Etelä-Ranskan parhaat kohteet

swallenius

Tiedän, että moni on Pariisin pauloissa, mutta mun mielestä Etelä-Ranska on kiistatta parasta tässä maassa. Koko rannikko: Nizza, Marseille, Monaco jne. Idyllisemmät maisemat, parempi sää, kivemmat ihmiset... Ihan ehdoton esim. ens kesän autoilureissulle.

Suosikkini on Aux-en-Provence:
http://walleni.us/aix-en-provencen-ihme/

Marseillessa ihaninta on satama-alue ja siellä varsinkin tämä hotelli:
http://walleni.us/marseillen-ihanin-hotelli/

2

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oignonne

      Itse kyllä tykkään eniten nimenomaan Etelä-Ranskasta. En itseasiassa pidä Pariisista kaupunkina, vaikka itse olenkin saanut siellä pääasiassa ystävällistä palvelua ja vielä hyvällä englanninkielellä. Pariisi vain on mielestäni kaupunkina jo pilattu ja tällä hetkellä hukkumassa ongelmiinsa, eikä suinkaan sen "töykeän ilmapiirin" osalta mistä moni puolituttuni on jaksanut valitella.

      Ja se toinen syy onkin sitten säät eli ottaisin ilman muuta ennemmin Etelä-Ranskan ilmaston, ja onhan siellä mielestäni kauniiimpaakin. Oma ehdottomast suosikkini tähän asti käymistäni ovat olleet Saint Tropez ja Biarritz, mutta kyllä myös mm. perinteisemmissä pienissä vuoristo- ja taiteilijakylissä (mm. Saint-Paul-de-Vence) oli oma ainutlaatuinen tunnelmansa. Lyon oli sitten niistä Ranskan isoimmista kaupungeista (tosin tähän mennessä niistä ei ole käytynä kuin vasta Pariisi, Marseille, Nizza ja Lyon, seuraavaksi niiden kategoriasta houkuttaisivat eniten Toulouse ja Montpellier) se johon eniten ihastuin, vaikka säät olivatkin tuolloin vuoden 2012 helmikuussa siellä käydessäni vielä kylmemmät kuin omaan makuuni tuolloin jo ihan riittävän kylmässä Pariisissa. Lyonissa on jäljellä katukuvassa paljon sellaista vanhaa mitä Pariisissa (ja monessa muussakaan Ranskan isoimmista kaupungeista) ei näe ja paikallinen ruokakin maistui mainiosti. Nizzakin oli vielä ihan viihtyisä sen kokoiseksi kaupungiksi, mutta Marseillessa tykkäsin lähinnä kauniista satamasta muusta ympäristöstä ja ilmastosta, mutten kaupungista itsestään (joka mielestäni on myös nykyisin liian ongelmallinen).

    • Korsika

      Onhan siellä Etelä-Ranskassa muutakin.... ihana saari Korsika! Monetkaan ei siellä ole varmaan käyneet, eivätkö siksi tiedä,mistä ovat jääneet paitsi. Itse suosin sitä esimerkiksi Nizzaan verrattuna, jossa turisteja parveilee aivan liikaa omaan makuuni. Korsikalla on rauhallista ja sen rannat mahtavia, sukeltajat viihtyvät siellä erityisen hyvin. Pikkuiset kylät Napoleon Bonaparten aikaisine perinteineen ovat kerrassaan viehättäviä, muutama pikkukaupunkikin tosin löytyy. Korsika ei ole bilettäjien kohde, vaan rauhallista lomaa kaipaavien.


      Korsikasta löytyy loistava esittely sivulta:

      http://saaret.com/korsika

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe