broilerin siivet

kipale

Voiko koiralle antaa marinoimattomia broilerin siipiä? Vaikka uunin kautta. Ihan niitä ruokakaupan. Voiko niitä antaa kokonaisina vai täytyykö paloitella vähän? Linnun luita kun ei ilmeisesti pitäisi antaa kypsinä, mutta onko siivet poikkeus? Entäs jos ostaa broilerin koipia, niin voiko niistä antaa raakana luut? Voiko koira saada raa'asta broilerista salmonellan tai jotain muuta?

8

1881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainahan on olemassa riski saada raaoista linnuista salmonelllaa, siinä kuin muistakin lihoista.

Mutta suurempi riski on saada salmonella jos broilerin antaa raakana, kun raaoista luista.

Oma päätös annatko raakana luut, jos välttämättä brotskun luita haluat antaa, itse en koskaan ole antannut koirille broitskun luita missään muodossa, koska on olemassa aina se riski että niistä irtoaa pieniä paloja, sitten onkin lekurin reissua pahimmillaan.

• threeam

Raakana vaan. Vaikka niissä olisi salmonellabakteeri, koiran vahvat vatsahapot osaavat kyllä tuhota sen. Mitään luita ei saisi antaa _kypsennettynä_ sillä ne voivat sälöytyä ja aiheuttaa pahaa jälkeä suolistossa. RAAKA luu sen sijaan ei ole kohtuullisesti syötettynä mitenkään vaarallinen.

Eli kyllä, voit antaa kaupan broilerin siipiä tai koipia koiralle. Kunhan ne ovat raakoja.

• cartimo

"...koska on olemassa aina se riski että niistä irtoaa pieniä paloja, sitten onkin lekurin reissua pahimmillaan."

Tuota, eikös se koira pureksi luut nimenomaan pieniksi paloiksi, ennenkuin nielee? Meillä syödään broilerinsiipiä ja kauloja raakoina, ei ole ollut lääkärille asiaa. Eikä salmonellaakaan.

Kanan luut ovat eri asia kuin broilerin luut. Kana on 2-4 -vuotias, jonka luut ovat kovettuneet ja saattavat sälöytyä vaarallisesti. Broileri on alle puolivuotias tehoruokittu, jonka liikuntaakin on rajoitettu, joten sen luut ovat pehmeää höttöä, eivät aiheuta vaaraa koiralle.

Broilerinkoivet annan varmuuden vuoksi keitettyinä ja poistan pitkät luut.

• Ei ahneet koirat paljoakaan hotkimiseltaan kerkiä pureskella luitaan kunnolla SAATIKAS ruokaansa pureskella

Barffaajat antaa muumuassa raakana broilerin luita, mutta itse olen ne heitännyt SUOSIOLLA roskiin.

Ei paljoa maksa kunnolliset luut missä lihaakin on seassa.

Monikaan ihminen ei viitsi kovinkaan lähelle tulla jos koira kantaa 2 kiloista veristä ja lihaista luuta suussaan..
        Aloituksessa luki salmonellasta ja kirjoitin että suurempi riski on saada raasta brouiskusta salmonellaa kun luista. Mutta itse en broilerin luita ole koskaan antannut koirille, mielummin kunnollisia luita. Ai onkos kana eri kun broileri. Eipä suomesta monestakan paikkaa edes kanaa saa ostettua satumoisin omaa kokemusta on kun testasin mistä saa kanaa ostettua...kyllä se tahtoo olla yleinsä broileria....

• Älä kypsennä

Koirat eivät salmonellaa saa enemmän haittaa on luista jos ne kypsennetään jolloin ne säröilevät ja aiheuttavat haittaa vatsassa(voi puhkoa tai käydä kipää ulostaessa)

• kipale

Joo no nyt olenkin barffaajien sivustoilta löytänyt tiedon, että myös nämä broitsun siivet tulee antaa raakana, niinkuin kaikki muutkin luut.. Ajattelin vaan kun niissäkin on sitä lihaa, ettei vaan saa mitään tautia. Aikaisemmin olen antanut vain broilerin suikaleita tai koivista lihaa ja nekin keitettynä.

• *-*

Voi antaa ainoastaan raakoina, kuumennetut luut ovat pehmeitä ja jäävät herkästi suolenseinämiin.

Toinen koira kestää, toinen ei. Itse en uskalla antaa mitään kananluita, lihaa annan kyllä. Viskaan luut pois.Pelottaa jos ne jää suioleen ja tulee tukos joka on vaarallinen tila. Salmonellaa en niin kavahda, sen voi vielä hoitaakkin mutta tukosta ei aina voi.

• pojöw,x

Ei missäännimessä uuniin.Vain raakana, huuhdo marinaadit vain veks.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6354
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3302
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2616
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2228
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1798
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1736
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1530
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1422
    9. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1388
    Aihe