polvitekonivelleikkaus

reiska2

Isälläni tehtiin 4 kk sitten polven tekonivelleikkaus. operation jälkeen on ilmennyt monenlaisia oireita. Lihasvärinää, varsinkin käsissä. Kovia vilunvaristyksiä, ja ehkä pahimpana kova väsymys. Ei yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään. Välillä on muutama hyvä päivä, mutta oireet palaavat aina..

Kattavat neurologiset tutkimukset on tehty, ja niissä ei ilmennyt mitään selittävää. Eikä neurologi enmpää luvannut tutkia.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

11

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lonkkaleikattu

      Alkoiko oireet heti leikkauksen jälkeen . Onko jaloissa kipua. Minkäikäinen isäsi on.polttako tupakkaa. Onko mitän rintatuntemuksia. Miten liikunta vaikuttaa ja kuinka paljon pystyy liikkumaa . Onko aiemmin harrastanut mitään liikuntaa. Liittyykö liikuntaan hengenahdistusta tai kipua rinnassa.
      Paljon kysymyksiä, mutta vastaile mihin pystyt

      • reiska2

        oireet alkoivat n. pari viikkoa leikkauksesta, kun pahimmat kivut olivat ohitse. jaloissa ei ole kipua enää, mutta ekat 2 vkoa leikkauksesta olivat todella kivuliaat. ja nyt puhutaan korkean kipukynnyksen omaavasta henkilöstä. Isäni polttelee sillointällöin tupakkaa, muttei polta päivittäin. Liikunnan suhteen harrastaa hyötyliikuntaa.. ennen leikkausta lähes päivittäin teki töitä metsässä, raivausta ym.. Rintatuntemuksia tai hengenahdistusta ei ole. Tarkalleen en tiedä miten paljon jaksaa liikkua, mutta joka tapauksessa n. tunnin puolen tunnin kävelylenkkejä, niinkuin juuri eilen. ja se kostautui heti tänään kovilla vilunväristyksillä seka väsymyksellä. ei jaksanut lähteä edes syömään. ja ruokahaluttomuus on myös seurannut kyseisiä oireita..


      • Homoxi

        Ja säkö näistä mitään tiedät? Mitävittua sä oikein meinaat?


      • ...
        Homoxi kirjoitti:

        Ja säkö näistä mitään tiedät? Mitävittua sä oikein meinaat?

        ja sinäkö muka tiedät? Laita alkolukko näppikseesi.


    • Exembolikko

      Hei reiska
      Onko isälläsi mitään lääkitystä. Oliko se kipu jaloissa erilaista kuin nivelkipu, siis pliko kipu muualla kuin nivelessä.
      Mene isäsi mukaan lääkäriin , kerrot aiemmasta polvileikkauksesta ja sen jälkeen alkaneista oireista. Erityisen tärkeää kertoa epänormaalista väsymyksestä ja vilunväreistä. Kirjoita vaikka lapulle ennen menoa ,jotta muistat nuo asiat.

      Tarkistakaa omat potilaspaperit aina käynnin jälkeen , onko sinne kirjoitettu ne asiat joita olette valittanut.

      Kyllä mielestäni noilla oireilla pitäisi olla aihetta sulkea keuhkoveritulppa pois. Varsinkin kun takana on leikkaus joka nimenomaan altistaa tukoksille. Myös tupakointi kuuluu altistaviin tekijöihin.

      Onko mita sairauksia aiemmin ollut .
      Missä leikkaus suoritettiin ja oliko leikkauksen jälkeinen tukoksenesto lääkitys millainen.

      • Paljon luultu

        Mitkä potilaspaperit? Terveyskeskuslääkärillä käynnissä kaikki tiedot jää sinne lääkärin koneelle (jos edes kirjaa mitään jälkikäteen). Sairaalakäynnin jälkeen saa (ehkä) vain lyhyen tiivistetyn hoitokertomuksen kopion. Mitään potilaspapereita en ole saanut koskaan käsiini. Odotan malttamattomana uutta sähköistä potilastietojärjestelmää jotta saisin itsekin nähdä mitä lääkäri on kirjoittanut minusta sinne tietoihin.


    • Eembolikko

      Voi ei.
      Potilaalla on oikeus potilaslain mukaan tarkistaa omat asiakirjansa tai oikeastaa jopa velvollisuus.
      Onko meillä vielä kansalaisia joka ei tiedä ,että kaikki potilasasiakirjat on saatavilla niin terveyskeskuksist kuin muualtakin. Ne on mahdollista pyytää. Soitat vaan kyseiseen paikkaan ja pyydät kaikki sinua koskevat asiakirjat siltäajalta kun hahuat ne saada.
      Voit pyytää vaikka kaikki syntymästäsi saakka, tai esim kuukaudenajalta tai viimeisen vuodenajalta . Ihan miltä aikaväliltä haluat.

      Kerran ne saa maksutta ,mutta eihän niitä tarvi pytää kun kerran ja säilyttää vaan se jälkeen itsellä.
      Potilastahan ohjeistetaan aina tarkistamaan omat paperinsa lääkärissä käynnin jälkeen.

      Se että ne on nykyään sähköisenä helpottaa henkilokuntaa etsimisessä, ei tartte penkoa arkistossa. Mutta kyllä kaikki vanhat paperiversiotkin on saatavilla kokoelämän ajalta. Ne on siellä arkistossa .

      Varoitus.

      Sieltä voi sitten löytyä kaikkea odottamatonta. Minäkin kävin aikanaan valittamassa omallelääkärille kuumottavaa turvonnetta ja kipeää jalkaani. Puoskari oli sitä mieltä että kuvittelin vaan jalan olevan toista lämpimämpi. Pyysin asiakirjani. Papereissa teksti "tähän pelleilyyn ei ole aikaa". Olinjärkyttynyt. Myöhemmin kohtasin saman puoskarin hän oli saanut ylennyksen . Menin ensiapuun jossa hän oli ylilääkärinä. Minulla oli siinä vaiheessa massiivinen tulpp keuhkoissa.

      Olipa tosiaan pelleilyä. Mutta ,kyllä se oli puoskarin puolelta epäasiallista pelleilyä. Terveisinä, minkä taakseen jättää sen eestään löytää.

      • Juu ja

        Vaimoni kuoeman jälkeen sain haltuuni hänen potilastiedot.
        Niistä kävi ilmi millaiset vanhemmat hänelläolivat.
        Lääkärit olivat kirjanneet aika yksityiskontaisesti vastahakoisuudet hoitoihin ja loulta myönsivät että 2,5 vuotias oli juonut yskänlääkettä (ne olivat silloin keskushermostoon vaikuttavia huumeita), lapsi oli poissaoleva, oksenteli.

        Oli hyvä näpäyttää kun arvosteli minua lastenhoidosta, huumasivat jotta pääsivät ryyppäämään, kävi vain vahinko kun kupikin antoi ryypyn.


      • Olet outo
        Juu ja kirjoitti:

        Vaimoni kuoeman jälkeen sain haltuuni hänen potilastiedot.
        Niistä kävi ilmi millaiset vanhemmat hänelläolivat.
        Lääkärit olivat kirjanneet aika yksityiskontaisesti vastahakoisuudet hoitoihin ja loulta myönsivät että 2,5 vuotias oli juonut yskänlääkettä (ne olivat silloin keskushermostoon vaikuttavia huumeita), lapsi oli poissaoleva, oksenteli.

        Oli hyvä näpäyttää kun arvosteli minua lastenhoidosta, huumasivat jotta pääsivät ryyppäämään, kävi vain vahinko kun kupikin antoi ryypyn.

        Olipas suhteenne todella kuralla kun piti pyytää vaimon potilastiedot arkistosta. Minua ei ainkaan kiinnostaisi kaivella vanhoja papereita sen jälkeen kun toinen on kuollut. Olen melkoisen varma ettei kaikkia omia potilastietojani löydy enää edes etsimällä (kiinnostaisi kyllä itseänikin eräiden huonojen hoitotulosten vuoksi).


      • En pyyänyt
        Olet outo kirjoitti:

        Olipas suhteenne todella kuralla kun piti pyytää vaimon potilastiedot arkistosta. Minua ei ainkaan kiinnostaisi kaivella vanhoja papereita sen jälkeen kun toinen on kuollut. Olen melkoisen varma ettei kaikkia omia potilastietojani löydy enää edes etsimällä (kiinnostaisi kyllä itseänikin eräiden huonojen hoitotulosten vuoksi).

        Ne tulivat osana hoitovirheestä aiheutunutta kuolemaa ja sen tutkintaa.
        Tuskinpa vaimonikaan muisti/tiesi kun oli silloin 2,5 vuotias, 34 vuotta ennen kuolemaa tapahtuneita asioita.


    • Parempaa tulevaisuut

      Minulle tehtiin polven tekonivelleikkaus vajaat 3-vuotta sitten.Itselleni ei tuollaisia oireita ollut,muunlaisia kylläkin.Jalkaa särkee jatkuvasti ja puutuu.Epäilen että jalassani on joku hermopinne,mutta kun olen nuori ihminen vasta 43-vuotias.Eihän minua ole kiire hoitaa.Mutta silti en aio periksi antaa.Leikkauksen jälkeen minullakin oli pari viikkoa huomattavasti kovempia kipuja kuin nyt.Nopeasti kunto romahtaa.Tekonivelleikkaus on kuitenkin elimistölle suuri rasitus.Isäsi leikanneessa sairaalassa on varmasti potilasasiamies,kuten muissakin sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.Heidän tietonsa löytynevät sairaalan/kaupungilta.Heihin voi ottaa yhteyttä mikäli ei ole hoitoon tyytyväinen.Potilasasiamiehen tapaamiseen kannattaa ottaa kaikki mahdolliset paperit hoidoista.Pääsee nopeammin eteenpäin.Kuitenkin suosittelen ottamaan papereista kopioita ennen kuin niitä eteenpäin luovuttaa.Koska itse olen käynyt jatkuvaa paperisotaa asioideni puolesta.On tullut havaittua että papereita ei edes välttämättä saa takaisin vaikka kuinka luvataan.Pitkittää taas asioita kun joutuu uudelleen tilailemaan papereita.Neurologiselta tuo minustakin vaikuttaa.Kannattaisko mennä toiselle lääkärille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2369
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      166
      1494
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1366
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe