sanallisesti kuulostanut miltään, vaan se, että he eivät paenneet minua ja olivat lähellä oli tärkeää, kun heitä tarvitsin. Nykyään syvin suru on jo helpottanut, mutta ikävähän on aina läsnä jossain muodossa, toisinaan on pahempia hetkiä, mutta pääsääntöisesti menee jo niin normaalisti kuin nyt suinkin vain voi mennä.

      Älä siis jää yksin ja voimia sinulle ja usko pois maailma on täynnä surua, mutta taakkaa ei koskaan yksin pidä lähteä kantamaan!

    • joskus väsyn

      Kyllä sinä jaksat, vaikka eihän tässä elämässä mieltä välttämättä ole. Parempi kun vain puree hampaat yhteen ja menee päivän kerrallaan. Itselläni on koko ikä ollut ahdistusta ja paniikkia, lisäksi todettiin ADHD. Nyt on vanhalla iällä tutkinnassa myös mahdolliset aivoverenkiertohäiriöt tai onko se kasvain vai mikä se on, odotan kutsua jatkotutkimuksiin. Terapioista ei ole ollut hyötyä, lääkkeet auttavat vain vähän eikä läheisiä ihmisiä ole.

      Sinulla siitä terapiasta voi olla hyötyä, toivottavasti terapeutti on hyvä eikä heitä sinua yli laidan, jos ei sitten osaakaan auttaa. panosta siihen terapiaan.

      Olet nuori, kaikki on vielä mahdollista. Ohjaa omaa elämääsi sen minkä pystyt oireiltasi tekemään. siinä on ratkaisun avain. Kukaan ulkopuolinen ei sitä anna eikä kukaan ole sinua itseäsi suurempi, mitä sinun omaan elämääsi tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe