broilerin siivet

kipale

Voiko koiralle antaa marinoimattomia broilerin siipiä? Vaikka uunin kautta. Ihan niitä ruokakaupan. Voiko niitä antaa kokonaisina vai täytyykö paloitella vähän? Linnun luita kun ei ilmeisesti pitäisi antaa kypsinä, mutta onko siivet poikkeus? Entäs jos ostaa broilerin koipia, niin voiko niistä antaa raakana luut? Voiko koira saada raa'asta broilerista salmonellan tai jotain muuta?

8

1520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainahan on olemassa riski saada raaoista linnuista salmonelllaa, siinä kuin muistakin lihoista.

      Mutta suurempi riski on saada salmonella jos broilerin antaa raakana, kun raaoista luista.

      Oma päätös annatko raakana luut, jos välttämättä brotskun luita haluat antaa, itse en koskaan ole antannut koirille broitskun luita missään muodossa, koska on olemassa aina se riski että niistä irtoaa pieniä paloja, sitten onkin lekurin reissua pahimmillaan.

    • threeam

      Raakana vaan. Vaikka niissä olisi salmonellabakteeri, koiran vahvat vatsahapot osaavat kyllä tuhota sen. Mitään luita ei saisi antaa _kypsennettynä_ sillä ne voivat sälöytyä ja aiheuttaa pahaa jälkeä suolistossa. RAAKA luu sen sijaan ei ole kohtuullisesti syötettynä mitenkään vaarallinen.

      Eli kyllä, voit antaa kaupan broilerin siipiä tai koipia koiralle. Kunhan ne ovat raakoja.

    • cartimo

      "...koska on olemassa aina se riski että niistä irtoaa pieniä paloja, sitten onkin lekurin reissua pahimmillaan."

      Tuota, eikös se koira pureksi luut nimenomaan pieniksi paloiksi, ennenkuin nielee? Meillä syödään broilerinsiipiä ja kauloja raakoina, ei ole ollut lääkärille asiaa. Eikä salmonellaakaan.

      Kanan luut ovat eri asia kuin broilerin luut. Kana on 2-4 -vuotias, jonka luut ovat kovettuneet ja saattavat sälöytyä vaarallisesti. Broileri on alle puolivuotias tehoruokittu, jonka liikuntaakin on rajoitettu, joten sen luut ovat pehmeää höttöä, eivät aiheuta vaaraa koiralle.

      Broilerinkoivet annan varmuuden vuoksi keitettyinä ja poistan pitkät luut.

      • Ei ahneet koirat paljoakaan hotkimiseltaan kerkiä pureskella luitaan kunnolla SAATIKAS ruokaansa pureskella

        Barffaajat antaa muumuassa raakana broilerin luita, mutta itse olen ne heitännyt SUOSIOLLA roskiin.

        Ei paljoa maksa kunnolliset luut missä lihaakin on seassa.

        Monikaan ihminen ei viitsi kovinkaan lähelle tulla jos koira kantaa 2 kiloista veristä ja lihaista luuta suussaan..
        Aloituksessa luki salmonellasta ja kirjoitin että suurempi riski on saada raasta brouiskusta salmonellaa kun luista. Mutta itse en broilerin luita ole koskaan antannut koirille, mielummin kunnollisia luita. Ai onkos kana eri kun broileri. Eipä suomesta monestakan paikkaa edes kanaa saa ostettua satumoisin omaa kokemusta on kun testasin mistä saa kanaa ostettua...kyllä se tahtoo olla yleinsä broileria....


    • Älä kypsennä

      Koirat eivät salmonellaa saa enemmän haittaa on luista jos ne kypsennetään jolloin ne säröilevät ja aiheuttavat haittaa vatsassa(voi puhkoa tai käydä kipää ulostaessa)

      • kipale

        Joo no nyt olenkin barffaajien sivustoilta löytänyt tiedon, että myös nämä broitsun siivet tulee antaa raakana, niinkuin kaikki muutkin luut.. Ajattelin vaan kun niissäkin on sitä lihaa, ettei vaan saa mitään tautia. Aikaisemmin olen antanut vain broilerin suikaleita tai koivista lihaa ja nekin keitettynä.


    • *-*

      Voi antaa ainoastaan raakoina, kuumennetut luut ovat pehmeitä ja jäävät herkästi suolenseinämiin.

      Toinen koira kestää, toinen ei. Itse en uskalla antaa mitään kananluita, lihaa annan kyllä. Viskaan luut pois.Pelottaa jos ne jää suioleen ja tulee tukos joka on vaarallinen tila. Salmonellaa en niin kavahda, sen voi vielä hoitaakkin mutta tukosta ei aina voi.

    • pojöw,x

      Ei missäännimessä uuniin.Vain raakana, huuhdo marinaadit vain veks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe