"Taiteilijoiden"apurahat

Tuet pois

Millä perusteella tietyt "taiteilijat" saavat vuorovuosin tietyistä rahastoista taiteilija-apurahaa?
Ja usein myös taiteilijapariskunnat siten, että tasainen tulo varmistettu.

Useinkaan ei kyse edes taiteilijasta, vaan henkilöstä, joka ei kykyne tekemään parempia töitä kuin päiväkodin ahdh lapsi.

Toiset, joissa on selvästi potentiaalia, hakevat apurahpja kerta toisensa jälkeen turhaan.....
Esim. Suomen kulttuurirahaston keskusrahasto, maakuntarahastot ja Taike eivät perustele päätöksiään mitenkään.

Piiri pieni pyörii.....minä kolme vuotta hoitokunnassa...sinä saat apurahoja....sinä kolme vuotta hoitokunnassa, mina saan.......

Tätä kutsutaan myös hyvävelijärjestelmäksi, mutta kukaan ei puutu asiaan!

Tietyt naamat ovat milloin misskin rahastossa milloin jäsenenä, milloin puheenjohtajana.....sitähän se kaverin etu vaatii.......

15

2649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kade luuseri

Luulet, että kun taiteilijat saavat tukea niin se on sinulta taas pois? Ajattelit kenties, että kun taiteilijat saavat tukea niin se on sinun tuista pois? Taiteilijatkin tekevät sentään jotain elantonsa eteen, sinä todennäköisesti et mitään muuta kuin haukut kateellisena muita.

Ei, valitetettavasti se menee niin, että jos et viitsi kouluttautua etkä viitsi hakea töitäkään, niin silloin sinulla on mitä todennäköisemmin vähän rahaa tilillä. Jos haluat töitä, sinun pitää olla aktiivinen ja hakea töitä. Jos haluat hyväpalkkaisen ammatin, niin silloin sinun täytyy kouluttautua sellaiseen ammattiin.

Jos olet laiska luuseri, niin voit syyttää itseäsi, et muita. Juu, tuet vois ottaa pois, nimittäin sellaisilta laiskureilta, jotka eivät viitsi hakea töitä eivätkä kouluttautua.

• yksinkertaista

Jos on laiska, saamaton eikä ole minkäänlaisia työhaluja, niin ei se muiden vika ole, että sulla ei ole rahaa. Näin yksinkertaista se on=)

• 5+9

Olen samaa mieltä! Pois vaan taiteilija-apurahat ja tienaamaan kuten muutkin. Jos ei maalari saa tauluaan myydyksi tai kuvanveistäjä patsaitaan kaupaksi, niin hommia löytyy taatusti rakennustyömaalta tai hautakivihiomosta. Ja jos ei työintoa löydy, niin taideprojekteja voi harrastuksenomaisesti jatkaa sossutuella kuten kaikki muutkin elämäntapaintiaanit tekevät. Turha näitä harrastelijoita on sen kummemmin jakaa kategorioihin. On ammattilaisia, jotka tienaavat työllään ja sitten on harrastelijoita, jotka eivät tienaa. Mitään muita kategorioita ei tarvita.

• sivellinsivallus
        5+9 kirjoitti:

Olen samaa mieltä! Pois vaan taiteilija-apurahat ja tienaamaan kuten muutkin. Jos ei maalari saa tauluaan myydyksi tai kuvanveistäjä patsaitaan kaupaksi, niin hommia löytyy taatusti rakennustyömaalta tai hautakivihiomosta. Ja jos ei työintoa löydy, niin taideprojekteja voi harrastuksenomaisesti jatkaa sossutuella kuten kaikki muutkin elämäntapaintiaanit tekevät. Turha näitä harrastelijoita on sen kummemmin jakaa kategorioihin. On ammattilaisia, jotka tienaavat työllään ja sitten on harrastelijoita, jotka eivät tienaa. Mitään muita kategorioita ei tarvita.

Niinpä, noille harrastelijoille kyllä tulee tukia tasavuosin.....miksi kuitenkaanse ei näy taiteellisuudessa ts. kehitystä ei tapahdu toivottuun suuntaan......miksi sitten näihin surkimuksiin panostetaan?

• tuet pois

Kyllä tuet pois loisilta.Ei kansa mitään taiteilijoita enään tarvitse vaan maapallo pärjää ihan ilman niitä.Erikseen on muotosuunnittelijat ja vaatesuunnittelijat niille kenties käyttöä.

• Taiteilevainen

Itse olen taiteilija. En ole koskaan saanut apurahaa. Hakenut kyllä useinkin.
        Aloituksen kirjoitus pitää paikkansa.
        Elätän itseni taiteellani, yhteiskunnalta en saa sentin latiakaan. Ei tukia ei apurahoja.
        Mutta.....olen onnellisessa asemassa; työni käyvät hyvin kaupaksi kohtuu hintaan.
        Minulle sopii mainiosti, että kaikki taiteilijatuet lakkautetaan. Lakkaisivatpa sillon yhteiskunnan varoilla loisivat töhertelijät ja sairaiden installatioiden tekijät touhuamadta, kun olisi åois omasta pussista.....ja kukaan ei moisisya suostuisi maksamaan.

Näin kenttä puhdistuisi, ja todelliset taiteilijat voisivat tulla esille.

• Jghub
        Taiteilevainen kirjoitti:

Elätän itseni taiteellani, yhteiskunnalta en saa sentin latiakaan. Ei tukia ei apurahoja.
        Mutta.....olen onnellisessa asemassa; työni käyvät hyvin kaupaksi kohtuu hintaan.
        Minulle sopii mainiosti, että kaikki taiteilijatuet lakkautetaan. Lakkaisivatpa sillon yhteiskunnan varoilla loisivat töhertelijät ja sairaiden installatioiden tekijät touhuamadta, kun olisi åois omasta pussista.....ja kukaan ei moisisya suostuisi maksamaan.

Hyvä idea!

• Fft
        Jghub kirjoitti:

Hyvä idea!

Erittäin hyvä

• Hkjjj
        Taiteilevainen kirjoitti:

Tuet pois, asiaa!

• assssssssssss
        Fft kirjoitti:

Erittäin hyvä

Jolloin rikolisuus lisääntyy!

• Apurahat pois !

Huvittavaa, että jotkut taide apurahoja myöntävät tahot apurahan haun lähestyessä kehuvat, että apuraa on mahdollisuus saada myös taiteen harrastajat.
      Tuskin yksikään taiteen harrastaja mitään apurahaa saa.
      Itse harrasta kuvataidetta ja olen pari kertaa apurahaa hakenut, mutta mitään apurahaa ei ole myönnetty.

Ne, jotka ovat apurahaa saaneet ovat kertoneet, ettei apurahaa myönnetä taiteen harrastajille, vaikka ne niin mainostavatkin.
      Apurahan hakijalla täytyy olla taidealan koulutus.
      Apurahan hakijalla täytyy olla useita näyttelyitä tunnetuissa gallerioissa.
      Apurahan hakijalla tulee olla näyttelyiden kautta saatua julkisuutta.
      Apurahan hakijalla tulee olla näyttöä siitä, että on tuottava ja luova.
      Apurahan hakijan tulee olla vapaa eli ei sidottuna palkkatöihin, mutta ei voi olla työtön, koska apuraja ei ole mikään sosiaaliturva, vaan apuraha on tarkoitettu kattamaan elinkustannukset apurahan hakijan apuraha kaudelta.

Harrastaja ei täytä näitä edellytyksiä.
      Yksikään tunnettu taidegalleria ei ota yhdenkään harrastajan töitä galleriaansa näyttelyyn, vaikka harrastaja olisi kuinka lahjakas tahansa ja hänen tekemänsä työt paljon taidokkaampia, kuin taidekouluja vuosia käyneeltä.
      Taidegalleria edellyttää taidealan koulutusta, ennekuin heidän seinilleen kelpuutetaan yhtäkään työtä.
      Taidekouluja käyneet pitävät itseään harrastaja taiteilijoita ylempi arvoisina, mitä muuta voidaan olettaa, kun taidekouluja käynyt taiteilija ei missään tapauksessa halua, että hänen töittensä rinnalla on jonkun harrastaja taiteilijan työ, vaikka se olisi paljon paremman näköinenkin.

Tunnettuun ja arvostettuun galleriaan saa tuoda vaikka wc pöntön, jos sen tuo joku tunnettu performanssitaiteija, joka sanoo sen olevan hänen tekemänsä taideteos performanssi.

Suurin osa näistä apurahaa saavista on pelkkiä lahjattomia apuraha taiteilijoita.
      Kun saa apurahan niin, eihän tarvitse edes tehdä taidetta, jota joku ostaisi, koska saa apurahan.
      Harrastajat ovatkin paljon lahjakkaampia, koska harrastajan on tehtävä sellaista taidetta, jota ihmiset ostavat, kun ei ole apurahaa.

Apurahat pois vaan ja tekemään hyödyllistä työtä,harrastamaan sitä taidetta sitten vapaa-ajallaan ja rahoittamaan taiteen tekeminen oikealla ja hyödyllisellä työllä, kuten harrastaja taiteilijat.

• TulevaTaideAmmattila

Kyllä tässä puhuu katkeruus.

Taiteilija on epävirallinen ammattinimike, joka saadaan kouluttautumalla. Muutenhan kuka vaan voisi väittää itseään taiteilijaksi. Kyllä sitä moni harrastaja voi kuvitella töistään mitä vain, mutta koulutuksen saaneella, on usein laajempi näkemys asioista.

Toki olen samaa mieltä siinä, että monen ihan kouluttautuneenkin työt ovat aivan järkyttävää skeidaa, mitä ei tulisi julkaista missään. Ihme räpellyksiä mitä tehdään muka taiteena. 5-vuotiaan tasolla olevia töitä, mitä helkkaria... Se kuitenkin riippuu ihan siitä mitä työstä katsotaan. Itse en näiden töistä taide-aspektia näe.

Ja miksi ihmeessä et hankkisi alan koulutusta, jos olet kerran niin hyvä? Ei se oppi ojaan kaada, sanotaan.

• KaikkiPois

Voidaan sitten lakkauttaa samalla kaikki isojen yrityksien tukemista kuten esim. VR . Ja samalla sitten myös urheilija apuraha avustukset, juornalismi, sirkus, teatteri, animaatio,(taide ), ja tutkijoiden rahoitukset, musiikki ja mitä ikinä jäi mainitsematta ,kuten kirjojen ja sarjakuvien tukemiset. Samalla kun lakkautetaan nämä lopetetaan kaikki sosiaaliavustukset,työttömysturva , eläke rahasto jne... Mitä jos lopetetaan koko verojen keräämiset, kun kerta tähän pisteesen päästiin. Kaikki pitäköön omat rahansa ja ne jotka jäävät suomen korruption alle on sit oma ``vika `` kun ei töitä saanut vaikka, näihän kaikki on tähänkin asti järjestetty. Onneksi meillä kaikilla riittää näitä orjatöitä jos ei muuta. :)

• Ahniinsurkeata

Veikkaan että hyvä veli/sisko menetelmällä. Jos totta puhutaan suomalainen taide nyt on mitä on, tosin 5 milj kansasta ei hirveästi potenttiaalia kyllä löydykään.
      Esim Jeff Koons on mielestäni hyvä..siis mistä pidän ja ei ole suomalainen. Muodista; John Galliano (Dior), Alexander McQueen.. WoOW!!!
      Suomessa monella taiteilijalla esim maalaukset on luokkaa 10v. piirustustunnilla. Tai joku iso kivi haettu pellolta ja teoksen hinta on 10 000€. Are u fucking kidding me!!!!? Ja nämä saavat apurahoja. Sori nyt vaan, mutta tällaista on Suomen taidegenre.

• tytuyiut

'Taiteen' tuilla pyritään tiettyyn poliittiseen päämäärään. Verratkaapa mielessänne, saisitytteko tukia helpommin, jos tekisitte taidetta, joka sijoittuu toiseen seuraavista kategorioista:

1. Homottamista, evoluutiouskovaista, ilmastonmuutosuskovaista, eläinten oikeuksia, hallitsematonta maahanmuuttoa, kuolemisen kulttia, okkultismia, ateismia, poliittista 'korrektiutta'.

2. Suomalaisuutta, pikkukylien yhteishenkeä, yksilön vapautta valtion tyranniasta, elämän kunnioittamista, kristinuskoa, normaalia seksuaalisuutta, homouden naurettavana tai syntinä esittämistä, abortin ja eutanasian käsittelemistä tappamisena.

Siitä vaan päättämään, haluaako toimia omatuntonsa vai pankkitilinsä mielessään. Haluaako rakentaa maataan työllään vai poliittisilla apurahoilla auttaa tuhoamaan sitä. Itse olen would-be-artist, josta olisi voinut tulla vaikka pilakuvapiirtäjä, mutta en koskaan tullut käyttäneeksi vuosikymmeniä sen harjoittamiseen. Parempaa tulevaisuutta teille oikeille taiteilijoille. Pitäkää päämääränne korkeammalla kuin olla valtionlaitosten tukiorja. It has strings attached.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      468
      4187
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1732
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1567
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1494
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1438
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1405
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1356
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1272
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      45
      1129
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1098
    Aihe